Weten jullie leuke dingen voor je paard op stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xfrietjex

Weten jullie leuke dingen voor je paard op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 21:38

Weten jullie leuke dingen voor op stal om te maken voor je paard?

ik heb een hele leuke site gevonden maar daar vindt ik niks meer van om te maken

weten jullie nog iets leuks of een leuke site ?

alvast bedankt *D

Easy_Pelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 09:28

Als je het wil, kan je het ook zelf maken.
Misschien staat er op deze site wat leuks:
Paarden.hobby-site.com

En een site om gewoon een speeltje te kopen:
De paardendrogist.nl
Agradi.nl

Groetjes van mij

HoezoJuliaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 11:34

jaa, bij ons hangen ze een horsebal de stal. kweet niet of ze er iets mee doen, maar het hangt er wel
kan trouwens ook met een gewone bal
Laatst bijgewerkt door Tanja op 30-08-10 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag alles in 1 bericht plaatsen, ben je iets vergeten gebruik dan de "wijzig" knop.

xfrietjex

Re: Weten jullie leuke dingen voor je paard op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 16:10

Bedankt :P

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:12

mijn pony heeft een inloopstal
heb er een hooibal in hangen :) hij doet beduidend langer met zijn hooirantsoen nu :)

waarom wil je iets leuks voor in de stal maken? verveelt je paard zich? Staat hij door een blessure veel op stal oid?

xfrietjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 16:43

Ja hij heeft laatste tijd veel blessures is niet leuk maar ja is nu door draad gelopen

en is leuk voor hem heeft ie wat te doen vervelen zou hij zich niet doen maar dan nog:D maar bedankt

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:46

xfrietjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 18:38

Ja die geef ik mij paard ook wel is maar is dan super snel op heb nu een andere liksteen die lang mee gaat

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 19:09

xfrietjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 21:16

Dankje heb er veel aan ga meteen dingen kopen :D

bebino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:32

:P

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:36

Een hooinet of speelbal is leuk! Of ze met die speelbal wat doen is een tweede, maar wie weet vind je paard het wel leuk :)

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:01

Heb ondertussen ivm koliekoperatie zowat alles hierboven vermeld in de stal hangen. Ama is vooral gek op haar Stubbs Rock 'n' Roll voederbal. Daar staat ze echt op te wachten twee keer per dag. Ik vul hem met stukjes wortel en appel en een beetje krachtvoer (Pavo Condition Extra, ga hun kleinere brokjes - basic en dus wat minder 'krachtig' - ook eens proberen: kijken of ze niet verloren gaan tussen de houtkrullen). Daar is ze toch zeker een uurtje zoet mee en ook daarna nog rolt ze hem geregeld eens rond om te zien of hij niet 'hocus pocus' ineens terug gevuld is. :D Er zijn er die zeggen dat het hen stresseert: misschien in het begin een beetje, maar éénmaal ze het helemaal doorhebben, gaan ze er gewoon vol overgave voor. Zolang er iets rammelt vanbinnen: blijven rollen met dat ding! :))

Een Jolly ball heeft ze al jaren en ze deed er nooit iets mee. De jonge pony van de buren daarentegen was er gek op: die crosste er de hele wei mee door en gooide hem in het rond. Geen idee of het vooral leeftijdgerelateerd is of wat, maar het is dus wel moeilijk inschatten of je paard er iets mee zal doen of niet. Als je de kans hebt om er eentje te lenen of tweedehands te kopen: doen, zou ik zeggen. Dan moet je niet nodeloos geld uitgeven moest hij er maar niets aan vinden. Ondertussen heb ik hem opgehangen onder m'n 'liksteenappel' : zie : http://www.google.be/imgres?imgurl=http://www.stallfrisk.no/bilder/annet/stort/Lick%2520it.jpg&imgrefurl=http://www.stallfrisk.no/hesteutstyr.php%3Fkat%3Dannet&usg=__yuqKdvqdxjJmKrIzV4-X__uaXKw=&h=486&w=260&sz=16&hl=nl&start=0&zoom=1&tbnid=BJR0EKlkYv26HM:&tbnh=140&tbnw=81&prev=/images%3Fq%3DSuper%2BCodlivine%2BBest%2BMate%26um%3D1%26hl%3Dnl%26client%3Dfirefox-a%26sa%3DN%26rls%3Dorg.mozilla:nl:official%26biw%3D1656%26bih%3D857%26tbs%3Disch:10%2C342&um=1&itbs=1&iact=rc&dur=415&ei=H8CATMCwAcfHswbBuO2oBw&oei=H8CATMCwAcfHswbBuO2oBw&esq=1&page=1&ndsp=49&ved=1t:429,r:43,s:0&tx=42&ty=116&biw=1656&bih=857, waar hij dient om de boel een beetje meer stabiliteit te geven. Die appel dient trouwens niet meer voor een liksteen. Wel gebruik ik hem zonder het 'deksel' om op de staaf in het midden (groene deel) een fruit en groente brochette te maken. Die staaf heeft namelijk net dezelfde diameter als je klokhuisverwijderaar in de keuken. ;) Wel een beetje evenwicht zoeken: hoe moeilijk kan ik het maken, want grote stukken wortel of appel bijt ze er al snel af. Hele kleine kunnen dan weer te moeilijk blijken en dan worden ze - verstaanbaar - kwaad na een tijdje.

We hebben ook een tongue twister ophangen, maar die vindt ze niet zo leuk. Er zijn ook nogal wat nadelen aan verbonden: ofwel raken ze de likit niet aan (mint in haar geval), ofwel is hij op één dag helemaal op (cherry voor Ama). Opletten met die dingen, want het is pure suiker en dus niet bepaald gezond. Binnenkort ga ik nog eens eentje halen voor haar ter afwisseling, maar ze krijgt ze echt niet zo vaak en dus vind ik het een nogal duur iets (bijna €50). Hij neemt eigenlijk vooral onnodig plaats in in de stal. Je moet ook telkens naar de paardenwinkel voor nieuwe likits, terwijl je bij de voederbal gewoon dingen kan gebruiken die je makkelijk in de supermarkt kan kopen of al in huis hebt (hun gewone krachtvoer). Hij rolt bij haar ook niet helemaal rond: ze weet hem te bedotten waardoor hij als een gewone liksteen netjes stil hangt. Nog een nadeel: er zitten twee likits in: als de ene verder op is dan de andere, is het evenwicht in de bal zoek en draait hij amper nog rond.

Verder heeft ze nog een gewone rode mineralenliksteen (zo'n grote vierkante) en een kleine ronde himilayaliksteen.

Haar hooi geef ik opnieuw op de grond. Hooinet is opgeborgen omdat mevrouw vond dat het leek alsof ze heel weinig kreeg. In de plaats daarvan strooi ik haar natgemaakte hooi nu heel dun uit over een groot oppervlak. Zo lijkt het meer, eet ze rustiger en is ze uiteindelijk langer bezig. Ze vindt het vooral fijn in combinatie met de voederbal: beetje hooi, nog eens rollen, stukje wortel, paar korrels krachtvoer, opnieuw wat hooi en ga zo maar door. Combinatie van makkelijk 'gewoon' eten en moeilijker 'lekker' eten. Lijkt me ook goed voor de spijsvertering.

Daarbuiten soms stappen aan de hand (weet niet of dat kan voor jouw paard uiteraard), grazen aan de hand of op een 'postzegelweide': klein stukje weide dat je met een mobiele afrastering afzet. Je paard kan dan wel gewoon grazen, maar kan moeilijk lopen of bokken.

poppyhvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 19:58

een zout blok?
mijn paardje vind het heel lekker en het is goed voor ze tog?? :o
en ze zijn er lang mee bezig

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 20:02

mochten al die jollyballen nu te duur zijn.....
(mijn knol sloopt dus duur;) )
een oude jerrycan met brokjes vullen en er een of 2 gaten in maken..... je kunt m ophangen of neerleggen.

Nikky87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:40