Hoe vaak per week je paard wassen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tammy_

Berichten: 5265
Geregistreerd: 20-09-10
Woonplaats: Houten

Re: Hoe vaak per week je paard wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 11:38

in de zomer spoel ik mijn paard na het rijden even af, al het zweet weg, droogwrijven en stappen, en dan lekker terug in de wei, in het zand rollen :+ wassen met shampoo doe ik minder dan eens per maand, als we wedstrijd hebben gaan de witte beentjes in het sop, en de staart moet zo nu en dan met teershampoo gedaan worden tegen schilfers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 11:39

Lusitana schreef:
Ik was hem dagelijks, maar dat is op doktersvoorschrift. Hij heeft een heel vette huid en als ik dat laat zitten, krijgt hij jeuk, en gaat hij schuren. Dat geeft wonden, jeuk etc. Om het te doorbreken moet ik zijn vacht dus zo vetvrij mogelijk houden.
Maar dat is dus niet normaal. Ik gebruik ook een bepaald soort zeep. Dat is aan een stuk, geen shampoo waar allerlei chemische toevoegingen inzitten om het te laten ruiken en schuimen en kleuren.

Verder spoelen we dagelijks het zweet van de paarden. Ze gaan heelmaal onder de (koude) spuit, met uitzondering van erg gure dagen, dan doen we alleen de benen en onder het zadel met een spons.
Maar dat is dus om zweet weg te spoelen en kan zonder zeep.


Ik doe alleen met koud water als het ongeveer 21+ graden is.. is het anders niet te koud voor ze? voor de spieren bedoel ik?
ik ken ook iemand die zn paard gewoon altijd met koud water wast, ook in de winter... :=

ik was trouwens met betadine shampoo.

Deesiej

Berichten: 2129
Geregistreerd: 17-09-06
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 11:40

Met warm weer spuit ik heb even af onder de slang als hij onder heet zweet zit. Verder was ik hem zeer zelden helemaal. Een enkele keer zijn staart als die heel vies is, en zijn sokken dan wat vaker vanwege mok maar verder niet.

En dan laatst op doktersvoorschrift met speciaal spul maar doe het niet vaker dan echt noodzakelijk is.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 11:40

wij hebben gewoon wamrwater op de wasplaats en een solarium :-) kun je altijd wassen (paarden worden er wel verwend van want als je dan eens op wedstrijd alleen koud water hebben denken ze dat ze dood gaan haha)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 11:43

en als het heel heet is qh? doe je dan ook warm water?
ik werd laatst raar aangekeken omdat k vief onder de koude douche zette (met bijna 30 graden :+ :+ )
edit: solarium, lijkt me echt n uitkomst joh.

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 11:43

Ik was mijn paarden bijna nooit helemaal. Hoogstens 1 a 2 keer per jaar de manen en staart. Wel afspuiten of sponsen maar dat noem ik niet wassen

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Hoe vaak per week je paard wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 11:44

VLV: dan met lauw water. dus eigenlijk niet ijskoud. benen wel ijskoud.

FriesWytske
Berichten: 9902
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Hoe vaak per week je paard wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 11:47

Heb getemd. Dit is al een oud topic.

daphneM

Berichten: 3647
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: Ane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 11:48

Ik was mijn merrie alleen met mooi weer!. en dan pak ik vaak alles!..

Ik heb hier voor een friese ruin gereden die spoelde ik elke dag af na het rijden, en 1 x per week voor de wedstrijd helemaal in de sop!..
Hij heeft hier nooit wat aan overgehouden
Maar dit was voor de wedstrijd, en dat afspoelen was voor dat hij niet ging schuren!..

Dus ik vind wel dat je een reden moet hebben, en niet zo maar elke week!.

Dan zou ik kiezen met alleen mooi weer..

ezri1978
Berichten: 19
Geregistreerd: 11-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 11:50

was meneer indien nodig, zie afstammeling van het varken en wit, speciale shampoo voor witte paarden en zomerexceem (exceem geheel onder controle) en ja soms 4 keer in de week soms elke dag, soms ook maar 1 keer in de maand....dat ligt er geheel aan hoe meneer erbij staat en hoe het gaat met de jeuk. Goed insoppen maar goed uitspoelen is ook belangrijk.

zandloper

Berichten: 20
Geregistreerd: 31-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 11:55

ik spoel iedere week de staart uit ivm af en toe aan de dunne zijn (reageert op warmteovergangen met diarree)
Wassen van de staart met shampoo: 1 maal per maand
afspoelen benen en rug: eenmaal per 2 weken
wassen helemaal met shampoo: 1 maal per jaar

in de winter spoel ik echt alleen maar de staart

Ragdollcat
Berichten: 14666
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 12:00

Alleen als een paard in de sloot is gevallen met hele vieze stinkende prut zou ik een paard wassen.

Mijn paard was ik alleen af n toe zijn staart (wanneer t nodig is) en voor de rest alleen goed poetsen.

Als het erg warm is en hij zweet erbij dan wel ff lekker met de tuinslang afspoelen, meer niet.

Wassen is gewoon niet goed voor je paard, tenzij je m 24 uur per dag op stal hebt staan en het een topsportpaard is dat dagelijks tot schuimend in het zweet gereden wordt dan zou ik m wel dagelijks afspoelen met lauw water maar wassen? Nee ...........

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Hoe vaak per week je paard wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 12:02

nu snap ik waarom er op veel stallen zoveel stinkende paarden zijn :P
jullie wassen allemaal niet hasha! :+

Leslie90

Berichten: 1823
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 12:04

Ik was mijn paard ook zo min mogelijk. Met heel warm weer spuit ik haar alleen helemaal af met koel water en gaan we erna een stuk wandelen om te drogen.
Heel af en toe was ik haar met glansshampoo voor paarden, er staat op de fles dat de natuurlijke vetlaag beschermt word en dat je kan wassen zonder dat te beschadigen.. maar of dat ook echt zo is?
Haar staart was ik wel vaker, zo'n één keer in de 2 weken, maar ik krijg die gele pisvlekken van haar hengstigheid er never meer uit! :(

Larikoek_

Berichten: 60
Geregistreerd: 07-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 12:04

Ik denk niet dat het nodig is om je pony/paard elke week te wassen. De staart bij merrie's wel misschien , omdat die erop plassen.
Ik zou mijn paard enkel wassen als hij echt vuil is of voor ik naar een wedstrijd ga.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 12:05

denk dat wedstrijdruiters dat ook meer doen.. (al zie je trouwens op dressuur wedstrijden weleens ongewassen paarden voor bij komen in de lagere klassen... echt zooo not done!!)

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 17:06

Mijn paarden worden alleen gewassen als we op wedstrijd gaan. Tja, schimmel en bonte met veel wit, dus dan moet je wel. Je wilt niet onverzorgd voor de dag komen tenslotte. Afspuiten met water na het rijden vind ik geen wassen. Dat hoort bij de normale verzorging van je paard. Dat doe je ook niet om hem schoon te maken, maar om het zweet te verwijderen. Als hij daarna het land op gaat is het namelijk pas echt een zwijn haha.

heidi1973

Berichten: 499
Geregistreerd: 14-12-07
Woonplaats: joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 18:47

ik was mijn paard meestal 1 keer per jaar als de winterdeken er weer op gaat zodat ie onder de deken mooi schoon is
en verder alleen als er is wat zou zijn (onderelinge wedstrijd of zo
staart en manen was ik wel wat vaker ongeveer 1 keer per maand

millennium

Berichten: 2590
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 18:51

Mijn paard was ik enkel met teershampo omdat ze snel last heeft van schilfertjes en jeukjes en doe dat ongeveer 1x in de twee weken. Krijg er poepvlekken niet goed mee weg, maar daar is die shampo ook niet helemaal geschikt voor. Haar staart was ik 1 x per maand (even de ranzigheid eruit) en verder als ze echt super goor is, dan een keer met gewone shampo (of als we op concours gaan). Verder niet, blijft het vetlaagje op haar vacht ook mooi zitten!

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Re: Hoe vaak per week je paard wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 18:56

Ik spoel mijn paard in de zomer meestal even af na het rijden. Maar echt wassen? Misschien eens in de 2 jaar haha!

Dressuurgek

Berichten: 2287
Geregistreerd: 18-10-03
Woonplaats: Zuid-Oost Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:01

Alleen als ik wedstrijd heb gaat ie door de wasstraat heen. Afspuiten na het werk om het zweet eraf te krijgen doe ik veel vaker. Staart wil ik nog wel eens tussendoor een keertje doen om te voorkomen dat ie geel wordt (heb een schimpie).

lisetteexx

Berichten: 3051
Geregistreerd: 12-08-10
Woonplaats: Kop van noord holland

Re: Hoe vaak per week je paard wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:06

ik was mijn pony alleen in de zomer 1 keer of als we naar een keuring gaan staart was ik wel vaker!
voor de rest moet ik er maar doorheen kijken want weet dat niet goed is mijn pony is wit en nooit echt schoon te krijgen na het wassen gaat ze altijd weer rollen.
spuit wel af als het warm is of als ze gezweet heeft

Martine

Berichten: 10271
Geregistreerd: 14-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:10

Ivm de aanpassing/versoepeling van de regels is het toegestaan weer te reageren in oudere topics. De update hierover kan je hier vinden; Eline @ [FZ] [Dienstmededeling] BBB Mei
Mocht iemand een recenter topic hebben gevonden met het zelfde onderwerp meld dit dan even via de Tem.

_Nann_

Berichten: 4469
Geregistreerd: 08-10-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:12

IK zou je paard alleen wassen als het echt nodig is.
Dus of voor een wedstrijd, of als jij echt smerig is ( bijv. in de stal heeft liggen rollen en helemaal onder de stront zit ofzo) }:0

Met water afspoelen kun je eigenlijk wel dagelijks doen, zeker somers als ze veel zweten, na het rijden lekker dat vieze zweet eraf spoelen.

Maar shampoo zou ik niet dagelijks gebruiken, want dan tast je de talg/ vetlaag in de haren ( en op de huid) teveel aan en raakt de huid sneller uit balans.
Zeker als je paard buiten staat, zou hij daar geen baat bij hebben.

realmagic
Berichten: 1590
Geregistreerd: 21-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:58

VivaLaVida schreef:
Lusitana schreef:
Ik was hem dagelijks, maar dat is op doktersvoorschrift. Hij heeft een heel vette huid en als ik dat laat zitten, krijgt hij jeuk, en gaat hij schuren. Dat geeft wonden, jeuk etc. Om het te doorbreken moet ik zijn vacht dus zo vetvrij mogelijk houden.
Maar dat is dus niet normaal. Ik gebruik ook een bepaald soort zeep. Dat is aan een stuk, geen shampoo waar allerlei chemische toevoegingen inzitten om het te laten ruiken en schuimen en kleuren.

Verder spoelen we dagelijks het zweet van de paarden. Ze gaan heelmaal onder de (koude) spuit, met uitzondering van erg gure dagen, dan doen we alleen de benen en onder het zadel met een spons.
Maar dat is dus om zweet weg te spoelen en kan zonder zeep.


Ik doe alleen met koud water als het ongeveer 21+ graden is.. is het anders niet te koud voor ze? voor de spieren bedoel ik?
ik ken ook iemand die zn paard gewoon altijd met koud water wast, ook in de winter... :=

ik was trouwens met betadine shampoo.



er stond deze maand geloof ik een artikel in de paard en sport dat met koud water terug koelen juist wel goed is voor de spieren, als ze warm zijn en je doet ze met warm water afspoelen,kunnen ze de warmte zeker niet kwijt.