Paard 'gestraft' door een ander, wat te doen? Advies aub!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shanelle

Paard 'gestraft' door een ander, wat te doen? Advies aub!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 09:26

:wave:

Het is nogal een verhaal, maar kon het niet echt inkorten, willen jullie het alsnog lezen aub?

Ben ik verkeerd of is mijn teleurstelling terecht?

Mijn paard wordt vanaf vandaag terug op een kleinere weide gezet samen met 1 ander paard - van mijn vriendin. Reden hiervoor is dat het paard van mijn vriendin gisteren bij het naar binnen komen in de stallen mee in een ander paard haar stal ging en enkele rake klappen heeft moeten incasseren. Plots moeten de paarden terug uit elkaar - van m'n vriendin- (de onze zijn laatst bij gekomen, zo'n maand geleden) uit een kudde van 8 paarden.

Een drietal weken geleden is er ook een klein incidentje geweest waarbij mijn paard een rake klap heeft moeten incasseren van een pony uit de kudde, waarop mijn paard de pony heeft gebeten ter hoogte van de schoft. Aangenaam is anders maar oké: kan gebeuren en er ook niet al te veel drama rond gemaakt, volgende dag gewoon terug samen de weide op :7 ! Nou kreeg ik gisteren te horen van enkele stalgenoten dat het toch beter zal zijn als onze 2 paarden uit de kudde gaan aangezien mijn paard zo'n problemen heeft met de pony (wat écht niet waar is, op dat ene incidentje na - waar overigens een 'goede' reden voor was). Ik kreeg eergisteren zelfs nog te horen dat mijn paard en de pony wat gek aan het doen waren samen, op een goede manier.

Mijn paard wordt in deze hele situatie betrokken als de boosdoener terwijl hij eigenlijk NIETS te maken heeft met wat er momenteel gaande is 8)7 . Ik vind het dan ook allesbehalve eerlijk dat mijn paard nu zomaar uit de kudde wordt gerukt voor iets wat hij niet gedaan heeft en omdat iemand het incident van enkele weken terug zo heeft opgeblazen. Daarbij komt ook nog eens dat mijn mening helemaal niet gevraagd werd. Ik kom aan op stal en krijg gewoon te horen van m'n vriendin dat ze vanaf vandaag dus terug apart staan.

Mijn vriendin verhuist binnenkort met haar paard naar een nieuwe gang op stal, zodat haar paard en naarling samen kunnen staan en normaal gezien ging ik mee naar de nieuwe gang. Echter, enkele weken terug heb ik al met de eigenaars besproken dat ik in de huidige gang zou blijven staan aangezien het net zo goed klikt met de andere paarden!

Toen de rust gister eindelijk wat was terug gekeerd, gaven de eigenaars toe dat mijn paard helemaal niets verkeerd deed en dat de meiden eigenlijk nogal een drama maakten van de situatie (pas op, ik ontken echt niet dat het onaangenaam is voor de paarden!! :(:) ) Maar is het nu werkelijk nodig om door 1 incident, in de STAL dan nog 2 paarden uit een kudde te rukken terwijl er eentje zelfs niets mee te maken heeft?

Ik weet me echt geen raad, ben zelf nog maar 2 maanden op deze stal en ken de mensen er nog niet zo goed. Ik ben van plan te zeggen dat ik akkoord ga om de paarden apart te zetten voor 2, max. 3 dagen zodat het paard van m'n vriendin kan herstellen (staat beetje op 3 benen nu) - aangezien die echt niet alleen kan staan, maar dat ik wil dat mijn paard dan zowiezo terug in de kudde gaat.

Ben ik onredelijk? Of wat zouden jullie doen in mijn plaats? Ik wil echt geen ruzie, met niemand :n. Maar ik heb er echt wel een probleem mee dat mijn paard (die ZO zijn best doet om zich aan te passen :+: ) als een vals paard wordt afgeschilderd en nu 'gestraft' wordt.

:evaw:

sappho

Re: Paard 'gestraft' door een ander, wat te doen? Advies aub!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:36

lijkt me niet onredelijk hoor!
paarden moeten nu eenmaal eerst de rangorde in een groep bepalen en ja dat gaat vaak wat ruiger dan wij graag zouden willen...
Maar als de rust nu in de groep is terug gekeerd en een incident op STAl voordoet?! waarom dan de groep splitsen??
Ik denk ook dat het het beste is als jouw paardje z.s.m. terug de groep ingaat, zodat er niet weer een rangorde bepaalt hoeft te worden!

(heb hetzelfde meegemaakt inonze weidegroep 1 merrie bleef maar slaan en bijten en staat nu voor HEEL lang apart!, maar die bleef maar door gaan ook na 4 maaden in de groep bleef ze gericht slaan... dan zou ik het kunnen begrijpen!)(maar dit nee!!!)

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 09:42

Ik ben ook een beetje bang dat, als mijn paard nu voor langere tijd uit de groep wordt gehaald, hij dan daarna zal moeten boeten om er terug bij te horen ..

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:49

Ik zou eens goed praten met de andere eigenaren van de paarden. Misschien kan je hen eens een stukje laten lezen over het bepalen van de rangorde in kuddes, dan zullen ze het wel begrijpen. Vertel hen gewoon dat je paard geen gemeen of agressief karakter heeft tov andere paarden, en dat je dit graag zou willen aantonen omdat je blij zou zijn als je paard terug in de kudde mag lopen.
Ik vind het ook een beetje raar dat het incident op stal er bij betrokken wordt, want dit heeft volgens mij niet zoveel te maken met wat er op de weide gebeurt hoor. Oké, het ene paard 'drong binnen' in het terrein van de ander, maar dat was dan ook zijn stal, en niet zijn weide.
Ik hoop dat dit goed komt, veel succes :) !

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:00

ik vind het een beetje vreemd van de stal eigenaren dat die hier ook zo mee mee lopen.
zij bepalen toch wat er gebeurt, tenzij het echt niet gaat en er serieus gewonden vallen.

een kudde heeft tijd nodig om te vormen, en dan kan er wel eens een klap vallen. zo werkt het nou eenmaal.
niet iets om gelijk moeilijk over te doen lijkt me.

ik zou zeker met de stal eigenaren gaan praten en zorgen dat je paard straks gewoon weer terug gaat.
anders vormt de kudde zich nooit als je maar blijft schuiven.

veel succes!!

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:01

ik vind ook helemaal niet dat jij onredelijk doet hoor TS.. paarden hebben nu eenmaal rangorde nodig.. en als je er pas 2 maanden staat zijn ze soms nog wel een beetje bezig met de rangorde. en om dan problemen te maken voor iets wat niet eens in de weide is gebeurt vind ik dan ook wel stom ja..

mijn paard staat alleen omdat zij altijd aanstichter was van ruzietjes op de wei omdat haar iets niet zinde en zo zelf geblesseerd raakte. (nu ze alleen staat helemaal niks meer.. :) )

maar dat is een hele andere situatie als bij jou.. ik neem aan dat ze los terug naar stal lopen allemaal. ? tjha als een paard dan bij een ander paard de stal in loopt kan je zoiets verwachten maar dan zou je eerder zeggen dat ZIJ haar paard een paar dagen binnen houd als ze graag wilt dat haar paard eerst hersteld voordat die weer bij de rest op de weide kan.. ;)

suc6 verder.. !!

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 10:09

XxLiEsJuHhxX schreef:
ik neem aan dat ze los terug naar stal lopen allemaal. ?

Inderdaad :j , ze gaan per kudde allemaal tesamen (elke gang = 1 kudde) los naar de weide en komen los ook terug. De merrie waarbij de ruin van mijn vriendin mee in de stal was gelopen, stond bovendien ook nog hengstig }:0 .. Ik vind dan eerder dat ze haar paard dan maar aan de hand naar binnen moeten nemen - ik heb namelijk al enkele keren gezien dat hij in de verkeerde stal ging staan. Kan paard uiteindelijk niet veel aan doen, daar moet je als mensen gewoon rekening mee houden vind ik dan.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:13

daar ben ik het ook 100% mee eens.. als 1 paard zich niet goed kan orienteren welke stal die in moet dan pak je em idd maar vast mee..

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:18

ik vind ook niet dat je onredelijk bent. ik zou ook willen dat mijn paard gewoon in de kudde bleef staan. zowiezo vind ik het een heel ander verhaal als het paard van je vriendin getrapt is omdat deze bij een ander paard in stal ging staan. mijn merrie zou dit ook niet accepteren terwijl het in de wei een watje is. die situatie's zijn niet met elkaar te vergelijken vind ik.

ik zou gewoon overleggen met de eigenaar van stal of je paard niet gewoon normaal terug kan in de kudde.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:22

Ik ben heel rechtlijnig in dat soort dingen. Het blijven paarden en onverwachte dingen gebeuren. Maar hebben andere mensen een probleem en zijn ze bang voor hun dierbare paardjes, terwijl de mijne normaal kuddegedrag vertoont (daar heb je het nu over), dan halen ze hun dier er maar lekker zelf uit.

Niet van hun probleem jouw paard(s) probleem laten maken.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 10:23

Nu bedenk ik plots iets :)*
Er staat momenteel al een paardje apart op een kleinere weide omdat ze ook geblesseerd is.
Misschien eens voorstellen om paard van mijn vriendin daar proberen bij te zetten ..

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:29

En dan de jouwe lekker in de kudde houden!
Ik vind het erg apart dat ze je paard ineens eruit willen hebben, ook al zijn de paarden aan elkaar gewend en is de rangorde al bepaald, af een toe een tik of beet uitdelen hoort er nou eenmaal bij. Mijn paard staat in een kudde met 7 anderen waarvan 3 twenters. Het is niet echt een heel hecht groepje maar ze kunnen het stuk voor stuk met elkaar vinden. Met naar binnen halen worden eerst de 5 'oudere' paarden naar binnen gehaald die allemaal in dezelfde gang staan en dan staat er ook wel eens een paard in de verkeerde stal en wordt er even gecorrigeerd door de vaste bewoner van die stal, zo werkt het gewoon.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:32

Ik vind je niet onredelijk, mensen willen paarden in kuddes maar als een paard dan eens een wondje heeft of een trap krijgt is het ineens allemaal zo leuk niet meer.
Tuurlijk is het niet leuk als je paard een knal krijgt en daardoor geblesseerd.
Maar zo gaat dit nou eenmaal soms met een kudde.
Rangorde bepalen heeft tijd nodig, zeker in een groep waar vaak nieuwe paarden/pony's uit of in worden gezet.

Mijn pony is ook op een nieuwe stal gekomen met in de groep zetten kreeg ze 1 rake klap, waardoor een flinke klapwond op haar bovenbeen.
Bewust niet laten hechten om dat het teveel op spanning stond, het meisje van de bewuste pony voelde zich enorm schuldig.
Haar pony is die dag wel uit de groep gehaald (stonden voor het eerst samen) maa na twee dagen heb ik gezegd dat ze hem er maar weer bij moeten zetten.
Nu gaat het prima.
Ze vroeg of er iets betaald moet worden, ik zei: echt niet, het is mijn eigen verantwoording.
Ik kies voor mijn paarden in een groep dus is het mijn risico.

Ik zou eens praten met die mensen en proberen er verder uit te komen.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 10:33

An_J schreef:
Ik ben heel rechtlijnig in dat soort dingen. Het blijven paarden en onverwachte dingen gebeuren. Maar hebben andere mensen een probleem en zijn ze bang voor hun dierbare paardjes, terwijl de mijne normaal kuddegedrag vertoont (daar heb je het nu over), dan halen ze hun dier er maar lekker zelf uit.

Niet van hun probleem jouw paard(s) probleem laten maken.

Ik vind zelfs dat de paarden het allemaal heel goed hebben gedaan, plots komen er 2 nieuwe paarden bij in hun kudde en er is nooit gevochten oid. Buiten dan het incidentje met mijn paard en de pony en dan het gebeuren van gisteren in stal. Dan vind ik dat we eigenlijk nog van geluk mogen spreken dat het, in een maand tijd alweer, daar bij gebleven is! En dan nog: het incident van slaan en bijten was er gekomen omdat de eigenaresse van de pony rond etenstijd 's avonds alleen de weide in ging om even naar haar pony te gaan. Mijn knollie ziet een mens en denkt 'Joepie, aandacht en etenstijd!' dus volgt haar. Zij blijft gewoon door gaan naar haar pony terwijl de mijne er achteraan hopt, waarop haar pony mijn paard een trap geeft (te verstaan!) en waarop de mijne hem dus heeft gebeten .. Maar het ligt allemaal aan mijn paard hoor! :x

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 10:39

Inderdaad, je kiest ervoor om ze in een -kleine- kudde te houden, dan wéét je toch gewoon dat ze al wel eens met wondjes van de wei komen! Toen mijn paard een mega dikke schouder had door die trap, had ik evengoed kunnen zeggen: uit de kudde en terug met 2 op die kleinere (bijna kale) wei. Maar zelf ik, de sch**tluis :+ , heb niet toegegeven en de volgende dag kwam mijn paard niet slechter van de wei af dan de dag tevoor. Ik heb sindsdien nog maar 1 klein wondje op zijn been terug gevonden, kan evengoed in stal gebeurd zijn. Vals paard, kom op zeg!

De staleigenaar zei gisteren nog 'om te lachen': misschien gewoon ALLE draden er tussenuit en ALLE paarden samen, laat ze het zelf maar oplossen dan. :7

Tja ..

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:47

nou als ik het zo hoor.. zou ik geen aanleiding zien uberhaupt 1 paard uit de kudde te trekken. Zo'n schoftwond is vervelend, maar geneest met tijd en ook dat hoort erbij.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 11:00

Shanelle schreef:
Inderdaad :j , ze gaan per kudde allemaal tesamen (elke gang = 1 kudde) los naar de weide en komen los ook terug. De merrie waarbij de ruin van mijn vriendin mee in de stal was gelopen, stond bovendien ook nog hengstig }:0 .. Ik vind dan eerder dat ze haar paard dan maar aan de hand naar binnen moeten nemen - ik heb namelijk al enkele keren gezien dat hij in de verkeerde stal ging staan. Kan paard uiteindelijk niet veel aan doen, daar moet je als mensen gewoon rekening mee houden vind ik dan.

Paarden weten heel snel welke box de goede is. Ze weten ook heel snel in welke voerbakken al brokjes zitten. En als je dan toch losloopt is het heel verleidelijk om even de andere bakken leeg te eten voordat je aan je eigen bak begint.
1e stal waar ik stond ging alles ook los naar binnen/buiten. Wisten een aantal ook precies waar ze zijn moesten voor een extra hapje (halve deuren, dus de box hoefden ze niet eens in)

Dat je dan 2 paarden in 1 box hebt en dat er dan ruzie is verbaasd mij niet, wel dat de stalhouder dat dan niet anders oplost door bv de boxen dicht te houden en de paarden in de stalgang te vangen. Tussen 2 draaiende paarden in een kleine box gaan staan is riskant.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 13:07

Ja ik begrijp wat je bedoelt, maar de paarden krijgen enkel hooi als ze van de weide komen, echt voer krijgen ze pas veel later in de avond. En juist omdat we weten dat ze donders goed kunnen ruiken in welke bakken er wat lekkers gescoord kan worden, laten we nooit snoepjes of wortelen oid achter. Dat is om problemen vragen :j

Ik doe niets anders dan denken aan de woorden 'vals paard' |( . Ik denk (en hoop dat ik de moed bijeen krijg) dat als ik straks de eigenaresse van de pony zie, ik ga proberen haar duidelijk te maken dat mijn paard NIET vals is, en dat er nu door haar verhaal veel mensen denken dat hij dat wél is. Ook ga ik met de staleigenaars bespreken om het paard van mijn vriendin bij het andere manke paard te zetten ofwel nog MAX. 2 dagen bij die van mij op een kleinere weide. En ik ga hen ook verzoeken zulke zaken voortaan éérst met mij te bespreken - zowel met de eigenaars als met mijn vriendin, ik betaal genoeg om toch een beetje zeggenschap te hebben denk ik zo :o . Als er dan nog iemand commentaar heeft op mijn paard ga ik toch wel even duidelijk maken dat zo'n -uitgelokt- incident maar 1x (= teveel, I know) heeft plaatsgevonden op een maand tijd en of hun paarden nooit eens iets verkeerds hebben gedaan om de rangorde te bepalen.

Ik ben niet onredelijk of omhooggevallen, dat moeten ze ook weten, maar tegen unfairness kan ik NIET tegen.

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:18

Het is heel normaal dat er in een kudde klappen vallen, de rangorde moet uitgevecht worden, paarden zetten mekaar op de plak, er wordt gespeeld, wat soms ook best ruw gaat. Dat is puur natuur. ZOu een beetje raar zijn als dat soort dingen niet zouden gebeuren eerlijk gezegd. En wie weet wat er allemaal gebeurt wanneer we niet kijken? Toevallig als we een keer zien dat een paard iets gemeens doet, dat doen ze echt allemaal wel eens hoor! haha. Het lijkt me het beste voor jou paard en de kudde als je paard er gewoon bij staat en som swat klappen krijgt en net zo goed soms wat klappen uitdeeld!

Een paard in zijn eentje op stal is heel eenzaam! Laat hem lekker het hele jaar door in een kudde staan als je die mogelijkheid hebt. Paarden vervelen zich dood op stal!

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 13:30

Rangeela schreef:
Een paard in zijn eentje op stal is heel eenzaam! Laat hem lekker het hele jaar door in een kudde staan als je die mogelijkheid hebt. Paarden vervelen zich dood op stal!

Volledig mee eens :j Ik kom namelijk uit zo'n situatie. Mijn paard en ik stonden eerst op een manege, tussen betonnen muren, geen onderling sociaal contact tussen de paarden en geen uitrij mogelijkheden. Mijn knollie is denk ik redelijk depri geworden toen, waarop ik heb besloten van stal te veranderen, juist om hem in een kudde te kunnen zetten zodat hij terug paard zou worden in plaats van een hoopje zurigheid - want ja dat werd hij wel (daar heb ik zelfs nog een topic over gemaakt).

Op zulke korte tijd is hij echt uitgebloeid tot een super levensgenieter :+ Het rijden gaat nu vanzelf, longeren is nog nooit beter gegaan en dat allemaal door het sociaal contact met soortgenoten te herstellen! Heerlijk toch! En dan dit .. }:0