geschikte bakafrastering

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

it_is_me

geschikte bakafrastering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 19:55

Mijn buren hebben een bak, die ik mag gebruiken voor mijn paarden. Nu is het probleem dat de bakrand rondom bestaat uit ijzeren platen met omgebogen randen. Te weten een rand tegen de grond om het zand in de bak te houden. Een rand halverwege en een rand boven langs. Vanaf de binnenkant zijn de randen niet scherp. Echter wel als de paarden hun benen er tussendoor naar buiten steken en vervolgens hun been weer terug willen halen. Dan blijven ze hangen achter zo'n scherpe omgebogen rand. Het is nu zowel bij mijn pony als bij mijn paard een keer voorgekomen, dat ze zijn blijven hangen met als gevolg een flinke snede in de hoefbal.

Nu heb ik gegooled en ben ik Beo-Band tegen gekomen. Dit band zou ik tussen de onderste en de rand halverwege willen plaatsen, zodat de paarden hun benen niet meer over de rand kunnen doen. Graag hoor ik ervaringen van anderen en of andere goede ideeen, die natuurlijk ook niet al te kostbaar zijn.

capopjekop

Re: geschikte bakafrastering

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 08:28

Staan ze er los in dan? Hoe krijgen ze het voor elkaar? En is het niet mogelijk om gewoon een stroomdraadje te spannen?

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 09:26

Op een stal waar ik vroeger stond hadden ze tussen de metalen buizen van de bakrand, rubberen band geplaatst, dit was nog wat rekbaar. Maar heb helaas geen idee waar ze dat vandaan hadden.
Kan je anders niet van dat brede schriklint plaatsen?

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 16:25

De paarden staan er in als het land te nat is. (We zitten hier op kleigrond.) Een stroomdraad vind ik te gevaarlijk i.v.m. het blijven hangen achter het draad en dan de benen lelijk verwonden als er een keer geen stroom op staat.

Rubberen band zou iets kunnen zijn, maar waar kun je dat kopen?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:29

Zou je misschien een foto kunnen maken van hoe het er nu uit ziet? Dan is het makkelijker om een alternatief te bedenken!

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 18:19

it_is_me schreef:
De paarden staan er in als het land te nat is. (We zitten hier op kleigrond.) Een stroomdraad vind ik te gevaarlijk i.v.m. het blijven hangen achter het draad en dan de benen lelijk verwonden als er een keer geen stroom op staat.

Rubberen band zou iets kunnen zijn, maar waar kun je dat kopen?

Ik denk niet dat paarden snel achter een stroomdraadje blijven hangen hoor, de meeste paard weten meteen wel dat ze daar niet aan moeten komen, en mocht dat wel gebeuren wordt een dun stroomdraadje snel kapot getrokken. (Dan bedoel ik echt zo'n dun draadje, geen plat lint)

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 21:44

Dun stroomdraad is op zich wel een idee, maar ik twijfel daarover, aangezien het draad dan m.b.v. isolatoren aan de binnenkant van de bakpalen bevestigd moeten worden en het dan wel erg naar binnen komt.

Ik zit er net aan te denken, dat de isolateren er ook schuin ingedraaid kunnen worden en dat het draad op die manier niet teveel naar binnen komt. Maar weet niet of dit fijn is met rijden/longeerwerk en ander bakwerk.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 09:10

Ik rij in een redelijk kleine bak met binnenlangs stroomdraad. Dat gaat prima hoor, en is gelijk een goede oefening, je moet je paard recht op de hoefslag hebben en je eigen tenen naar binnen!

Magnumpjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 10:12

Ze hebben van die isolatie voor buizen in de bouwmarkt, is dat niet wat om op de scherpe randen te doen (evt. gewoon vastzetten met ducktape). Dat lijkt mij de goedkoopste oplossing...

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 12:49

Mensen bedankt voor de verschillende reacties! Fijn dat jullie mee willen denken!

Mijn paard (draver) ben ik aan het omscholen, dus goed over de hoefslag laten lopen is nu nog makkelijker gezegd dan gedaan. En zo nu en dan zwaait hij zijn benen zo uit, dat hij de onderste rand raakt, vandaar dat ik twijfel over draad binnenlangs.

Isolatiemateriaal eromheen zou ook een goed idee kunnen zijn, maar zal dit bestand zijn tegen paardentanden en blijft het met alle weersomstandigheden goed zitten?

Ik zal kijken of ik vanmiddag of vanavond een foto van de bak kan plaatsen.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 16:25

Hieronder een aantal foto's van de betreffende bak.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 16:27

Ok, dat geeft een beter beeld, toch anders dan ik in gedachten had. Ik heb wellicht een goedkope oplossing: de rand schoon en droog maken en dan volspuiten met purschuim!

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 16:48

Purschuim geweldig idee! We hebben hier vast wel wat liggen. Ik zal eens kijken wat erop staat en of het hecht aan ijzer.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 16:50

Haha, ik had een helder moment!

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 16:52

Ik zou ook purschuim doen of dat beo bandd.. stroomdraad lijkt me niet echt de juiste veilige oplossing!

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 14:41

Vanmiddag heb ik een bus purschuim gekocht en het uitgeprobeerd. Helaas is het niet gelukt. Zo snel dat ik het erin spoot viel het er ook weer uit... Het spul is veel te slap, als het er net in gespoten is en het blijft dus niet in de gleuf hangen.

Heeft iemand een idee hoe het er wel in blijft hangen? Of nog een ander idee dan purschuim?

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 14:45

Even iets eronder tegen aan houden... duurt wel wat langer, maar purschuim hard snel uit.

Daarnaast vind ik je paadjes echt acrobaten dat ze daar een blijven hangen! :+

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 14:50

mm kun je niet iets van rond piepschuim achtig iets eromheen klemmen, om die rand. Wat je ook vaak ziet bij buizen.

Dus even ter verduidelijking van mijn warrige verhaal:
zoiets:
Afbeelding

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 14:52

Das buisisolatie :+ wel geschikt voor zoiets, alleen niet paardentanden proof.

Al moeten ze zich zo te zien in een onmogelijk bocht gaan wringen om dáár bij te komen!

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 15:00

JessAndHope schreef:
Das buisisolatie :+ wel geschikt voor zoiets, alleen niet paardentanden proof.

Al moeten ze zich zo te zien in een onmogelijk bocht gaan wringen om dáár bij te komen!

ik wist wel waar het voor was maar kwam er even niet op.
Idd niet heel erg knaag proef maar het is even een suggestie, misschien brengt het iemand anders weer op een beter idee ofzo.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 16:44

Inderdaad, pur hardt snel uit, dus even een latje eronder houden en nog een keer proberen!

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 16:45

Wat een mooie bakrand!

In zou dat purschuim toch nog eens proberen, maar dan bijvoorbeeld met 2 man, 1 houdt een lange lat vast, ander spuit het eronder, lat er even tegen tot het strijf genoeg is om te blijven hangen, en dan volgende stukje. Je bent wel even bezig, maar dan is het ook wel goed denk ik.

En blijft dan ook zo mooi, mooier dan als je iets extra gaat spannen.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 17:20

Met een lat eronder is op zich wel een idee, maar zal de pur er niet aan vast plakken? Dan trek je de pur er ook zo weer uit...

Ik zal ook nog even kijken naar dat isolatiemateriaal, of dat wat is. Maar ik denk dat dat er niet zo omheen kan zonder dat de paarden hun tanden erin zetten.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 17:21

Als je niet te lang wacht met weghalen moet het lukken. Je kunt em anders ook los snijden!

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 17:23

Dat is waar. Ik zal eens kijken hoe lang het uberhaupt duurt, voordat de puur hard genoeg is. Op de bus staat, dacht ik, dat het een uur moet uit harden. Maar om nu een uur lang met zo'n latje te gaan zitten, schiet niet echt op.