Ik maak dit topic en ondertussen ben ik me ervan bewust dat een heel hoop mensen mij gaan aanvallen maar dat is dan maar zo.
Mijn shetlander, Doerak heeft vorig jaar en het jaar daarvoor 24/7 op de weide gestaan met een andere shet en een schuilstal.
Hij was super gezond die twee jaar had het best naar zijn zin en vond het ook leuk om wekelijks een paar keer uit de weide te gaan om te poetsen.Dit was allemaal op locatie A vlak bij mijn huis in Noordholland.
Nu ben ik sinds vrijdag samen met mijn paarden verhuisd naar een grote manege/pensionstalling bovenin Overijssel.
Hier bieden ze geen 24/7 weidegang en voor een normaal paard is het een dagdeel weidegang. Nu is voor doerak al de uitzondering dat hij samen met kansas of een andere shetlander de hele dag buiten mag. Wel moet hij in de avond voor het donker binnen.
Op de stal ( en tevens dus mijn huis
) zijn een aantal kleine meiden die met hem rijden en longeren terwijl ik kansas doe.het schema van Doertje is dan ook als volgt:
8 uur : na zijn handje biks naar buiten met andere shet
12.30 uur: een uurtje stapmolen met kansas
13.30 uur: in de volgende weide waar meer gras staat ( heb hem daar niet de hele dag omdat hij dan te dik word en hoefbevangenheid wil voorkomen)
16.00 uur: rijden of longeren met een kleine meid of met mij
Einde longeren/rijden: weer op het land
19.00 naar binnen en een handje biks en kuil eten
Nu staat de shet in een paarden stal en hij kan dus niets zien.
in de box tegenover hem staat kansas mijn paard.
Sinds hij hier staat eet hij zijn bix niet direct op hij doet er soms een uur over om een handje weg te kauwen ( niet normaal voor shetters)
En het ergste is nog dat hij de hele avond/ ochtend of in de middag als hij even moet wachten tot de wei leeg is heen en weer loopt te ijsberen voor de deur en voorkant van zijn box.
Als hij denkt dat hij mijn stem hoort gaat hij gillen als een gek en nog harder heen en weer rennen. Nu is het nog niet veel mensen hier opgevallen dus wellicht is het zo dat hij het vooral doet als ik in de buurt ben maar ik vind het vreselijk hij gaat tot zwetens toe door!
Ook wandelt hij zo de hele tijd door tot het stro aan de voorkant plat en weg is en er achter in een hele hoop ligt.
Het rijden, longeren, knuffelen tot midden in de nacht (voordelen van het bij je paard wonen
) vind hij allemaal super hij geniet zichtbaar van alle aandacht en elke keer dat hij binnen of buiten komt krijgt hij ook een borsteltje over zijn vacht wat hij heerlijk vind.Nu staat hij er sinds vorige week vrijdag dus nu ruim een week en ik wil graag weten wat jullie meningen zijn, gaat het nog veranderen en moet ik het nog even aan kijken? Is het misschien een optie om hem toch in de buurt ergens 24/7 buiten te zetten? De schat is 8 jaar en het is ook jammer als het rijden en longeren strakjes weer weg valt omdat hij niet in stal kan staan (vooral voor hem zelf omdat hij dat dus ook zo goed doet en leuk vind)
Zelf hoop ik dat hij nog went hij heeft hier voor 3 jaar op die stal gestaan en altijd als ik met hem van stal wisselde ( heb hem ook al 8 Jaar) dan was hij iets onrustig maar dit heb ik nog niet eerder mee gemaakt.
er hangt overigens een appel jolly bal in de stal waar hij net onder door kan om mee te spelen sinds 2 dagen om hem af te lijden maar dat deert m allemaal niet. Zou het anders zinvol zijn om een lickit op te hangen?
sorry voor de lange lap tekst ik ben gewoon iet wat wanhopig en wil absoluut het beste doen voor mijn pown!
Eventueel kan ik een filmpje maken als men wil zien wat hij doet, alle ideen zijn welkom hierin ik sta open voor suggesties!
(morgen komt de eigenaar van het andere shetje naar stal, die heb ik nog niet gezien en ga ik ook voorleggen of we kunnen proberen om ze samen in een grote box te zetten wellicht is dat ook al een stuk rustiger voor hem)