keuringfries paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tietse438

keuringfries paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 11:05

hoi
ik heb een friese merrie met veulen
die volgende week zaterdag gekeurd worden nou is het mijn vraag wat mag je allemaal toiletteren bij een fries

bedankt voor de info

groetjes

Peelie

Re: keuringfries paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:07

Zo min mogelijk lijkt mij...

Bij haflingers word het baardje er netjes vanaf gehaald, vaak de benen opgeschoren (bij friezen uireraard niet), 3e oor er af en de oren zelf alleen de uitstekende plukken er uit scheren.

dat lijkt me wel zo'n beetje standaard...

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 12:52

WD-V -> VSW

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 16:09

Als je het zelf niet kan: Afblijven. Je wilt het echt niet verprutsen zo vlak voor de keuring.
Ik heb zelf Friezen keuringsklaar gemaakt, scheer altijd de oren uit, snorharen, kaak, en de benen iets bijscheren zodat ze iets luxer lijken. Maar tis wel echt een handigheidje, kun je het niet, dan heb je de kans dat je juist slechte punten accentueert.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 05:29

Zowel bij het veulen an de merrie scheer ik alleen het hoofd(je),
zowel kaaklijn en oortjes. De neusharen laat ik zitten.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 05:30

Vergeet je helemaal succes te wensen met de keuring.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 05:55

Tja. Als je geen ervaringen hebt met keuringsklaar maken zou ik het gewoon aan een ander uitbesteden..

Ik heb eens les gehad in het keuringsklaar maken, toevallig van Friezen. En daar heb ik echt van alles geleerd. Behalve over hoe je het hoofd -oren, kaak, tastharen en evt. nog meer haren op het hoofd- over hoe je de benen perfect kan scheren.

Met toiletteren kun je een hoop dun. Sprongen mooier maken, dikke hakken wegwerken -al dan niet gedeeltelijk- hoe je benen droger kunt laten lijken, de pijp langer kunt doen ogen. Erg interessant, maar wel moeilijk..

Ik zelf scheer behalve het hoofd ook evt. hals/buik haren weg. De bovenbeen maak ik sowieso glad, en naar beneden toe scheer ik de sokken aan de achterkant van de pijp in een klein puntje omhoog naar beneden toe. Staat het sjiekst denk ik. En mijn merrie met mok scheer ik ook de kootholtes uit, maar laat voldoende sok zitten.

tietse438

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 09:37

friesiszwart schreef:
Vergeet je helemaal succes te wensen met de keuring.

oke bedankt voor de info
en het succes wensen ha ha heb het denk hart nodig

vriendelijke groeten

tietse438

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 09:39

Chaos schreef:
Tja. Als je geen ervaringen hebt met keuringsklaar maken zou ik het gewoon aan een ander uitbesteden..

Ik heb eens les gehad in het keuringsklaar maken, toevallig van Friezen. En daar heb ik echt van alles geleerd. Behalve over hoe je het hoofd -oren, kaak, tastharen en evt. nog meer haren op het hoofd- over hoe je de benen perfect kan scheren.

Met toiletteren kun je een hoop dun. Sprongen mooier maken, dikke hakken wegwerken -al dan niet gedeeltelijk- hoe je benen droger kunt laten lijken, de pijp langer kunt doen ogen. Erg interessant, maar wel moeilijk..

Ik zelf scheer behalve het hoofd ook evt. hals/buik haren weg. De bovenbeen maak ik sowieso glad, en naar beneden toe scheer ik de sokken aan de achterkant van de pijp in een klein puntje omhoog naar beneden toe. Staat het sjiekst denk ik. En mijn merrie met mok scheer ik ook de kootholtes uit, maar laat voldoende sok zitten.

hoi
tja heb er geen ervaring mee, maar ja waar vind je zo iemand die je paard klaar maakt voor zaterdag
en waar heb je die cursus gedaan dan dat lijkt me ook wel wat

bedankt voor de info

groeten

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:02

Nee ik had een stage en daar heb ik lessen gehad. :)

Succes idd. Heb je zelf uberhaupt nog nooit geschoren? Anders zou je natuurlijk het overtollige haar gewoon kunnen weghalen. Is ze wel getraint al, ook aan de hand?

En wellicht is er iemand op stal ofzo die je wil helpen?
En schrale troost, mocht het nou echt niet gaan zaterdag omdat het te kortdag is allemaal, dan kun je je volgend jaar gewoon weer aanmelden.

Je hebt een Tietse? Aan je naam te zien? :) Heb je geen recente foto? Misschien hoeft er wel niet zo heel veel te gebeuren. Ik zal als ik zo thuis ben -ben nu op stal- dan eens wat meer vertellen over hoe je haar zo goed mogelijk ervoor kunt krijgen qua uiterlijke verzorging.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:13

Gaat het om een merriekeuring of om een veulenkeuring?

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:16

Ik heb stage gelopen bij een stal waar friezen keuringsklaar worden gemaakt. Hier deden we aan toiletteren het scheren van de baard, de bovenbenen, lange haren onder de buik en we gingen het hele paard met een washandje en glansspray bijlangs. De manen en staart ook helemaal borstelen en glansspray. Hoeven zwart maken en meer niet. :)
Als je niet ervaren bent dan zeker niet zelf doen!

HoezoJuliaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:23

als je niet weet wat, kan je het dan niet beter laten doen door iemand die het vaker doet?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:28

Wordt alleen het veulen gekeurd, of gaat de moeder ook op voor een premie?

Ik zou niet veel meer doen dan de oren uitscheren en kaaklijn bijwerken. Soms zie je ook veulens die in hun geheel geschoren zijn, omdat ze nog niet uit hun veulenhaar zijn, maar dat is geheel eigen smaak, voor de jury maakt het niet veel uit.
Zorg iig dat je paard schoon en netjes gepoetst is en een voorbreng halster draagt. Ook je veulen zou ik een mooi (leren) halster omdoen.

Ik zou wel op de keuring vragen of ze je paard willen voorbrengen, er lopen vaak genoeg jongens rond die dat wel willen doen. En als je dat zelf nog nooit hebt gedaan is dat erg moeilijk. Uiteindelijk loopt het veulen toch wel achter de moeder aan, maar dan nog moet de merrie wel goed geleid worden.

tietse438

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 19:00

Chaos schreef:
Nee ik had een stage en daar heb ik lessen gehad. :)

Succes idd. Heb je zelf uberhaupt nog nooit geschoren? Anders zou je natuurlijk het overtollige haar gewoon kunnen weghalen. Is ze wel getraint al, ook aan de hand?

En wellicht is er iemand op stal ofzo die je wil helpen?
En schrale troost, mocht het nou echt niet gaan zaterdag omdat het te kortdag is allemaal, dan kun je je volgend jaar gewoon weer aanmelden.

Je hebt een Tietse? Aan je naam te zien? :) Heb je geen recente foto? Misschien hoeft er wel niet zo heel veel te gebeuren. Ik zal als ik zo thuis ben -ben nu op stal- dan eens wat meer vertellen over hoe je haar zo goed mogelijk ervoor kunt krijgen qua uiterlijke verzorging.

ik heb wel eens koeien geschoren en enkel een paar kwpn veulens maar ja dat is anders als een fries. het veulen is al wel aan de hand getraind en begint nu mooi te dansen als je draaft. zou zo niemand weten die friese paarden opscheert. uh als hij dit jaar geen premie haald kan die volgens mij volgend jaar niet weer op alleen dit jaar nog voor herkansing anders is het een jaarling

hoor het nog wel

tietse438

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 19:01

bijdehandje1 schreef:
Gaat het om een merriekeuring of om een veulenkeuring?

veulenkeuring

tietse438

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 19:03

MarloesRixt schreef:
Ik heb stage gelopen bij een stal waar friezen keuringsklaar worden gemaakt. Hier deden we aan toiletteren het scheren van de baard, de bovenbenen, lange haren onder de buik en we gingen het hele paard met een washandje en glansspray bijlangs. De manen en staart ook helemaal borstelen en glansspray. Hoeven zwart maken en meer niet. :)
Als je niet ervaren bent dan zeker niet zelf doen!

ja dat doe ik al een paar dagen glansspray in manen en staart en de vacht glimt al mooi veel poetsen maar hoe maak je de hoeven zwarter dan heb alleen zwarte teer

tietse438

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 19:06

Jibbel schreef:
Wordt alleen het veulen gekeurd, of gaat de moeder ook op voor een premie?

Ik zou niet veel meer doen dan de oren uitscheren en kaaklijn bijwerken. Soms zie je ook veulens die in hun geheel geschoren zijn, omdat ze nog niet uit hun veulenhaar zijn, maar dat is geheel eigen smaak, voor de jury maakt het niet veel uit.
Zorg iig dat je paard schoon en netjes gepoetst is en een voorbreng halster draagt. Ook je veulen zou ik een mooi (leren) halster omdoen.

Ik zou wel op de keuring vragen of ze je paard willen voorbrengen, er lopen vaak genoeg jongens rond die dat wel willen doen. En als je dat zelf nog nooit hebt gedaan is dat erg moeilijk. Uiteindelijk loopt het veulen toch wel achter de moeder aan, maar dan nog moet de merrie wel goed geleid worden.

ik heb de voorbrenghalsters en alles al klaar maar wou alleen nog even de oren uit scheren en even weten wat er mocht
en ik laat zeker men paard voorbrengen door mensen die dat kunnen

dankje voor de info

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 19:55

Bij een veulen moet je er niet te veel drukte van maken. Veulens hoeven zich ook niet aan de hand te tonen. Je kan thuis nog even oefenen, iemand met het paard laten draven, iemand anders zorgen dat het veulen ook mee draaft. En een beetje klappen met de zweep in de lucht kan geen kwaad want dat doen ze op de keuring ook.
Je moet geen teer op de hoeven doen, neem dan liever wat vet, net van te voren, dat ze goed glanzen. En van te voren heel goed poetsen, baard weghalen is alleen maar beter voor het uitkomen van de kaak. Oren scheren staat ook verzorgder maar het veulen moet het verder toch zelf doen.
Veel succes.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 22:19

Mijn veulen heb ik dit jaar de oren niet uitgeschoren maar wel helemaal vlak geschoren. De randen scheer ik ook maar laat de puntjes op de oren zitten, dat is typerend. Verder heb ik zijn kaken geschoren en zijn tastharen. De staart kam ik goed uit met glansspray en de staart doe ik met haarlak lekker vol lijken. Verder lekker olien en klaar.