pony rusteloos na verhuizing van weide naar stalling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

doerakje

pony rusteloos na verhuizing van weide naar stalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 19:53

Hallo!
Ik maak dit topic en ondertussen ben ik me ervan bewust dat een heel hoop mensen mij gaan aanvallen maar dat is dan maar zo.
Mijn shetlander, Doerak heeft vorig jaar en het jaar daarvoor 24/7 op de weide gestaan met een andere shet en een schuilstal.
Hij was super gezond die twee jaar had het best naar zijn zin en vond het ook leuk om wekelijks een paar keer uit de weide te gaan om te poetsen.Dit was allemaal op locatie A vlak bij mijn huis in Noordholland.

Nu ben ik sinds vrijdag samen met mijn paarden verhuisd naar een grote manege/pensionstalling bovenin Overijssel.
Hier bieden ze geen 24/7 weidegang en voor een normaal paard is het een dagdeel weidegang. Nu is voor doerak al de uitzondering dat hij samen met kansas of een andere shetlander de hele dag buiten mag. Wel moet hij in de avond voor het donker binnen.
Op de stal ( en tevens dus mijn huis :D ) zijn een aantal kleine meiden die met hem rijden en longeren terwijl ik kansas doe.

het schema van Doertje is dan ook als volgt:
8 uur : na zijn handje biks naar buiten met andere shet
12.30 uur: een uurtje stapmolen met kansas
13.30 uur: in de volgende weide waar meer gras staat ( heb hem daar niet de hele dag omdat hij dan te dik word en hoefbevangenheid wil voorkomen)
16.00 uur: rijden of longeren met een kleine meid of met mij
Einde longeren/rijden: weer op het land
19.00 naar binnen en een handje biks en kuil eten

Nu staat de shet in een paarden stal en hij kan dus niets zien.
in de box tegenover hem staat kansas mijn paard.

Sinds hij hier staat eet hij zijn bix niet direct op hij doet er soms een uur over om een handje weg te kauwen ( niet normaal voor shetters)

En het ergste is nog dat hij de hele avond/ ochtend of in de middag als hij even moet wachten tot de wei leeg is heen en weer loopt te ijsberen voor de deur en voorkant van zijn box.
Als hij denkt dat hij mijn stem hoort gaat hij gillen als een gek en nog harder heen en weer rennen. Nu is het nog niet veel mensen hier opgevallen dus wellicht is het zo dat hij het vooral doet als ik in de buurt ben maar ik vind het vreselijk hij gaat tot zwetens toe door!
Ook wandelt hij zo de hele tijd door tot het stro aan de voorkant plat en weg is en er achter in een hele hoop ligt.

Het rijden, longeren, knuffelen tot midden in de nacht (voordelen van het bij je paard wonen :D ) vind hij allemaal super hij geniet zichtbaar van alle aandacht en elke keer dat hij binnen of buiten komt krijgt hij ook een borsteltje over zijn vacht wat hij heerlijk vind.

Nu staat hij er sinds vorige week vrijdag dus nu ruim een week en ik wil graag weten wat jullie meningen zijn, gaat het nog veranderen en moet ik het nog even aan kijken? Is het misschien een optie om hem toch in de buurt ergens 24/7 buiten te zetten? De schat is 8 jaar en het is ook jammer als het rijden en longeren strakjes weer weg valt omdat hij niet in stal kan staan (vooral voor hem zelf omdat hij dat dus ook zo goed doet en leuk vind)

Zelf hoop ik dat hij nog went hij heeft hier voor 3 jaar op die stal gestaan en altijd als ik met hem van stal wisselde ( heb hem ook al 8 Jaar) dan was hij iets onrustig maar dit heb ik nog niet eerder mee gemaakt.

er hangt overigens een appel jolly bal in de stal waar hij net onder door kan om mee te spelen sinds 2 dagen om hem af te lijden maar dat deert m allemaal niet. Zou het anders zinvol zijn om een lickit op te hangen?

sorry voor de lange lap tekst ik ben gewoon iet wat wanhopig en wil absoluut het beste doen voor mijn pown!

Eventueel kan ik een filmpje maken als men wil zien wat hij doet, alle ideen zijn welkom hierin ik sta open voor suggesties!

(morgen komt de eigenaar van het andere shetje naar stal, die heb ik nog niet gezien en ga ik ook voorleggen of we kunnen proberen om ze samen in een grote box te zetten wellicht is dat ook al een stuk rustiger voor hem)

:o

Elmyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:01

Ik denk dat je nog even geduld moet hebben.
Je wilt te snel, je pony moet natuurlijk heel erg wennen, het is een hele omschakeling.
Toen onze pony thuis kwam deed ze ook heel raar, terwijl haar dagindeling wat weidegang betreft niet eens zoveel veranderd was.
Inmiddels zijn we 3 maanden verder en gaat het al stukken beter.
Misschien is het mogelijk om er voor te zorgen dat hij wel iets kan zien in zijn box, denk dat dat ook veel zal schelen.
Samen in een grotere box kan wellicht ook een goede oplossing zijn.
Kan me best voorstellen dat je je er ongerust over voelt, je wilt het beste voor je beesten, en dat ze zich happy voelen, ik vond het eerst ook heel vervelend dat onze pony zo onrustig was, maar iedereen verzekerde me dat het met geduld goed zou komen.

doerakje

Re: pony rusteloos na verhuizing van weide naar stalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 20:06

Bedankt voor je gerust stellingen!
Ik voel me inderdaad erg onrustig vooral, of ik er wel goed aan doe inderdaad.
Ik zat zelf ook al te denken of ik iets kan doen waardoor hij meer kan zien zelf al aan gedacht om een andere deur te bestellen bij de leverancier van de paardenboxen.. wellicht een speciale lage deur ofzo dat hij kan kijken..

ik ga nog maar eens bij hem langs ;)

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:07

Ik denk ook dat je wat geduld moet hebben, en het zou heel fijn zijn als hij samen in een box kan. Verder gaat hij het helemaal lekker hebben en moet jij ook nog even wennen aan het feit dat jij nu alles kan horen en zien wat hij uitvreet, gaat vast goed komen hoor

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 20:14

Bedankt!
ik had hem net nog even bij Kansas in de box gehad omdat hij zo onrustig was nu ga ik net bij ze kijken en staan ze lief samen te slapen,heb hem weer in zijn eigen box gezet omdat ik het niet aandurf om hem daar bij te laten (shetlanders bijten direct in de pezen van mijn kwpner) wel prettig dat hij daar rustig van word maar ook sneu dat hij daarna weer alleen moet staan dus misschien ook niet handig van mij.. onzekerheden allom dus ;)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:16

Is er een mogelijkheid om een soort van "ponyluik"in de staldeur te maken, zodat hij toch naar buiten kan kijken, of een halve deur oid.
Ik kan me voorstellen dat het erg frusterend is als je niets kunt zien.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:18

Ik zou kijken of je de deur kunt verlagen. Het is niet prettig voor een vluchtdier om vanalles te horen zonder het te kunnen zien.

Elmyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:19

Idd, daar moet je ook heel erg aan wennen, dat je nu veel meer ziet en hoort nu je meer in de buurt bent.
Toen onze pony nog in pension stond zag ik haar hele dagen niet, en dus ook niet alle gedrag. Schrok me dus ook rot toen ze thuis in de wei om de haverklap ging liggen. Bleek ze bij navraag op pension ook best vaak te doen, alleen zag ik het zelden.
Het spreekwoord "wat niet weet, wat niet deert" gaat dan wel helemaal op.
Maak je niet al te ongerust, als ik de dagindeling van je shet lees heeft hij het prima bij jou!

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 20:23

De deur verlagen moet ik uiteraard overleggen hier en ik ben ook bang dat hij er dan wellicht overheen komt :o

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:32

mijn shetlander stond altijd met m'n C-pony en paard in de wei. Wel een stal apart. Vorig jaar is de shet naar de kinderboerderij verhuisd. Die staat tegenover onze stal. Shet wou natuurlijk elke keer naar m'n paardjes toe. Paarden hebben nog wel even bij de kinderboerderij in de wei gelopen. Shet stond er dan naast met gaas ertussen, maar hij klom regelmatig over het gaas heen.
Nu heeft ie een nieuw vriendje, een ezel, en niet zoveel heimwee meer naar m'n paardjes toe.

Ik denk als de eigenaar van de andere shet het ook oke vindt dat ze bij elkaar staan, denk ik dat je groot gedeelte van je probleem is opgelost.
Succes

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:58

doerakje schreef:
De deur verlagen moet ik uiteraard overleggen hier en ik ben ook bang dat hij er dan wellicht overheen komt :o

Tralies/weefrek erboven, gaat erom dat hij weer kan zien wat er aan komt en wat er om hem heen gebeurt. Desnoods vervang je de hele deur door spijlen, maar hij ziet niks en moet dus en opletten en eten/rusten tegelijk. Hij kan dat niet aan een ander paard overlaten als hij de signalen daarvan niet kan zien.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 21:03

ik heb mijn 2 shets samen in een paardenbox. Gaat prima. Zou hij niet bij die andere shet op stal kunnen staan. En anders kijken of je deur idd kan verlagen.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 22:37

Lage deur (evt zelf aanschaffen) en dan is het probleem volgens mij opgelost!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:33

Als je bang bent dat hij eroverheen gaat, probeer het dan eerst eens met 2 draden en de boxdeur open. Blijft hij erachter, dan kun je altijd nog investeren in een lage boxdeur.

De stalhouder hoeft er in principe niet zo'n probleem van te maken. Als jij de lage deur zelf koopt en de hoge deur gewoon in de opslag zet is er (muz van een extra scharnier waarschijnlijk) niets aan de hand.

HoezoJuliaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:37

ik hoop dat je shet snel went!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:31

doerakje schreef:
Bedankt voor je gerust stellingen!
Ik voel me inderdaad erg onrustig vooral, of ik er wel goed aan doe inderdaad.
Ik zat zelf ook al te denken of ik iets kan doen waardoor hij meer kan zien zelf al aan gedacht om een andere deur te bestellen bij de leverancier van de paardenboxen.. wellicht een speciale lage deur ofzo dat hij kan kijken..

ik ga nog maar eens bij hem langs ;)

Dat van die deur zou ook mijn voorstel zijn, hij voelt zich nu namelijk waarschijnlijk heel erg geisioleerd en opgesloten omdat hij niet over de wanden heen kan kijken...

De schuifdeuren kunnen er meestal uit, dus die zou je kunnen vervangen voor een deur met zo'n lage voeropening om hooi te kunnen eten achter de deur, met tralies over de rest van de breedte. Op die manier kan hij de stalgang in kijken en contact maken met de andere paarden.
En de stal delen met die shet (eventueel een laag tussenschot er tussen laten zetten en een voorwand met 2 schuif of openslaande deuren wanneer samen 1 ruimte delen niet zo goed gaat) is ook een prima idee.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:28

Ach, arm dingetje! Vervelend probleem joh, je zult je er wel flink rot over voelen. Ik zou inderdaad ook een lage deur met tralies regelen, zelfbetalen, zelf maken desnoods, maar ik denk idd dat het dan klaar is. Hij voelt ze ontzettend alleen denk ik!

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:59

Wat voor deur zit er nu in de stal?
Wij hebben Corton binnen stallen waar we voor een paar Shets destijds een paar planken in de deur ingekort hadden zodat ze ook wat konden zien, simpele oplossing en die beestjes vonden het prachtig!

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 19:59

Ik heb ook corton binnenstallen hier wil je een foto laten zien ik snap je niet helemaal!

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 21:03

Ik heb vanmiddag een lickit gekocht, omdat ze deze normaal snel op hebben heb ik hem met een touwtje aan een jollybal gehangen die midden in stal hangt. zo moet hij echt moeite doen om er aan te kunnen likken en knabbelen kan niet meer omdat hij hem dan wegduwt. vanavond toen ik stiekem langs zn box liep stond hij daar tevreden mee te spelen.
(tot hij mij zag maar dat terzijde ;) )

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:17

Ik heb even in je profiel gekeken, maar wat een ontzettend coole shetlander is die Doerak!

Ik kan me voorstellen dat je het zielig vindt. Mijn haflinger vertoonde dit gedrag ook, vooral de eerste weken dat hij na de zomerperiode 's nachts weer op stal ging. Het gedrag werd na een aantal weken wel minder, maar ging nooit over. Hij vond het gewoon verschrikkelijk om op stal te staan. Ik denk dat het inderdaad leuk voor Doerak is, wanneer hij met zijn nieuwe shettenvriendje in één stal kan staan. Dan kunnen ze elkaar een beetje vermaken.

Ik vind trouwens dat je ontzettend veel leuke dingen met je shet doet. Volgens mij is Doerak stiekem ook wel een beetje een verwende sik... en moet hij zich gewoon niet zo aanstellen... hihi... :+ ;)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 07:09

Ik ben ook ff gaan kijken maar heb genoten van ALLE fotos! Een gezellig beestenboel!

Doerak doet mijn denken aan mijn beste maatje van vroeger, hij lijkt spreken! Mijn maatje heette moonlight, en hij heeft jarenlang met mij rondgehobbeld als klein meisje.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 07:25

Een paard dat gewent is 24/7 lekker buiten te staan wil niet zo graag ineens opgesloten worden in een box waar hij ook nog eens niks kan zien.
Een shet lander is toch echt een dier wat veel te graag buiten is.
Het gillen naar jouw deed mijn shet ook bij mij op de vorige stal, dit in combinatie met het ijsberen.
Het is een teken dat die op je wacht en dat je zijn lichtpuntje bent als hij daar staat.
Dat is niet goed, een paard moet een eigen leven hebben als jij er niet bent.
Je shet verveeld zich ook in zijn box en het zweten gebeurd al snel omdat hij ook een dikkere vacht heeft.
Ik zou toch wat aan de situatie proberen te veranderen, zodat hij lekker buiten kan zoals voorheen.
Of misschien even afwachten.
Mijn pony deed ook ijsberen en hinniken als ik kwam op de vorige stal, simpel omdat hij wist dat hij dan uit zijn verblijf mocht, nu op de nieuwe plek kijkt hij niet naar mij om en heeft het gezellig met zijn vriendjes.
Geeft mij toch ook een beter gevoel.