Officiële benamingen van ZANDSOORTEN & WERKING in buitenbak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VDB

Officiële benamingen van ZANDSOORTEN & WERKING in buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 06:19

Hallo allemaal,
Er zijn veel topics over bakken en hoe te maken etc.
Maar ik kan door de bomen het bos niet meer zien welke zandsoorten geschikt zijn om een "niet zware" buitenbak te maken.
De bodemstructuur van mijn buitenbak is perfect te noemen. Voornamelijk nu met de extreme regenval deze maand ligt mijn bak er nog behoorlijk goed bij.

Echter heb ik wel plannen om een toplaag op mijn bak te doen om de volgende redenen:
- bodem moet minimaal 15cm hoger liggen (ligt nu iets te laag)
- bodem moet lichter worden, vooral bij droogte kan mijn bak ietsje te zwaar zijn voor jonge paarden
- de nieuwe zandlaag (die nog moet komen) moet ervoor zorgen dat het gras niet meer zo snel terug komt (zonder gebruik van worteldoek, e.d.)
- de nieuwe zandlaag moet ervoor zorgen dat de bak ook minder stoffig zal zijn in de zomer zodat er minder vaak besproeit hoeft te worden
- de nieuwe zandlaag moet ervoor zorgen dat mijn bak, net zoals nu, waterdoorlatend is.
- de bak moet ook in de winter goed rijdbaar zijn.
- bak zal gebruikt worden door maximaal 2 paarden.

- Zijn er mensen die linkjes kunnen vinden met vooral foto's van makkelijk beschikbaar zand?
- Zijn er mensen die lijstjes hebben of kennen waarin de benamingen staan beschreven?
- Zijn er mensen die, naast de benamingen, ook de werking van zand kunnen beschrijven bij nat weer of droog weer?
- Korrelstructuur: hoe grover hoe beter de waterdoorlating? Is dit waar? Wordt de bak dan lichter of zwaarder door deze korrelstructuur/zandsoort?

Bedoeling van mijn bak is dat er alleen een zandsoort BIJ komt, zonder toevoegingen van houtsnippers, kunststof of overige NIET-zandsoorten. Puur zand. Zonder dat je gebruikt maakt van "plat-zand" om maar een term te noemen. Plat-zand maakt je bak zwaar en is ook op het strand te vinden.

PS, ik zoek GEEN ervaringen hoe de bak van iemand er nu bij ligt maar wil graag alleen info (met eventueel foto's) over zandsoorten, korrelstructuur en de werking hiervan in een buitenbak.

Alvast super bedankt voor het meedenken +:)+

Roka

Re: Officiële benamingen van ZANDSOORTEN & WERKING in buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 06:32

Heb geen foto's voor je.

Wij hebben leem als toplaag gebruikt! Het water zakt niet zo snel meer weg!
De bodem waar wij onze weilanden en de buitenbak zijn,werkt als een vergiet. Zelfs na de stortvloed aan regen van de laatste dagen is ons land bijna kurkdroog! Mooi voor het weiland,maar niet voor de buitenbak. Deze was vreselijk mul!
Vorig jaar leem overheen laten spuiten en nu is hij super!!!
Ook na de regen is hij natuurlijk wat nat,maar zeker geen plassen!
Ennnn ook nog goedkoop

marjan321

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 08:38

Beste VDB,

Misschien kan onze website je helpen, daar hebben wij de specificaties staan van het zand waaruit onze eb- en vloed bodem wordt opgebouwd:

http://straathofmanegebodems.nl/faq/ (En dan doorklikken naar vraag 4.)

Ik zal ook proberen om antwoord te geven op je laatste twee vragen:

Bij regen komt er water tussen de zandkorrels te staan waardoor het zand minder snel kan rollen en de bodem stabieler wordt. Bij droog weer hebben deze zandkorrels vrij spel en rollen ze veel makkelijker weg waardoor je paard dieper wegzakt en de bodem te zwaar kan worden. (Denk aan het voorbeeld van het strand; hoe dichter je bij de vloedlijn komt hoe stabieler de bodem wordt, hoe dichter bij de duinen hoe zwaarder het zand wordt.)

Wat betreft de korrelstructuur geldt dat bij grof zand veel ruimte rondom de korrels aanwezig is. Denk maar aan bijv. knikkers; hoe groter de knikkers hoe meer ruimte er tussen de knikkers aanwezig is. Meer ruimte betekent dat het water sneller zal weglopen. Hoe sneller het water wegloopt, hoe makkelijker de korrels gaan rollen en de bodem zwaar wordt..

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 13:29

Hai Roka, zo is iedere bodem in Nederland verschillend en heeft het andere behoeftes.
Ook de eigenaar van de bak heeft bepaalde eisen aan een bak wat altijd verschillend kan zijn. In mijn bak zal er nimmer Leem gespoten worden. Er was misschien sprake van Leemzand maar dat is mij ook afgeraden.

Hallo Marjan, bedankt voor je toelichting. ;)
Afname van manegebodemverkopers zal bij mij niet van toepassing zijn. Ik kan aan diverse soorten zand komen maar zoek officiële benamingen van diverse zandsoorten.
Vandaar mijn verzoek om onderstaande.
VDB schreef:
- Zijn er mensen die linkjes kunnen vinden met vooral foto's van makkelijk beschikbaar zand?
- Zijn er mensen die lijstjes hebben of kennen waarin de benamingen staan beschreven? Iemand die bekend is met Bodemkunde?
- Zijn er mensen die, naast de benamingen, ook de werking van zand kunnen beschrijven bij nat weer of droog weer?
- Korrelstructuur: hoe grover hoe beter de waterdoorlating? Is dit waar? Wordt de bak dan lichter of zwaarder door deze korrelstructuur/zandsoort?

PS, ik zoek GEEN ervaringen hoe de bak van iemand er nu bij ligt maar wil graag alleen info (met eventueel foto's) over zandsoorten, korrelstructuur en de werking hiervan in een buitenbak.