Lab-kosten bloedonderzoek (allergie) erg hoog!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Magica

Lab-kosten bloedonderzoek (allergie) erg hoog!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 06:10

Ik kreeg gisteren nog even een rekening gepresenteerd voor de laboratorium kosten voor een bloedtest voor allergie. En dat is, schrik niet, 230 excl. btw dus totaal iets van 270!
Vind dit echt belachelijk hoog!

Het ging zo namelijk; m'n paardje hoeste wat en m'n veearts vermoedde een allergie. Om te kijken waarvoor stelde hij een allergie test voor. Dus hup bloed afnemen en 2 weken wachten.

Het is mijn plicht natuurlijk om te vragen wat zoiets kost maar vind het ook een beetje flauw dat mij niet van te voren is vermeld dat zo'n allergie test niet al te goedkoop is en of ik dat dan wel wil.

Want dan had ik wel even achter mijn oren gekrabt en me afgevraagd of ik dat dan wel zou doen.

(Uiteindelijk blijkt ze allergisch te zijn voor huisstofmijt en pollen van brandnetels, en hij vertelde ook nog voor de bloed afname dat als ik het uiteindelijk weet wat het is, je er misschien niet zo veel aan kan doen maar dat nam ik voor lief . . . )

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:24

Ja, prijzig, maar wat is tegenwoordig niet prijzig? Als ik zie dat ik voor een hoefzweer al 1000 euro lichter was.....
Je weet nu in ieder geval dat je paard niet tegen dergelijke dingen kan en kunt daar nu rekening mee gaan houden, dus is het misschien ook handig om naar strooisel uit te kijken dat niet zo stoffig is en het meest hygiënisch. Ook het hooi vochtig voeren heeft dan wel zin.
Ik had een paard met pollenallergie die ik Soulmate 2G bijvoerde, wat enorm goed hielp.

Tegenwoordig kun je beter voor dergelijke dingen even rond informeren.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 03-09-10 08:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Magica

Re: Lab-kosten bloedonderzoek (allergie) erg hoog!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 08:28

Ja, ze staat al een tijdje op vlas en ze krijgt nat hooi. Verder ben ik bezig met Puur Pollen.

Maar goed, ik schrok dus enorm, maar helaas is het dus heel normaal?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:34

Wat is normaal....? Bij de ene DA betaal je meer voor hetzelfde (zoals bloedafname, opname, onderzoek, keuringen, entingen) als de ander, daar ben ik inmiddels ook wel achter (mijn DA ook :D ). Dus gewoon voortaan even een slag om de arm bij dingen die niet alledaags zijn en even informeren, al is het alleen al op Bokt. :)*
Je kunt ook niet meer dan je best doen na zo'n constatering, en we willen allemaal weten wat ons paard mankeert als er iets is...
Tja, en misschien was een dergelijk bloedonderzoek elders wel duurder geweest?
Ik weet wel dat de kliniek in Utrecht voor grotere en langduriger onderzoeken of bijzondere onderzoeken in verhouding met de doorsnee DA goedkoper is. Ze hebben daar alle artsen en afdelingen bij de hand en het scheelt in kosten omdat er ook studenten mee lopen. Bovendien vind ik ze daar erg kundig.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 09:58

Ik had een nota voor bloed afnemen, huid biopt nemen, prikkie erin en een zalf tegen de jeuk voor € 450 euro 2 jaar terug..

Bloed was opgestuurd naar Utrecht, dat maakt het zo duur..

Gelukkig was ik uitgebreid verzekerd zeg! :oo

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 18:00

Nou ja, het is voor mij in elk geval een leer voor de volgende keer: altijd vragen van te voren wat het kost.

Moet het alleen helaas op deze manier leren :( :o

clara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 16:39

Ik werk bij een dierenartspraktijk en deze prijs is echt de gangbare prijs voor allergie onderzoek. Alleen niet zo netjes dat je dierenarts niet even van te voren heeft gemeld dat het zo prijzig is, dan is het wel ff schrikken.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 16:42

Zo was ik voor een hoestend veulentje 150,- kwijt aan een weekje anti biotica prikken.
Mag wat kosten hè zo een hobby. ;) Een week later hoest ze weer :(
't schijnt allemaal maar normaal te zijn die prijzen.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 17:19

clara schreef:
Ik werk bij een dierenartspraktijk en deze prijs is echt de gangbare prijs voor allergie onderzoek. Alleen niet zo netjes dat je dierenarts niet even van te voren heeft gemeld dat het zo prijzig is, dan is het wel ff schrikken.

Nou inderdaad, vind het niet zo netjes, zogezegd

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 22:10

Ik heb ook een allergie test laten doen bij een paard dat ik wilde kopen. Die had nl. wat geschuurd. Is op 5 verschillende beestjes getest en dat kostte €75,=

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 22:18

Tallie1979 schreef:
Ik had een nota voor bloed afnemen, huid biopt nemen, prikkie erin en een zalf tegen de jeuk voor € 450 euro 2 jaar terug..

ik was het zelfde bedrag €450 kwijt in utrecht voor....3 dagen opname, uitverdoven, foto`s, scan`s,de nodige verdovingen tijdens de scans en foto`s maken, kreupelheids onderzoek.
Wat een ernorm verschil zeg!!!
Ik moet er wel bij vertellen dat ik daar aangegeven had dat ik niet verzekerd was

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 07:09

Ik heb overigens nog navraag gedaan bij de laboratorium over de kosten van een allergietest. En daarna kwam ik op hetzelfde bedrag uit € 230,-. Alleen heeft mijn veearts nog eens extra btw eroverheen berekend (terwijl dat er dus eigenlijk al bij in zat) dus waarbij ik dan op ongeveer € 270 uit kom.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 08:34

Zijn dat niet de consult kosten en voor het prikken zelf?

Inderdaad schrikken zo een bedrag, ik vind het ook wel fiks.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 09:01

alison_belle schreef:
Tallie1979 schreef:

ik was het zelfde bedrag €450 kwijt in utrecht voor....3 dagen opname, uitverdoven, foto`s, scan`s,de nodige verdovingen tijdens de scans en foto`s maken, kreupelheids onderzoek.
Wat een ernorm verschil zeg!!!
Ik moet er wel bij vertellen dat ik daar aangegeven had dat ik niet verzekerd was

Ja, in Utrecht doen ze dus veel meer voor het geld waar een dierenarts maar een paar dingen voor onderzoekt. Zo is mijn ervaring ook.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 09:30

Roosje1987 schreef:
Zijn dat niet de consult kosten en voor het prikken zelf?

Inderdaad schrikken zo een bedrag, ik vind het ook wel fiks.

Nee. Toen de veearts kwam (omdat ze steeds wat hoeste) toen heeft hij dus eerst haar bloed afgenomen, een spuit gegeven (met wat? weet ik niet) en een fles equipulmin. Die rekening alleen was al € 134,- met consult enzo erbij in.

Die andere rekening is alleen van het lab . . .