Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Chaos schreef:Tja. Als je geen ervaringen hebt met keuringsklaar maken zou ik het gewoon aan een ander uitbesteden..
Ik heb eens les gehad in het keuringsklaar maken, toevallig van Friezen. En daar heb ik echt van alles geleerd. Behalve over hoe je het hoofd -oren, kaak, tastharen en evt. nog meer haren op het hoofd- over hoe je de benen perfect kan scheren.
Met toiletteren kun je een hoop dun. Sprongen mooier maken, dikke hakken wegwerken -al dan niet gedeeltelijk- hoe je benen droger kunt laten lijken, de pijp langer kunt doen ogen. Erg interessant, maar wel moeilijk..
Ik zelf scheer behalve het hoofd ook evt. hals/buik haren weg. De bovenbeen maak ik sowieso glad, en naar beneden toe scheer ik de sokken aan de achterkant van de pijp in een klein puntje omhoog naar beneden toe. Staat het sjiekst denk ik. En mijn merrie met mok scheer ik ook de kootholtes uit, maar laat voldoende sok zitten.

Heb je geen recente foto? Misschien hoeft er wel niet zo heel veel te gebeuren. Ik zal als ik zo thuis ben -ben nu op stal- dan eens wat meer vertellen over hoe je haar zo goed mogelijk ervoor kunt krijgen qua uiterlijke verzorging. 
Chaos schreef:Nee ik had een stage en daar heb ik lessen gehad.
Succes idd. Heb je zelf uberhaupt nog nooit geschoren? Anders zou je natuurlijk het overtollige haar gewoon kunnen weghalen. Is ze wel getraint al, ook aan de hand?
En wellicht is er iemand op stal ofzo die je wil helpen?
En schrale troost, mocht het nou echt niet gaan zaterdag omdat het te kortdag is allemaal, dan kun je je volgend jaar gewoon weer aanmelden.
Je hebt een Tietse? Aan je naam te zien?Heb je geen recente foto? Misschien hoeft er wel niet zo heel veel te gebeuren. Ik zal als ik zo thuis ben -ben nu op stal- dan eens wat meer vertellen over hoe je haar zo goed mogelijk ervoor kunt krijgen qua uiterlijke verzorging.
MarloesRixt schreef:Ik heb stage gelopen bij een stal waar friezen keuringsklaar worden gemaakt. Hier deden we aan toiletteren het scheren van de baard, de bovenbenen, lange haren onder de buik en we gingen het hele paard met een washandje en glansspray bijlangs. De manen en staart ook helemaal borstelen en glansspray. Hoeven zwart maken en meer niet.
Als je niet ervaren bent dan zeker niet zelf doen!
Jibbel schreef:Wordt alleen het veulen gekeurd, of gaat de moeder ook op voor een premie?
Ik zou niet veel meer doen dan de oren uitscheren en kaaklijn bijwerken. Soms zie je ook veulens die in hun geheel geschoren zijn, omdat ze nog niet uit hun veulenhaar zijn, maar dat is geheel eigen smaak, voor de jury maakt het niet veel uit.
Zorg iig dat je paard schoon en netjes gepoetst is en een voorbreng halster draagt. Ook je veulen zou ik een mooi (leren) halster omdoen.
Ik zou wel op de keuring vragen of ze je paard willen voorbrengen, er lopen vaak genoeg jongens rond die dat wel willen doen. En als je dat zelf nog nooit hebt gedaan is dat erg moeilijk. Uiteindelijk loopt het veulen toch wel achter de moeder aan, maar dan nog moet de merrie wel goed geleid worden.