paard op 1000 m²?

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

nathalieke

paard op 1000 m²?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-10 19:18

Wij hebben een stuk grond van 1500 m² waar we op willen bouwen. De weide ernaast wil de eigenaar jammergenoeg niet verhuren of verkopen.
Is er een mogelijkheid om een paard en een shetlandpony op 1000 m² te houden? en hoe is dit het meest haalbaar?

Ik dacht aan een piste/paddock van 20 op 40 en een bestraat stuk voor de stal. Maar als ze continu hier op lopen zal dit waarschijnlijk niet haalbaar zijn om dit als piste te gebruiken.

Geen weidegang is natuurlijk niet ideaal dus een andere optie is 20 op 20 weide en 20 op 20 zand en slechts af en toe enkele uren op het gras om het te "sparen", maar dan hebben ze minder bewegingsruimte. Eventueel plastic matten onder het gras zodat het niet snel kapot gaat?

Zowiezo kunnen ze af en toe naar een weide van onze ouders, maar dit zal waarschijnlijk hoogstens een dag per week zijn.
Ander probleem is nog dat mijn merrie super snel rotstraal krijgt. Dus ik dacht ook aan een stal of schuilstal met roosters en daarop doorlatende rubbermatten. Met of eventueel zonder vlaslemen erop om werk uit te sparen.

Nu staan ze van 's ochtends vroeg tot 's avonds in paddock (zand/aarde/bestraat) van 15 op 30 met afdak en 's nachts staat paard op stal met vlaslemen en pony in paddock van 25 op 10 met schuilstal. naargelang het weer staan ze gemiddeld om de dag 4à6 uur op de wei. Het paard wordt 4 à 5 x per week gereden. In de winter gaan ze niet meer op de wei en gaan ze soms mee grazen aan de hand. Natuurlijk krijgt ze wel 4 x daags voldoende hooi.

Ik zou ze liever aan huis hebben dan in een manege, want dan moet ik de pony verkopen en staat het paard meestal binnen op stal. Ik hou er meer van dat ze kan bewegen. Hopelijk vinden we nog een weide in de omgeving, maar niemand lijkt z'n weiden nog te willen verkopen of verhuren ;(

kynshiri

Re: paard op 1000 m²?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:24

een bestraat gedeelte en een bak waar ze vrij in kunnen rondlopen, zou in mijn ogen een prima winterhuisvesting zijn, maar als je ze er heel de zomer moet op houden... sja, continu bijvoeren zeker.
als je die padock/piste behoorlijk met zand aanlegt en de moeite doet om altijd netjes de mest eruit te halen, zal dat wel doenbaar blijven om in te rijden ook. Wip je geen drollen of niet echt netjes, dan heb je na 2 jaar een soppige koek als bovenlaag in de winter.
aja en gewoon bak-onderhoud ook natuurlijk... slepen en dergelijke...

nathalieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-10 20:32

bedankt voor de reactie. Die bak is geen vereiste.
Ik zou gewoon graag hebben dat ze toch gelukkig zijn. Ik moet ze trouwens nu ook heel het jaar door bijvoeren
(4 x daags hooi zo'n 7à10 kilo per dag, 's avonds stro en ongeveer 4 kilo krachtvoer per dag en portie wortels)
en ik mest 's ochtends de stal uit en 's avonds de paddock, want met al dat stro en hooi heb ik 2 bakwagens poep per dag :-s
en de weide en paddock zijn ook aan de krappe kant nu

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 08:23

Pffft , dat je zo paarden wilt houden joh... dat is toch niks op zo'n klein uitloopje.

Dan zouden ze inderdaad beter af zijn met een bak van 20x40 en een stukje bestrating.

Een "wei" van 20 x 20 is kansloos :P Dat is een postzegel met gras , zet 1 paard daar een week op en het is bagger , daar heb je echt helemaal niks aan , kun je veel beter een bak ervan maken.

Maar om ze nu zomer en winter dag en nacht alleen maar op een doodsaai rechthoekig stuk zand te houden.... ik zou daar niet tegenaan willen kijken.

Een paard moet ook lekker kunnen grazen vind ik.

Ik zou toch nog eens heel goed rondkijken of er niet ergens een stukje gras te huren is , of dat je misschien ergens waar al paarden staan , af kunt spreken dat je je paarden daar bij mag zetten voor een bepaald aantal uren.

PAARDVRIENDELIJKE ZADELS EN RUITERSPORTARTIKELEN ONLINE SHOP met veel info www.barefoot-webshop.nl
Barefoot Nederland - alle nieuwtjes op FACEBOOK.
KASSA-koopjes: Slowfeeder hooinetten 20mm te koop *\o/* Klik hier

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 13:58

Misschien is het een optie thuis een bak met loopstal/uitloop aan te leggen voor de winter en in de zomermaanden je paarden elders op een weiland te "stallen"? Voor de zomer zal het vast makkelijker zijn om een weiland te vinden dan voor het hele jaar door.

- instructie - sportmassage - bitloos testservice en overstapbegeleiding -
www.paardgevoelig.nl

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 14:04

Ik heb de paarden jaren in een zandpaddock gehad van 20 x 40m met stal. En met voldoende hooi ging dat prima. Dagelijks mest verwijderen.
Paard is gevoelig voor hoefbevangenheid en mag sowieso niet langer dan 1 uur per dag op de wei.

Janouk ZZ dressuur mennen ZZ vaardigheid mennen, L dressuur, Working Equitation
Meneer Anton, M dressuur mennen en M vaardigheid mennen
Aladdin, L dressuur mennen, M vaardigheid mennen, L2 dressuur

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 14:13

kijk eens in dit topic: [VSW] Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

hier zijn meerdere mensen die een oplossing gevonden hebben om op een lapje grond van postzegelformaat toch een leuke plek voor de paarden te maken.

alvast een paar tips:
zet ze niet op 1 groot rechthoekig stuk, maar probeer een pad te creëren waarop ze van het ene paddockje naar het andere kunnen lopen.
als je voldoende hooi aanbiedt, heb je eigenlijk geen gras nodig.
doe dus geen moeite om een mini-weitje aan te leggen, hou het gewoon bij goede paddocks.

ik heb een stukje grond van 3600 m² ter beschikking, waarvan ik zo'n 350 m² niet kan gebruiken door een verhoogde berm die niet weg mag.
ongeveer de helft van de oppervlakte is weide (als het eindelijk ingezaaid raakt :o ).
op de rest van de plaats heb ik een bak (15x30), een schuilstal, en mesthoop en 3 paddockjes die door een pad met elkaar verbonden zijn.
1 rondje is ongeveer 200 m, om van de verste paddock naar de drinkbak te komen moeten ze 100 m lopen.
hier wat meer uitleg over mijn oplossing: fojoe @ [VSW] Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

als je het eens live wil zien: je bent welkom.

Cry it out, talk it out and then get back on your horse and ride.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 14:14

Kunnen gaat alles...., ideaal is het echter verre van.
5.000m² is toch wel het minimum dat je moet rekenen. Ivm bewegingsruimte, weidebeheer etc.

Ik zou dus in jouw geval toch maar een andere oplossing zoeken.

L'embarras du choix

nathalieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-10 18:54

ideaal is het zeker niet. Ik zou ze het liefste in een grote wei met schuilstal kunnen houden, maarja.
Dat zou voor de pony wel zelfmoord zijn denk ik. Want die is nu al dik van overdag mee te eten met het hooi van het paard.
En het is hier in de streek ook niet mogelijk als je niet stinkend rijk bent.

Vandaag heeft mijn paard zandkoliek gedaan (of toch dat denken we). Ze heeft nog nooit iets gehad, dus ik ben erg geschrokken en dat is weer een nadeel aan zandpaddock...

Maar in de manege zetten waar ze continu in haar 3 op 3 box staat zonder fysiek contact met haar vriendje hmmm... toch liever een grote zandbak en af en toe op vakantie in het "buitenverblijf"

nathalieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-10 18:55

ik hoop nog steeds dat die mensen die weide ooit willen verkopen. Ik ben 3 jaar geleden beginnen bellen en vorig jaar opnieuw, nu nog eens en ze willen niet :(

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:25

wie weet gaan ze ooit nog verhuizen ;)

Ik zou gaan voor deel bestrating, deel bak, en een strookje gras is altijd fijn, al is het maar voor een uurtje.

Ik heb bijvoorbeeld een strook gras van 5 meter breed naast mijn 20 bij 60 bak. Bij elkaar is dat zo'n 325m2, het stelt niet zo veel voor. maar mijn pony kan er wel al een tijdje elke avond een paar uurtjes gras eten.

Wat je dan zou kunnen doen is bijvoorbeeld een stukje bestrating tussen stal en bak, dan een bakje van 15 bij 30 (kun je ook nog in rijden als je wilt) en dan naast en achter de bak een strookje gras. wanneer het mooi weer is kunnen ze dan via bestrating of de bak, wanneer het draadje open staat, grazen op het strookje gras, en wanneer je ze per dag niet te lang laat grazen, en op tijd het stukje weer afsluit en even bemest en dan een paar weekjes rust geeft, dan kan het weer bijgroeien.

Een paddock van 20 bij 20 met een stukje gras van 20 bij 20 vinden sommigen de moeite niet, maar ook daar kun je veel plezier van hebben, alleen is het zonde dat je in die 20 bij 20 niet lekker kunt rijden. Voor 2 paarden is 20 bij 20 nog redelijk ruim, zeker als er nog een stuk bestrating (met hooibakken of netten) en een deel stalling bij zit.

Mijn paddock bestaat ook uit 20 bij 20 zand, en dan nog zo'n 120m2 bestrating. Daar lopen 4 paarden in. Alleen heb ik dan af en toe nog de bak er bij en heb ik een groot deel van het jaar ze ook deels op de weide lopen.

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:34

Ts, kun je de weide niet huren, mensen zijn misschien wel geneigd om land te verhuren en willen vaak niet verkopen omdat dan de waarde van hun woning daalt bij een eventuele verkoop.

Roka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 06:25

bulck schreef:
Kunnen gaat alles...., ideaal is het echter verre van.
5.000m² is toch wel het minimum dat je moet rekenen. Ivm bewegingsruimte, weidebeheer etc.

Ik zou dus in jouw geval toch maar een andere oplossing zoeken.

Mijn idee!
1000m2 voor een paard en een shet is echt veel te klein!
Ik zou het zeker voor het welzijn van de dieren niet doen.

Ik begrijp best dat het een droom van iedere paarden eigenaar is om ze bij huis te hebben!
Maar als je de ruimte niet hebt dan is het vette pech, of je moet groter gaan wonen.
Waar wil je de mest ed laten?

Heb ie de bler,n op oen er'm dan ist wer'm

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 07:53

1000m2 is niet heel groot, maar groter dan de ruimte die de meeste paarden hebben, als ze naar binnen en buiten kunnen en altijd droge voeten kunnen hebben, zie ik het probleem niet.
Er komen op bokt vragen binnen in de trant van: kan mijn paard de hele winter in de stal staan als ik hem dagelijks er even uit haal, daar krijg je dan reacties op in de zin van, ja hoor, 3 X 3 is groot genoeg en als hij dagelijks beweging krijgt, dan kan dat wel, of 1 uurtje in de paddock en verder op stal. En dan wil hier iemand 2 paardjes dag en nacht ruimte geven, tja geen tig hectare, maar wel ruimte, ze kunnen zelf kiezen, binnen of buiten. Ik zou zeggen, prima, paarden kunnen goed zonder gras, en als ze voldoende ruwvoer krijgen in de vorm van hooi en stro, zie ik het probleem niet.
Op paddockparadijs vind je leuke tips om je paarden bezig te houden en tja ga er mee rijden, wandelen, fietsen en dan denk ik dat jou paardjes een prima paardwaardig leven hebben.
Mits je een wild paard ergens gaat vangen, tja dan word het wel sneu ;)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:34

toch altijd grappig dat de mensen die 1000m2 afkeuren zelf over fijn veel ruimte beschikken! Makkelijk l*llen dan hé ;)
Een gemiddeld paard op een manege of pension stal heeft het met minder te doen.
En een paddock paradise is leuk maar ik geloof bij lange niet dat al die lintjes, paaltjes, hindernisjes, bestrate voederplaatsjes ed zomaar geaccepteerd blijven in sommige gemeentes! Het ziet er soms erg onproffesioneel uit en kan wat mij betreft in sommige gevallen de stempel landschaps vervuiling krijgen!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:43

ik keur het niet af, heb zelf 3ha weide ;)
Maar bij mij lopen ze in de natte maanden ook niet hele dagen op de wei, en als ze pech hebben, lopen ze 3 maanden in de paddock met af en toe de buitenbak erbij.

Ik denk dat het in het grootste deel van Nederland 80% van de (pension- en manege)paarden minder ruimte en minder uren vrije uitloop hebben in de winter, dan dat deze paarden krijgen.
Er zijn maar weinig stallen waar men in de winter hele dagen buiten aanbiedt, en nog minder stallen waar men hele dagen weidegang aan kan bieden...

Voor de zomer zou ik er wel een stukje wei bij zoeken voor de afwisseling. Of dan 24/7 op de weide laten lopen in de buurt.
Huren van de buren of een andere particulier, boer of stal in de buurt zou dan een goede optie zijn.
Zomerweidegang is meestal goedkoper dan hele jaar door stalling, en als je ze ergens voor 60 tot 80 euro per maand in de wei kunt zetten, ben je niet veel meer kwijt dan wat je thuis kwijt zou zijn aan strooisel en voer.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:51

Ik zou dan ook gaan voor 20 X 40 paddock/piste en de rest bestraten, dan heb je in ieder geval bij heftige regenval/sneeuw of bevroren grond een uitloop mogelijkheid.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 10:11

rapido schreef:
toch altijd grappig dat de mensen die 1000 vierkante meter afkeuren zelf over fijn veel ruimte beschikken! Makkelijk l*llen dan hé ;)
Een gemiddeld paard op een manege of pension stal heeft het met minder te doen.

Waar slaat dat nou op.
Als je een paard wil houden, moet je maar zorgen dat je plek hebt.
En sorry er is een groot verschil om een paard op pension te hebben staan of ergens achter in je tuintje. Want eerlijk 1000m² is gewoon een grote tuin.

Buiten het leuke idee (wat ik wel kan begrijpen) heb je ook een sociale functie naar je buren toe. (stank- geluidsoverlast om maar al iets te noemen) Heb je je ook aan regels te houden ivm plaatsing mesthoop, aanvraag van een stal (ook weer afhankelijk van de bestemming van het gebied etc)
Als je iets ofwat begint te tellen is 1000m² zo opgebruikt (en dan spreek ik even over een mooi recht stuk, want anders verlies je zowieso altijd nog extra meters)
Een iets of wat rijbak is 800m² (20x40), dat is dus direct een groot stuk dat je verliest. Een goede rijbak heb je toch nodig als je wat deftig aan de slag wil gaan. Dus echt de combinatie met paddock heb ik men twijfels over. (ivm kapot trappen bodem en dus snelle verzadiging bij regen, en een goede bodem is dan weer niet geschikt voor loslopende paarden die er constant oplopen)

Dan heb je een stallencomplex nodig (zeker als je ze wil opstallen), dus een gebouwtje van 50m² ben je snel kwijt, als je spreekt over twee stallen, opbergplek en poets/wasplek.
Vervolgens heb je een mesthoop nodig, een toegang van de straat naar de stal, en daarbij mss een extra pleintje, voor als de smid of leverancier van stalstrooisel ofzo komt, of eveneens als je zelf op pad wil.

En dan zie je 1000m² zo slinken.

In een pensionstal staan paarden ook vaak opgestald. Maar heb je wel de accomodaties en het toezicht.
Een paard dat opgestald wordt, moet meerdere keren per dag gevoederd worden en ook zen stal uit. Op een pensionstal, is dat vaak in de vorm van de stapmolen of de paddock. Maar ook dat neemt tijd in beslag, en dat heeft ts denk ik niet (lijkt me dat ze werkt en de paarden voor de fun heeft, net als duizenden anderen)

En nogmaals alles kan, maar het is verre van ideaal en zeker op lange termijn. Een paard heeft ruimte nodig, of anders moet je als eigenaar dat naar best kunnen, willen aanvullen.
En dan zijn paarden die prive gestald staan op een klein stukje grond en bij mensen die fulltime werken vaak de pineut. Want ik heb ze hier zelf aan huis staan, maar zonder men pa die helpt had ik alles weggedaan.
Ik start men dag om half 6, paarden krijgen dan hun voeder (staat klaar om tijd uit te sparen.) de sportpaarden krijgen dan in de wintermaanden hun buitendekens op. Dan zit mijn taak erop.
Mijn pa komt meestal tegen 10 uur alles buiten zetten, stallen doen(ok hangt ook af van mijn agenda en seizoen, want in de zomer kan je gemakkelijk tot 11 buiten zijn, in de winter blijf je gewoon niet graag zolang buiten)
Wederom afhankelijk van mijn agenda, zet hij de paarden 's avonds binnen en krijgen ze hun avondeten (paarden hebben op de wei in de wintermaanden ook nog extra hooi, buiten het gras wat er nog staat)
Tegen dat ik dan thuis kom, is het meeste werk gedaan en kan ik enkel de paarden werken, afvoeren (hooi)en eten klaar zetten én mss nog eens snel door de boxen gaan met een mestschepper en klaar.

Nu is dat een luxesituatie, maar het schept wel een beeld over wat je anders alleen zou moeten doen. En ik zou dat met mijn fulltime baan niet voor elkaar krijgen, ondanks ik wel de ruimte heb.

En dat alles moet je ook in overweging nemen. Tijdens de ergste wintermaanden staan men sportpaarden op pension. En eerlijk waar, dat is de meest onbezorgde tijd. Paarden krijgen daar 5 keer per dag hun eten, gaan smorgens molen in, smiddags paddock en dan savons hoef ik enkel te werken en klaar. Nadeel is dat je daar dan wel weer voor betaald.

L'embarras du choix

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 10:22

Wij hebben ook 1200m2 en daarvan stuk paddock met inloopstal en stuk tegels, de rest gras. Er hebben altijd 2 paarden op gestaan en hebben het altijd prima naar hun zin gehad.
Ze kunnen zelf bepalen of ze binnen of buiten willen staan. Uiteraard worden ze wel het hele jaar door bijgevoerd.

1000m2 is prima te doen. Er zijn zoveel paarden die niet het geluk hebben om het hele maar door buiten te kunnen staan. Of zelfs het hele jaar merendeels binnen staan.

Stuk tegels/ paddock zou ik wel aanraden,zeker voor in de wintermaanden met al die blubber. En natuurlijk een degelijke inloopstal. Wij zijn nu bezig de boel op te knappen. Als je wilt kan ik wel eens foto's maken en naar je toe sturen.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 10:24

Ik denk dat het prima kan. Misschien een strookje gras laten groeien aan de zijkant ergens waar ze in de zomer een uurtje op kunnen? En gewoon zorgen voor veel hooi, bijvoorbeeld met van die netten.
Ik geloof trouwens dat het weitje van mijn paard niet veel groter is dan 20 bij 40, ieder paard heeft zo'n prive postzegel op stal en daar staan ze mooi het hele jaar door de hele ochtend op en er is gras zat. Als ze veel buiten komen en niet in een kudde staan rennen ze veel minder waardoor er weinig wordt omgeploegd.
Mest kan prima opgeslagen worden op een aanhanger en dat je het zelf regelmatig wegbrengt.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 10:24

Ik heb iets meer grond nl 2500 m2 , daarin heb ik een rijbak van 20x40 gemaakt, een stal met uitloop naar de paddock van 5x15 en de rest is gras.

Het gras is bij mij gewoon voor de afwisseling en ze staan daar maar af en toe op, het hele jaar voer ik hooi of kuil bij (krachtvoer geef ik niet) en het gaat prima zo.
Ik heb 2 tevreden paarden die lekker altijd buiten staan dus als ik jou was zou ik het gewoon lekker proberen mocht het toch echt te klein zijn dan kun je misschien nog een stukje grond bijhuren in de buurt.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 10:44

samloes schreef:
Wij hebben ook 1200m2 en daarvan stuk paddock met inloopstal en stuk tegels, de rest gras. Er hebben altijd 2 paarden op gestaan en hebben het altijd prima naar hun zin gehad.
Ze kunnen zelf bepalen of ze binnen of buiten willen staan. Uiteraard worden ze wel het hele jaar door bijgevoerd.

1000m2 is prima te doen. Er zijn zoveel paarden die niet het geluk hebben om het hele maar door buiten te kunnen staan. Of zelfs het hele jaar merendeels binnen staan.

Stuk tegels/ paddock zou ik wel aanraden,zeker voor in de wintermaanden met al die blubber. En natuurlijk een degelijke inloopstal. Wij zijn nu bezig de boel op te knappen. Als je wilt kan ik wel eens foto's maken en naar je toe sturen.

Even een vraagje, maar wat is de bodemkwaliteit dan?
Dergelijk klein stuk is toch direct 'paardziek'?
En hoe bepaal je dan de uren op het gras. ik veronderstel dat ze dus merendeel rond de openstal/paddock staan.
Dus buiten de frissel lucht zie ik de meerwaarde niet, buiten mss de gemoedsrust van de eigenaar dan voor zichzelf.
Thuis staan men paarden overdag van 10 to 17-18 buiten. Er zijn wel schuilhokken op de weides, maar die worden bijna uitsluitend in de zomer gebruikt( dan staan de fokmerries quasi 24/24 buiten). Voor de rest scharrelen ze de weide af, zeker in de winter vnl op de hoge droge gedeeltes.
Maar het idd inloopstal, paddockje en winter, geeft mij eerder een triestig tafereel voor ogen. Want zo'n stuk, zelf al leg je bestrating, is zo snel kapotgelopen of helemaal bedekt onder de modder en blubber. En mijn mening is toch dat paarden niet uitzichzelf in de blubber willen blijven staan, dus kom je wederom op dat stukje gemoedsrust van de eigenaar. Maar echt ideaal is anders.
Ik begrijp wel dat het een droom is van menig paardeneigenaar, maar op zo'n klein stuk een dier willen houden vind ik gewoon niet-paardvriendelijk.
En ben je in c niet beter dan menig paardenhouder op een gewone pensionstal.

L'embarras du choix

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 11:06

zelf heb ik gelukkig wel de beschikking over wat meer ruimte, maar kennissen hebben het voor hun 2 ponies zo opgelost op 1000m2:
Afbeelding
ff uit m'n hoofd een groffe schets...niet op schaal oid. De bak is 20x40 en het pad er om heen is 3 meter breed.
Onder de rijbak en de uitloop er omheen zit drainage. Ze lopen vrij over de verharde paddock en in de uitloop om de rijbak. Door op verschillende plekken hooi aan te bieden scharrelen hun ponies aardig rond. Ze gebruiken de bak echt om te rijden/longeren en normaal gesproken dus niet om de paarden overdag in te laten lopen. Dagelijks kunnen ze een uurtje grazen in de graspaddock.
Ik vind het er daar best paardvriendelijk overkomen eigenlijk, (het is wel heel bewerkelijk!!!) In principe zou je natuurlijk ook kunnen kiezen om bv de rijbak iets kleiner te maken (15x30) en dan de uitloop eromheen iets groter.

Edit: ik lees nu dat jullie in totaal 1000m2 hebben, deze mensen hadden puur voor de paarden 1000m2

Freddie, you made us feel like we could fly
F4:13. ,,Ik ben tegen alles bestand door hem die mij kracht geeft''

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 11:15

Volgens mij is het stuk grond wat ze hebben 1500m2 toch, en blijft er dan 1000m2 over voor de paarden. Ik vind de oplossing van jouw kennissen trouwens best praktisch, zeker met een kleinere rijbak van 20x30. Of misschien kun je wel een rijbak in de buurt gebruiken (weet niet of je bv. wedstrijden wil rijden of het ook prima vind om vooral in het bos te rijden). Op best wat plaatsen kun je een bak huren, of heeft de rijvereniging een accomodatie waar je gebruik van mag maken. Dan kun je op het gras of de paddock wat groter maken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 11:38

Inderdaad 1500 totaal, en 1000m2 voor de paarden. Dat is 20 bij 50, niet zo heel veel dus...

Dat hebben ze mooi ingedeeld Felipe! De maat van de bak en van de omloop kun je prima mee uitproberen als het als geheel gedraineerd is. Kwestie van eerst tijdelijke paaltjes neerzetten. denk alleen dat jouw verhoudingen in de tekening niet helemaal kloppen O:)

Eventueel zou je de hoeken van de bak ook af kunnen ronden/schuinen, aangezien je rijdend toch nooit helemaal een hoek in rijd. Dat scheelt ook net weer wat ruimte op het pad.

Hoe je het precies in deelt hangt natuurlijk ook af van de vorm van het perceel en de ligging van het huis.
Zou het huis dan redelijk vooraan en op een hoek zetten als je zelf nog mag kiezen.
Een voortuin ga je toch niet in zitten, en als je je oprit, garage en schuren handig neerzet zodat je je oprit, terrassen en planten leuk kunt combineren, kun je je perceel heel efficiënt indelen en veel ruimte voor de paarden overhouden...