Accu schrikdraadapparaat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Accu schrikdraadapparaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-19 23:28

Wie heeft er ervaring met deze weideklok https://www.agrishop.nl/voss-farming-au ... gLAcvD_BwE

Nu heb ik een tinker die als er weinig of stroom uitstaat dwars door de draden drukt om gras te kunnen eten.
Omdat we twee groepen paarden hebben bij onze stal had ik meerdere jaren de binnendraad apart onder stroom met een accu apparaat van Gallagher. Deze is vorig jaar kapot gegaan en toen onze draden weer aangesloten op de stroomklok van stal. Alleen als er mensen zijn wordt deze uit gezet en drukt hij weer door de draden. Bij mijn eigen apparaat zat er een aparte schakelaar bij en bleef dit gewoon onder stroom staan.
Nu wil ik dus graag weer een apparaat er op zetten. Maar om weer een Gallagher te doen wordt mij te gek. Dit was een apparaat van paar 100 euro’s.

Dus wie kan mij adviseren waar toch genoeg vanaf komt. Uitgemeten is het 2 km draad

tamary

Berichten: 29187
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Accu schrikdraadapparaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 23:39

Voor een lompe tinker zal je al gauw aan minimaal 1Joule uitgangsspanning zitten, je link geeft 0.28J aan (1/4 daarvan dus). Toch helaas weer investeren in genoeg klap en de Gallagher waar jouw paard respect voor heeft.

Utixo

Berichten: 6584
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 23:39

Gewoon op een batterij? Dan heb je de uitgave voor de behuizing, en de batterijen 2 a 3x per jaar, maar dat zijn de kosten niet.

ikke

Berichten: 37571
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 23:42

Waar het om gaat: die 0,28J De rest is eigenlijk niet van belang.
Vergelijk dat getal met de waarde van je kapotte Gallagher.

Ik vrees dat jouw Gallagher een wat hoger getal had. Daarom is ie ook duurder. Beetje plat door de bocht: Hoe meer energie, hoe hoger de eisen aan de gebruikte componenten, hoe hoger de prijs.

zivazoef

Berichten: 434
Geregistreerd: 06-01-13
Woonplaats: best/ sint-oedenrode

Re: Accu schrikdraadapparaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 23:53


ikke

Berichten: 37571
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 00:05

zivazoef schreef:
Sinds kort heb ik deze:
https://www.agrishop.nl/voss-farming-gr ... araat.html

Is aangesloten op 1ha weiland en er komt genoeg tik vanaf om mijn uitbreker binnen te houden. Heb 2 autoaccu's die ik oplaad en wissel eens in de maand.

Dat maakt ook nogal uit! Deze geeft bijna 10x meer energie (tik) dan die TS voorstelt.....
0,28 om 2,0 J

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Re: Accu schrikdraadapparaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-19 08:01

Ja was er al bang voor. Bij de Gallagher had ik ook 2 dikke accu’s erbij maar die moest ik elke week laden (auto accu’s) en stuk mee slepen. Daar wilde ik eigenlijk van af.
Als de batterij af is doe ik er ook een accu in.

Tis wel zo als ie weet dat er wat op staat dat ie dan niks doet. Hij doet het alleen als er niks op staat. (Beetje dom in mijn begin stuk gezet).
Hij voelt namelijk altijd eerst voorzichtig met zijn snorharen.

Mijn zus heeft jaren geleden ook een batterij apparaat gehad en die gaf behoorlijk veel af.
Maar geen idee welke dat was, daarom dacht ik misschien wil dit wel.

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-19 08:02

zivazoef schreef:
Sinds kort heb ik deze:
https://www.agrishop.nl/voss-farming-gr ... araat.html

Is aangesloten op 1ha weiland en er komt genoeg tik vanaf om mijn uitbreker binnen te houden. Heb 2 autoaccu's die ik oplaad en wissel eens in de maand.


Heb je deze in een kast staan dan?? Want hier kan je accu niet in.

Vind vooral ideaal dat de accu erin kan.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Accu schrikdraadapparaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 09:06

Voor €40 extra kun je er een kast bij kopen dus dat zijn dan ook niet echt de kosten toch?

Wij hebben er zelf een zonnepaneel bij staan, zo hoeven we niet naar de accu te kijken. Ik denk dat ik hem 1 keer heb moeten opladen vorig jaar omdat het paneel een beetje overgroeid was en dus niet meer genoeg zon kreeg.

Nu hebben we een nieuw apparaat gekocht voor een andere wei waar de paarden straks op gaan omdat die wei 10 keer zo groot is (3ha nu tegen 32ha straks) dus ik ben benieuwd. De nieuwe geeft straks een tik van 5j dus in theorie worden ze daar wel mak van :+

zivazoef

Berichten: 434
Geregistreerd: 06-01-13
Woonplaats: best/ sint-oedenrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 15:09

tinkersjakie schreef:
zivazoef schreef:
Sinds kort heb ik deze:
https://www.agrishop.nl/voss-farming-gr ... araat.html

Is aangesloten op 1ha weiland en er komt genoeg tik vanaf om mijn uitbreker binnen te houden. Heb 2 autoaccu's die ik oplaad en wissel eens in de maand.


Heb je deze in een kast staan dan?? Want hier kan je accu niet in.

Vind vooral ideaal dat de accu erin kan.


Nee accu staat erlangs. Gewoon op een paar stoeptegels met een speciekuip erover. Dit apparaat is ook aan te sluiten op een zonnepaneel en eventueel netstroom.

Duhelo

Berichten: 28556
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Accu schrikdraadapparaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 10:14

Ik zie apparaten passeren van 0.05 - 10 J, ik veronderstel voor paarden minimum 2-5 J nodig of liever meer?

Hoeveel J is er aangeraden bij het gebruik voor honden?

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Accu schrikdraadapparaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 11:24

Die ik nu heb gekocht is eigenlijk om wild uit akkers te houden, iets minder Jules is voor paarden in principe ook goed maar omdat het om 30ha gaat weet ik nog niet hoe alles zich daar gaat houden, ook wat betreft begroeiing etc. Bij een flinke klap gaat dat ook deels dood.

Voor honden weet ik het eigenlijk niet, moet je even kijken wat er bij de kleine apparaten die voor honden zijn :+

Duhelo

Berichten: 28556
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Accu schrikdraadapparaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 11:36

de enige dat ik vind is die van gallagher, maar die geeft de joule's niet weer.
De andere zitten op 0.05 (dat is wel heel erg laag) tot 0.75 ...
ZE heeft al enkele keren aan de draad bij de paarden gehangen, dus dood van een grotere klap gaat ze niet, maar ik vind het wel onnozel om er een zwaar apparaat te hangen, omdat het maar om 6 m in totaal af te schermen is (in drie lagen, dus net geen 20 m in totaal :D )

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Accu schrikdraadapparaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 13:02

Kun je dat niet verbinden met je wei? Stukje grondkabel er tussen ofzo

truselientje
Berichten: 943
Geregistreerd: 23-12-07

Re: Accu schrikdraadapparaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 13:07

Er komt dus wel genoeg stroom van het apparat wat nu gebruikt wordt?
Kun je dan niet veel makkelijker de draden zo organiseren dat je gemakkelijk de stroom van het ene stuk af kunt halen, terwijl het andere stuk wel stroom houdt?
Of zie ik het nu helemaal verkeerd voor me

Duhelo

Berichten: 28556
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 13:33

palousa_boy schreef:
Kun je dat niet verbinden met je wei? Stukje grondkabel er tussen ofzo

Mijn weide ligt op 30 km afstand dus dat wordt moeilijker :D

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 13:40

truselientje schreef:
Er komt dus wel genoeg stroom van het apparat wat nu gebruikt wordt?
Kun je dan niet veel makkelijker de draden zo organiseren dat je gemakkelijk de stroom van het ene stuk af kunt halen, terwijl het andere stuk wel stroom houdt?
Of zie ik het nu helemaal verkeerd voor me


Bij mij is dat niet mogelijk want de klok wat in stal hangt wat alles voorziet hangt 40 meter vanaf mijn weiland. Zit een paddock tussen.
Dus om een plus draad daar helemaal heen te trekken is ook niet handig. Want de paddock wordt ook 1x een meter diep los getrokken

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Re: Accu schrikdraadapparaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-19 23:48

Veel speurwerk gedaan.
Hoe denken jullie over deze??
https://www.agrishop.nl/voss-farming-se ... araat.html

Zelfde soort apparaat als zivazoef alleen het verschil wat ik zie is de volt. Die van zivazoef is 11.000 volt en deze 9.000 volt.

Had hiervoor de Gallagher B300. Maar dat wordt me te gek om weer aan te schaffen want daar liep ik ook elke week de accu’s van te wisselen (autoaccu) en de zonnepanelen van Gallagher zijn ook niet echt goedkoop

ikke

Berichten: 37571
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 00:00

tinkersjakie schreef:
Veel speurwerk gedaan.
Hoe denken jullie over deze??
https://www.agrishop.nl/voss-farming-se ... araat.html

Zelfde soort apparaat als zivazoef alleen het verschil wat ik zie is de volt. Die van zivazoef is 11.000 volt en deze 9.000 volt.

Had hiervoor de Gallagher B300. Maar dat wordt me te gek om weer aan te schaffen want daar liep ik ook elke week de accu’s van te wisselen (autoaccu) en de zonnepanelen van Gallagher zijn ook niet echt goedkoop

Ehm, autoaccu's zijn helemaal niet blij met dit soort werk. Zeker als het dan ook nog een kleintje is, kun je inderdaad om de haverklap de boel wisselen.

Spanning is maar beperkt van belang. Jij gaat het verschil tussen 9000 en 11000 Volt echt niet voelen. De tik die je krijgt komt uit dt/dV oftewel de lading in J(oule).

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Accu schrikdraadapparaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 08:09

Zonnepanelen worden gelukkig niet alleen door Gallagher gemaakt :+ ze zijn een stuk goedkoper te krijgen en dat werkt net zo goed.
Enige waar je dan naar moet kijken is hoe de aansluiting zit en of je daar nog een omvormer oid voor moet regelen.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Accu schrikdraadapparaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 08:18

Ik gebruik al jaren die van Gallagher met het solar schermpje, geven totaal geen problemen, een zwaardere bij de paarden en een lichtere voor in de tuin om de dieren van de buren van mijn erf af te houden. Het is inderdaad een investering maar nooit er aan hoeven denken om op te laden en te slepen met die accu.

mino1
Berichten: 363
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 08:24

Autoaccu zijn niet de beste oplossing voor schrikdraad apperaten deze zijn bedoelt om in kortetijd veel stroom aftegeven(auto starten)
Beter is de accu`s voor rolstoelen ed die geven over langetijd gelijkmatig stroomaf.

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-19 10:46

Nee snap dat auto accu sneller leeglopen. Maar als je twee in de garage hebt staan van 85ah dan ga ik geen nieuwe kopen.
Dus die had ik om de beurt erin staan.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Accu schrikdraadapparaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 11:16

Als je accu's om de week leeg waren heb je ofwel ergens een flink verlies, ofwel zijn je accu's op sterven na dood.
Normaal moeten die toch een paar weken meegaan. Een schrikdraadapparaat stelt veel minder hoge eisen dat het starten van een auto.

ikke

Berichten: 37571
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 18:10

Sclimpre schreef:
Als je accu's om de week leeg waren heb je ofwel ergens een flink verlies, ofwel zijn je accu's op sterven na dood.
Normaal moeten die toch een paar weken meegaan. Een schrikdraadapparaat stelt veel minder hoge eisen dat het starten van een auto.

Hoe oud zijn die accu's? Als de accu's versleten zijn, houden ze het ook niet lang vol.