Is er een mogelijkheid om een paard en een shetlandpony op 1000 m² te houden? en hoe is dit het meest haalbaar?
Ik dacht aan een piste/paddock van 20 op 40 en een bestraat stuk voor de stal. Maar als ze continu hier op lopen zal dit waarschijnlijk niet haalbaar zijn om dit als piste te gebruiken.
Geen weidegang is natuurlijk niet ideaal dus een andere optie is 20 op 20 weide en 20 op 20 zand en slechts af en toe enkele uren op het gras om het te "sparen", maar dan hebben ze minder bewegingsruimte. Eventueel plastic matten onder het gras zodat het niet snel kapot gaat?
Zowiezo kunnen ze af en toe naar een weide van onze ouders, maar dit zal waarschijnlijk hoogstens een dag per week zijn.
Ander probleem is nog dat mijn merrie super snel rotstraal krijgt. Dus ik dacht ook aan een stal of schuilstal met roosters en daarop doorlatende rubbermatten. Met of eventueel zonder vlaslemen erop om werk uit te sparen.
Nu staan ze van 's ochtends vroeg tot 's avonds in paddock (zand/aarde/bestraat) van 15 op 30 met afdak en 's nachts staat paard op stal met vlaslemen en pony in paddock van 25 op 10 met schuilstal. naargelang het weer staan ze gemiddeld om de dag 4à6 uur op de wei. Het paard wordt 4 à 5 x per week gereden. In de winter gaan ze niet meer op de wei en gaan ze soms mee grazen aan de hand. Natuurlijk krijgt ze wel 4 x daags voldoende hooi.
Ik zou ze liever aan huis hebben dan in een manege, want dan moet ik de pony verkopen en staat het paard meestal binnen op stal. Ik hou er meer van dat ze kan bewegen. Hopelijk vinden we nog een weide in de omgeving, maar niemand lijkt z'n weiden nog te willen verkopen of verhuren