Hoe lang is hooi en stro houdbaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

butterfly18

Hoe lang is hooi en stro houdbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 22:05

Aangezien ik binnenkort voor het eerst voor mijn eigen hooi/stro moet zorgen heb ik wat vragen.

Als ik het hooi/stro inkoop van dit jaar, 2010 dus, hoe lang kan ik dit dan bewaren en nog gebruiken?

Het wordt allemaal binnen opgeslagen in een droge. dus niet vochtige ruimte!

Alvast bedankt!

September

Re: Hoe lang is hooi en stro houdbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 22:07

Vrij lang, je moet alleen goed opletten dat het niet vochtig wordt. Want als er vocht bij komt gaat het bederven (doordat het gaat broeien en daar zijn bachteriën echt dol op..)
Succes

butterfly18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 22:08

Oke bedankt, ja daar ben ik me bewust van maar het is er echt altijd kurkdroog. Maar wat is lang? een half jaar of een jaar?

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 22:09

inderdaad zolang het niet vochtig word is het lang houdbaar dus zorg dat het droog licht
als het nat is gaat het schimmelen ;)

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 22:10

Hooi kun je zeker wel een jaar goed houden hoor. Stro minimaal net zo lang, maar eigenlijk zelfs nog veel langer, als het maar niet stoffig wordt (in verband met de luchtwegen van het paard)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 22:13

Dat vroeg ik me ook af.

Dus dit volg ik even, ik vind het wel interessant om te weten, want ik zag weleens stro en hooi liggen op boerderijen dat al heel lang bewaard stond.

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 22:14

Je kunt het droog heel erg lang bewaren, toch zou ik niet ontzettend veel te veel inkopen. Het wordt vaak stoffig. Je kunt ipv hooi ook heel goed de balen in plastic kopen, die worden niet zo snel stoffig.

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 22:15

Staat er bij jullie geen houdbaarheidsdatum op dan?

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 22:18

Biskwie schreef:
Staat er bij jullie geen houdbaarheidsdatum op dan?

houdbaarheidsdatum?
heb jij het verpakt in plastic dan?
wij hebben gewoon een baal met 2 touwtjes :)

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 22:20

ccathalijne schreef:
Je kunt het droog heel erg lang bewaren, toch zou ik niet ontzettend veel te veel inkopen. Het wordt vaak stoffig. Je kunt ipv hooi ook heel goed de balen in plastic kopen, die worden niet zo snel stoffig.
Of je het in plastic hebt of niet, de voedingswaarde loopt gewoon achteruit. Ook plastic balen met kuil/voordroog/hooi zou ik niet langer dan een jaar bewaren.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 22:22

Ik heb net mijn hooi ingekocht voor een heel jaar, dat houdt prima als je het maar droog en stofvrij bewaart. Bij mij ligt het ideaal in een donkere hooischuur. Daar kan je volgens mij ook perfect stro bewaren (niet nodig wegens paarden 24/7 op de weide). In open lucht is het natuurlijk anders, als het niet droog blijft kan het gaan schimmelen etc.

butterfly18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 22:38

Bedankt voor alle reacties, ik ga het zeker niet langer dan een half jaar bewaren maar dat kan dus prima zie ik :)

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 22:43

Het hooi dat je over een half jaar zou inkopen kan best gewoon hooi zijn dat even oud is als het hooi dat je nu gaat bestellen.
Bij ons is het toch zo dat de leverancier 3x hooit per jaar, rond de zomer en dan het hele jaar door dat hooi verkoopt...

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 06:27

Max_ schreef:
Oke bedankt, ja daar ben ik me bewust van maar het is er echt altijd kurkdroog. Maar wat is lang? een half jaar of een jaar?

2 jaar zeker wel, wel van het hooi in de gaten houden dat het niet stoffig wordt want dan zou ik het niet meer geven.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 10:04

Toen wij 2,5 jaar geleden ons huis kochten lag er op de zolder in de schuur nog een heleboel stro. Ik weet niet hoe lang dat er toen al lag.

Onze 2 pony's staan het hele jaar in een paddock met inloopstal of in de weide en dus nooit echt helemaal op stal.
In de inloopstal gebruik ik eigenlijk alleen stro als het heel koud is, zodat de betonvloer niet zo koud optrekt. Die voorraad stro die er al was is daarom nu nog lang niet op.

Het stro wordt inderdaad wat stoffig zo langzamerhand, maar omdat ik het dus niet in een afgesloten stal gebruik maak ik het gewoon op, hoor.

Hooi kopen we per 50 baaltjes tegelijk, want meer kunnen we niet kwijt. En dat gaat op in een maand of 2 a 3, dus dat krijgt niet de kans om stoffig te worden.

flappaashaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 10:12

wij hebben het stro nu al heel lang (ong. een half tot een jaar)
maar de pony's staan niet veel binnen,de kippen helpen ookal niet echt mee :Y)
maar we hebben het bijna op (nog 1 baal)
het hooi hebben we sinds januari ong. dus dat is 8 maanden ! (wow,daar schrik ik eigenlijk best wel van)
maar daarvan hebben we nog 2 plakjes...
en dan halen we in de winter weer een aanhanger vol hooi (is los hooi)
er past niet meer als 1 aanhanger in het voerhok,
meestal halen we 2 aanhangers en dat is dan genoeg

Toen we het huis kochten lag er heel veel stro in een oud schuurtje(stro is verrot)
dat ligt er waarschijnlijk al meer dan 8 jaar.....
maar niemand durft het schuurtje in.......
(dus hebben de egeltjes een plek voor hun holletje)

lovebeauty11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 10:21

heey
jha je kan het best lang bewaren
maar 1 ding is zeker dat er vocht bij komt.
dan kan je het weg gooien

cooky_chanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 10:28

Als het droog opgeslagen wordt kun je het lang bewaren, maar hooi wat ouder dan een jaar is vaak heel stoffig en dus niet gezond voor je paard.

patiepatoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 10:39

Gewoon elk jaar nieuw hooi en stro binnendoen. Langer zou ik het ook niet bewaren. Als je weet hoeveel je gebruikt op een week kan je gemakkelijk berekenen hoeveel je nodig hebt met een beetje reserve bijgeteld. Als je altijd bij dezelfde aankoopt weet je ook dat je hooi en stro niet oud is. Of indien je kan zelf een weide bewinnen voor voordroog of hooi, dan weet je wat je paarden krijgen. *D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 10:41

hooi en stro kan je langer dan een jaar bewaren. mits goed droog gestockeerd. Er wort voor dikke paarden zelfs aangeraden om "overjarig" hooi te voeren(bv nu in 2010 hooi van 2008)
het wordt idd iets stoffiger. Maar als het heel stoffig is, dan betekent dit meestal toch dat er vocht aangekomen is een schimmel huishoudt. dit heb je niet met gewikkelde balen, alleen zou ik die juist niet langer dan een dik jaar houden, omdat je niet weet of er gaatjes in de plastic komen of niet.
ik ken iemand die hooi geeft van 3 jaar oud, hooi ruikt nog prima en de paarden eten het zonder problemen op. de toplaag gooit de man wel weg omdat daar te veel stof op gevallen is.

als jij over 6 maanden hooi inslaat, wanneer is dit dan geoogst denk je juist de afgelopen periode...

cooky_chanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 11:22

Voor te dikke paarden/pony's kun je graszaadhooi nemen, daar zit minder in. Maar ik zou geen overjarig hooi nemen, de kans op hoesten wordt gewoon groter als het hooi ouder is en dus vaak stoffiger.

Kempkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 11:25

Je moet met hooi zo wie zo 3 tot 4 maanden wachten voordat je het kunt geven, nadat het geoost is. En hoe langer je wacht hoe beter. Wij krijgen altijd hooi van een jaar oud welke helemaal verpakt is, dus ook geen schimmel of stof. En hetzelfde met stro alles moet gewoon droog staan.