'stinkende' stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LeenC

'stinkende' stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 11:08

Gek vraagje: Kan het zijn dat je paardenstal na een koliekoperatie helemaal anders gaat ruiken? Sinds Ama - nu een dikke maand geleden - geopereerd is van koliek, vind ik dat haar stal stinkt. Zou het kunnen dat haar spijsvertering wat anders werkt nu en het daardoor stinkt? Of is dit het gevolg van de toevoeging van lijnzaadolie aan haar krachtvoer? Of zou het veroorzaakt kunnen worden door haar medicatie (Baytril tegen infectie)? Wat denken jullie? Nog mensen die zoiets opmerkten bij hun koliekpaardjes?

VDB

Re: 'stinkende' stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:16

Heb je afvoer in je stalvloer?
Dat de pies weg kan lopen?
Want dan kan het zijn dat je afvoer zo stinkt omdat we zoveel regenval hebben gehad. :-)
Dit heb ik ook geroken bij een vriendin van mij en die lucht is ook niet te harden.

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 13:26

Nope, geen afvoer, VDB. Jammer genoeg...

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 13:35

Ook niet bij je afspuitplaats of mestplaats?
Zit die in de buurt?
KAN echt super stinken zodra ze overvol zitten met water in combi met verdunde mest....

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 13:40

staat je paard nu niet meer op stal dan ervoor? want dit versterkt ook de amonniak geur natuurlijk

en ja, afval/afbraakproducten van vetten (waaronder lijnolie), medicatie vitaminen,... worden of gestockeerd in de lever of afgevoerd via de nieren en dit kan een andere geur veroorzaken (ooit al eens een vitamine B-complex preparaat ingenomen? krijg je ook gele ensterker ruikende urine van)

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 14:30

@ petitparis: Ze staat meer binnen idd, maar vorige winter met de sneeuw bij momenten ook en toen rook het zo niet. Het is ook geen echte ammoniak geur. Vandaar dat ik ook aan de lijnzaadolie dacht...

Geen afvoer in de buurt (zowat het enige nadeel aan m'n stal, maar met natuurlijke verdamping komen we voor de wasplaats al een heel eind: heb er eigenlijk zelden last van).

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 14:33

als je er aan de voorkant iets anders instopt, kan het heel goed zijn dat het aan de achterkant anders gaat ruiken ja.

Ik heb mijn paard een hele tijd msm bijgevoerd... TJEZUS wat ging die stinken daarvan!

Als we na het rijden mest uit de bak moesten halen, kon iedereen precies ruiken welke van Abel was!

Dus ja, het kan aan de medicatie en/of het lijnzaad liggen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 14:35

hmm in het geval van ammoniak is de temperatuur wel bepalend voor de mate waarin de stal "stinkt", zo gebruik ik vanaf het voorjaar box-ontsmet in de stal voor de ammoniak geur te beperken totdat de temperatuur buiten overdag niet meer boven de 12°C komt. 's winters ruikt het veel minder...

misschien een keertje sedochol bijgeven, misschien breekt je paardje de olie niet volledig af...

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 21:49

@ petitparis: Sedochol staat nog op ons lijstje, maar wacht er liever mee tot ze weer helemaal ok is en geen andere medicatie meer krijgt. We volgen haar waarden (lever, hart, nieren, e.d.) op door regelmatig eens bloed te trekken, want het was echt een zware periode voor haar de afgelopen maanden.

@ Abeltje77: Van msm? Haha. Gelukkig krijgt hij het ondertussen dan niet meer. ;) Ama kreeg in het verleden nog wel eens supplementen zoals biotine, sedochol, looksnippers, e.d. maar nooit zo'n geur. Vandaar m'n verwondering. Maar idd, zoals je het zo leuk stelt: aan de voorkant verandering... Jezus, dat wil dus zeggen dat het de rest van haar dagen zo gaat stinken in de stal! Geen idee of ik dat ooit gewoon zal worden. :roll:

kevin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 07:39

Mijn paard heeft vorige maand koliek gehad en zijn mest stonk de eerste weken erna ook heel erg. Ik denk dat het komt doordat zijn darmen een paar dagen zo goed als stil gelegen hebben en daardoor de bacterieflora aangetast is geweest. Omdat zijn mest er wel steeds beter uit ging zien heb ik verder geen actie ondernomen en inmiddels is het helemaal over.

Nu is jouw paard wel geopereerd dus denk dat dat bij die van jou nog veel erger het geval is.