Tekort aan vitaminen maar niet aan de liksteen komen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Seltje

Tekort aan vitaminen maar niet aan de liksteen komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 12:58

Mijn paard heeft een tekort aan vitaminen en de DA adviseerde een liksteen, dus ik een liksteen met appelsmaak gaan halen, heeft 3 weken in zen stal gelegen en hij is er niet 1 x aan geweest, dus dan maar een gewone witte gaan halen, ligt nu 2 weken in zijn stal en nog steeds niks, zou het kunnen dat hij gewoon niet snapt dat hij er aan moet likken?

Ik heb zelf de likit geprobeert, terwijl dat toch echt wel gewoon snoep is hangt die nu echt wel gewoon te hangen in zijn stal.

Iemand een idee hoe ik dit probleem kan oplossen, ik wil geen vitaminen in poeders gaan bijgeven, hij moet gewoon zijn liksteen gaan gebruiken maar ik eet echt niet hoe!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:59

Hoe is dat tekort opgemerkt? Is zijn bloed gecontroleerd? Vind je een gericht supplement niks? Dan weet je zeker dat hij het binnen krijgt. Die heb je namelijk ook in brokvorm, althans de volledige supplementen.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:00

Als hij niet wil dan wil hij niet.. Je kan je paard niet dwingen ervan te likken.. ;) En een vitamine spuit? Een pasta die in de mond spuit?

Polly
Moderator Algemeen

Re: Tekort aan vitaminen maar niet aan de liksteen komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:04

hoe is het vitaminetekort gecontstateerd?
Ik zou op zoek gaan naar een supplement samen met je dierenarts.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 13:08

capopjekop schreef:
Hoe is dat tekort opgemerkt? Is zijn bloed gecontroleerd? Vind je een gericht supplement niks? Dan weet je zeker dat hij het binnen krijgt. Die heb je namelijk ook in brokvorm, althans de volledige supplementen.

Ja zijn bloed is gecontroleerd, ik wist niet dat vitaminen ook in brokken te verkrijgen waren, moet je die dan mee met zijn standaardbrokken geven, en van welke merken heb je ze?

die?
marise83 schreef:
Als hij niet wil dan wil hij niet.. Je kan je paard niet dwingen ervan te likken.. ;) En een vitamine spuit? Een pasta die in de mond spuit?

Een pasta is geen ideaal idee, hij heeft echt een hekel aan ontwormingsspuiten dus om dat vaker te gaan doen zie ik echt niet zitten.
Vitaminespuit wou de DA niet doen om dat dat plots een grote hoeveelheid aan vitamines zijn want hij heeft al heel zijn leven een allergie voor vitamine E (waar hij koliek van krijgt bij een teveel) daarom dat hij de liksteen opteerde, omdat hij dan niet in 1 keer te veel vitamines binnenkrijgt.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:11

In muesli zitten ook veel vitamines en mineralen.. Maar misschien vind hij die vitamine pasta minder erg omdat dat lekkerder smaakt.. Mijn paard vind die vitamine pasta helemaal niet erg om in te nemen :D

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:12

ik zou het eerst eens gaan overleggen met je dierenarts, wat het verstandigste is, hoe groot zijn de tekorten en wat is het advies van hem om te geven.
Dat kunnen wij niet zo goed beoordelen vanachter het beeldscherm

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:12

In die pasta schijnt niet zoveel te zitten, las ik pas ergens. Zelf voer ik een volledig supplement van pavo (vital) bij. Dat krijgen ze iedere avond door hun brokjes heen, maar je kunt het ook los voeren.

ts: gewoon even de sites van verschillende voerleveranciers bekijken wat ze aan supplementen hebben. Je kunt bijna alle kanten op. Wat heeft je da geadviseerd nu ze de liksteen niet gebruikt?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:15

Sorry maar welke DA adviseert nou een liksteen om tekorten aan te vullen 8)7 8)7 8)7

Een liksteen is bedoelt om natrium aan te vullen, en soms stoppen ze er nog wat mineralen en spoorelementen (vrijwel nooit vitamine's) in zodat ie daar ook nog wat van meekrijgt. Maar dit zal altijd ontzettend gering zijn, omdat wanneer de natriumbehoefte bevredigd is het paard stopt met likken.

Welke vitamines zijn er tekort? Je kunt namelijk ook gericht bijvoeren, met een supplement wat bijv. alleen vit. A bevalt (zo kun je een overschot aan vit. E ontwijken), in plaats van "breed spectrum" bijvoeren.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:16

Oh dat wist ik niet, dat er in de pasta toch niet zoveel zit..

In de hymalaya steen zitten wel degelijk vitamines ;)

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:17

Heb je al geprobeerd de liksteen gewoon in z'n voerbak te leggen (die grote witte wordt moeilijk, maar zo'n baksteenvormige lukt wel)? Dan likken ze vanzelf aan als ze eten krijgen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:21

Vitamines in een steen is niet iets gebruikelijks hoor , het zijn ZOUTblokken of MINERAALstenen , vitamines hebben daar weinig mee te maken :)

En een Hymalaya-steen is ook gewoon een simpel zoutblok in principe , het is gewoon een brok zout :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:22

marise83 schreef:
Oh dat wist ik niet, dat er in de pasta toch niet zoveel zit..

In de hymalaya steen zitten wel degelijk vitamines ;)

Kom maar op dan met die ingredientenlijst. In de Hymalaya steen zit NIKS anders dan puur keukenzout. Er zitten wat mineralen en spoorelementen in, maar in zulke kleine hoeveelheden dat dit helemaal niks uit maakt als het paard er aan likt. (In KNZ likstenen zitten bijvoorbeeld veel meer mineralen en spoorelementen).
Er zitten absoluut GEEN vitamines in, hoe kom je erbij?

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:27

@ focussed Jemig, sorry hoor! Je kan ook gewoon zeggen dat het niet klopt.. Dat is wat mij verteld is, dat dat niet klopt kan ik ook zo niet ruiken he ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:03

capopjekop schreef:
In die pasta schijnt niet zoveel te zitten, las ik pas ergens. Zelf voer ik een volledig supplement van pavo (vital) bij. Dat krijgen ze iedere avond door hun brokjes heen, maar je kunt het ook los voeren.

ts: gewoon even de sites van verschillende voerleveranciers bekijken wat ze aan supplementen hebben. Je kunt bijna alle kanten op. Wat heeft je da geadviseerd nu ze de liksteen niet gebruikt?

De mijne krijgen ook pavo vital omdat ze hier al dk worden van lucht en dus bijna geen krachtvoer krijgen. Ze eten het graag uit de hand. Heb nog geen paarden hier gehad die het niet lusten. Je hoeft er maar 50 tot 100 gram van te voeren per dag. (zit maatbekertje bij in de plastic emmer verpakking van 10kg)

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 17:48

_MG schreef:
Heb je al geprobeerd de liksteen gewoon in z'n voerbak te leggen (die grote witte wordt moeilijk, maar zo'n baksteenvormige lukt wel)? Dan likken ze vanzelf aan als ze eten krijgen.

Dan likt hij er niet aan, dan knabbelt hij er op...

Ik heb zojuist de veearts gebeld, en hij gaat morgen een suplement langsbrengen, maar hij zei dat ik de liksteen zeker in de toekomst niet mag wegdoen voor de mineralen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 20:10

Raar dat hij het belang van een liksteen zo hoog acht. Een liksteen is er namelijk voor het natrium. De mineralen zijn er aan toegevoegd, maar zijn in zulke kleine hoeveelheden dat het paard kilo´s zou moeten oplikken om genoeg binnen te krijgen voor een dag. Alle mineralen hoort hij gewoon binnen te krijgen via ruwvoer (/gras) en eventueel krachtvoer ernaast. Natrium zit hier nauwelijks in, en daarom is het verstandig een liksteen te geven.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 23:06

Ik geef pavo-summerfit aan mijn paarden, 1 koek per dag. Zitten alle benodigde vitamines en mineralen in.