Hoe een paardenknoop maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lootte

Hoe een paardenknoop maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 16:38

Ik weet niet of het juist staat , maar ,
Ik maak zo een knoop voor mijn pony vast te maken knoop (Ik weet niet hoe dat ik een plaatje moet invoegen)
Is dit de juiste paardenknoop of niet (of hoe doen jullie het)
Laatst bijgewerkt door delerium op 31-08-10 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: link wat korter gemaakt

xJolijn

Re: Hoe een paardenknoop maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:39

Ik doe het ook (ongeveer) zo, het is gewoon belangrijk dat met één ruk het touw losgaat/kan.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:40

Ik kan het ook nog steeds nie, ik laat haar gewoon altijd los staan, of ik hou haar zelf vast :')

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:44

Ik doe ook altijd zoiets, alleen heb ik een pony die meekijkt als ik het touw losmaak, en nu kan ze het zelf ook. :+

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:53

antje_vip schreef:
Ik doe ook altijd zoiets, alleen heb ik een pony die meekijkt als ik het touw losmaak, en nu kan ze het zelf ook. :+

hahaha leuk he, slimme beestjes.

Maargoed, ik doe de knoop ook op zo'n soort manier, geloof ik. Het is eigenlijk zo'n gewoonte geworden dat ik niet eens 1,2,3 uit mijn hoofd weet hoe het er uit ziet :/

LisaLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:54

ik doe het ook zo, alleen dan met heel veel van die lusjes(...kan het niet uitleggen en er is ook geen plaatje van :?) werkt toch net even iets beter bij paarden die de knoop nog wel eens los weten te maken, vind ik :P

dolfie2133

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 22:14

GaelleS schreef:
Ik kan het ook nog steeds nie, ik laat haar gewoon altijd los staan, of ik hou haar zelf vast :')

Kwestie van oefenen. Mijn dochter van 9 heeft een tijdje geoefend en doet het nu met haar ogen dicht. Ik heb er trouwens wel over na moeten denken hoe ik het haar uit moest leggen. Het is zo'n gewoonte...

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 10:09

De makkelijkste manier om het uit te leggen is als volgt:

ga zitten op de grond en leg je halstertouw voor je met het midden van je af en de uiteinden naar je toe, als een n of omgekeerde u.

Dan maak je een o of omgekeerde druppel of peervormig figuur van het boogje door het linkeruiteinde naar rechts te leggen en het rechteruiteinde naar links te leggen.

Je hebt nu een kruising waar het ene "pootje" over het andere heen gaat. Maak het figuur kleiner, zo klein als een appel door de kruising hoger te leggen (dus door de pootjes aan te trekken).

Als de je figuur kleiner hebt gemaakt ziet het er uit als een omgekeerde peervormig figuur op een omgekeerde V.

Dan het moeilijker uit te leggen deel:

de poot die over de andere poot heen gaat moet je ietsjes om de andere poot heen vouwen, alsof je hem vanaf de kruising recht door het peervormpje heen van je af wil laten lopen. Je vouwt hem echter maar een beetje zodat nu het pootje dat bovenlangs loopt om de andere poot heen gevouwen is en er een lusje in de peervorm komt.

Dan trek je het lusje én het uiteinde dat NIET gevouwen is samen aan zodat de peervorm zich vast sluit om het lusje.

Dan zou je dus de knoop moeten hebben, deze krijg je los door het uiteinde dat niet gevouwen is vast te houden en het andere uiteinde aan te trekken.

Wanneer je deze knoop kunt maken, kun je proberen het halstertouw om een dunne tafelpoot te leggen of door een ring in de muur te halen, je maakt de knoop op dezelfde manier, want wat je bovenin de boog hebt zitten (tafelpoot of ring of hand van iemand anders) kan daar gewoon blijven zitten, je hoeft er helemaal niets mee te doen.

Als het eenmaal lukt, denk er dan aan dat paarden ook goed zijn in touwtje trekken, dus halen we meestal de loshangende poot (de andere zit dan aan je paard vast) nog een keer door het lusje en trekken het lusje heel iets kleiner, op die manier krijgt het paard de knoop zelf niet los en kun je toch in nood snel het uiteinde terug door de lus halen en de knoop lostrekken.

Wil je nou een dubbele knoop, dan haal je het uieinde dat je aantrekt om los te trekken weer als een lus door de andere lus en trek die weer strak, maar dat zie je wel als je eenmaal de knoop kunt maken.