wie zijn paard zweet ook weinig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

wie zijn paard zweet ook weinig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 16:34

wat ik me afvroeg.

Stanley van mij zweet niet zo heel snel. In de zomer natuurlijk wel maar ook niet echt extreem.

Maar nu komt de winter.
Bij ons op stal zweten de paarden behoorlijk ook al zijn ze met of zonder wintervacht.
De mijne daar in tegen zweet amper ondanks dat hij een wintervacht heeft. En als hij wat zweet dan is het alleen een beetje bij zijn hals.

Dus dan denk ik laat ik me paard niet genoeg werken. (al vind ik van wel) of heb ik gewoon een paard met goede conditie en die gewoon weinig zweet :S

Vandaag ook met 15 graden heeft heeft niet eens gezweet, Alleen beetje onder het dekje. Terwijl ik toch wel intensief heb gereden en ook nog proefjes hebt geoefend.

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 16:36

Mijn paard heeft dit ook. Vaak zweet hij na een uur rijden helemaal niet, en als hij zweet een beetje bij zijn hals of onder zijn shabrak. Maar als hij eenmaal begint te zweten gaat het ook hard :P

Tomorrow

Re: wie zijn paard zweet ook weinig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 16:37

Mijn pony had dat ook toen ze nog een super conditie had. :D
En van mijn paard weet ik het nog niet, want die heb ik nog niet zo lang :)

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 16:38

mijn verzorgpony zweet ook haast niet als ik een uur lang gewoon normaal heb gereden dan zweet ze nog niet. Ze begint pas te zweten als het 30 graden is of als ik ontzettend veel galloppeer

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 16:41

Hmm ik heb juist het tegenovergestelde met mijn paard, we rijden net het erf uit en ze is al nat :)

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 16:43

klopt heeft een stalgenootje ook maar die zweet al van een buitenritje waar we alleen stappen maar die fokt zichzelf ook heel erg op

jippiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 16:44

De mijne zweette vroeger ook amper, terwijl alle andere paardjes aan het zweten waren :d

Tegenwoordig zweet hij iets meer, misschien omdat hij uit de puberteit is?

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 16:46

Mijne zweten niet super snel maar als ik ze heb gereden hebben ze wel gezweet. Maar ze moeten bijna altijd wel ff zwoegen hoor. Ze worden anders veel te vet! ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 16:46

Paarden zweten niet allemaal gelijk. De een zweet makkelijk en veel, de ander lastiger en weinig. Overigens kan het slecht afzetten van warmte wel voor problemen zorgen, want oververhitting is zeer gevaarlijk. Goed koelen na het werk is belangrijk, maar mensen in Nederland zijn over het algemeen nogal bang om de koude spuit op een paard te zetten...

Een en ander heeft ook te maken met hoe goed zijn zweetsysteem werkt en hoeveel zweetkliertjes er zijn en hoeveel warmte hij voor zichzelf nodig heeft. Een dik paard zweet soms al zonder werk, omdat het simpelweg warm ingepakt zit in een vetlaag.

Daarbij zweten ze gewoonlijk op de plekken waar de meeste spieren gebruikt worden, die worden immers warm, maar ook waar het bedekt wordt (zadel, achter de oren, neusriem) en waar het goed doorbloed is (hals, tussen de achterbenen).

Het heeft weinig te maken met of je een paard al of niet hard genoeg laat werken als zijn er mensen die sterk geloven dat een paard goed moet zweten om te bewijzen dat hij echt werk geleverd heeft. Een paard kan met weinig werk zich wel druk maken en erg zweten en ene paard kan keihard werken, maar kalm zijn en niet of nauwelijks zweten. Het heeft dus ook te maken met de psychische staat van het dier. Paarden zweten nl ook van angst, of frustratie etc of omdat ze iets moeilijk vinden.

Dus ergens kun je het als positief bekijken dat je paard geen zweterd is. Ik zou me er in elk geval niet druk om maken.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 16:49

Dat hangt een beetje van haar conditie af en ik heb haar ook nog maar iets langer dan 1 jaar, maar over het algemeen kan ik zeggen dat het bij die van mij ook wel meevalt.
Met heel warm weer in de zomer zweet ze wel, ja, maar alleen op bepaalde plekken (onder het tuig en op de hals); ze is nooit echt helemaal nat van het zweet.
Vorige winter was ze na het rijden vrijwel nooit bezweet. Ik had haar niet geschoren; ik gebruikte wel dekens. Maar ze zat ook weer niet heel dik in haar vacht zoals je bij sommige Fjorden wel eens ziet. Ik merk hieraan toch wel dat ze eigenlijk 'gemaakt' is voor een kouder klimaat.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 20:36

hoi,

ik heb een ijslander, en op warme vochtige dagen in de zomer kan hij best flink zweten.
In de winter zweet hij nauwelijks, hij heeft ook een superconditie, ookal rijd ik alleen recreatief,
hoogstens onder het zadel een beetje. Als hij meer zweet is het wat op de hals, meer niet.
Sommige mensen zeggen dat je paard pas heeft gewerkt als de zijkant van zijn billen/benen bezweet zijn,
dat vind ik grote onzin. Ik kan 4 uur met mijn paard rijden zonder dat hij zweet, anderen zijn binnen een halfuurtje terug met een spastisch paard die watervallen zweet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 20:37

Ruilen?
Heb al 2x gehad dat Moes zodanig zweette dat het er letterlijk afdroop. En dan had ik hem niet eens loeihard aan het werk gezet :+

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 08:04

Die van mij zweet ook zelden.. Bij warm weer alleen onder zijn tuig en heel zelden na een pittige les is hij nat. Ik zie er ook alleen de voordelen van hoor!

neapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 16:04

mijn paard zweet ook nooit alleen als het echt warm is een beetje

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 17:36

Jep, ik heb er ook zo een. Mijn merrie zweet zelfs na een cross alleen onder het zadel. Moet zeggen dat ik liever een paard heb dat veel zweet dan weinig, merk dat ze langer nodig heeft om te herstellen dan mijn andere paarden.
Heb haar een paar weken geleden al geschoren, niet omdat ze dik in het haar zit maar omdat ze dan beter haar warmte kwijt kan. Werkt wel goed. :j

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 20:42

De mijne zweet ook niet zo snel.. alleen als ik haar echt flink aan het werk zet of als we op buitenrit zijn gegaan :)
En dan nog! Ik merk enkel zweet op bij haar singel, onder het sjabrak en bij het kopstuk ;) Zeer zelden merk ik zweet op aan haar nek.