hooi verschimmeld

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BullyCotton

hooi verschimmeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 17:43

Hallo,
Ik heb mijn paard bij mijn (half) buren staan, sinds nu 2 of 3 maand..
Maar het hooi verschimmeld heel erg snel.. we hebben van die ronde grote in plastic verpakte balen.
we zetten de balen altijd rechtop en verspreiden iets er van, maar het binnenste is altijd aan het broeien!
We hebben nu al 4 keer met de sjovel een andere baal op moeten halen, en geen 1 baal heeft het nog zonder schimmel kunnen doen!
het ligt niet aan de balen, want die zijn goed als ze uit de verpakking zeg maar komen,
weet iemand wat we er tegen kunnen doen?
Groetjes!

tamary

Re: hooi verschimmeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:46

Balen goed uit elkaar trekken, stukken plak kan wel, maar heel stuk wordt te heet.

Hier hebben we grote 4kanten balen op het land staan, als die open moeten halen we de plakken los en doen die onder zeil en op tegels + pallets, zo blijft alles goed.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:47

Je voer snelheid van de baal is te laag.
Hij gaat dus niet vlug genoeg op. Of meer paarden gaan voeren, of proberen of je kleine baaltjes ergens kan kopen. Je kan ook een grote baal kopen en een boer deze laten overpersen in kleine pakjes en deze laten wikkelen in folie.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:53

Ik koop geen ingepakte balen meer nadat mn paard flinke problemen aan zn luchtwegen heeft gekregen door de schimmel. Alleen nog droog hooi. Als je die balen niet binnen 2 weken op kan voeren dan zou ik ook gewoon voor droog hooi gaan, dat is veiliger :)

BullyCotton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 17:58

tamary: das wel een goed idee, dat gaan we zeker doen!
Johanna en 8nnemiek: das geen optie helaas, mijn buren hooien namelijk zelf, dus het voer blijft naar de paarden gaan, zelf heb ik nog 200 baal droog hooi liggen, dus zo'n probleem is het niet, als dat niet meer goed is feuren we even met de trailer heen en weer, maar het is natuurlijk wel vervelend, we vergoeden wel elke keer het hooi met geld, en het kost ons hooi als hun hooi niet goed is, aangezien hun paarden ook meteen droog hooi meekrijgen van ons..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:00

Kun je dan niet vragen of je buren in het vervolg het hooi langer kunnen laten drogen? Hoe langer het op t land droogt, hoe langer het na openen goed blijft, ook als t gewoon wordt ingepakt :)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 22:19

Het is buiten veel te warm om zo'n grote baal aan te breken, zeker voor maar een paar paarden. Het beste kun je nu echt hooi geven en het voordroog voor het najaar/winter bewaren. Zonde ook om al die balen weg te moeten gooien, voer is erg duur dit jaar.

@8nnemiek: van schimmel in voordroog kunnen ze koliek krijgen. Dat is zgn. voedselschimmel, zoals die bijv. ook op kaas of oud brood kan komen. Voor elke dier is deze schimmel slecht, maar een paard is er veel gevoeliger voor dan een schaap of rund.
Schimmels waardoor luchtwegproblemen ontstaan zijn droog en ervaar je als stof. Stoffig hooi zit vol schimmels en dit stof (eigenlijk de schimmels) dringen veel dieper de luchtwegen binnen dan gewoon stof zoals in zaagsel. Als je paard luchtwegproblemen heeft, kun je dus beter voordroog geven ipv hooi (of stro). Precies andersom dus.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 07:41

grote balen krijg je nu, met weinig paarden gewoon niet op tijd op
ik voer in de zomer hooi, en in de winter voordroog

Enige wat je kan doen, maar dat neemt heel veel ruimte in beslag, is het hele pak uit elkaar halen en zo laten drogen, maar er komt echt veel van zo`n baal af kan ik je zeggen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 09:26

inderdaad, als je voersnelheid te laag is kun je nu geen grote balen open trekken. Als het niet kurkdroog is (dus net zo droog als gewoon hooi) moet het binnen een paar dagen op. Hier ging het na 4 dagen broeien van het voorjaar met een graad of 20.
Toen ik het jaar ervoor balen had die 4 dagen gedroogd hadden op het land en net hooi waren kon het wel 3 of 4 weken open liggen zonder te broeien. Ik zou adviseren nu jullie hooi te voeren en van het najaar/winter hun voordroogbalen. Nu lopen ze misschien nog op de wei hele dagen? Dus voer je 1, hoogstens 2x per dag? In de winter, zonder gras, voer je dubbel zo veel en gaat het ook 2x zo hard...

Als het ooit weer droog komt en mijn land gemaaid kan worden laat ik het overigens ook in kleine pakjes persen en wikkelen. Het is wel 2x zo duur in verhouding, maar dan weet ik wel dat ik voor voorjaar, zomer en najaar eventueel goed voer heb. Zo'n klein baaltje kan ik met 4 paarden binnen 4 dagen makkelijk opvoeren.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 09:32

Of sneller voeren of helemaal uitleggen, maar daar moet je wel de ruimte voor hebben.....

Hoeveel paarden krijgen er hooi dan?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 10:11

Helemaal openhalen idd.
Ik zit met hetzelfde en ik voer de (grote) balen binnen een kleine week op, dag of 5 a 6. Met 3-4 dagen kan ik hele stukken weggooien vanwege de schimmel. Volgens mij is het gewoon te broeiierig weer geweest.

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 20:46

het is idd ook nog erg warm voor die ballen
in de winter kunnen ze rustig 2 weeken open ligen

ik voer kuil?hooi in plastick van november tot maart daarna ga ik over op hooi