Momenteel sta ik op een zeer fijne stalling. Paarden lopen in een kudde van zo'n 60 paarden 24/7 buiten met inloopstal en onbeperkt ruwvoer (voordroog/kuil) Luxe accomodatie (binnenpiste, buitenpiste, roundpen, galopbaan, kantine, ...) Toffe mensen. Kortom alles wat een mens maar wil. Het enige probleem hier is dat mijn paard aanhoudende kampt met overgewicht. Niet een beetje overgewicht maar veel overgewicht. De onbeperkte voordroog/kuil is te rijk voor mijn sobere paardje, komt nog eens bij dat mijn merrie heel hoog in rang staat en dus altijd haar buikje naar believen kan rond eten. Zelf rijd ik een 3 à 4 maal per week (of longeren ofzo) en dit is verre van voldoende. Volgens de DA red ik het met dit paard niet met alleen maar meer bewegen. Ik word dan ook aanhoudende gewaarschuwd voor hoefbevangenheid en sinds er een fjordje eens hoefbevangen is geweest word ik er alleen maar ongeruster in.
De voeding aanpassen naar mijn sobere paardje is hier onmogelijk aangezien er een diversiteit aan paarden staat waaronder paarden die wel rijkere voordroog nodig hebben omdat ze anders te mager worden.
Nu ben ik naar een stalling gaan kijken ... Paarden staan eveneens 24/7 buiten. Er is geen inloopstal (nog niet) maar er zijn wel bomen om te schuilen. Bij heel guur weer zijn er wel ruime stallen voorzien om de paarden 's nachts in te zetten. Mijn paardje zou in een kudde van zo'n 5 paarden komen. De weilanden zijn sober met veel kruiden en planten die paarden eten. In de winter is er eveneens onbeperkt ruwvoer maar in de vorm van kruidenhooi, geen voordroog/kuil. Elke dag worden er ook vitamine korrels en eventueel andere nodige aanvullingen verstrekt gekeken naar het individuele paard. Qua voeding zou mijn sobere paardje hier beter zitten dus. Verder is er enkel een buitenpiste aanwezig (dus verwend nest moet dan terug naar back to basics
al denk ik wel dat ik me daar kan over zetten) Op 20min wandelen is er wel een binnenpiste die te huur is.Deze mensen zijn zelf heel erg bezig met natuurlijke voeding en huisvesting. Ze hebben veel kennis van problemen met overgewicht, hoefbevangenheid, zomereczeem, ... en hoe dit te behandelen/voorkomen.
Op het 2de adres is het veel kleinschaliger, ze hebben zelf 8 paarden en in totaal mogen er nu 5 pensionpaardjes bij.
Ook de prijs scheelt een stuk natuurlijk, al is dit eigenlijk niet van toepassing.
Het lijkt dus simpel, maar voor een eeuwige twijfelaar zoals ik ... Voor de gezondheid van mijn paard zeg ik verhuizen, voor mezelf ... al kan het daar ook wel heel leuk worden natuurlijk, dat weet ik niet.
Wat te doen? Wat zouden jullie doen?

)