Ervaring met kunststof roosters als ondergrond paddock?

Moderators: Apple, Nicole288, C_arola, Coby, Dyonne, Pistasche

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

MarjaR

Ervaring met kunststof roosters als ondergrond paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-10 10:25

Onze paddock van ca. 14 x 14 m is momenteel een drama.
De paddock heeft een zandbodem. De grond is daar 2 jaar geleden "gekeerd", maar niet diep genoeg. Nu, 2 jaar later, is het zand gedeeltelijk verdwenen doordat het toch zo links en rechts meegeschept wordt met het opruimen van de mest. En wat er nog over is is inmiddels vermengd met de zwarte grond eronder.
Gevolg: met nat weer is het nu een vieze dikke brij, waar de pony's tot hun enkels in zakken en waarin de mest nauwelijks meer te onderscheiden is van de rest van de blubber.

We zijn van plan de paddock eerdaags even flink aan te laten pakken, zodat we goed voorbereid zijn voor de winter. Hij wordt uitgegraven, wat dieper dan eerst, en vervolgens weer gevuld met nieuw zand.

NU was ik voor de stallen op zoek naar staltegels en kwam toen op de website van Bos Rubber ook kunststof roosters tegen, zie http://www.bosrubber.nl/producten/paard/paddock/kunststofroosters.php. Dat lijkt me een mooie oplossing voor een stevige, maar toch goed vochtdoorlatende ondergrond van de vernieuwde paddock.

Heeft iemand hier ervaring met deze roosters als ondergrond voor een paddock? Hoe bevalt dat?

Coldy (fjord, merrie, 2006), Lente (shetlander, merrie, ca. 2006)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 12:36

Volgens mij heeft/had stal mansoer van dat soort roosters in de HIT actiefstal. En zijn ze er niet bepaald happy mee. Hoe en wat kan je ze het beste zelf voor bellen, ik lees dat ook maar via via.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 12:52

Ons paard staat met zijn stal op een weide, vooraan de stal is een terras met klinkers en daarvoor heb ik enkele meters gelijkaardige kunststof grasroosters gelegd en dat bevalt prima.
Ik heb roosters gebruikt die bij de Hubo hier in Vlaanderen worden verkocht, ze meten 50 x 50 x 5 cm, kunnen aan elkaar vastgeklikt worden en kosten +/- 4 euro per stuk. De ondergrond van onze weide is kleiachtig en daarvoor was er steeds een stuk slijk voor het terras.
Ik heb de bovenste 5 cm grond afgegraven en vlak gemaakt, daarop de roosters geplaatst en enkele cm van de oorspronkelijke grond erover verdeelt. Dan heb ik gras gezaaid en de rest van de grond erover en aan geduwd zodat de bovenkant van de roosters gelijk komen met de bovenzijde van de grond. Ik heb maar 1 probleemplaats en dat is in een hoek waar ze regelmatig ronddraait rond haar achterbeen en daar is een rooster licht beschadigd, na drie jaar gebruik. Na enkele maanden overlopen is het gras weg maar als ze op een ander stuk weide staat komt het gras wel terug omdat de wortels heel blijven.
Als het heel vochtig is bij jullie kan je eventueel een laag gemalen baksteen leggen en daar de roosters op ofwel boor je een aantal gaten in de grond met een grondboor, vult ze met keien tot boven en plaatst dan de roosters.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie