hoe groot is je weide?
En hoe breed?
Ik begin met 2 rustige paarden en een stukje wat 20 meter breed is, meestal met 20 bij 20, als dat netjes kort is (hoeft niet milimeter kort, dat is niet goed voor je gras!) 1 of 2x per dag een strookje van zo'n 30 tot 50 cm er bij geven, meer of minder afhankelijk van of ze te dik worden of wel wat extra's kunnen gebruiken, hoe lang het gras is en of ze halve of hele dagen op de wei staan. Mijn gras is meestal wel 20 tot 30 cm lang aan de hoge kant van de lijn
Overigens is enkelhoog helemaal niet zo hoog voor een paardenwei. Je kunt het beste omweiden wanneer het gras zo'n 5 cm kort is geworden. 10 tot 15 cm is een mooie hoogte om te beginnen met beweiden. Houd er maar eens een meetstok langs 
Als het gras niet heel lang is kun je ook in blokjes laten grazen (bijvoorbeeld steeds een stukje ter grootte van een rijbak) en dan een aantal uren per dag en de rest van de dag in een paddock, eventueel met wat hooi. Bij mij merk ik dat ze dan ook vrij netjes de toppen er af eten. de echte pis/mestplekken blijven dan soms wat langer staan, maar als je elke dag de mest weg haalt, eten ze daar vaak op het eind toch ook wel van. De rest kun je dan wegmaaien met een maaimachine of bosmaaier.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 04-09-10 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt