kosten per maand aan hooi en stro.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

snoopieee

kosten per maand aan hooi en stro.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 10:05

ik was erg benieuwd wat het ongeveer per maand gaat kosten als je zelf het hooi en stro moet betalen.
ik ga binnen kort op een stal staan waar ik alleen de stal betaal. ik betaal er slechts 50 euro voor.
maar ik moet wel zelf het hooi en stro betalen en de brok natuurlijk.
de brok weet ik wel wat dit per maand kost maar ik ben benieuwd wat mij het hooi en stro gaat kosten. (ongeveer dan he).
wie moet er ook zelf zijn hooi en stro aanschaffen en wat zijn julie ongeveer per maand kwijt?

ik weet dat dit per paard verschillend is.
bv het ene paard staat minder vaak binnen als het ander. het ene paard eet meer hooi en stro dan een ander etc...
maar ik wil ongeveer de kosten uit gaan rekenen.

dus wie betaald zelf zijn hooi en stro en wat betalen julie ongeveer per maand ervoor.
en hoeveel kopen julie per maand. dus laten julie een lading komen of doen julie een lading per maand laten komen.
ik hoor het graag...

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 10:10

Ik ben ongeveer 130 euro voor een paard kwijt per maand.
Dit is dan wel inclusief brok. Dus ook met hooi en stro.

Denk dat je met dat bedrag er wel moet komen, alhoewel het er natuurlijk ook weer aan ligt wat voor paard je hebt en hoeveel jij voert ;-)

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 10:12

Ik reken 100,00 per maand. Maar je moet het ook zelf een beetje ontdekken. Heb je een smeerkees die iedere dag de hele stal onder poept dan is het anders dan een paard die dit niet doet. Staat je paard echt veel buiten op land wat ruim voldoende gras heeft of een paar uurtjes maar in een paddock.
Laatst bijgewerkt door Bramasole op 07-09-10 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 10:14

Hooi halen we van eigen land, dus ik weet niet wat dat tegenwoordig kost. Maar alleen al aan stro ben ik 50 tot 60 euro per maand per paard kwijt.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 10:15

Tja dat is natuurlijk wel heel erg verschillend zoals jij al aangeeft.
Wij hebben de paarden aan huis en kopen het hooi voor de hele winter in 1 keer in. Gelijk als het van het land afkomt, dat scheelt al in prijs.
Daarnaast hebben wij stalmatten in de stallen waardoor wij een stuk minder stro gebruiken..

Als je de mogelijkheid hebt is het slimmer om gelijk wat meer in te kopen in de grotere balen. Dat scheelt echt enorm!
Als je dat kunt doen zal je rond de 80/90 euro uitkomen denk ik..

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 11:05

phoe, dat is toch echt per seizoen anders. Nu weinig, ze staan van half 9 tot half 9 buiten,en da nog een dikke plak hooi bij.Heb er za 1 aan gebrken, die is nu half op, dus een pak in de week denkik, is 2,50 per week, is 10 euro per maand.

Stro gebruik ik niet, wel vlas en stro korrel. daar gebruik ik per week een pak van, dat is 6,50, is per maand 26 euro.

dus nu niet veel, maar van de winter meer natuurlijk

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 11:35

Dat verschilt per paard en het ligt er ook aan wat je betaald per baal.
De ene persoon betaald € 2,50 per baal van 16 kilo en de ander betaald € 2,50 per baal van 23 kilo.
Verschil is groot tussen deze twee balen; 7 kilo en dan ook nog verschil in prijs/kilo.
Dat is voor mijn paard ruim een dag extra hooi (als dit bij hooi van toepassing is) ;)

Bij mijn KWPN-er is het van toepassing dat er per week 3 balen stro wordt gebruikt (23 kilo per baal)
Hooi gebruikt ze 3 balen per week (16 kilo per baal) Ik voer best veel maar dit doe ik om te voorkomen dat ze zich verveelt en daarna stalondeugden krijgt. Zodra ze aan het werk is krijgt ze iets minder hooi en meer krachtvoer.
Daarnaast staat ze tussen de 8 en 9 uur op het land te grazen.

9jinte9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 11:40

Ruim gerekend ben ik voor hooi en (vlas)stro per maand per paard in de winter ongeveer 60 euro kwijt.
Dat hooi haal ik dan in een groot ingeseald pak en niet kleine pakjes. Die zijn namelijk in verhouding veel duurder.

angell99

Re: kosten per maand aan hooi en stro.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 11:58

Voor stro ben ik zo'n 70 a 75 euro per maand kwijt en dat is voor een paard

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:02

de kosten van hooi en stro kunnen erg verschillen, vooral als je dit in kleine hoeveelheden afneemt. Indien je vanaf het land direct kan aankopen (en opslaan) scheelt dit aanzienlijk dan dat je bv in maart nog pakken moet bijkopen.
Ik ga ervan uit dat ik per paard 3/4 baal stro per dag verbruik en 6 plakken hooi per dag. Winterseizoen reken ik 29 weken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:10

Ik heb geen stro, daar kan ik dus niks over zeggen. Ik kan per keer ongeveer 60/70 balen hooi kwijt en dat kost me rond de 170 euro. Per dag voer ik ongeveer een baal op (2 shetten en een welsh).

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:22

Alleen aan hooi en graszaadhooi (dus om te eten, geen bodembedekking) ben ik zeker 150 per maand kwijt (2 d pony´s en 2 shetten). Van de winter waarschijnlijk meer, want ze krijgen er nu ook nog wat gras bij.
Ik heb het geluk dat ik ook wat grote pakken kwijt kan. Kleiner inkopen is duurder (en meer werk).
Als ik jou was zou ik er zo´n 100 euro per maand voor reserveren. Ruwvoer is erg belangrijk, daar moet je niet op gaan besparen.

snoopieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 19:42

ok bedankt alvast iedereen voor de reacties.
daar kan ik zeker iets mee met deze informatie.
ik had zelf inderdaad rond de 100/150 euro per maand gerekend met alles dan, dus hooi stro en brok.
en ligt ook eraan waar je het allemaal koopt.
gelukkig kent die man waar ik mijn merrie stal zo zijn mannetjes dus kost dan wat minder.
alvast bedankt en alle reacties zijn welkom!!! :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 19:45

Ik ben voor 2 paarden 100E kwijt (volledig op hooi/kuil).

Cicigirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 19:47

Nou volgens de berichten gaat het een dure winter worden qua stro , dus ik zou er van uitgaan dat de prijzen zws 20 euro hoger leggen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 20:03

Niet helemaal hoor, stro is niet echt duurder geworden.
Omdat iedereen dat ging roepen is iedereen als een gek aan het inkopen geslagen (zowel hooi als stro), waardoor de prijs kunstmatig omhoog is gegaan.
Grote balen stro (250 kilo) staan nog overal op het land, omdat iedereen al is voorzien en de boeren er nu mee blijven zitten.

Ook zijn de meeste mensen al voorzien van kuil.
Ik heb gras genoeg, maar niemand die het (gratis) wil hebben.
Het moet nog wel even gemaaid en geschud worden......

Dit jaar ga ik over op vlas, omdat ik zelf nu de mest ga opslaan en vlas met mest minder ruimte inneemt op de mestplaat.

Ik betaal nu voor hooi en stro 2 E per baal.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 21:27

Brainless schreef:
Niet helemaal hoor, stro is niet echt duurder geworden.
Omdat iedereen dat ging roepen is iedereen als een gek aan het inkopen geslagen (zowel hooi als stro), waardoor de prijs kunstmatig omhoog is gegaan.
Grote balen stro (250 kilo) staan nog overal op het land, omdat iedereen al is voorzien en de boeren er nu mee blijven zitten.

Ben ik niet met je eens. Het grootste deel van het stro wordt ondergeploegd als structuur voor de akkerbouwgronden. Daarnaast is heel veel stro erg slecht van kwaliteit vanwege de nattigheid. Kijk maar 'ns naar de beursprijzen. Die zijn mega gestegen. Ik betaal 70 cent per pak meer dan vorig jaar (1300 pak, zelf gehaald uit de polder). Het stro bij mij in de buurt (Dalfsen) is rotzooi. Grijs van kleur en nu al erg stoffig. Al kan ik het voor niks krijgen, dan wil ik het nog niet hebben. Er wordt gerust 3,25 tot 3,50 euro voor betaald.

Wat je voor hooi betaalt, is ook erg afhankelijk van welke kwaliteit je koopt. Graszaadhooi is verre weg het goedkoopst en niet voor niks. In alle ons omringende landen is een tekort aan ruwvoer, dat drijft de prijs ook erg op. En de regio waar je zit. Bij mij in de buurt zijn sinds dit voorjaar een paar grote nieuwe boeren gevestigd. Aan geld geen gebrek (zijn weggekocht), aan voer wel. Die jongens kopen alles op en zorgen voor extreme prijzen in een straal van zo'n 40 km. Een 4-kant pak voordroog kost hier inmiddels 55 euro, voor gras op stam wordt 1000 euro per hectare betaald. Dat vind ik heeeuuul veel geld.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 21:32

Ik heb van mijn eigen land kuilvoer en ik heb er net 4 bijgekocht voor 32 E per stuk (450 kilo).

Mijn hooi (2E) is van dit jaar (1ste snede), op de Veluwe gekocht. En het is geen graszaadhooi.
Stro haal ik daar in de buurt ook voor 2E (is nog wel van vorig jaar). Nu ga ik over naar vlas, dus heb ik geen stro meer nodig (ik hou wat voor mijn konijnen en een keertje voor nood of om wat extra voor ze te knabbelen te hebben op stal)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 23:05

Tjonge Marion71, ze hadden het hier voor een habbekrats van mijn land mogen halen...
Ik heb net 17 balen laten persen, maar helaas in de motregen, dus deels nat in de balen gekomen. Niemand meer die het gisteren kon doen omdat iedereen voor de winter het gras nog van het land wilde hebben...
Ik moet nu zien ze weer te verkopen. Maar wel lastig als je nog niet kunt zien wat voor kwaliteit het uiteindelijk is geworden.

Stro vragen ze hier voor kleine pakjes vrij veel, 2,95 kreeg ik van de week te horen per pakje.
grote balen 20 euro.

Voordroog verschilt in prijs van 25 tot 35 euro per groot pak of grote ronde baal.

Bij elke nacht op stal en geen weidegang kom ik op zo'n 60 euro voor strooisel (hennepvlas) en ingekocht voordroog. Met volledig hooi ben ik alleen al aan hooi zo'n 45 euro kwijt.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 08:47

Wij betalen alleen het stro zelf en dat is 5,50 per baal. Het ene paard heeft 1,5 strobaal per week, het andere paard 4. Is heel erg afhankelijk van hoe vies ed het paard is.

aspro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:24

Wij hebben altijd hooi en sto van eigen land. Dus heb geen idee wat het kost.

snoopieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 11:29

nou ik heb wat in de ronde gebeld en ik heb een goed adres gevonden.
prijzen schelen echt van bedrijf naar bedrijf.
ik betaal nu hooi per baal 4.25 en zijn het balen van 25kl en goed hooi dus zonder onkruid, stof en giftige planten.
en voor een baal stro betaal ik 3.25 zijn ook grote balen van 20 kl.
dus dit vond ik een schappelijke prijs.
heb uit gerekend dat het me tussen de 75 en 100 euro per maand gaat kosten. alleen voor het hooi en stro dan. ;)

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:09

ik betaalde voor een baal stro 4 euro, en voor hooi is het nu ook zoiets. Met dagelijks de hele dag weidegang had ik 2 pakken stro per paard per week nodog en ca 3 balen hooi. Dat is dus 20 euro per week per paard, totaal ca 80 per maand. in de winter wat meer, zomder wat minder :)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:46

Danitsja88 schreef:
Wij betalen alleen het stro zelf en dat is 5,50 per baal. Het ene paard heeft 1,5 strobaal per week, het andere paard 4. Is heel erg afhankelijk van hoe vies ed het paard is.

Tsjee, wat veel geld voor een baaltje. Ik mag niet mopperen, zie ik wel. Wat je nodig hebt is idd sterk afhankelijk van het stalgedrag van je paard en hoeveel ze buiten lopen.