Van maïsveld naar weide...

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Vie

Van maïsveld naar weide...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-10 09:04

Wie heeft er ervaring met het 'ombouwen' van een maïsveld-akker tot weide? Is dit haalbaar, hoe lang duurt het voor je een deftige grasmat hebt etc.?

Ik heb mijn twee ponies momenteel staan op 2000m². Ik werk een beetje volgens het principe PP (paddock paradise). Ze hebben nu een ruimte loopstal ter beschikking van 5*10m, een paddock van 10-20m en dan twee weides. De ene is 1000m², de andere zal iets kleiner zijn. Ze hebben de hele zomer dag en nacht buiten kunnen staan, nu staan ze enkel overdag op de wei, 's nachts paddock + onbeperkt ruwvoer. Ik kom toe, maar het is krap. Nu heb ik het aanbod gekregen om een stuk grond te huren van 8000m², ik zou dan de helft minder betalen als wat ik nu betaal. (Wsl gaat het nog samen met een vriendin waardoor de prijs nog eens door twee gaat, we hebben dan beide nog altijd het dubbel aantal grond van hetgene we nu hebben.). Enige maar: het is nu nog een maïsveld... Omheinen-schuilstal bouwen is allemaal geen probleem. Ik vraag me alleen af in hoeverre het haalbaar is hier een degelijk weiland van te maken. :)

Iemand ervaring mee?

Het hoeft niet in een wip en een knip beslist te worden.Het land moet nog geoogst worden en dan evt. gezaaid worden (dit konden we op een akkoordje gooien met de boer). Ik móet niet weg op mijn huidige stalling, maar als ik me kan verbeteren; graag natuurlijk. :D

SB Horsemanship

Papa, † 2 januari 2008 - Ik mis je nog steeds, elke dag, nog steeds...

Duhelo

Re: Van maïsveld naar weide...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:26

ik veronderstel door een boer laten oogsten, ploegen, inzaaien en bemesten, en dan een goed jaar vooraleer je een goede grasmat hebt
ik geloof ook dat je pas in het voorjaar kunt inzaaien, maar dat ben ik niet 100 % zeker
hou ook rekening met de kosten van de omheining en schuilstal en paddocks, zeker omdat je grond huurt, voor hetzelfde geld zaai je nu alles in, maak je in het voorjaar alles in orde, en volgend najaar moet je terug weg, is al je werk en geld voor niks geweest...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:30

Het hangt ervanaf of het na het oogsten te laat is om te zaaien, of dat ze het nog wel in kunnen zaaien straks.
Boeren zaaien ook wel eens in na mais met gras als groenbemester en dan staat er al vlot mooi gras op voor de winter. Alleen heb je dan nog geen mooie zode.

Voordeel is dat maisland vaak zandgrond is. Dat is steviger en lopen de paarden niet zo snel stuk.
Als je in het najaar kan zaaien, en in het voorjaar bemesten en 1 of 2 keer kan maaien of voorzichtig af laten grazen door schapen, dan kun je het waarschijnlijk vanaf halverwege de zomer gaan gebruiken. Als je in het voorjaar gaat zaaien zal dat lastig worden omdat de grond ook nog wat moet inklinken en het gras dan minder tijd heeft gehad om goed te wortelen. Dan zou ik wachten tot het volgende voorjaar met beweiden.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:33

Als je nu gelijk begint is het nog perfect.
Het gras heeft dan de hele winter om sterk te worden, en tegen het einde van het voorjaar heb je een mooie mat!

Het mais moet je laten verhakselen, anders kun je het niet meefrezen. Je moet je land laten kilveren (helemaal mooi vlak laten trekken), frezen daarna laten inzaaien.
Daarna heeft het een hele poos rust nodig om wat in te zakken en hard genoeg te worden om belopen te worden.

Eerste keer het gras maaien en daarna paarden er op :)

We hadden de Lente, we hadden de Zomer, we hadden de Herfst.
Helaas, de Winter nam je mee..

[EA-CO] Diverse stoere, zomerse setjes te koop!

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:43

Dat hebben wij ook gedaan. Het land was echter wel laat geoogst en ingezaait (eind oktober). Er is ook door de boer gier uitgereden. Als het eerder kan zou ik het zeker doen!

Het eerste jaar erop stond er wel gras, maar nog geen mooie dichte grasmat. Dit jaar (2e jaar) is de grasmat veel voller, je ziet nog steeds de banen als je erop staat, maar zo op het oog niet meer.

Als je al laat gieren, probeer aan varkensgiert te komen ipv koeiengier (zitten meer voedingstoffen in). Mijn stuk grond was aardig uitgeput door de mais (boer was er niet al te zuinig mee) bemesting met paardenmest werkte stukken beter dan de gier...

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:16

Hey, de boer is verplicht om na de maisoogst het land opnieuw in te zaaien met een vervanggewas. De meeste boeren kiezen voor een vroegrijpe engels raaigras wat alleen geschikt is om te maaien en al heel vroeg ingezaaid kan worden. Als je een goede grasmat wilt hebben die redelijk bestand is tegen paardenhoeven kun je het beste tot aan de komende zomer het gras zovaak mogelijk bloteren. Hiermee kun je vrij kort gras maaien en gaat dus alle energie zich focussen op het verbreden om te kunnen overleven, i.p.v. de hoogte in groeien. Als je dit vanaf de maisoogst doet dan kun je er volgend jaar eind van de zomer wel op met je paarden.

Mais wordt altijd pas in September/Oktober geoogst.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-10 10:59

Bedankt voor de inlichtingen allemaal!

Duhelo schreef:
hou ook rekening met de kosten van de omheining en schuilstal en paddocks, zeker omdat je grond huurt, voor hetzelfde geld zaai je nu alles in, maak je in het voorjaar alles in orde, en volgend najaar moet je terug weg, is al je werk en geld voor niks geweest...
Daar zouden we sowieso een contractje voor (laten) opmaken. Ik wil een huurcontract van een aantal jaren, anders gaat het gewoon niet door. :) Voor het inzaaien konden we het wel op een akkoordje gooien met hem, daar moet dan nog over gesproken worden.
Het ging me nu vooral al over het praktische; is het haalbaar... Waar moet ik rekening mee houden e.d.

SB Horsemanship

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:22

De boer heeft bij ons: omgespit, omgegooit en gewalst (en natuurlijk ingezaait)... Dat maakte het bij ons tot een goede stevige bodem. Het is wel aan te raden :)

davy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:33

daffie1986 schreef:
Hey, de boer is verplicht om na de maisoogst het land opnieuw in te zaaien met een vervanggewas. De meeste boeren kiezen voor een vroegrijpe engels raaigras wat alleen geschikt is om te maaien en al heel vroeg ingezaaid kan worden. Als je een goede grasmat wilt hebben die redelijk bestand is tegen paardenhoeven kun je het beste tot aan de komende zomer het gras zovaak mogelijk bloteren. Hiermee kun je vrij kort gras maaien en gaat dus alle energie zich focussen op het verbreden om te kunnen overleven, i.p.v. de hoogte in groeien. Als je dit vanaf de maisoogst doet dan kun je er volgend jaar eind van de zomer wel op met je paarden.

Is in België niet altijd verplicht ;)

mensen met paarden hebben hemel op aarde maar als ze sterven valt er niets te erven

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 18:16

daffie1986 schreef:

De boer tegenover ons huis heeft dat de afgelopen 4 jaar maar 1 keer gedaan...

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-10 19:33

En hoe zit het eigenlijk als de boer adverteert met 'paardenweide te huur' en op de proppen komt met een maïsveld? Ik vraag me af of er eigenlijk criteria zijn voor een grond aan te bieden als paardenweide. :)

SB Horsemanship

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie