Wat te doen? Waar voor kiezen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Wat te doen? Waar voor kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 18:58

Het lijkt misschien een makkelijke keuze maar het is het niet ...

Momenteel sta ik op een zeer fijne stalling. Paarden lopen in een kudde van zo'n 60 paarden 24/7 buiten met inloopstal en onbeperkt ruwvoer (voordroog/kuil) Luxe accomodatie (binnenpiste, buitenpiste, roundpen, galopbaan, kantine, ...) Toffe mensen. Kortom alles wat een mens maar wil. Het enige probleem hier is dat mijn paard aanhoudende kampt met overgewicht. Niet een beetje overgewicht maar veel overgewicht. De onbeperkte voordroog/kuil is te rijk voor mijn sobere paardje, komt nog eens bij dat mijn merrie heel hoog in rang staat en dus altijd haar buikje naar believen kan rond eten. Zelf rijd ik een 3 à 4 maal per week (of longeren ofzo) en dit is verre van voldoende. Volgens de DA red ik het met dit paard niet met alleen maar meer bewegen. Ik word dan ook aanhoudende gewaarschuwd voor hoefbevangenheid en sinds er een fjordje eens hoefbevangen is geweest word ik er alleen maar ongeruster in.
De voeding aanpassen naar mijn sobere paardje is hier onmogelijk aangezien er een diversiteit aan paarden staat waaronder paarden die wel rijkere voordroog nodig hebben omdat ze anders te mager worden.

Nu ben ik naar een stalling gaan kijken ... Paarden staan eveneens 24/7 buiten. Er is geen inloopstal (nog niet) maar er zijn wel bomen om te schuilen. Bij heel guur weer zijn er wel ruime stallen voorzien om de paarden 's nachts in te zetten. Mijn paardje zou in een kudde van zo'n 5 paarden komen. De weilanden zijn sober met veel kruiden en planten die paarden eten. In de winter is er eveneens onbeperkt ruwvoer maar in de vorm van kruidenhooi, geen voordroog/kuil. Elke dag worden er ook vitamine korrels en eventueel andere nodige aanvullingen verstrekt gekeken naar het individuele paard. Qua voeding zou mijn sobere paardje hier beter zitten dus. Verder is er enkel een buitenpiste aanwezig (dus verwend nest moet dan terug naar back to basics :+ al denk ik wel dat ik me daar kan over zetten) Op 20min wandelen is er wel een binnenpiste die te huur is.
Deze mensen zijn zelf heel erg bezig met natuurlijke voeding en huisvesting. Ze hebben veel kennis van problemen met overgewicht, hoefbevangenheid, zomereczeem, ... en hoe dit te behandelen/voorkomen.

Op het 2de adres is het veel kleinschaliger, ze hebben zelf 8 paarden en in totaal mogen er nu 5 pensionpaardjes bij.
Ook de prijs scheelt een stuk natuurlijk, al is dit eigenlijk niet van toepassing.

Het lijkt dus simpel, maar voor een eeuwige twijfelaar zoals ik ... Voor de gezondheid van mijn paard zeg ik verhuizen, voor mezelf ... al kan het daar ook wel heel leuk worden natuurlijk, dat weet ik niet.

Wat te doen? Wat zouden jullie doen?

Tigra_

Re: Wat te doen? Waar voor kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 19:03

Voor de gezondheid van je paard zou ik zeker weten verhuizen.
Gezien waar je nu staat geen aanpassing gemaakt kunnen voor je paard en dus banketstaaf gezegt kun je wachten tot het een keer fout gaat.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 19:04

Ik zou toch kiezen voor de gezondheid van mijn paard.
Ik (maar wie ben ik) zou liever genieten van een gezond paard dan van eentje waar je voor altijd bij stil moet staan wat hij wel en niet mag en kan.
Mijn merrie is .nl. veel ziek geweest dus moet ik met van alles rekening houden.
Even snel onbezorgd je paardje doen of een heerlijk stukje rijden is dan niet meer vanzelfsprekend.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 19:07

Dat zegt mijn gevoel me ook ... maar waarom is het dan toch zo moeilijk om te beslissen.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 19:10

Het is dus niet mogelijk om je paard op de huidige stal wat meer binnen te zetten, en zelf te voeren?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 19:12

Mandyke schreef:
Dat zegt mijn gevoel me ook ... maar waarom is het dan toch zo moeilijk om te beslissen.

je voelt je nu veilig en weet wat je aan je omgeving hebt ;)
Op een nieuwe plek is dat altijd weer even afwachten toch?
Ik vond het ook vreselijk om te moeten verhuizen maar achteraf bleek het een ware zegen.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 19:15

daNiielle_ schreef:
Het is dus niet mogelijk om je paard op de huidige stal wat meer binnen te zetten, en zelf te voeren?

Neen, dat is niet mogelijk.

@allison_belle : je hebt misschien wel gelijk. Je weet wat je hebt maar nooit wat je gaat krijgen natuurlijk. Stel dat het toch allemaal moest tegenvallen ...

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 19:17

is er mischien de mogelijkheid om weer terug te komen als die andere plek erg tegen valt?

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 19:18

Kun je niet op je huidige stal meer (laten) doen met je paard? Eventueel met bijrijder?

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 19:20

Je zou eventueel kunnen proberen om je paard haar eigen stapeltje hooi te geven.
De paarden die hier 24/7 in de weide staan, krijgen vaak hun eigen stapel hooi. Dus stapels verdeeld over het weiland.
Als dat werkt kun je natuurlijk zelf bepalen wat voor hooi, en hoeveel.
Hoewel het lastig wordt als de rest het nog niet op heeft, en jou paard daar ook nog eens van gaat eten.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 19:24

Mijn paard staat samen met 60 andere paarden, elks hun stapeltje hooi gaat niet lukken vrees ik. ;)

Een bijrijder heb ik ook al aan gedacht. Heb er alleen al eens slechte ervaring mee gehad. Het moet dan ook iemand zijn die door de week kan komen want de weekends kan ik zelf wel. Had dit ook voorgelegd aan de DA maar hij denkt niet dat we het probleem van het overgewicht met alleen meer rijden onder controle kunnen houden.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 19:32

ik zou toch echt verhuizen :j
Je kan altijd de vraag stellen of je terug mag komen als het niet bevalt.
Denk je eens in dat je hele nachten wakker moet gaan liggen omdat je paard bevangen is en je het dier (waar je nu staat) niet kan geven wat hij nodig heeft om beter te worden........
Als hij eenmaal bevangen geweest is blijft dat voor altijd een zeer breekbaar punt.
Dat betekend ieder jaar vol spanning het weide seizoen in in de hoop dat het goed gaat.
Als het nu al met rijden niet meer op te lossen is dan heeft een winter op stal ook niet voldoende nut voor hem.
Dan zit je dus volgend voorjaar al met een heeeel groot probleem.

Ik wens je succes met je keuze

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 19:36

Is het op je huidige stal niet mogelijk om de groep van 60 paarden
te splitsen in 2 groepen, en de beschikbare weide ook?
Zeker omdat er al een fjord bij jullie hoefbevangen is geweest
zijn er misschien wel meer mensen die dat zouden willen.
Misschien eens rondvragen op stal of er behoefte aan is
en dan samen een balletje opgooien, voor de staleigenaar
scheelt het aan hoeveelheid ruwvoer die er door gaat.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 19:42

Dat is onlangs geprobeerd maar zonder succes. Er is geen ruimte om 2 groepen te maken.
In de zomer haalde men wel de te dikke paarden 's middags uit de weide en werden ze dan een halve dag op een paddock zonder hooi gezet totdat de andere paarden 's avonds dan ook naar de paddock kwamen dan was er terug ruwvoer. Dit werd eigenlijk stopgezet maar nu proberen we (de eigenaars van de dikke paarden) dit systeem nog verder te zetten voor zolang het weideseizoen nog loopt. In de winter is er echter geen ruimte om paarden apart te zetten.

sashafierce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 19:43

Mandyke schreef:
Mijn paard staat samen met 60 andere paarden, elks hun stapeltje hooi gaat niet lukken vrees ik. ;)

Een bijrijder heb ik ook al aan gedacht. Heb er alleen al eens slechte ervaring mee gehad. Het moet dan ook iemand zijn die door de week kan komen want de weekends kan ik zelf wel. Had dit ook voorgelegd aan de DA maar hij denkt niet dat we het probleem van het overgewicht met alleen meer rijden onder controle kunnen houden.

Dan is het toch eigenlijk heel duidelijk wat je moet doen? Het beste voor je paard, en dat is jammergenoeg voor jou verhuizen.

Klinkt misschien hard, maar ik snap niet zo goed waarom je twijfelt? Zij staat toch op nummer 1 en niet de gezelligheid en de luxe?

Bedoel dit echt niet aanvallend!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 21:45

En gewoon zoiets simpels als een graaskorf? Kan ze gewoon in de groep blijven staan maar moet ze een stuk meer haar best doen om net zoveel te eten als ze nu doet }:0

Kan me goed voorstellen dat je niet zomaar van stal verandert. Maar je paard is echt te dik schrijf je, dus er moet wel iets gebeuren ;)

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 22:13

Graaskorf maak ik gebruik van ja, heb de greenguard, maar zoals het nu is moet ze hem eigenlijk het hele jaar rond altijd aanhebben. Ik vraag me dan wel eens af of dit dan nog fijn is voor het paard? Ze kan er overigens redelijk goed mee uit de voeten. (soms te goed, dan krijgt ze dan ding over haar neus en eet ze alsnog gewoon gras :( )

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 05:39

Mandyke schreef:
Dat is onlangs geprobeerd maar zonder succes. Er is geen ruimte om 2 groepen te maken.
In de zomer haalde men wel de te dikke paarden 's middags uit de weide en werden ze dan een halve dag op een paddock zonder hooi gezet totdat de andere paarden 's avonds dan ook naar de paddock kwamen dan was er terug ruwvoer. Dit werd eigenlijk stopgezet maar nu proberen we (de eigenaars van de dikke paarden) dit systeem nog verder te zetten voor zolang het weideseizoen nog loopt. In de winter is er echter geen ruimte om paarden apart te zetten.

Ik zou hierop doorboorburen naar een haalbare mogelijkheid. Indien dit niet mogleijk is of de eigenaar wil dit niet dan zou ik toch verhuizen. Welzijn van het paard voorop.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 07:58

Mandyke schreef:

Begin dan eens met een andere dierenarts te zoeken.
De eerste aanval op overgewicht is beweging, veeeel beweging; daarna pas voeding.
Mandyke schreef:
Nu ben ik naar een stalling gaan kijken ... Paarden staan eveneens 24/7 buiten. Er is geen inloopstal (nog niet) maar er zijn wel bomen om te schuilen. Bij heel guur weer zijn er wel ruime stallen voorzien om de paarden 's nachts in te zetten. Mijn paardje zou in een kudde van zo'n 5 paarden komen. De weilanden zijn sober met veel kruiden en planten die paarden eten. In de winter is er eveneens onbeperkt ruwvoer maar in de vorm van kruidenhooi, geen voordroog/kuil. Elke dag worden er ook vitamine korrels en eventueel andere nodige aanvullingen verstrekt gekeken naar het individuele paard. Qua voeding zou mijn sobere paardje hier beter zitten dus. Verder is er enkel een buitenpiste aanwezig (dus verwend nest moet dan terug naar back to basics :+ al denk ik wel dat ik me daar kan over zetten) Op 20min wandelen is er wel een binnenpiste die te huur is.
Deze mensen zijn zelf heel erg bezig met natuurlijke voeding en huisvesting. Ze hebben veel kennis van problemen met overgewicht, hoefbevangenheid, zomereczeem, ... en hoe dit te behandelen/voorkomen.

Wat te doen? Wat zouden jullie doen?

Heb jij voldoende kennis in huis om te bepalen wat ongewenst onkruid is en wat eetbaar voor paarden?
Het grote gevaar wat in deze stal schuilt is ondervoeding op mineralen. Laat daar "voor de gein" eens een bloedje op trekken. Niet raar opkijken als die balans gewoon uit verhouding is en dat je paard mede daarom te dik is (naast dat gebrek aan beweging).

Om heel eerlijk te zijn krijg ik een "unheimisch" gevoel bij de beschrijving van die tweede stal. Bezint eer ge begint lijkt me hier terdege op z'n plaats.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 18:40

Ik moet zeggen dat mijn DA eerder nogal voor het traditionele stallen van paarden is, dus in een box (en overdag buiten), hij heeft me al meermaals laten weten dat hij niet echt voorstander is van 24/7 buiten en onbeperkt ruwvoer. Dus ja, hoe objectief is zijn mening ivm mijn probleem dan ... Paard in box wil ik zeker niet, ze is 10 keer gelukkiger sinds ze altijd buiten staat dan ervoor. En dit is het ook net, mentaal is mijn paard zo gelukkig op de stal waar ik nu sta, dat is me toch ook veel waard!

Ik denk dat ik in de eerste plaats toch maar ga proberen om me te behelpen met graaskorven (desnoods in de winter ook als het moet) en voor meer beweging te zorgen. Misschien het er toch nog eens op wagen om een bijrijder te nemen in de hoop dat het deze keer wel goed gaat. En dan zien we wel waar we komen. Blijft het probleem zich dan nog aanhouden dan zal ik natuurlijk mijn conclusies moeten trekken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:22

Ik zou het omdraaien. Zorg eerst eens voor een bult beweging en kijk daarna of die graaskorf nog wel noodzakelijk is.

Hoe goed het gaat ligt ook aan de de manier waarop jij ermee omgaat. zorg voor een goede begeleiding en ben er scherp op dat ze ook oppikt wat je van die bijrijder verlangt. een goede bijrijder vergt ook enige investering van de eigenaar. Het kost je dus wat tijd om het goed te krijgen, voordat het je tijd oplevert.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:36

Moeilijke situatie. Voor het paard zou ik echt verhuizen. Dit is ook niet goed.
Ben je zelf iemand die fanatiek rijdt? Of wil je lekker recreatief wat buitenritten maken?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 20:13

@ ikke : een goede bijrijder vinden gaat ook nog even duren vrees ik, in afwachting toch maar de graaskorf om de opname van suikers enzo toch al te verminderen.

@ felicity : ik ben geen fanatieke ruiter nee, ik hou ervan om gewoon recreatief met mijn paardje aan de slag te gaan. Ik neem regelmatig een les en dan oefen ik wel in de piste en een buitenrit sla ik zeker niet af! Maar ik hou er net zozeer van om gewoon mijn paardje eens te vertroetelen met een uitgebreide borstelbeurt.

Het is een moeilijke situatie en er moet in het kort iets veranderen ivm haar overgewicht, maar ik ga nog even proberen en dan zien we wel waar ons dat brengt.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:22

Hoe is de bak op de nieuwe stal?
Is hij gedraineerd en voorzien van een goede bodem?
Mocht de bak super zijn zou ik meteen nog verhuizen. Is de bak niet gedraineerd dan moet je je eigen af gaan vragen hoe erg je het vind als je weken niet kan rijden vanwege veel regenval.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 11:58

Ik zou dus niet zomaar verhuizen, omdat je het er zo naar je zin hebt. Ik zou even mn portmonee pijn doen en 2 stallingen betalen voor een maand en een proefperiode van 1 maand aanhouden om te kijken wat je ervan vind. Je weet dat nl pas als je er staat....Het is even gedoe, ook voor je paard, maar bevalt het je nu helemaal niet, dan kun je zonder pardon terug, aangezien je toch nog voor een maand betaald hebt.