Aangezien er zoveel mogelijkheden zijn, graag advies. We hebben een buitenbak van 20 x 40, waarbij 3 jaar terug de gele grond naar boven is gehaald en de zwarte eronder. Laag gele grond is ong. 50 cm. Die bleek al snel te rul en te zwaar voor de paarden. Toen is er Megatop houtchips opgedaan, ongeveer 10 cm en we hebben 1,5 jaar een goede bak gehad. Het is nu echter al weer verteerd en hebben een te zware bodem. We hebben voorkeur voor natuurlijk produkt, maar beveel ook maar andere dingen aan.
Wat zouden jullie doen? Er is geen mogelijkheid om te sproeien.
Oude bovenlaag laten afgraven en afvoeren en nieuwe laag Megatop er op.
sabien70
Geplaatst: 26-08-10 17:33
Ook bij ons is de bodem zonder houtschillen veel te zwaar om fijn te rijden... helaas een keer in de zoveel tijd moet er toch een vrachtwagen schillen worden verspreid in de bak!
Sabien
Excuseme
Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-10 19:09
DubbelDun schreef:
Oude bovenlaag laten afgraven en afvoeren en nieuwe laag Megatop er op.
Ja en over 1,5 jaar weer 1500 euro betalen? Er moeten betere oplossingen zijn.
Ik ga dit even volgen, bij mij op stal willen ze mogelijk een stuk land afgraven en het witte zand naar boven halen, maar dat is te mul. Ik wil wel weten wat voor mogelijkheden er zijn. Is vilt niet een goeie?
Urielle
Geplaatst: 26-08-10 20:29
Mijn instructeur heeft het steeds over gewoon maar pakken houtkrullen in, te beginnen met een pak of 40 en daar gewoon regelmatig een aantal pakken bij inslepen. Na grote concoursen zou je die ook gewoon met een vrachtwagen kunnen laten komen schijnbaar. Ik heb daar verder geen ervaring mee trouwens.
en als je bv je bak niet kan laten draineren, wat is dan een optie om bij het zand te doen waardoor je langer buiten kan rijden etc..zonder dat het te nat wordt?
Urielle
Geplaatst: 26-08-10 20:34
Natte houtkrullen worden niet glad, maar mij leek het idd snel te verteren. Hij zei echter dat het niet is net als met houtsnippers dat er restanten steeds achterblijven en dat het een kwestie is van regelmatig bijvullen. Ik heb het er nog niet in durven gooien, maar zit ook met een (gedraineerde) bak met twee soorten rivierzand die nog in moet zakken en echt vreselijk zwaar is.
Ok, ik heb geen ervaring met houtkrullen verder. Ik denk wel dat je doordat het veel bijgevuld moet worden, uiteindelijk net zo duur of duurder uit bent, dan wanneer je een andere bodem erin laat leggen...
stefje
Geplaatst: 26-08-10 20:38
Er is een topic over kokos, in de lengtes kort of lang: [VSW] Kokos in de buitenbak?? Ik ben het ernstig aan het overwegen voor mijn buitenbak
Ik wil geen houtchips of krullen of wat dan ook wat binnen enkele jaren gaat verteren, ik heb daar geen goed gevoel over, uiteindelijk houd je volgens mij grond over in de bak, waar je eerst een zandbak had... Kokos schijnt niet (snel) weg te rotten, meer te verkruimelen uiteindelijk.