Dringend: indicatie prijs landbouwgrond/weiland

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Dringend: indicatie prijs landbouwgrond/weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 12:15

Morgenavond ga ik met de eigenaar van een weiland van 1,5 hectare om de tafel zitten, om de weide te huren, en liefst nog te kopen. Nu heb ik al internet afgezocht naar een prijsindicatie, maar ik krijg heel uiteenlopende dingen te zien. De prijs is natuurlijk ook afhankelijk van verschillende factoren.

Nu dus mijn vraag: wie heeft zelf al eens weide aangekocht en hoe verhield de prijs zich ten opzichte van het aantal are? Wie heeft een prijsindicatie voor het stuk dat ik in gedachten heb? Liefst voor morgenavond :)

Nog wat extra info:
-niet gelegen aan een weg (je moet door een bospadje)
-rondom bos, dus geen mogelijkheid tot uitbreiden weiland
-momenteel 'braakliggend', er staat gras op, maar geen omheining, wateraansluiting, pomp ed
-zeker geen kans om bouwgrond te worden binnen dit en x-aantal jaar
-de eigenaar is 83 jaar en doet zelf al anderhalf jaar niets meer met het weiland

Iemand enig idee/ervaringen?

knollentuin

Re: Dringend: indicatie prijs landbouwgrond/weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 12:17

even contact opnemen met een agrarisch makelaar, via L.T.O land en tuinbouw organisatie kunnen ze je wel helpen of weet de gewone makelaar in jouw buurt wel iemand.

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 12:18

het ligt er natuurlijk ook aan waar het gelegen is in belgie ;-)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 12:19

Tussen 5 tot 10 euro de vierkante meter zou je betalen als dit in Friesland was.

Naar mijn smaak zou het in Belgïe goedkoper moeten zijn, zeker als de eigenaar je het stukje gunt.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 12:20

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 12:28

Hier in de buurt betaal je voor zo'n stuk gerust een ton.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 12:33

Ja, misschien niet onbelangrijk: stuk ligt in Vlaams-Brabant (België)

Verder al bedankt voor de reacties!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 12:34

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 12:34

ja ik las het later ,ik weet niet of het bij jullie ook de lto heet...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 12:42

Ik zal eens kijken :) Heb Bokt ook nog wat doorgespit dus heb al min of meer iets in gedachten.

Natuurlijk afwachten of hij uberhaupt aan een normale prijs wilt verkopen. Bij die oude boertjes weet je nooit ;)

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:32

De prijzen liggen per regio heel erg uit een hier in Nederland en ik verwacht dat dit in Belgie niet anders is. Dus ik denk dat het belangrijk is je goed voor te bereiden. Twee dagen is wel wat kort. Kun je niet iemand meenemen die hier verstand van heeft?

Lunalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:24

De prijzen hier in Noord West Vlaanderen, (in Belgie dus) liggen tussen de 25.000 € en 40.000 € per hectare, naargelang of het een streek is waar veel varkensboeren actief zijn of niet.
Heel wat weides worden namelijk opgekocht om varkensmest op uit te voeren omdat dit economisch blijkbaar gunstiger is voor de varkensboeren.
Succes met de onderhandelingen !

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:39

Lunalen schreef:
De prijzen hier in Noord West Vlaanderen, (in Belgie dus) liggen tussen de 25.000 € en 40.000 € per hectare, naargelang of het een streek is waar veel varkensboeren actief zijn of niet.
Heel wat weides worden namelijk opgekocht om varkensmest op uit te voeren omdat dit economisch blijkbaar gunstiger is voor de varkensboeren.

die prijs geldt ook voor veel gebieden in Friesland want ik heb net een weiland gekocht van 1,1 hect en dat zit er ook om die prijs! het kan erg verschillen, hoe dichter bij de stad, hoe 'warmer' de grond.
en een beetje verwaarlozing is niet erg want je wil ook niet een te vet land.
ik heb me zo'n 9 maanden enorm verdiept en heb ontzettend veel gebeld, tip: leg een schriftje aan en ga daar alle tel. nr's + uitslagen van gesprekken in zetten.
bel ALLE agrarische makelaars en gewone makelaars, de gemeente, natuurorganisaties en ga bij boeren in de buurt langs. (zonder te vertellen welk perceel je op het oog hebt)
het is een beste klus en ik ben weleens voor pennymeisje uitgemaakt door een boer en dat het een zootje wordt op mijn land en dat ik het landbeheer op mijn 36e echt nóóit meer zou leren enz....
werd ik natuurlijk alleen maar vastberadener van en maandag gingen we naar de notaris en vandaag brachten we de pony's naar ONS land. :+
succes!

davy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 12:39

Lunalen schreef:

Ik denk ook dat je in die grootorde mag denken.

Frieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 13:11

Wij betalen hier (West-Vlaanderen, in de buurt van Brugge) ongeveer €450 huur op jaarbasis voor een weide van 1,2 ha. (dit is wel een weide die bestemd is voor koeien, met prikkeldraad en waterpomp)
Verkoopprijzen voor weides liggen zo rond de €40 000 voor een hectare.

Pas wel op, want veel boeren durven al eens geneigd zijn om de prijs omhoog te drijven zodra ze horen dat het voor paarden is ...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 18:49

Bedankt al allemaal voor de adviezen :)

Ik ben net terug, we hebben gehuurd voor één jaar, en dan gaan we eens bekijken daarna hoe of wat qua verkopen. Hijzelf was zeker geïnteresseerd in verkopen, maar hij moest het nog bespreken met zijn kinderen.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 07:41

Solleke_Noah schreef:
Bedankt al allemaal voor de adviezen :)

Ik ben net terug, we hebben gehuurd voor één jaar, en dan gaan we eens bekijken daarna hoe of wat qua verkopen. Hijzelf was zeker geïnteresseerd in verkopen, maar hij moest het nog bespreken met zijn kinderen.

Mooie tussenoplossing, je kunt altijd blijven zoeken naar koopland in de tussentijd toch?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 08:05

Idd, ik hou zowiezo mijn ogen en oren open. Probleem is vaak dat de 'boertjes' het onderling allemaal doorverkopen en je vaak nét te laat bent.