Put laten slaan, wie heeft het en wat kost het?

Moderators: Apple, Nicole288, C_arola, Coby, Dyonne, Pistasche

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

chocobroodje

Put laten slaan, wie heeft het en wat kost het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-10 01:42

Wij zouden graag een put willen laten slaan in de weide, maar nu heb ik wat vraagjes. We willen het gewoon als drinkwater voor de paardjes gebruiken. Wat voor een soort pomp heb je daarvoor nodig? Wat kunnen we aan kosten ongeveer verwachten?

02-07-2015 mama van een prachtig prinsesje! <3 Opzoek naar een LennyLamb draagtrui maat XL!

Palmera

Re: Put laten slaan, wie heeft het en wat kost het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 10:41

Je kunt zo´n mooie ouderwetse pomp aanschaffen (staan wel op marktplaats) met zo´n hendel eraan. Deze werken vaak erg goed. De slang kun je los kopen in de gewenste lengte bij praxis e.d. Hoe lang die slang moet worden hangt er helemaal vanaf hoe diep het grondwater bij jullie ligt. Voor het slaan van de pomp zelf kun je eens vragen bij de loonwerker in de buurt, die weet de prijzen en hoe diep hij zal moeten boren. Weet je ook gelijk hoe lang je slang moet zijn. Is het water wel schoon trouwens? Bij twijfel kun je dat beter eerst laten testen voordat je jezelf in de kosten helpt.

Retiens la nuit... ;)

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 10:46

Wij hadden een put van 18m, dus bij ons zit het behoorlijk diep. En een water testje zou ik zeker doen, bij ons zit er teveel roest in het water en hebben dus een zuivering 's installatie.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 10:47

Dit moet je inderdaad even navragen bij een loonwerker. Hier kost het ongeveer 160 euro om een puntstuk te spuiten.
En dan is het maar net wat je zelf wilt. Ik heb ook zo'n ouderwetese zwengelpomp. Moet ik dus wel steeds een bak vol pompen.
Je zou ook een weidepomp kunnen gebruiken. Maar weidepompen die geschikt zijn voor paarden zijn best duur.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 10:52

18 meter??????????? jeejtje dat is wel heel diep zeg!!!

wij hebben een put/puls laten spuiten door de buurman met een giertank...
misschien als je het eens vraagt bij een boer in de buurt, hoe ver dat het grond water bij jullie zit, vaak weten boeren dat wel...
boeren slaan namelijk vaak bij elk weiland een put...
je kunt inderdaad, zo'n pomp met een hendel nemen....
maar je kunt het ook nog gemakkelijker doen, en er gewoon zo'n automatisch "koeien"drinkbak aan hangen...
hoef je zelf niet te pompen, het water te verversen, of wat dan ook... voor de winter zul je dan wel iets anders moeten verzinnen, want dan krijg je geen water meer uit je put...

onze kosten:

0 euro voor het spuiten van de put...
30 euro voor de slangen
en wij hebben dan een electrische pomp aangeschaft omdat wij ermee willen sproeien... maar ik denk dat een hand pomp je max. 50 euro kost 2e hands dan...
en een koeiendrinkbak, dat weet ik zo niet wat dat kost..
\

EDIT even op marktplaats gezocht,... je hebt ook mooie vlotter drinkbakken die je op je puls aan zou kunnen sluiten!
*KLIK*

Vivaldi Tosha B+13 - L1+12- L2+19 - M1+11- M2+10- Z1 startgerechtigd!!!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-10 10:58

Die laatste dat is ook een goeie! We gaan er eens even over nadenken hoe en wat. Ik weet wel dat veel boeren in de buurt ook een waterput hebben dus het moet mogelijk zijn :D

02-07-2015 mama van een prachtig prinsesje! <3 Opzoek naar een LennyLamb draagtrui maat XL!

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 11:00

ja scheelt een hele hoop geld natuurlijk!!
wij hadden eerst ook de loonwerker gevraagd, waren hier pas net komen wonen... kosten werden tussen de 150-200 euro....
maar toen kwam me vader met het plan: god, als je jullie buurman nu eens vraagt! ik dacht ooooh ja.... lekker handig!!
scheelt een bult geld!!

Vivaldi Tosha B+13 - L1+12- L2+19 - M1+11- M2+10- Z1 startgerechtigd!!!

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 11:01

Bij de gemeente kun je navragen wat ongeveer de GW standen zijn. Je dient wel rekening te houden met de diverse grondwaterlagen. De bovenste is vaak niet geschikt.
Voor een grondwateranalyse op metalen zal ongeveer een 150 euro kosten. Bij de gemeente weten ze ook wel of er metalen voor komen in het grondwater in jullie regio, dus hier kun je in principe op besparen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-10 11:10

Goeie tip amies! Daar gaan we ook even achteraan :j

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 20:55

ik heb geloof ik een put van 9 meter
en een handpomp kost hier rond de 75 euro
ik heb voor 250 euro een benzine pomp gekocht, zodat ik ook de wei kan sproeien.
en in een warme zomer, met 3 paarden krijg je een lamme arm van het pompen dus is die benzine pomp ook erg handig

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 08:41

Even navragen bij de gemeente of het überhaupt mag. Ik dacht dat je voor het slaan van een put (ja, op eigen grond!) officieel zelfs een vergunning moet hebben.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:00

Zo'n gietijzeren handpomp kost maar 37,- euro hier.
Ik heb er ook zo een staan in mijn weiland,in de winter is het wel fijn om te pompen,je bent dan zo warm.Mijn pomp bevriest alleen als het zo'n -8 gr.vriest.Ik neem een thermoskan heet water mee en ontdooi de pomp ermee.
Hoe dieper je put is hoe minder snel alles bevriest.

FB Groep Second Chance.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 10:54

ik haal de handpomp er nu af
afgelopen jaar is die kapot gevroren met de strenge winter

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-10 12:48

Nou we gaan het eerst eens vragen aan de hooi boer of hij dat kan en wil doen. Zo niet dan ga ik opzoek naar een loonwerker. Bedankt voor de tips allemaal :))

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie