2 Hengstveulens samen opfokken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

2 Hengstveulens samen opfokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 00:26

Hallo Bokkers.

Ik weet niet of het hier goed staat, maar het leek me het meest gepast.
Ik heb een Fries hengstveulen wat ik op ga fokken de komende 3 jaar. Nu heb ik nog geen plaats voor hem gevonden -zie onderschrift- en ben ik mijn opties aan het doorlopen.

Het gaat om een Fries hengstveulen, baldadig maar wordt steeds liever en beter opgevoed door zowel ons als de overige paarden. Nu heb ik een supergave Welsh A hengst gezien die me leuk lijkt voor erbij.

Zou dat goed gaan? Meer mensen die paarden en pony's samen opfokken? Graag jullie ervaringen.
Ik hoef verder nergens kritiek over.

Normaal gesproken fokken we onze veulens thuis op en worden de hengsten met 1jaar gecastreerd. Nu moet mijn hengst zo onderhand gespeend worden maar ik wil hem hengst laten voorlopig en dus kan hij niet thuis blijven staan. Vandaar dat ik buitenshuis op zoek ben naar een landje.

Bedankt voor jullie reacties,

Groetjes, Nikki

Succubi

Re: 2 Hengstveulens samen opfokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 00:32

In principe zou dat gewoon moeten kunnen hoor.

Mijn hengsten veulen heeft al met verschillende samenstellingen gestaan. Grote paarden, kleine paarden, wel allemaal hengst en rond dezelfde leeftijd maar allemaal met een ander karakter.

Kan je niks via marktplaats vonden of iets dergelijks? Er zijn best wel wat opfokken voor hengsten.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 00:45

Heej Nikki, misschien kun je hier in Beckum nog terecht :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 00:48

Ja, er zijn heel wat opfokstallen waar ik terecht kan, maar ik wil hem dus juist graag zo dicht mogelijk bij huis houden, zeker als het er 2 worden. :) Stel dat hij straks braaf genoeg blijft dan kan ik ook altijd nog kijken of ik hem naar huis kan halen met wat aanpassingen aan stal, maar ik wil hem niet verplicht moeten afzonderen en niet naar buiten kunnen doen vanwege zijn hengstzijn. Dan laat ik hem castreren. Maar om dat uit te stellen zoek ik dus voor voorlopig een weitje in de buurt. :)

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 00:50

Ah, nou ze kunnen wel met 2 hoor :j deden we hier ook wel eens.
In jou buurt weet ik denk ik niks, weet ook niet waar je zit

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 01:04

Ja, want opzich hengsten samen van verschillene groten, daar ben ik wel bekend mee idd. Maar een Welsh A met Fries weet ik niet, haha. :P

In de omgeving van Arnhem zo'n beetje. Bij jou uit de buurt! :P

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 07:25

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 10:35

Wij hebben twee koppels hengsten staan. Dat gaat prima!
Totdat ze te groot worden en het spelen overgaat in vechten, lijkt het me geen probleem.
Onze oudste 2 zijn nu net een half jaar geruimd en hebben gezelschap van 2 dames gekregen.
Na wat rangorde-bepalingen ;) staat de boel nu weer stabiel.
De jongste 2 staan gezellig samen.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 10:45

Ik heb een KWPN veulen en een fries samen staan. Ze delen samen een grote stal en lopen samen in de weide. De eerste dag dat wij ze samen brachten moesten ze aan elkaar wennen en werd de rangorde bepaald. Nu zijn het dikke maatjes en hebben regelmatig een stoei uurtje. Waar je wel mee op moet passen is, dat ze allebei evenveel eten op kunnen nemen. De veulens staan bij ons aan huis.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 12:24

Ik heb al jaren mijn hengstveulens in opfok gedaan. Echter de afgelopen 3 jaar zeer slechte ervaringen:

* beschadigd oog waarvan dit niet tijdig bemerkt is
* dood enter (atypische myopatie)
* vorig jaar bij de twenterhengsten werden er van de ene op de andere dag driejarige hengsten gezet, veel wonden en direct uit de koppel gehaald
* afgelopen januari een merrie dood door ondervoeding

ik heb het dan over verschillende opfokstallen zowel in friesland als in Gelderland. Het enigste advies dat ik je kan geven is ga wekelijks kijken en indien je iets niet bevalt direct op laten lossen.
Bij de merrie met ondervoeding heb ik twee weken achtereen aangegeven dat ik haar mager vond: Ja mevrouwtje dat is nu eenmaal zo jaarlingen zijn naarlingen. Oke gedeeltelijk gelijk maar als je naar de kliniek moet ivm zandkoliek en dan blijkt dat zij ernstig ondervoed is vraag ik mij af. En dat bij een zeer bekend staand bedrijf.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 12:49

Het voorbeeld van Friesiszwart heb ik ook genoeg gezien. Teveel gezien.
Voordeel is dat friezen (over het algemeen) koeler in de kop zijn en dat je het kan proberen met een A-welsch.
Persoonlijk zou ik het nooit doen. De fries wordt al snel veel groter in de maat en een A-welsch is en blijft heel klein. In het land zou dit minder problemen geven omdat de Welsch dan kan vluchten. Zodra ze een stal moeten delen kan het een hel zijn voor de Welsch A.
Wat is je volgende stap dat ALS je de welsch A koopt, en deze wordt bewerkt door de friese hengst?

leonie1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 12:58

Zelf heb ik een Mustang en een shetlander samen in opfok allebei hengsten. Toen ik ze bij elkaar zette waren ze allebei ongeveer 10 maanden oud. Gaat heel erg goed. Delen ook samen een stal heb er nooit geen problemen mee gehad en ze zijn nu ongeveer 2,5 jaar oud. Normaal heb ik altijd de stal open en dan is het een inloopstal met uitloop naar de wei. Maar af en toe sluit ik ze ook wel eens 's nachts samen op in de stal en dit geeft ook nooit problemen.
Volgens mij moet het wel kunnen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 13:06

Een ponyhengst bij een paard zou ik niet zo snel doen
De ponyhengst kan het nl zwaar te verduren krijgen met alle wilde hengstenspelletjes..
Hier ging het goed omdat de ponyhengst van 0.90 cm de andere hengst van 1.68 de baas was :+

friesiszwart schreef:
Ik heb al jaren mijn hengstveulens in opfok gedaan. Echter de afgelopen 3 jaar zeer slechte ervaringen:

* beschadigd oog waarvan dit niet tijdig bemerkt is
* dood enter (atypische myopatie)
* vorig jaar bij de twenterhengsten werden er van de ene op de andere dag driejarige hengsten gezet, veel wonden en direct uit de koppel gehaald
* afgelopen januari een merrie dood door ondervoeding

ik heb het dan over verschillende opfokstallen zowel in friesland als in Gelderland. Het enigste advies dat ik je kan geven is ga wekelijks kijken en indien je iets niet bevalt direct op laten lossen.
Bij de merrie met ondervoeding heb ik twee weken achtereen aangegeven dat ik haar mager vond: Ja mevrouwtje dat is nu eenmaal zo jaarlingen zijn naarlingen. Oke gedeeltelijk gelijk maar als je naar de kliniek moet ivm zandkoliek en dan blijkt dat zij ernstig ondervoed is vraag ik mij af. En dat bij een zeer bekend staand bedrijf.

Eigenlijk vind ik dat je zelf had kunnen constateren dat ze mager/ondervoed was, dan had je haar tijdig weg kunnen halen
Je blijft ten alle tijden zelf verantwoordelijk voor het welzijn van je paard!
Na alle slechte verhalen heb ik onze (nu 3 jarige) jaarlinghengst bij http://www.anicare.nl gebracht = een top opfok :j
Oké je betaald misschien iets meer maar je krijgt tenminste wel waar voor je geld

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 15:31

Ja, maar ik wil ze dus NIET op een groot opfokstation. En die zijn hier niet in de buurt, dus dan zou ik maar eens in de paar maanden naar mijn paardje kunnen. Dat is dus niet mijn bedoeling.

Het zou dus gaan om een welshengstje, die wordt uiteindelijk zo'n 1.25 en mijn Fries wordt hopelijk zo'n 1.65m. Maar het zou dus kunnen, afhankelijk van de karakters. Okee, zo ver was ik zelf eigenlijk ook al. Maar verder dus weinig ervaringen van Bokkers hiermee?

VDB. :+ Heel simpel, opknappen en verkopen denk ik dan. :+ Ik zou hem puur kopen als maatje en gezelschapspony en voor mij om leuk mee te teuten. Mocht mijn Friesje zo'n moordwapen zijn dan laat ik hem alsnog castreren hoor. Ik wil een fijn goed te hanteren hengst, of anders geen hengst. :P

En om het nog even duidelijk te maken: Ik ben nog maar aan het speculeren he. Dit is gewoon een van mijn opties die ik doorloop.

Leonie, fijn om te horen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 15:37

Ik heb mijn hengsten ook met z'n 2en lopen. Er is nauwelijks opfok voor kleintjes te vinden, dus dan maar thuis houden.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 15:43

Ik heb mijn Barock Pinto hengst (25% fries en 75% kwpn) bij 2 mini shet hengstjes lopen (allen inmiddels jaarlingen). Vorig jaar met de moeders erbij, nu dan met zijn drietjes en het gaat super.
Tuurlijk heeft Balou wel eens zijn dolle buien, maar die kleintjes zijn wendbaarder en zorgen wel dat ze met zijn bokkesprongen uit de buurt blijven. Anderszijds dagen ze hem ook vaak uit, vooral als hij gaat rollen (en dus op 'ooghoogte' is) vinden ze het errug leuk om bovenop hem te springen. :D
Heb ze zelfs ook met zijn drieen bij elkaar op stal gezet toen het weer erg slecht was, en ook dat was geen probleem. Sterker nog, het zou meer problemen geven als ik ze apart zou zetten, ze zijn veel te gek met elkaar... ;)

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 15:44

Ik heb mijn Barock pinto (jaarlinghensgtje) samen met een welsh a (ruintje) van een vriendin samen staan,ze lopen samen in een weide en delen ook samen een stal (naast merrie's)
Mijn hensgtje is nu 1 jaar en 3 maanden en de welsh net 2,ze staan al samen toen die van mij 6 maanden was..
gaat echt super goed,en zijn echt 8 hoefjes op 1 buik,grazen samen,spelen echt heel veel! en gaan ook samen liggen slapen.. en zijn echt maatjes.
De Welsh is wel duidelijk de baas,maar hij is dan ook wel wat ouder,en die van mij is heel onderdanig...

Denk als je ze eerst samen buitenzet,de tijd geeft om vriendjes te worden (dat zal vast wel makkelijk gaan als ze allebei nog zo jong zijn) ze lekker samen kunnen opgroeien.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 15:45

pinto_1 schreef:
Ik heb mijn Barock Pinto hengst ;)

haha das toevallig,we beginnen allebei hetzelfde ;)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 15:47

:D dacht ook dat mijn tekst bij een andere naam was geplaatst...

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 15:47

Heel goed dat je er goed over nadenkt TS.
Velen kopen gelijk een beestje erbij onder het mom van "gezelschapsmaatje" en dan blijkt het niet te klikken om vervolgens een probleem te hebben.
Ik ben ook op zoek naar een gezelschapsmaatje voor mijn paard. Ben er nog steeds niet uit of het een merrie of een ruin wordt. En ben er zelfs niet over uit of het een paard of een pony wordt. :+ Komt tijd - Komt raad.