Hoeveel hooi voor 3 paarden 24/7 buiten 's winters?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes

Hoeveel hooi voor 3 paarden 24/7 buiten 's winters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 21:07

Mijn pony (haflinger) is afgelopen winter wel bijgevoerd en kreeg toen 1 baal hooi per dag (kleine baaltjes, dus ongeveer 1 kg hooi).
De andere 2 pony's die er stonden mochten niet bijgevoerd worden van de eigenaar (gaat om twee IJslanders).

Nu zijn ze voor deze winter van gedachten veranderd, en willen ze ook gaan bijvoeren. Het 'weiland' is in de winter niet echt meer een weiland te noemen, er staat hier en daar wat gras, maar het is zo kort dat er weinig van kunnen eten.
Dus eigenlijk zou onbeperkt hooi ideaal zijn, hier hebben wij de eigenaar van de andere 2 nog niet van kunnen overtuigen, ze willen een vaste hoeveelheid aan hooi per dag geven. Op zich ook wel logisch, dan weet je waar je aan toe bent.
Nu kreeg mijn pony vorig winter 1 kg hooi per dag, zou het dan verstandig zijn om per dag 3 balen hooi in het land te gooien, of word dat weer te veel/te weinig?

Mijn pony krijgt trouwens wel biks (1/4 schep basisbrok) en een handje muesli na het werk. Die andere twee krijgen niks extra's

Wat denken jullie?
Is 3 balen hooi per dag (3kg) genoeg voor 3 pony's van het winter? (Begin november t/m eind februari?)

Groetjes,
Marloes

tamary

Re: Hoeveel hooi voor 3 paarden 24/7 buiten 's winters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 21:26

In mijn ervaring is een baal hooi tussen de 16 en 24 kg en een plak van zo'n baal tussen de 1 en 2,5 kg.
Ik zou dus eerst eens gaan wegen hoeveel je plakken echt zijn, dan weet je hoeveel je werkelijk voert.
Minimale hoeveelheid droge stof is 1% van het lichaamsgewicht per 24 uur. Tenzij het erg koud is of je hooi arm zal dat genoeg zijn voor de sobere rassen waar het hier om gaat. Bij hooi uitgaande van 80% droge stof is dat 5kg voor 400kg pony.
Bij inkoop moet je iets ruimer rekenen ivm eventueel bederf en strenge weersomstandigheden, dus reken op zeker 1 baal per dag voor alle 3 samen.

Hoe geef je dat hooi trouwens? Hoe langer ze er mee doen hoe beter. En door voeren uit bv een fijnmazig (3x3 cm) hooinet gaat er ook veel minder verloren (kan niet wegwaaien, vertrapt worden, etc.).

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 21:33

Afgelopen winter heb ik een shet en een haf 1 baal ( rond de 18 kg)per dag gevoerd.

Nu krijgen twee haffen en een shet ongeveer een halve baal per dag en daarnaast nog 5 uurtjes weidegang.

Je moet ook kijken zijn ze te dik dan minder voeren. Als het koud is ga ik ook meer voeren.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 21:59

Oeps, ik zie nu een foutje in mn tekst, ik zal hem zo even aanpassen. Volgens de leverancier die we vorig winter hadden moest een paard 1% tot 1,5% van zn eigen lichaamsgewicht aan hooi hebben per 24 uur. Mn haf is ongeveer 450 tot 500 kg. De balen hadden niet altijd hetzelfde gewicht, maar tussen de 4 en 5 kg. Dus zou ze genoeg hebben aan 1 baal. Ik zal voor de zekerheid de balen nog even wegen. Maar er is natuurlijk veel verschil in groottes van de balen hooi.

Kan je die fijne hooinetten gewoon bij de ruitersportwinkel kopen? Ik heb tot nu toe alleen maar 'normale' gezien, daar krijgt mijn pony nu hooi uit. Het was de bedoeling om van de winter een grote ruif in het land te zetten

suggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:04

er bestaan geen balen van 4 a 5 kilo.
ik voer voor 3 paarden en 2 shetten 500 kg hooi per week

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:05

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:37

wij hebben een kuubkist gekocht (10 euro) deze vullen we met 1 baal hooi voor 3 paardjes(haf, fjord en een anda). En daar hebben we precies genoeg aan. Leg een een stuk gaas boven op zodat ze langzamer eten en zo de hele dag wat te doen hebben. Onze paarden hebben er genoeg aan. Wellicht dat we de bak van de winter nog wat opvullen met stro zodat er altijd iets te eten is.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:45

ik dacht altijd dat kleine baaltjes altijd tussen 13 en 21 kg zaten afhankelijk van wie ze perst (sommigen persn op gemiddeld 15kg en anderen liever rond 19 kg), drogingsgraad en het laden waar ze afkomen .

wij gooien 's winters voor 4 paarden 1/2 à 3/4 baaltje hooi bij op de weide en 's avonds krijgen ze nog eens 2à3 plakken op stal. wat in ons geval zo'n 7à8kg hooi betekent/paard. het betreft volbloeds met een gewicht van ongeveer 450kg

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:47

Onze paarden krijgen in de winter 1 baal per dag, en soms 1 in twee dagen als ze niet zoveel gegeten hebben. En dan gaat het over 2 pony's en grote balen.

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:32

ik denk dat het ook aan je paarden ligt..
ik heb hier een paard, 1 pony, 1 pony/paardje en opa
ik voer 2x per dag 8 plakken hooi dus 2 balen per dag.

het komt gem. 3x per week voor dat ik sochtens kom (of savonds) en er hangt nog hooi in de netten. dan voer ik ook 2 plakken minder. en krijgen ze savond (of sochtens) de normale hoeveelheid weer.

hangt er ook vanaf of ze nog op het land kunnen gras eten dan krijgen ze bij mij ook minder hooi gevoerd.
als ik te veel voer dan gaan ze het als speelgoed of mestplek gebruiken en beland het op de mesthoop.

het is aankijken en bepalen hoeveel je paarden nodig hebben

succes

leonie1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:38

heb een e-pony hengst van 2 jaar en een shetlander, die eten samen 1 kleine baal per dag dus samen ongeveer 15 kg

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:39

Mijn da heeft me verteld dat mijn pony's (arabieren) ieder zo'n 6 kg per dag nodig hebben. Dus 12 in totaal. Lijkt veel maar ze verbranden dan ook als een tierelier. Ga ervan uit dat ze geen dekens op hebben?
Mocht blijken dat hooi overblijft (wat bij mij echt niet zo is), kun je altijd minder proberen...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 20:12

ze krijgen in de winter kuil, ,maar denk dat ze met 3en omgerekend per dag 2 a 3 balen zouden krijgen als ze hooi zouden krijgen