welke stal kiezen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Welke box zou jij kiezen?

stal A
33 (91%)
stal B
3 (8%)

Totaal aantal stemmen: 36

beantsje

welke stal kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 21:58

Luxe-vraagje

Ik sta op een fijne pensionstal, waar ik erg tevreden ben. Nu is er een andere box vrij en als ik zou willen, zou ik kunnen verhuizen.
Ik ben benieuwd wat jullie in mijn positie zouden doen.
Even ter info:
ik heb een tinker van 1.61. flegmatiek karakter.
Paarden gaan ca 8 uur per dag de wei in, staan dus 16 uur op stal als er niet gereden wordt. De stallen zijn lekker ruim.
Beide boxen zijn voorzien van dezelfde drinkbakken en bieden mogelijkheid van contact door tralies. Voor stal A geldt dat voor de achterkant en 1 halve zijkant en voor stal B geldt dat voor 1 hele zijkant.

Stal A is een box van 2,75 x 4. De deur opzij is een halve deur en het is een binnendeur, dus uitzicht op gangpad.
De deur voor is een halve buitendeur, dus het paard kan de hele avond met het hoofd naar buiten staan. Bovendeur wordt 's avonds om 11 uur gesloten en 's ochtends met de eerste voerbeurt geopend.

Stal B is een box van 3,5 x 4,5. De deur is hoog, wat betekent dat het paard er wel overheen kan kijken maar niet zijn hoofd overheen kan laten hangen. Het is een binnendeur.

schematisch plaatje; rood = binnendeur, blauw = buitendeur.
Afbeelding
Grofweg is het verschil dus; ofwel een extra deur met de mogelijkheid van naar buiten kijken ofwel extra oppervlakte.

Ik ben heel benieuwd, ook naar jullie argumenten!
Ik zeg niet welke box ik nu heb.

Tigra_

Re: welke stal kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 22:03

Moeilijk maar ik denk dat ik dan voor stal A zou gaan.
Lekker met het neusje naar buiten lijkt me wel fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 22:06

Tigra_ schreef:
Moeilijk maar ik denk dat ik dan voor stal A zou gaan.
Lekker met het neusje naar buiten lijkt me wel fijn.

Ik ga met Tigra mee en heb dus ook op box A gestemd. Echt lopen gaat toch al niet op stal en in een box van 3.5 meter kan een paard al wel lekker liggen, dus naar buiten kunnen kijken vind ik wel een toegevoegde waarde!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:12

Ik denk dat de vraag mede is of je paard graag naar buiten kijkt of niet. Als hij in stal a staat maar toch zelden naar buiten kijkt dan wordt het voor mij sowieso stal b. Ook geldt nog dat hij maar beperkte tijd naar buiten kan kijken, ze staan 8 uur buiten en om 11 uur in de avond gaat de deur op slot. Dus de keuze is eigenlijk tussen een kleinere stal met pakweg 5 uur uitzicht naar buiten en 11 uur lang geen uitzicht naar buiten versus een veel grotere stal maar niet de 5 uur per dag naar buiten kunnen kijken. Ik zou geloof ik voor de grotere gaan, ook omdat die echt veel groter is. Heeft hij/zij veel meer ruimte om te liggen en die paar uurtjes buitenuitzicht maken compenseren daar voor mij niet genoeg mee.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:16

Is zou voor de extra ruimte kiezen in de stal dus stal B

Ik zie dat de grote niet zo heel veel uitmaakt, ik had me verkeken.
ik dacht 2,75 x 4,5 voor A en 3,5 x 4,5 voor B , dan zou ik B kiezen.
Maar bij B staat 3,5 x 4 dus dat scheelt niet zo heel veel.
Laatst bijgewerkt door jesito op 03-09-10 08:19, in het totaal 1 keer bewerkt

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:18

Ik zou voor A kiezen. Vooral omdat hij dan zowel binnen als buiten lekker kan kijken wat er gebeurt, Dit gaat verveling tegen.
Ook vind ik dat box A al behoorlijk ruim is met 2,75 bij 4. Als box A nou echt klein was, zou ik juist weer voor box B kiezen, maar dat is nu niet aan de orde.

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:19

dan zou ik toch voor stal A kiezen.. kan je paard zowel naar binnen en naar buiten kijken. en als de buitendeur dan 's avonds dicht gaat, zit hij niet zo in het donker en kan nog naar binnen kijken ;)

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:21

Met het hoofd naar buiten zou mijn voorkeur hebben. Wel moet je even checken of het er niet tocht want dan zou ik de andere stal nemen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:26

A. Paardje kan daar meer frisse lucht nemen. Ik neem aan dat de paarden met zeer slecht weer binnen staan? dan heeft hij meer aan deze box omdat hij 1 naar buiten kan kijken dus meer frisse lucht, 2 met zijn hoofd over de staldeur kan en over de gang kan kijken. Let er wel op dat het dier wel voldoende ruimte moet hebben om te kunnen liggen en weer op te staan. Als het toch wat krap is zou ik voor B gaan.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:30

doordat je paard zijn hoofd naar buiten kan steken wordt stal A groter qua gebruiksoppervlakte.

Zowiezo wil ik dat mijn paard altijd met zijn hoofd in de gang kan kijken. stal B is voor mij geen optie

Loesjee93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:49

Stal A, dan kan die lekker met zen neus naar buiten!;)

Bieke78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:51

Ook ik zou gaan voor stal A!

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 09:11

Stal A, daar kan het paard naar buiten kijken.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 09:19

ik denk stal A, want stel dat je paard door omstandigheden (blessure, vries, DA bezoek,...) enkele uren of zelfs heel de dag op stal moet blijven, dan is toch fijner dat ze kunnen buiten kijken en dus extra afleiding hebben

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:15

Ik ken de stal, mijn paard heeft naast stal A gestaan
ik weet niet of stal B in dezelfde schuur is?
zo ja zal ik echt voor stal A gaan, het schuurtje daar is erg stoffig mijn paard heeft door daar te staan bronchitis gekregen(is ze sowieso gevoelig op hoor) dus ik zou voor dat extra beetje frisse lucht gaan.

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:42

Stal A :j

Stal is (nét geen) 3 op 4 m, dus medunkt vrij ruim? Op die 25 cm gaat t hem ook nie komen. Daarbij kan ie met zn hele hoofd buiten, wat ook plaats "maakt".

Stal B is wel groter, ja, maar paard kan dus niet gezellig even rondkijken. Zit geïsoleerd dus, ondanks het contact langs de tralie.

Voor mij zou de keuze makkelijk zijn ;)

Wél zou ik vragen of het mogelijk is om die buitendeur open te laten, nu het nog kan. Dat ze toegaat tijdens de winter ga ik niets over zeggen, maar nu is t toch nog lekker weer om ze open te laten?
Allé, zo zou ik denken ;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:47

Stal A zou ik kiezen. Om de voordelen die hier al is genoemd.

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 14:45

Ik zou ook voor A kiezen, als je een rustig paard hebt

Theresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 14:52

Ik zou ook voor stal A kiezen, kan hij lekker naar buiten kijken en de stal is ruim genoeg.

Nikky87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 16:48

Moeilijk, maar ik zou denk ik voor stal A kiezen. Dan kan het paard lekker naar buiten kijken.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 21:57

Nou, ik zal het zeggen.
Jody stond al in stal A en daar blijft ze ook staan, maar het is leuk om te lezen dat de overgrote meerderheid van jullie dat ook zou doen.