wie heeft er ook een stal zonder weidegang maar met bak.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

snoopieee

wie heeft er ook een stal zonder weidegang maar met bak.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 08:51

ik was benieuwd hoeveel mensen hun paarden hebben gestald waar ze alleen stalling hebben met een zand padock of alleen een bak waar ze in kunnen staan, dus zonder weidegang.
ik ga namelijk verhuizen met mijn paard naar een kennis van mij die hebben een perfecte stal, heel dichtbij echt letterlijk de hoek om, goed verzorgt etc maar geen weidegang. wel een mogelijkheid om buiten te zetten in een buiten bak, soort van padock.
ik betaal er echt bar weinig (50 euro per maand) en het is echt bij mij de hoek om.
waar ik nu sta is het ook perfect met weidegang maar is voor mij met de auto 15 min rijden en hele slechte mogelijkheden voor buiten rijden. en kost per maand 200 euro. maar ik wil gewoon het beste voor mijn paard natuurlijk.

ik heb alle voor en nadelen op een rij gezet en toch maar voor het ene adres gekozen met geen weidegang.
ze kan tenslotte buiten en goede stal, en het buiten rijden kan echt niet beter. is 300 m rijden en dan hup de bossen in.
en 2 vriendinnen van mij staan 2 huizen verder dus daar kan ik ook weer met samen rijden.
het is echt een goed verzorgt adres dus daar is niks mis mee.

wie heeft er ook zijn paard op een stalling zonder weidegang?
ik hoor het graag!!!

Onali

Re: wie heeft er ook een stal zonder weidegang maar met bak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 08:53

Dat ligt er aan hoelang ze in de bak kunnen staan. Half uurtje of slechts een uurtje per dag is gewoonweg te weining. Liefst natuurlijk de hele dag door.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 08:55

Nee, wel een tijd gehad op school, maar toen hebben ze er alles aan gedaan om toch weidegang te creëren en dat is gelukkig gelukt.

Geen weidegang is behelpen, zeker als je weet dat je paard dus overdag een uurtje of zo naar buiten kan en de rest in zijn stal staat....

En dan nog, al zouden ze de hele dag in de bak staan, verveling troef en je hebt ook nog eens heel veel werk om die bak rijdbaar te houden!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 09:00

Maar in een zandpaddock kunnen ze hopelijk wel een gedeelte van de dag staan? Misschien overleggen of het mogelijk is, om er hooi neer te leggen. Kunt speciale bakken kopen om hopoi in te doen....Staan ze samen buiten, of alleen?

Pikeur

Maar hoeveel ruwvoer mag je dan verwachten voor 50 euro pm?

Getup

Misschien een hooibaal per maand extra betalen?

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 09:07

Mijn paard staat sinds februari op een stal met binnenbak, aan het bos, maar zonder weidegang. Elke dag staan ze in groepjes in de paddock (minstens 6 uur). Het was een hele omschakeling, van 24/7 buiten naar 's nachts en een deel overdag op stal. 24/7 per dag buiten met een hele slechte buitenbak was gewoon niet meer te doen voor mij, ik loop overdag stage en in de winter moest ik dan mijn paard gaan zoeken in de kudde (in het donker) en afgelopen winter kon ik helemaal niet meer rijden.
Een stal met al deze faciliteiten en weidegang is er bij mij in de buurt gewoon niet en daarom heb ik hiervoor gekozen. Als ik afgestudeerd ben en een baan + autootje heb gaan we weer op zoek naar een stal met weidegang.
Mijn paard heeft het naar mijn idee goed naar zijn zin en volgens mij vind ie het stiekem wel fijn om 's avonds en 's nachts lekker binnen te staan (vooral met slecht weer).

Tancreda4Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 09:09

Als weidegang kan worden 'vervangen' door hele dagen in een paddock met maatje en onbeperkt ruwvoer zou ik het misschien nog doen, maar ideaal is anders. Ik zou er niet snel voor kiezne, of het moet de enige keus zijn die er is in de omgeving.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 09:13

Mijn paarden hebben ook geen weidegang, hebben alleen een zandbak/paddock tot hun beschikking waar ze de hele dag in staan met toegang tot hun stal en onbeperkt ruwvoer.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 09:13

Ik had het wel gedaan, ik heb een paard die toch al heel snel dik wordt, en ook heel gevoelig voor bevangenheid is. Maar dan moeten ze wel de hele dag buiten staan, en onbeperkt ruwvoer hebben :) En natuurlijk een ander paard.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 09:14

Er zijn zat paarden die bijv alleen in de wintermaanden op n stukje land kunnen. Maar neem nou eens deze zomer die is zo nat dat bij veel pensions of stallen deze mogelijkheid ook weg valt. Kijk maar eens naar diverse opfokken ook die paarden staan soms ook alleen in de zomermaanden op t land. Maar als de paddock wat aangepast zou kunnen worden is dat fijn.
Soms kun je er n speelbal in leggen. met maatjes in de paddock en soms hooi of wortels in een bak neerzetten.
Als het paard daarnaast ook genoeg beweging krijgt zou ik niet weten waarom dit neit zou kunnen. Tuurlijk willen we allemaal n stuk land maar helaas kan dat niet in Nederland

Zensation

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 09:16

Ik heb zelf ook geen weidegang aan huis, alleen een rijbak en een heel klein stukje weide (lees, ongeveer de helft van een 20x40 bak). Ze staan bij mij een half uur per dag in de bak, en dan nog een 3 kwartier/uurtje in het weitje. Daarnaast worden ze gereden en/of gelongeerd. Geloof me, ze komen niets te kort hoor. Ik had liever ook weidegang, maar dan nog hadden ze bij mij niet de gehele dag in de wei gelopen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 09:29

Zensation schreef:
Ik heb zelf ook geen weidegang aan huis, alleen een rijbak en een heel klein stukje weide (lees, ongeveer de helft van een 20x40 bak). Ze staan bij mij een half uur per dag in de bak, en dan nog een 3 kwartier/uurtje in het weitje. Daarnaast worden ze gereden en/of gelongeerd. Geloof me, ze komen niets te kort hoor. Ik had liever ook weidegang, maar dan nog hadden ze bij mij niet de gehele dag in de wei gelopen.

ik zou dit toch echt te weinig voor mijn paard, dat is hooguit 1,5 los uit de stal per dag :oo
en waarom zo kort?

mijn paard staat dit jaar wegens revalidatie s`nachts binnen maar volgend jaar hoop ik hem weer 24 uur buiten te hebben

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 09:40

mijn paard staat heel de dag buiten, nu ze bij mij thuis staat... ik heb haar ook altijd op een pensionstalling gehad, waar ze misschien met een beetje mazzel, 5 uurtjes uit de stal was per dag... ik heb altijd gedacht dat mijn paard dat niet erg vond... totdat ik haar thuis neerzette...
mijn paard kan kiezen, binnen of buiten, maar staat ALTIJD buiten... ook met grote regenbuien... dan staat ze te slapen in haar paddock... maar weidegang heeft een paard zeker nodig vind ik.. als ik geen kans had haar hier een stuk gras aan te bieden had ik haar zeker niet naar huis gehaald.
mijn paard staat gemiddeld een uur of 5-7 per dag op het land, en de rest in de paddock met onbeperkt ruwvoer.
en op de vraag, hoeveel ruwvoer kun je verwachten voor 50 euro... als ze er helemaal geen winst op zouden willen maken, ben je voor 50 euro wel klaar...
ik voer ook ongeveer voor 50 euro per maand aan mijn paard.. die eet een pak van 400 kg in 3 weken op!!

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 10:08

keshia schreef:
mijn paard staat heel de dag buiten, nu ze bij mij thuis staat... ik heb haar ook altijd op een pensionstalling gehad, waar ze misschien met een beetje mazzel, 5 uurtjes uit de stal was per dag... ik heb altijd gedacht dat mijn paard dat niet erg vond... totdat ik haar thuis neerzette...
mijn paard kan kiezen, binnen of buiten, maar staat ALTIJD buiten... ook met grote regenbuien... dan staat ze te slapen in haar paddock...

Dat ging dus precies zo met mijn paard, hij staat echt gewoon buiten, regen of niet.
Citaat:
maar weidegang heeft een paard zeker nodig vind ik.. als ik geen kans had haar hier een stuk gras aan te bieden had ik haar zeker niet naar huis gehaald.

Dat ben ik niet met je eens, ik vind onbeperkt buiten staan zwaarder wegen dan een paar uur op het land en de rest op stal. Op de pensionstal waar mijn paard eerder stond kon hij een paar uur op het land (als het geluk had) en stond daarna binnen. Dan heb ik hem liever niet op gras en 24/7 zelf de keuze of hij binnen of buiten staat met sociaal contact ;)
Daarbij heeft hij nu soort van onbeperkt ruwvoer en dat gaat op een pensionstal ook niet zo makkelijk.

snoopieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 10:12

er is echt heel veel ruimte dus het is geen kleine bak ofzo. het is gewoon zeg maar een soort wei maar dan van zand.
ze hebben ook gezegt dat ze proberen iets te regelen met weidegang dus dat zit wel snor.
ze komt gewoon heel de dag buiten, mits het weer natuurlijk goed is maar buiten komt ze zeker een halve dag per dag.
ook krijgt ze genoeg ruwvoer en is voor mijn merrie niet zo erg want ze is altijd erg gauw te dik. en ze is 15 jaar.
het is echt heel erg goed verzorgt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 10:12

Ook ik ben benieuwd hoelang ze buiten staan en hoeveel ruwvoer ze krijgen. En de bak is 20 x 40? Hoeveel paarden staan daar op?
Ik zou er niet voor kiezen ik vind (ruime!) weidegang een eis voor mijn paard. Ze hebben lekker wat te knabbelen bewegen veel door het grazen. Op een paddock kan dat maar dan moet je het hooi al door heel de paddock stooien wil je dat ze even veel beweging krijgen.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 10:15

Wij hebben thuis ook allleen een buitenbak en daar lopen de paarden van smorgens 7 tot s'avonds 7 in.
Ik haal ze tussendoor wel 2 keer binnen om hooi te voeren, want dat doe ik niet in de paddock , omdat je anders geen bak overhoudt.
Een paar keer per dag schep ik de drollen eruit, want 3 pony's produceren toch heel wat mest.

snoopieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 10:17

Tigra_ schreef:
Ook ik ben benieuwd hoelang ze buiten staan en hoeveel ruwvoer ze krijgen. En de bak is 20 x 40? Hoeveel paarden staan daar op?
Ik zou er niet voor kiezen ik vind (ruime!) weidegang een eis voor mijn paard. Ze hebben lekker wat te knabbelen bewegen veel door het grazen. Op een paddock kan dat maar dan moet je het hooi al door heel de paddock stooien wil je dat ze even veel beweging krijgen.

nogmaals het is geen buitenbak van 20 x 40 het is een soort van grote wei maar dan zonder gras.
er is echt ruimte genoeg!!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 10:18

snoopieee schreef:
Tigra_ schreef:

nogmaals het is geen buitenbak van 20 x 40 het is een soort van grote wei maar dan zonder gras.
er is echt ruimte genoeg!!

En je zei voldoende ruwvoer dat is neem ik aan dan onbeperkt?
Het zal trouwens per paard verschillend zijn of ze zich gaan vervelen of zand gaan eten. Omdat te voorkomen vind ik dus wel dat onbeperkt ruwvoer het beste is.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 29-08-10 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 10:23

wij hebben onze pony's aan huis de bak/paddock grenst aan de stal, hier staan ze een hele dag op krijgen wel onbeperkt hooi.

Wij mogen een wei gebruiken van iemand maar als het heel slecht weer is, is het niet te doen om ze daarop te zetten want dan moeten ze bijna zwemmen.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 10:23

Ik heb mijn paard van een 24/7 weidegang (in de winter van 8 tot 7) verhuisd naar een stal zonder weidegang. Hij staat nu 24/7 in een paddock paradise met een klein weitje waar hij iedere dag ongeveer 1 uurtje op mag. Het bevalt ons prima, ook door de speelse aanleg van de paddock (gewone vierkante paddock had ik hem niet naartoe verhuisd) En hij kan nu lekker zonder graaskorf staan. Dus voor mij is weidegang geen must. Wel veel naar buiten, in groepsverband staan en gestimuleerd worden om te bewegen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 10:28

Ze staan hier de hele winter dag en nacht in de padock met onbeperkt hooi.
Padock is een kwart bestraat, daar voer ik mijn hooi zodat het geen zootje word in het zand.

Zomers lopen ze wel op het land. De dikkies staan op de padock en gaan maar beperkt het gras op, maar staan dus wel ook dag en nacht lekker buiten.

In het land vind ik het fijnst, maar heb ze liever veel in de padock dan maar beperkt hun stal uit en op het gras.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 10:29

Nou wie weet is het dan mogelijk om in elk geval een gedeelte van die zandbak in te zaaien zodat er op termijn wat gras beschikbaar is? Je paard heeft gewoon een goede uitloop dus, wat aanvullen met ruwvoer buiten en dan zie ik het probleem niet zo.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 10:39

Mijn paardje staat op de moment op een pensionstal met binnen en buitenbak en ieder paard heeft een eigen stukje weide. De paarden staan dus wel apart, maar kunnen overde draad aan elkaar aan (ik zou ook liever hebben dat mijn paard echt een weidemaatje had maar dat mag dan ook weer niet). Op de achterste weide staat er een kudde van andere mensen dag en nacht buiten en bij mij op stal is mijn paard de enigste die snachts in zijn weitje blijft. Weer of geen weer.
Ik ben de mensen van stal erg dankbaar dat hij dit mag, want als ik hem binnenzet snachts, dan zie je smorgens gewoon waar hij constant gelopen heeft. Op mijn weitje staat bijna geen gras meer maar hij krijgt smorgens en savonds serieus wat ruwvoer bijgevoederd in de schuilstal, dus meneer staat heel de dag in zijn schuilstal te eten ipv op de wei te lopen..
De schuilstal is heel goed geplaatst, geen bomen in de buurt die om kunnen vallen, geen rechtstreekse inval van zon, regen en goed windbeschut.
Meer moet mijn beestje niet hebben :)

Ik heb hiervoor ook op stallen gestaan met beperkte weidegang en in de winter gewoon bakloop, maar dan was dat 4 uur per dag.
Als ze op het zand constant buiten kunnen, met schuilmogelijkheden en veel ruwvoer vind ik dit nog best.
Maar als ze voor de rest op stal moeten staan, nee dan heeft mijn paardje het nu 100x beter.
Ik heb liever het beste voor mijn paard als ik daar zelf wat meer moeite voor moet doen.