Met wat deel paddock verharden? Tips/advies gezocht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myke

Met wat deel paddock verharden? Tips/advies gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 11:46

Hoi,

Ik heb een vraag. Onze paddock heeft de afgelopen week echt blank gestaan met dit noodweer. We zitten hier in de Randstad op combinatie van veen en klei ondergrond. Paddock is niet gedraineerd (pensionstal), er ligt wel puin gestort met doek en daaroverheen zand. Het water kan in deze hoeveelheid gewoon niet weg.

Ongeveer 9m2 is bestraat met schuilstal. Te klein voor 3 pony’s. Ze hebben hun schuilstal tot openbaar toilet en droog staan plek gebombardeerd. :o

Zoek opties om een (klein) gedeelte te kunnen verharden zodat ze in elk geval droog kunnen staan. We hebben al aan Stelcon platen gedacht. Die zijn aanwezig, maar de pensioneigenaar is bang dat het te glad is/wordt.

Tips voor andere betaalbare opties zijn welkom, evt. met hyperlinks, etc. ‘’Koeienroosters’’ liggen in de schuilstal. Ze lopen alleen nu al het zand naar binnen/erop + mest, etc. WC-idee. Jech! :(

Wat zou ongeveer een geschikte aantal vierkante meters zijn om te verharden met 3 ponies van stokmaat tot 1.45cm (wel breed)?

PB mag ook met eigen ervaring.

Gr Myke

Puchje

Re: Met wat deel paddock verharden? Tips/advies gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 11:47

leonie1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 11:51

Zelf heb ik een gedeelte verhard met steenpuin, (schijnt ook nog eens goed voor de hoeven te zijn).
Voordeel is dat het niet zo'n natte bedoening is als het regent. Nadeel is vind ik zelf dat het beetje lastig is met verwijderen van mest. Krijgt het er nooit uitgeschept zonder ook een deel van de steenpuin op m'n schep te hebben liggen.
Verder bevalt het uitstekend.

Myke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 12:13

Grindtegels gaan helaas verzakken, vermoed ik. Ondanks ''goede'' puinlaag waarop het gaat rusten. Steenpuin er nog eens op, ben ik bang dat het water niet weg kan lopen alsnog. Maar goeie suggesties, dank!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 19:26

Als je de stelconplaten omdraaid zijn ze niet/minder glad en heb je ook geen last van evt ijzeren rand. In de onstane gootjes stort je wat grind zodat het water toch nog weg kan.
Qua oppervlak zou ik 10x5 doen; genoeg om elkaar uit de weg te gaan en groot genoeg om te kunnen bewegen/lopen.

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 19:48

ik heb er niet heel veel verstand van, maar wij hebben op stal van die betonplaten met gaten erin. kan het water nog weg en is het toch verhard.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:44

Ik heb zelf wel koeienroosters voor mijn stal liggen. Dit gaat perfect, ook als ze er op poepen. Gewoon met een schep opscheppen. Wel een stuk uitgraven en zand storten, dan liggen ze als een huis.

Maar als het werkt wat dubbeldun zegt, dan is dat ook een prima oplossing.

Martje70

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 19:45

Wij hebben Stelcon platen liggen zónder metalen zijranden. Ideaal. Mijn paarden staan op ijzers en tja, ze kunnen er niet op draven, maar ze lopen er 's winters de hele dag op te stappen. Zelfs met hevige regen zijn ze niet glad.