najaarsverzorging weiland

Moderators: Apple, Nicole288, C_arola, Coby, Dyonne, Pistasche

Antheman

najaarsverzorging weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-10 16:34

Misschien een rare titel, maar goed.

Mijn weide moet weer even onderhanden genomen worden. Ik heb net kalk gekocht, om mos, en de zure grond vd dennennaalden, tegen te gaan.
De kalk ga ik in etappes op de wei strooien.

Wat doen jullie nog meer aan weidebeheer? Er was ooit een topic, met nuttige tips, maar die kan ik uiteraard niet vinden. |( ;)

Stel het lukt me nog om te mesten. Wat is jullie ervaring, hoe lang duurt het in het koudere seizoen wil t gras nog wat groeien? Ik wil niet teveel en te lang afzetten, ik heb een beperkt oppervlak aan weide.
Als ik dan 3 weken moet afzetten, weet ik niet of dat verstandig is :o

Ik hoor graag jullie mening. *D

Ibbel

Re: najaarsverzorging weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:28

Voor bemesten ben je te laat, dat mag op zandgronden tot en met 31 augustus. Bovendien kan bemesten niet in combinatie met kalk strooien. Kalk kan je beter in 1 keer in flinke hoeveelheid (tot 1000 kg/ha! afhankelijk van de huidige pH en waar je hem heen wilt krijgen) strooien, dan heeft het tenminste effect op de zuurgraad.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-10 18:03

Ibbel schreef:
Voor bemesten ben je te laat, dat mag op zandgronden tot en met 31 augustus. Bovendien kan bemesten niet in combinatie met kalk strooien. Kalk kan je beter in 1 keer in flinke hoeveelheid (tot 1000 kg/ha! afhankelijk van de huidige pH en waar je hem heen wilt krijgen) strooien, dan heeft het tenminste effect op de zuurgraad.

Maar koemest korrels mogen toch altijd?
Ik heb t niet over injecteren ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 18:05

Volgens mij geldt het bemestingsverbod ook voor kunstmest en/of korrels. Er is een 'bemestingsverbod' geen injecteerverbod.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 18:10

bemesting geld eigenlijk alleen voor wat je laat aanvoeren..

vaste stalmest mag je bv altijd uitrijden.

drijfmest daarin tegen niet!

wanneer je zelf een paar zakjes koemest strooit geeft dit geen enkel probleem. ook kunstmest mag je helemaal zelf weten.

of het nu nog nut heeft is een 2e

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-10 18:25

robert45 schreef:
wanneer je zelf een paar zakjes koemest strooit geeft dit geen enkel probleem. ook kunstmest mag je helemaal zelf weten.

of het nu nog nut heeft is een 2e

Dat was mijn plan. Ik ben in het voorjaar begonnen met een mesthoop, die kan ik dus volgend jaar pas gebruiken ;)

Heeft t zin om nu nog koemest te strooien? Ik bedoel, heeft t gras hier nog baat bij?

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 18:52

nou eigenlijk niet :)

de meeste voeding spoelt van het winter uit.

als je dan toch wat wil zou ik gewoon van het voorjaar de injectietank er over laten gaan.

is gratis en geeft een hoop voeding. injecteren met varken of rundveedrijfmest is prima!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-10 20:00

robert45 schreef:
nou eigenlijk niet :)

de meeste voeding spoelt van het winter uit.

als je dan toch wat wil zou ik gewoon van het voorjaar de injectietank er over laten gaan.

is gratis en geeft een hoop voeding. injecteren met varken of rundveedrijfmest is prima!

Fijn, dan hoef ik dát dus niet te doen.
Maar ja, de loonwerker zal wel betaald moeten worden ;) Dus gratis mest is niet helemaal gratis.

Enne, Ibbel, ik bedoelde dat ik per strook ging bekalken. Deze week de 1e, de week erna de ander, en dan de laatste strook. Dit om niet alles in 1 keer af te zetten.

laurentius

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:40

Als een boer bij jou zijn mest kwijt mag is het voor jou wel gratis, hij betaalt graag de loonwerker of doet het zelf. Maar ik zou zelf op een paardenwei geen varkensmest laten uitrijden (er zijn paarden die daar slecht op reageren) en je moet je wel realiseren dat injecteren heel slecht voor het bodemleven is.
Nu lekker kalken en volgend voorjaar je eigen mest uitrijden.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:00

Oh, kijk naar zo'n topic was ik nou opzoek.
Wij hebben in het voorjaar speciale paardenkunstmest over het land gegooit.
Nu hebben we gedeeltes in het land waar zuring in omhoog komt en heel veel brandnetels en distel.

Dus inprincipe zou je rond deze tijd kalk er over heen moeten gooien?
Vondt trouwens wel dat het dit jaar echt slecht met de groei van het gras was.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-10 17:49

Ik heb 3 stroken die ik ga bekalken.

Vandaag strook 1 gedaan. Zat mijn haar eindelijk leuk, en had ik nette schoenen aan :+ , en tja, nu lelijke witte schoenen en over dat haar hebben we het niet meer. 8-)

Als t goed is, hoop ik zaterdag het andere stuk te bestrooien met kalk, en kan het net gedane stuk weer open voor de heren.

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:30

kalk kun je beter in het vroege voorjaar strooien is mijn ervaring; dan heeft het veel meer nut. Als je het nu strooit spoelt het merendeel toch uit en de brandnetels ed groeien nu amper meer.......ik stooi in het vroege voorjaar overvloedig en heb daar goede ervaringen mee

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-10 11:37

lianne74 schreef:
kalk kun je beter in het vroege voorjaar strooien is mijn ervaring; dan heeft het veel meer nut. Als je het nu strooit spoelt het merendeel toch uit en de brandnetels ed groeien nu amper meer.......ik stooi in het vroege voorjaar overvloedig en heb daar goede ervaringen mee

Oh.

Ik hoorde juist dat je dit in het najaar moest doen.
Hoeveel strooi jij per m2?

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:39

Ik dacht juist dat bekalken in het najaar (oktober b.v.k.) moest, en doorzaaien en bemesten in het voorjaar.

@TS, hoe heb jij je wei bekalkt? Blijkbaar handmatig, maar hoe ben je dan precies te werk gegaan? 'Mijn' wei kan ook wel kalk gebruiken, maar ik heb dit nog nooit gedaan.

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:37

Ik hou dit topic ook even in de gaten. Ik had ook juist gehoord dat je het beste kan bekalken en doorzaaien in het najaar en dan het liefst september! Dus wil nu ook iets gaan doen..
Heb ook nog nooit bekalkt, dus hoor graag tips en wat moet je kopen..?

En verder heb ik een stuk wei dat ik dit voorjaar (maart/april) heb laten gieren en daarna is er niks meer mee gebeurd, ook geen paarden meer op gehad..
Vorige week is het gemaaid. Wat nu: toch nog maar even wat kunstmest ook eroverheen of liever bekalken..? Er stonden namelijk heel veel distels die ik volgend voorjaar toch echt niet meer in zulke getalen wil zien! En ook dit jaar weer erg druk geweest met kruiskruid steken, word gek van dat onkruid! Wat kan ik nu nog het beste met de wei doen..? Of gewoon in het voorjaar weer aan gaan pakken..?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-10 12:55

VeerenAshley schreef:
@TS, hoe heb jij je wei bekalkt? Blijkbaar handmatig, maar hoe ben je dan precies te werk gegaan? 'Mijn' wei kan ook wel kalk gebruiken, maar ik heb dit nog nooit gedaan.

Ik heb nu 1 strook gedaan, de zak in de kruiwagen gezet, handschoenen aan, en voorzichtig in lijntjes strooien. Ik wil wel graag zo'n bakje om uit te strooien, maar nieuw zijn die me te duur. In het voorjaar gooi ik mijn eigen mest over t land, en dat wil ik dus wel echt in het bakkie doen. Dat is een soort handmaaimachine, maar dan met een gleuf ipv maaidingen erin. Ik weet niet hoe t heet :+ Hopelijk snap je mijn beschrijving.
De handmethode is alleen geschikt als je helpers hebt, of maar een klein stukje doet. ;)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-10 12:57

zwelgje27 schreef:
Ik hou dit topic ook even in de gaten. Ik had ook juist gehoord dat je het beste kan bekalken en doorzaaien in het najaar en dan het liefst september! Dus wil nu ook iets gaan doen..
Heb ook nog nooit bekalkt, dus hoor graag tips en wat moet je kopen..?

En verder heb ik een stuk wei dat ik dit voorjaar (maart/april) heb laten gieren en daarna is er niks meer mee gebeurd, ook geen paarden meer op gehad..
Vorige week is het gemaaid. Wat nu: toch nog maar even wat kunstmest ook eroverheen of liever bekalken..? Er stonden namelijk heel veel distels die ik volgend voorjaar toch echt niet meer in zulke getalen wil zien! En ook dit jaar weer erg druk geweest met kruiskruid steken, word gek van dat onkruid! Wat kan ik nu nog het beste met de wei doen..? Of gewoon in het voorjaar weer aan gaan pakken..?

Kalk is goed tegen zuur.
Mijn dennenaalden en mos zouden hier minder van moeten worden. Ik weet niet wat de zuurgraad van distels zijn ;)

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:49

oh ok, ja het ene stuk heeft veel onkruid en vooral distels iedere jaar.
Het andere stukje heeft hier en daar wat mosgroei langs de randen van het hek dus daar zat ik sowieso al aan bekalken te denken.. Weet niet of mos zich snel uitbreid, nu is het nog niet veel..
Vroeg me af of ik aan die ene wei op dit moment nog iets kan doen, maar denk dat het gewoon weer lekker onkruid steken word van het voorjaar.. en giertank er weer over en later weer wat kunstmest, want volgens de reacties hier heeft kunstmest nu niet zoveel zin meer dus..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 08:40

Interessant topic.

Ik was afgelopen week in Duitsland en daar waren ze echt volop met kalk bezig. Dus ik denk dat het toch wel de goede tijd is (ervanuitgaande dat die boeren weten waar ze mee bezig zijn)

Ik heb een aantal weken geleden kalk gestrooid op de pisplekken. Het gras begint daar nu weer terug te komen en de paarden eten het gras eromheen ook opeens weer.

Helaas is mijn winterwei niet echt opgeknapt van de zomer. Maar ik zal wel te laat zijn om daar nu nog wat aan te doen.

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 09:03

Lenneke: ligt eraan wanneer je de paarden op de winterwei zet denk ik.. Ik denk dat je met kalk ook wel een week of 3 moet wachten voordat ze er op mogen..
Of weet iemand of dit misschien veel langer is..?

Ik heb gisteren de zakken kalk gekocht. En wil ze er vandaag overheen strooien, heb korrels gekocht.. Vanaf morgen gaat het weer regenen dus leek me ideaal..? Zaai ik meteen wat plekken met graszaad door. En die wei komen ze dan pas van het voorjaar op, dus kan lekker rusten..

twijfel alleen nog of ik er goed aan doe de grote winterwei nu nog van kunstmest te voorzien, die ziet er wat droog en arm uit.. Maar vraag me af of dit nog zin heeft?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-10 17:32

Vandaag ook weer 2 uur in de weer met kalk geweest.

Nog 2 stukken doen, maar eerst moet het stuk van vandaag ingeregend zijn, dan kan dat weer open en dan strooi ik de poederkalk op de 2 laatste stukken.

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 20:03

hm, ik heb het nog niet gestrooid..
Mijn vraag: hoelang duurt het voordat de paarden erweer op kunnen als je bekalkt hebt..? Ik zou zeggen 3 weken net als kunstmest, maar weet iemand dit zeker..?

En: tot wanneer kun je uiterlijk nog bekalken, kan dit bijvoorbeeld eind oktober/begin november ook nog..?! Want dan kan ik in dat geval de wei waar ze nu lopen ook nog doen als ze het daar kaalgegeten hebben..

Ben even nog aan het plannen hoe ik het ga doen allemaal..

Antheman: jij hebt poederkalk gestrooid nu of niet..? Dat regent natuurlijk sneller in. Mag je dan al snel de paarden er weer op hebben..? Geen last van waaiend poeder gehad? 8-)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-10 21:24

zwelgje27 schreef:
h

Antheman: jij hebt poederkalk gestrooid nu of niet..? Dat regent natuurlijk sneller in. Mag je dan al snel de paarden er weer op hebben..? Geen last van waaiend poeder gehad? 8-)

Yep en mij werd gezegd dat ze er na 3 dagen weer op mogen.
Ik had al eerder gemeld dat ik lekker wit was 8-)

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 23:31

ohja :+ poedersneeuwpop! :P Morgen regen als het goed is, dus zal goed inregenen!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 08:13

Antheman schreef:
VeerenAshley schreef:

Ik heb nu 1 strook gedaan, de zak in de kruiwagen gezet, handschoenen aan, en voorzichtig in lijntjes strooien. Ik wil wel graag zo'n bakje om uit te strooien, maar nieuw zijn die me te duur. In het voorjaar gooi ik mijn eigen mest over t land, en dat wil ik dus wel echt in het bakkie doen. Dat is een soort handmaaimachine, maar dan met een gleuf ipv maaidingen erin. Ik weet niet hoe t heet :+ Hopelijk snap je mijn beschrijving.
De handmethode is alleen geschikt als je helpers hebt, of maar een klein stukje doet. ;)

Dank!
Ik snap je uitleg van het 'bakkie' niet helemaal, maar dat zal wel komen omdat ik nog helemaal niet thuis ben in eigen weiland-beheer.
Hoe groot zijn de stroken die jij per keer hebt bekalkt? Ik 'heb' nl. 3 stukken van elk ca. 4000 m2; zou dat teveel zijn om handmatig met z'n tweeën te bekalken (niet alles ineens natuurlijk).