Graasmasker, hoe en wat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Graasmasker, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:01

Ik heb wel een aantal topics gevonden via zoeken, maar ze vormen niet echt het geheel waar ik naar op zoek ben dus vandaar dit topic..

Pony is dik .. valt op zich nu wel mee maar kan van het ene moment op het andere ineens weer gaan uitzetten :+ Verder is het zo dat pony eigenlijk bijna al het gras opvreet (ja, letterlijk) en we het zielig beginnen vinden voor het andere paard. Er wordt aan strookbegrazing gedaan, maar pony begint 's morgens aan de strook en stopt niet meer met eten tot er een halve meter voorbij de afscheiding geen gras meer staat ... En ja, er staat stroom op, maar pony heeft een eczeemdeken en gewoon een "het interesseert me geen bal"-attitude dus hij gaat gewoon door ... Kreeg te horen dat hij op bepaalde momenten gewoon bijna plat op de grond lag om toch nog maar aan de iets verder staande grassprieten te kunnen ...

Dus voor pony's eigen goed, en ook voor het andere paard (ze krijgt heus wel gras binnen hoor, maar het zal niet de grootste hoeveelheid zijn :+ ) vroeg ik me ineens af of een graasmasker geen optie zou zijn. Echter .. waar vind je zoiets in België? Is dat standaard in elke ruitersportzaak te koop? Mij is het nog nooit opgevallen, anders had ik er misschien wel al eerder aan gedacht. De winkel waar ik altijd mijn aankopen doe is momenteel dicht (vakantie) dus vandaar ...

Las in de andere topics dat je verschillende soorten (en merken?) hebt? Wat is jullie ervaring? Heb op google verschillende afbeeldingen gevonden maar vraag me niet wat het verschil is ertussen .. Kan het dat sommigen met volledig halster zijn en anderen met enkel een band achter de oren?
Heb ook in de andere topics gelezen dat pony's nogal eens moeite hebben met eraan te wennen? Zijn er ook pony's waarbij het wel gewoon gelijk goed gaat? En krijgen ze dan echt zoveel minder gras binnen? (ik neem aan van wel, maar die van mij is nogal ingenieus, en zeker als het op eten aankomt :+ ). Zit het allemaal een beetje stevig om het hoofd, zonder te irriteren? Want mijn pony is een meester in het uitdoen van allerlei zaken ... met tegelijk een erg gevoelige huid, dus qua schuurplekjes?

Jullie horen het .. geen ervaring & veel vragen ...
Indien iemand nog een andere oplossing moest hebben ipv een graasmasker mag dat ook altijd gemeld worden. Grootste probleem is dus dat pony gewoon teveel eet, maar 24/7 buiten staat. Staat samen met een merrie en ik zou 'm wel alleen op een zandstukje kunnen zetten met hooi bv., maar hij heeft dat contact met die merrie wel echt nodig ... Denk dat ie zich na een tijdje wel zielig gaat vinden als we hem echt apart zouden gaan houden :(:) En denk ook niet dat dit nodig is, toch?

Edit .. vond net deze foto op internet ..
Afbeelding

Zo zou die van mij er dus kunnen gaan uitzien ... Oh help ... Volgens mij krijgt de merrie dan nog geen gras binnen omdat ze steeds gaat lopen van het enge ruimtewezen .. :)) :+

timokyana

Re: Graasmasker, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 19:45

ik volg hier even mee, mede vanwege zand eten en gewichtsbeperking denk ik ook aan een graasmasker.
ik wil ze niet beperken in vrijheid,ben erg benieuwd naar reacties ;-)

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 20:40

http://www.depaerdeshop.nl/images/2851200.jpg

Deze heb ik voor mijn pony, gewoon een soort van halster. Ik zou persoonlijk niet met alleen band aan de oren doen, want ze gaan het toch proberen af te krijgen en met een keelriempje eraan gaat dat minder makkelijk.
Onze pony moest er ook aan wennen. Het eet toch heel anders en hij ging het steeds proberen af te krijgen. Hij kon er trouwens wel meteen mee eten hoor, dat hebben ze snel genoeg door. Maar het duurt even voordat ze zich erbij neerleggen zegmaar :P mijn pony ging steeds ermee langs z’n been schuren om het af te krijgen.
Pony was hoefbevangen omdat hij alles deed voor eten en zich letterlijk bijna doodvrat. Hij is nu superslank, door het graasmasker. Hij kan nog wel eten maar zoveel minder.
Kwa schuurplekjes is het wel een nadeel. Mijn andere paard krijgt bijvoorbeeld al schuurplekken van een gewoon halster, dus dat zal bij dit halster ook wel zo zijn. Pony krijgt het van het halster niet, wel een klein beetje van de korf. Gewoon een beetje schale neus zeg maar. Maar wij smeren er vaseline op en dan valt het wel mee : )

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:07

ik ga de best friend deluxe aanschaffen,lees er goede recenties over.