Ik heb gister 2 shetlander jaarlingen gekregen. Ze zijn na aankomst(30 augustus rond 17:00) op stal gezet en hebben toen hooi gehad. 's avonds kregen ze een beetje brok en hooi voor de nacht.
Vanochtend hebben ze ook brok en hooi gehad maar als dat op is vervelen ze zich een beetje. Ze staan in aparte stallen maar kunnen met elkaar contact maken. Het is de bedoeling dat ze overdag de wei op gaan en 's nachts op stal. Ze zijn hier nu een dag kunnen ze morgen met z'n tweeen gewoon de wei op? De wei staat nog vol met gras dus ze kunnen gewoon lekker eten/spelen.
Hebben jullie nog tips op ze toch een beetje te vermaken op stal en in de wei? ik heb al een liksteen voor ze maar die moet nog even worden gehangen.
Als ze het niet gewend zijn moet je het rustig opbouwen met de wei, dus kort beginnen en steeds een beetje langer, vooral niet meteen er op gooien... Je zou ze wel de rest van de dag op een paddockje ofzo kunnen zetten als je die tot je beschikking hebt?
Je moet oppassen met te veel gras als ze dit niet gewend zijn. Er zitten nu heel veel mineralen in, dus ik zou ze nog niet te lang achter elkaar in de wei zetten. Een paddock of kaal stukje land is wel een goed idee!
WendyShet
Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-10 07:12
We hebben helaas geen paddock en er is ook geen echt kaal stukje land. Als het goed is gaat me vader zo snel mogelijk de wei verdelen.
Dan zou ik tot die tijd idd wachten met het naar buiten gooien. Een uurtje kan wel, maar zeker met shetlanders zou ik heel erg uitkijken met het teveel eten van gras!!
mistral69
Geplaatst: 01-09-10 07:25
mijn shet komt alleen op gras wanneer het gemaaid is dus niet op hoge gras mischien eerst even maaien? zo kort mogenlijk anders krijgen ze gelijk de volle lading gras naar binnen
WendyShet
Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-10 15:51
Ze mochten vandaag weer een uurtje grazen aan de hand. Me moeder wil niet dat ze (los) naar buiten gaan als er nog geen stroom op het hek staat. Dus zal het pas volgende week zijn dat ze echt los naar buiten mogen tot die tijd een uurtje aan de hand. Ik ben hier zelf niet blij mee omdat ik een uurtje naar buiten aan de hand echt te weinig vind voor de pony's
De reden dat mijn moeder ze niet naar buiten wil laten zonder stroom op het hek is omdat ze bang is dat ze er door heen zullen gaan als ze gaan rennen.
Ik geef je moeder gelijk, 4 jaar terug kreeg ik ook een lief shetje.. Had niet verwacht dat hij zou ontsnappen, 30 min. later hing de buurman aan de telefoon dat er een shet in zijn tuin stond..
Misschien kun je ervoor zorgen dat er eerder stroom op het draad komt te staan?
Ik zou inderdaad echt goed uitkijken dat ze niet teveel gras binnen krijgen. Hoe groot is de stal waarin ze staan? Is er niet een mogelijkheid om ze samen in één stal te zetten? Het leukste speeltje voor een pony is een andere pony
Ligt er ook aan of de pony"s ervaren zijn met stroomdraden. Wij kochten er eentje die daar niet mee opgegroeid was, ook een jaarlingetje en die ging recht door de stroomdraden heen, verschillende keren. Je zal ze in dat geval aan een lange longe evt, moeten leren kennismaken met de stroom. Maar inderdaad ook als ze niet gewoon zijn om op gras te staan, dan kan je beter langzaam beginnen en hun spijsverteringsstelsel eraan laten wennen. Misschien is het dan wel niet zo slecht dat de stroom nog eventjes op zich laat wachten
Zonder stroom zeker niet buitenlaten, en al helemaal die kleine ponytjes niet, die zijn veels te slim wat dat betreft.
Overigens zou ik ze absoluut niet langer naar buiten doen. Shetlanders zijn heel gevoelig voor hoefbevangenheid en dat ga je zitten kweken als je ze op een te vette wei zet -en al helemaal als ze het niet gewend zijn-. vooralsnog is een uurtje IMO dus meer dan zat!!! Houdt ook rekening dat je anders evt. koliek kunt krijgen enz.
WendyShet
Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-10 06:11
Ik hoop dat we er zaterdag/zondag stroom op kunnen zetten en dat de wei dan verdeeld kan worden en misschien ook gemaait.
Ik denk niet dat we ze bij elkaar kunen zetten ze komen uit 2 verschillende groepjes en hebben nog nooit samen in 1 stal gestaan. De stallen zijn ong. 2x2 en 2,5x2.
We letten idd op dat ze niet teveel gras binnen krijgen. Ze altijd liepen wel op het weiland maar sinds April stonden ze of op stal of in de paddock.
De fokker adviseerde ons op het stroomdraad lager te hangen en hij heeft ook stroomdraad langs de wei.
Misschien kunnen jullie het weiland verdelen en de shetjes in verschillende landjes aan elkaar laten wennen. Ik zou de tijd op het land ook opbouwen (met een half uur per dag ofzo, je kunt niet voorzichtig genoeg zijn...). Ook als het gemaaid en kort gras is. Ze hebben toch een tijd geen gras gehad waardoor het lichaam weer aan moet wennen. Tevens kan er door de wat koudere nachten en warmere dagen het fructaan in het gras verhoogd zijn waardoor je ook moet oppassen voor hoefbevangenheid.
Gewoon samen in de wei gooien, maar er wel eerst bij blijven! Je merkt heel snel hoe het gaat. Je kunt ze ook de eerste keer een half uurtje doen, de dag erna wat langer en zo wat opbouwen. Maar meestal is dat niet eens nodig
2 Shetlanders zou ik idd gewoon samen proberen. Worden ze tegelijk aan de hand meegenomen om te grazen? Of oms te beurten. Anders zou je ze 1 of 2 dagen naast elkaar in de wei kunnen laten wennen maar persoonlijk zou ik ze gewoon samengooien. Als je er bij blijft kan er echt niet veel gebeuren. En mocht het echt niet gaan, kun je ze uit elkaar halen..
Een lage stroomdraad of 2/3 is zeker wel te adviseren, anders verweiden ze zichzelf wel.
ik zou je nieuwe ponys gewoon meteen samen in de wei gooien. zo wennen ze het beste. ze moeten tog een keer de rangorde bepalen.
Theresa
Geplaatst: 03-09-10 15:21
Ik zou de wei eerst opsplitsen in 2 stukken en de shetjes even apart zetten en kijken hoe dat gaat, als dat goed gaat, kan je het draadje er tussen uit halen zodat ze bij elkaar in de wei staan. Aangezien ze niet gewend zijn in de wei te staan zou ik de tijd die ze in de wei staan wel opbouwen.
Toen ik er een nieuwe shet bij kreeg heb ik ze ook eerst even laten wennen aan elkaar. De oudere shet vloog de jaarling aan en die mocht dus niet binnen 10 meter in de buurt komen. Nu zijn ze onafscheidelijk van elkaar. Nu kunnen ze tot zondag in elkgeval lekker wennen aan het gras door beperkt te mogen grazen. Kun je ze niet voorlopig aan een stik zetten?
mknuvers
Geplaatst: 03-09-10 15:31
uitkijken dat ze niet hoefbevangen raken met dat volle gras. is me dit jaar al gebeurd met een shetje van me, dus rustig opbouwen
WendyShet
Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-10 16:33
Rustig opbouwen gaan we zeker doen. Ze kunnen op stal al niet meer zonder elkaar, aan de hand gaan ze ook samen naar buiten anders wordt er ééntje helemaal gek.