Nu nog hooien?

Moderators: Apple, Nicole288, C_arola, Coby, Dyonne, Pistasche

Solleke_Noah

Nu nog hooien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-10 08:41

Zoals in een ander topic te lezen is, hebben we net een weide gehuurd voor een jaar. Nu staat daar kniehoog gras op (breedbladig 'sappig', geen droge stengels). Mijn vraag was of we nu nog kunnen hooien, of dat het daar te laat/te nat voor is? De weide is relatief onkruidvrij en het gras is al een jaar ongeveer gerust gelaten.

Meer pyrografie zien? : https://www.facebook.com/de-Vuurboom-10 ... _todo_tour

"Op jou wachten? Geen sprake van. Ik heb altijd al voor je uit moeten lopen om je de weg te wijzen." - Nachtogen

xMelissaa

Re: Nu nog hooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 08:43

dat zou nu nog kunnen maar dan moet je het natuurlijk nog wel goed laten drogen!

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 08:44

Van de week was de buurman bij ons aan het hooien, en aangezien wij dat ook nog een keer wilde doen dit jaar hebben we gevraagd of dit de laatste kans was.

Hij zei ja, je kan nu nog hooien (echt nu zegmaar) want het blijft tot woensdag droog (even duimen)
Dus bij ons ligt het nu te drogen :).

Succes ermee!

Een ieder draagt bij aan andermans ontplooiing of vernietiging (Laing 1961)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 08:44

Hooien zal lastig worden, inkuilen is geen probleem. Je zal hooguit een dag langer moeten laten drogen, en dus een keer vaker moeten schudden. De dagen zijn immers korter, en 's morgens dauwt het stevig. Je kunt dus ook pas ná de middag gaan schudden, als je 's morgens schudt, schud je de dauw er precies onder.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 08:50

Ik persoonlijk vind het te nat voor nu nog te hooien, zoals Ibbel al aangeeft is het 's morgens behoorlijk nat buiten dus dan kan je al niet te vroeg gaan schudden. Heb gister in de buurt eens rondgevraagd en degene die nog een snee hadden voor te hooien gaan het toch maar inkuilen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-10 08:52

Ok, bedankt voor de snelle reacties! Even thuis bespreken en dan maar eens een boer aanschieten voor kuilen dus!

"Op jou wachten? Geen sprake van. Ik heb altijd al voor je uit moeten lopen om je de weg te wijzen." - Nachtogen

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 08:53

Bij ons staan er 2 paarden die geen kuil mogen, dus bij ons gaat het toch echt hooi worden.
Het is gisteren geschud en het is best al aardig droog. Dus nog 1x schudden en dinsdag of woensdag laten inbalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 08:54

Of het nattere ruilen bij een boer voor droger in geseald gras.

Want dat nattere kunnen niet alle paarden verwerken en het schimmeld snel weg.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-10 08:56

@russel: da's ook nog een idee natuurlijk. Koeien kunnen zoiets wel sneller hebben... eerst even een boer vinden natuurlijk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 08:59

Boeren die hooi verkopen, staan vaak in advertenties. Als ze je weitje ook nog kunnen zien, dan weten ze wat voor kwaliteit je bied.

Zij rijden het vast in de kuil weg en wellicht hebben zij weer pakjes hooi liggen die jij kan krijgen als hij geen rollen heeft. Kijk dan wel even wat voor kwaliteit hij weer heeft, want mijn ervaring is dat die nogal kan verschillen in de partijen die ze hebben.

Theresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 09:03

Bij ons in de buurt hebben ze een paar dagen geleden gemaaid. Of 't mooi hooi wordt, ik vraag 't mij af. Ben dan ook blij dat ik 't binnen heb. Ik denk dat 't beter is 't in te laten kuilen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 09:05

Pinkey schreef:
Bij ons staan er 2 paarden die geen kuil mogen, dus bij ons gaat het toch echt hooi worden.
Het is gisteren geschud en het is best al aardig droog. Dus nog 1x schudden en dinsdag of woensdag laten inbalen.

5-6 dagen drogen dus, voor echt hooi? Da's krap aan hoor, normaal lukt je dat hoog zomer wel, maar nu?

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 14:27

Ibbel schreef:
Pinkey schreef:

5-6 dagen drogen dus, voor echt hooi? Da's krap aan hoor, normaal lukt je dat hoog zomer wel, maar nu?

Het is afgelopen dinsdag ochtend gemaaid, dus dat is 7-8 dagen drogen :).
moet lukken, we gaan er gewoon voor. Wat niet gaat gaat niet maar het zal waarschijnlijk wel gaan lukken, t zonnetje vandaag en gister is erg goed hierzo.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 15:21

Bij ons op stal is het doel ook hooien. We hopen dat het lukt, want we hebben we van het jaar alleen nog maar kuil van het land, maar nog geen hooi.
Er is hier woensdag geloof ik gemaaid, en er wordt dagelijks na de middag tot in de vroege avond geschud.
Hier ook volop de zon erop vandaag en gisteren.
Stalhouder is er in elk geval erg druk mee.
En mocht het toch niet lukken, wordt het alsnog ingesealed, maar dan is het alsnog al stukken droger dan de voorgaande sneeën die dit jaar van het land afgekomen zijn.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 20:26

Bij mij ligt het gras nu ook te drogen. Hooi wordt het niet meer, maar ik hoop dat het nog wel droge voordroog wordt. Vandaag gemaaid en vanmiddag al een 1e keer geschud (er wordt minstens 1x per dag geschud hier, bij jullie niet?) dinsdagmiddag komt het in kleine ronde baaltjes. Hopen en duimen dat het droog blijft!

Het is tijdens de nachten te nat, alles wat het 's nachts nat wordt, moet overdag weer opdrogen en de temperaturen zijn ook niet bijzonder hoog. Mij te veel risico. Liever droge voordroog, dan broeiend of schimmelend hooi...

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 21:36

Vanmiddag eens aan iemand gevraagd die er echt verstand van heeft maar die geeft als advies om niet meer te hooien, grote kans dat het gaat schimmelen en dat is zonde. Voordroog of kuil kan nog prima...

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 21:57

Je kan gewoon nu nog hooien hoor. Hier doen ze dat ook nog gewoon (in het noorden)
Even het weer in gaten houden...

☆☆ http://www.doniahoeve.nl ☆☆
Dressuur paarden fokkerij & merrie begeleiding
♧♧ http://www.fokadvies.nl ♧♧
Fokadvies voor dressuur paarden

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 14:14

Ik heb hier ook nog een wei waar het gras te hoog staat om nog gegeten te worden, maar hooien voor in kleine baaltjes zie ik ook niet meer zitten. Het risiko dat het gaat schimmelen/stoffen is me te groot. Maar het oppervlak om te laten kuilen is weer te klein, dus ik zit er ook een beetje mee ???

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 16:44

Anders alleen laten maaien, eventueel strook voor strook. of slechts het deel wat je denkt dat ze voor de winter anders niet meer opkrijgen dubbeldun? En dan dat voeren in de paddock en ze even van het land afhouden tot je lange gras opgevoerd is zodat je ze daarna weer een paar uurtjes per dag op het kortere gras kunt zetten?

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 16:51

Boeren die ik ken hebben vrijdag hun 3e snee gemaaid en gistermiddag geschud, vandaag weer geschud en morgen ook. Daarna komt de loonwerker om er grote balen van te maken. Het moet wel goed droog zijn anders wordt het ingekuild.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 17:41

@joyce B : dat wordt een kostbare liefhebberij aangezien ik daar elke keer een loonwerker voor moet laten komen.
Persoonlijk nijg ik er meer naar om iemand te zoeken die het gratis wil hebben als ze het er netjes afhalen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 20:07

DubbelDun schreef:
Ik heb hier ook nog een wei waar het gras te hoog staat om nog gegeten te worden, maar hooien voor in kleine baaltjes zie ik ook niet meer zitten. Het risiko dat het gaat schimmelen/stoffen is me te groot. Maar het oppervlak om te laten kuilen is weer te klein, dus ik zit er ook een beetje mee ???

Paarden wat langer laten lopen deze winter? Of gewoon maaien, heb je volgend jaar mooi gras als je begint in het voorjaar?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 20:09

Momenteel lopen ze er helemaal niet omdat ik een grasgevoeligheid vermoed bij de ene ;(

Cayenne
Vlinderlicht en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 20:11

Ja hoor hooien kan nu nog prima.
Hier in de buurt zijn ze ook nog volop bezig.
Het gaat vanaf dinsdag alleen wel weer veel regenen, dus ik vrees dat je net te laat bent.

*\o/* Het kweekseizoen van 2021! Volg jij weer mee? *\o/*
"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 20:12

DubbelDun schreef:
Momenteel lopen ze er helemaal niet omdat ik een grasgevoeligheid vermoed bij de ene ;(

Wat is dat precies en hoe merk je dat?

Je kan ook een kudde schapen laten grazen, is alles netjes kort en bemest..