Paard onderhouden per maand

Moderators: Apple, Nicole288, C_arola, Coby, Dyonne, Pistasche

MirjamRobin

Paard onderhouden per maand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-10 19:38

Ik lees weleens dat er al veel van dit soort topics zijn, maar ik kan er geen vinden....

Het gaat mij hier niet echt om de prijs van de stalling, die weet ik wel hier in de buurt.

Maar om de prijs van het vlas en voer per maand. De ongevere kosten daarvan. Want ik heb werkelijk geen idee en ben toch wat rond aan het kijken voor het heel misschiene eventueel mogelijke aanschaf van een eigen paard.
Ik weet wel dat het van je paard afhangt en je training maar als je het volgende in acht neemt :

-het gaat om een paard (KWPNer ofzo)
-paard zou alleen 's nachts op stal staan ('s zomers) en 's winters in de wei als het kan en verder op stal
-het paard zou ongeveer 4 a 5 keer per week gereden worden op B-L niveau.

van die voedingwijzers op internet word ik ook niet vel wijzer.

Hoeveel zijn je per maand kwijt aan je paard? Zonder DA, hoefsmid en stalling?

'Het maakt je paard niet uit hoeveel je weet, totdat hij weet hoeveel jij van hem houdt'
- Pat Parelli

kabriolefaye

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 19:40

ik sta op een privé-stal de paarden staan er op stro en met eten en weide gang enzo er bij betalen wij per paard zo'n 250 euro

* People don't change, you just get to know them better* ;-)

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 19:43

Ik reken 100,- voor goed hooi en stro per maand voor 1 paard en je brok er nog bij, dat ligt helemaal aan het merk.

pluimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 19:45

ze vraagt niet naar de stallingskosten maar naar de evt kosten erbij per maand.

ikzelf ben o euro kwijt, is misschien verstandig om na te gaan welke stal brok voert enzovoorts.
verder ligt het eraan hoeveel brok het paard zal eten als het al niet bij het stalgeld inzit.

en het ligt er aan of je gelijk een goed passend zadel hebt. en de spullen die je erbij wil kopen kan je zo duur maken als je zelf wil.

vooral hooi en kuil schijnt dit jaar erg prijzig te zijn door de slechte opbrengst
Laatst bijgewerkt door pluimpje op 04-09-10 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 19:45

Ik koop van die grote zwarte ronde balen hooi. Die kosten mij 30 euro per baal, en hier doe ik met 2 paarden zo'n 3 weken mee.
Daarnaast staan ze in de zomer op 1 pak zaagsel per week of soms zelfs helemaal niks (heb inloopstallen, het is iets anders als ze echt opgesloten staan in de stal).
Daarnaast had ik ongeveer een handje biks en een handje natures best per dag.... nu staan ze alleen op pavo brok, 1tje per dag.
Ik heb dus hele goedkope paarden! :D

Donja

Re: Paard onderhouden per maand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 08:38

Ik heb xxl pakken voordroog, daar doe ik met 4 paarden 2 weken mee. Die pakken kosten me 35 euro (thuisgebracht).
Daarnaast krijgt 1 van mijn merries ook nog (overjarig) hooi (1 van de voerbeurten, als de anderen voordroog krijgen, krijgt zij 1 a 2 plakken hooi) en dat is ongeveer 1,5 pakje per week (ik betaal rond de euro per pakje, maar dat is via vrienden)
Daarnaast krijgen mijn paarden brok, een mix van seniores priores en sportbrok. Aangezien ze hiervan verschillende hoeveelheden krijgen heb ik een gemiddelde genomen. Per dag krijgen ze 1,5 maatschep sportbrok en 1 maatschep senioren, dus dat is per paard ongeveer een halve zak sportbrok (rond de 7,50 euro) en een derde zak senior (7 euro) per week.
Mijn paarden staan op strokorrels (1 pallet van 50 zakken 290 euro thuisgebracht), maar dat is nog niet zo lang, dus ik heb nog geen idee wat dat op de langere termijn kost. De eerste maand was dat 8 zakken per stal, maar als het goed is kost de aankomende maand me 2 tot 3 zakken per stal (omdat er al een onderlaag is).

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 14:44

Ik heb 3 grote paarden staan, een E-pony en een A-pony met veulen. Daarvoor haal ik elke 6 dagen een baal voordroog van 350 kilo voor 60 Euro en een grote baal stro voor 35 Euro. Ik voer nog allerlei meuk bij van mais en lucerne en slobber en weet ik het, maar stel dat ik alleen mijn muesli voer, een zak van 20 kilo kost een dikke 10 Euro van 'mijn' merk en ik voer een groot paard tweemaal daags 2 kilo gemiddeld.

May the odds be ever in your favor.
Wrangler 22-04-2003 * 02-11-2015
Nieuwe liefde Efuri <3

MirjamRobin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-10 14:20

het gaat dus idd niet om de stallingskosten ;)

ik heb echt geen verstand van voer dus zou niet weten wat voor merken je hebt :s
maar las je gewoon zelf het voer zou kopen (dus niet de stal).... hoeveel zou het dan ongeveer kosten?

'Het maakt je paard niet uit hoeveel je weet, totdat hij weet hoeveel jij van hem houdt'
- Pat Parelli

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:22

Dat ligt er dus echt helemaal aan wat en hoeveel je gaat voeren Mirjam.
Ik heb Muesli van Pavo (Nature's best), voor 1 zak van 10 kg betaal je 12 euro uit mijn hoofd. Mijn paard staat nu op boxrust dus nu doet hij daar een maand mee, maar normaal gesproken 2 weken. Daarnaast krijgt hij gewone basisbrok, ook dat is gehalveerd.
Dus zeg per maand (normaal gesproken) 50 euro.(maar daarnaast heeft mijn paard weinig nodig ivm snel dik worden). Maar dat hangt er echt vanaf wat je gaat voeren.

Hoe kan je die fluweel zachte neus en die prachtige sprekende ogen negeren?
I will love you 4ever.. -- || Monty || -- 12 mei 2005
Wij zijn nu: B +12 L1 +20 L2 +20 M1 + 2 :D

MirjamRobin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-10 16:54

Mir_horses schreef:
Dat ligt er dus echt helemaal aan wat en hoeveel je gaat voeren Mirjam.
Ik heb Muesli van Pavo (Nature's best), voor 1 zak van 10 kg betaal je 12 euro uit mijn hoofd. Mijn paard staat nu op boxrust dus nu doet hij daar een maand mee, maar normaal gesproken 2 weken. Daarnaast krijgt hij gewone basisbrok, ook dat is gehalveerd.
Dus zeg per maand (normaal gesproken) 50 euro.(maar daarnaast heeft mijn paard weinig nodig ivm snel dik worden). Maar dat hangt er echt vanaf wat je gaat voeren.

Ja dat snap ik ;)
Maar dit is meer om een idee te krijgen...

- Pat Parelli

MirjamRobin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-10 18:04

nog meer richtbedragen? wil het erg graag weten ;)
van wat er nu staat is het ongeveer €50 tot €100 ofzo?

- Pat Parelli

Linda_81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:12

Ik kan je alleen een richtprijs geven van de hoefsmid, tandarts en wormenkuur.

Hoefsmid is 50 tot 80 euro per keer (1x per 6 tot 8 weken). Hangt ook helemaal af of je bekapt of ijzers wilt hebben. IJzers zijn duurder.
De wormenkuur is ongeveer 4 x per jaar en is 7,50 tot 20 euro per keer
Tandarts moet je per jaar rekenen op 30 - 50 euro

Verzekering zou je op internet kunnen opzoeken. Als je dit wil tenminste.

MirjamRobin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 14:14

Linda_81 schreef:
Ik kan je alleen een richtprijs geven van de hoefsmid, tandarts en wormenkuur.

Hoefsmid is 50 tot 80 euro per keer (1x per 6 tot 8 weken). Hangt ook helemaal af of je bekapt of ijzers wilt hebben. IJzers zijn duurder.
De wormenkuur is ongeveer 4 x per jaar en is 7,50 tot 20 euro per keer
Tandarts moet je per jaar rekenen op 30 - 50 euro

Verzekering zou je op internet kunnen opzoeken. Als je dit wil tenminste.

Bedankt ;)

Ja weet je DA, hoefsmid, enz. kun je idd op internet opzoeken.
Maar hoeveel voer kost gaat wat lastiger. Ik heb ook geen idee hoeveel een paard nodig zou hebben en dit hang van vele dingen af.
Maar was benieuwd wat jullie kosten daarvan dan waren ;)

- Pat Parelli

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:21

bij mij kost hooi 3.50 per baal en stro 4 euro
hooi (vind mijn paard niet echt heel lekker, eet het dus ook niet echt heel veel) heb ik zo'n 4 balen per maand nodig. (14 euro)
stro 1 baal per 2 a 3 dagen. dus ong 13 balen per maand (52 euro).
+ mijn paard eet een zak muesli en een zak basisbrok per maand ongeveer. (in de winter, in de zomer doet ze met dit bijna 2 maanden)
muesli +- 12 euro
brok +- 7 euro

= dus 14+52+12+7 = 85 euro.
en dan ben ik nog 50 euro kwijt aan stalling en wei.
dus dat is +- 135 euro per maand

hoop dat je er iets aan hebt :)

ps, ik weet niet hoeveel je voor vlas betaald want mijne staat op stro.

MirjamRobin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 15:27

mang schreef:
bij mij kost hooi 3.50 per baal en stro 4 euro
hooi (vind mijn paard niet echt heel lekker, eet het dus ook niet echt heel veel) heb ik zo'n 4 balen per maand nodig. (14 euro)
stro 1 baal per 2 a 3 dagen. dus ong 13 balen per maand (52 euro).
+ mijn paard eet een zak muesli en een zak basisbrok per maand ongeveer. (in de winter, in de zomer doet ze met dit bijna 2 maanden)
muesli +- 12 euro
brok +- 7 euro

= dus 14+52+12+7 = 85 euro.
en dan ben ik nog 50 euro kwijt aan stalling en wei.
dus dat is +- 135 euro per maand

hoop dat je er iets aan hebt :)

ps, ik weet niet hoeveel je voor vlas betaald want mijne staat op stro.

dankje! Kan ik zeker wat mee ;) Vlas kost hier €6 per pak. Maar je hoeft het minder vaak te vervangen. Heb er nog geen ervaring mee. Maar volgens mij is 1 pak per week wel voldoende wat dan op €24 per maand komt.

Paard zou 12 uur weidegang krijgen en volgens de PAVO voedingswijzer hoef ik dan niets bij te voeren, maar dat lijkt me niet echt goed...
dus weet niet wat ik dan nog bij zou moeten voeren eigenlijk. Hoeveel hooi enzo. Hooi lijkt me wel handig op vlas, heeft het paard wat te knabbelen enzo... maar ik denk dat je daar gewoon wat ervaring mee moet opdoen...

- Pat Parelli

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:38

Bij mij zit er een heel groot verschil tussen de winter en zomer wat betreft hooi en vlas. De laatste keer heb ik €3,50 betaald voor een baaltje hooi. In de zomer heb ik per maand ongeveer 10 balen nodig, dus dat is €35,-. s'Winters gebruik ik er per maand ongeveer 25, wat me dus €87,50 kost.
In de zomer doe ik 2 weken met een baal vlas (inloopstal) en dat kost me €12,50 per maand. In de winter staan ze meer binnen en gaat er elke week een nieuw pak vlas in, dus €25 per maand.

Dan heb ik elke maand een zak Daily Plus nodig, van €9,95. Met een zak brok (€8,50) en muesli (€13,75) doet hij ongeveer 3 maanden, dus dat is ongeveer €7,50 per maand.

In totaal betaal ik dus in de zomer rond de €65 per maand en in de winter rond de €130 per maand aan hooi, vlas en voer. Daar komt dan nog de huur bij van €40,- per maand.
Kosten van DA, TA, wormenkuren/mestonderzoek, verzekering heb ik niet meegerekend, dus die komen er ook nog bij.

MirjamRobin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 15:42

__Nienke schreef:
Bij mij zit er een heel groot verschil tussen de winter en zomer wat betreft hooi en vlas. De laatste keer heb ik €3,50 betaald voor een baaltje hooi. In de zomer heb ik per maand ongeveer 10 balen nodig, dus dat is €35,-. s'Winters gebruik ik er per maand ongeveer 25, wat me dus €87,50 kost.
In de zomer doe ik 2 weken met een baal vlas (inloopstal) en dat kost me €12,50 per maand. In de winter staan ze meer binnen en gaat er elke week een nieuw pak vlas in, dus €25 per maand.

Dan heb ik elke maand een zak Daily Plus nodig, van €9,95. Met een zak brok (€8,50) en muesli (€13,75) doet hij ongeveer 3 maanden, dus dat is ongeveer €7,50 per maand.

In totaal betaal ik dus in de zomer rond de €65 per maand en in de winter rond de €130 per maand aan hooi, vlas en voer. Daar komt dan nog de huur bij van €40,- per maand.
Kosten van DA, TA, wormenkuren/mestonderzoek, verzekering heb ik niet meegerekend, dus die komen er ook nog bij.

Wow dat is ja gewoon het dubbele 's winters! Ben je in de winter 25 balen hooi kwijt aan 1 paard??

- Pat Parelli

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:49

Hij staat samen met een kleine pony en s'winters hebben ze onbeperkt hooi en dat is toch bijna een hele baal per dag (misschien zelfs meer).

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 07:51

Dat ligt erook nog aan of jouw pensionstal volledig is incl hooi/stro/brok of dat je dat apart moet betalen?

Ik betaal per maand aan mijn hooi en stro en brok voor 2 shetten en een fjord (staan aan huis) 65 euro..
De shetten eten dan ook niet echt veel.
Dit gaat het meeste op aan de fjord. Nu is mijn volwassen fjord verkocht en komt er een veulenfjord terug, dus ik kan nog niet zeggen wat het me dan kost.

Eens per 3 maanden laat ik ze bekappen, dat kost voor de shetjes 20 euro per shet en voor de fjord 25 euro.

Ik ontworm 2 a 3 keer per jaar, als het nodig is na mestonderzoek. Voor de fjord is dat ong 9 euro en voor de shetjes ook.

De tandarts heeft nog nooit werk aan ons gehad, ze hebben geen haken, zelfs de fjord van 11 jaar verbaasde de dierenarts zich over bij de klinische keuring voor de verkoop. Ze dacht dat ze pas gevijld was door de tandarts. Nou dat is nog nooit aan de orde geweest..(nu geef ik ze ook stammetjes om aan te knagen en dergelijke, wie weet scheelt dat???) Dus daar van kan ik geen indicatie geven.

Wel was van de winter een van de shetjes behoorlijk ziek door koliek, dan ben je in drie dagen zo 299 euro kwijt...

Water betaal ik niet want dat doen we uit regentonnen, ook hebben we speciaal een grote kuip onder een regenpijp staan dat zich dus uitzichzelf vult...Als het maanden droog is, heb ik geluk dat mijn paarden bij mijn ouders staan en ik het water niet hoef te betalen.

Dan de omheining van de weide. Ik heb een super lieve buurman die me schapengaas GEGEVEN heeft om de hele wei te omheinen. Ook de weipalen heb ik gekregen.

De buurman gaat eens per jaar met de tractor eroveheen en strooit dan kunstmest. En als het nodig is maait hij ook de brandnetels voor niets met de tractor.

Dat kost me allemaal niets...dus daarmee bof ik ook nog es flink....

Maarr....ik kan me scheel kopen aan hebbedingetjes, een leuk nieuw halster/hoofdstel/rijbroek enz enz...en dat heb ik niet in de hand...erg he...

Trotste mama van 2 prachtige zoontjes, geboren 2009 (china) en 2012(uit mijn buik), herenigd met mijn allereerste super fjord <3

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:21

Ik reken 3/4e baal stro per dag en 5 plakken hooi per dag voor een paard
bix afhankelijk en op het oog, bij mijn paarden verschillend van 1 kg per dag tot 6 kg (merrie met veulen aan de voet)

je kunt de richting van de wind niet veranderen, wel de stand van je zeilen. ga je mee op buitenrit of ruitervakantie? http://www.fanerberveld.webnode.nl

MirjamRobin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-10 15:41

klopt het een beetje als ik zeg dat het ongeveer €100 per maand kost met hoefsmid en DA (ook tandarts) inbegrepen? En dan natuurlijk niet de onverwachte kosten erbij.

- Pat Parelli

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 23:40

Mijn paard zou duurder uit zijn, in de wintermaanden.

In de zomermaanden staat ze op het land 24/7 en krijgt ze amper wat erbij behalve een halve pavokoek en/of een handje muesli.

In de wintermaanden (dan gaat ze 's nachts op stal en overdag op paddock), krijgt ze 1-1.5 kg muesli per dag (dus ong 40 euro in de maand).
Ze staat op vlas en verbruikt ong 1.5 vlasbaal per week (ik heb een gravende/schrapende merrie die alles door elkaar roert en daardoor meer vlas verbruikt, ook is het niet mogelijk om te potten). En een 'nieuwe' stal start ik met 4 balen, dus eerste maand 8-10 balen vlas, maanden erna 4-6 balen vlas. Vlas is 6 euro-6.50 per baal. Dus in een normale maand ong. 32 euro in de maand aan vlas.

Ze krijgt onbeperkt hooi, zo'n 12-15kg per dag vermoed ik, dit hoef ik niet zelf aan te schaffen (bij ons incl stalling) dus eerlijk gezegd geen idee van de prijzen hier ook omdat een groot gedeelte van eigen land komt.

Hoefsmid 30 euro per 8 weken, dus 15 euro per maand.
Mestonderzoek iedere 2 maanden (weet even de prijs niet maar zeg 10 euro) en bij wormeneitjes een wormenkuur.

Zak wortels a 5 euro per 2 weken, 10 euro per maand (ze krijgt 1-2 kg wortels per dag in de winter)

40+32+15+5+10 is al 102 euro en dan is hooi nog niet meegerekend.

Het zijn echter ook de bijkomende kosten die het duurder maken lol. Als ik even bedenk wat ik de afgelopen 2 maanden uitgegeven heb, emmertje fenegiek, 3 dekens laten wassen/repareren/waterdicht maken (0 gram, 200gr staldeken, 300 gram outdoor), 2 nieuwe dekens gekocht (de dekens wassen/repareren zijn nu 'reservedekens'), 2 nieuwe halsters, 4 nieuwe halstertouwen (2 waren er weer binnen 6 weken kapot nl), want mijn paard heeft de leuke gewoonte om te hangen, zak slobber 'want dat vind ze zo lekker' etc etc.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 08:05

Hou vooral rekening met onverwachte kosten die je gaat maken als je paard bijv wat gaat mankeren. Daar word je soms niet vrolijk van namelijk!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 09:19

Hier betaal je tussen de €5,50 en €6,50 voor een pak vlas (afhankelijk hoeveel je tegelijk koopt)
Hooi weet ik niet want dat hebben we van eigen land
Biks, hier krijgen ze basisbrok in combi met 24/7 weidegang (alleen op stal met heel slecht weer of onweer, maar dan alleen 'snachts) Voor de basisbrok betalen we rond de €6 euro per baal en daar doen ze vrij lang mee, omdat de één 1 handje krijgt en de ander 2 handjes.

In ons geval kunnen we bij mijn merrie ook niet oppotten omdat e nogal een zooitje van haar stal maakt. Dus daar doen we indien nodig, dus mest eruit en de erge natte plekken en bijstrooien. En af en toe helemaal leeg....

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 10:30

Ik ben buiten de kosten van mijn stalling (hierbij zit hooi en stro in dus daar heb ik geen kosten aan) voor 2 paarden p.m kwijt:
30 euro voer
40 euro hoefsmid (2x 40 euro om de 8 á 9 weken)
15 euro wormenkuur (2x 15 euro om de 2 a 3 maanden maanden ong)

Dus per paard is dat iets meer als 40 euro per maand extra.

01-02-2015 nieuw avontuur gestart met Dunya [/i]

*R.I.P.Dolphin Power 01-02-1988/06-12-2011, bedankt meisje voor alle mooie jaren, ik zal je nooit vergeten!*