Strooisel inloopstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaspar

Strooisel inloopstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 16:51

Welk strooisel/ bodembedekking is volgens jullie nu echt het beste voor een inloopstal met vrije uitloop?
Het is geen potstal, maar word gewoon dagelijk schoon gemaakt.
De paarden plassen altijd binnen en soms poepen ze er ook.
Onze stoeptegel bodem is heel erg ongelijk (hoogte verschil soms 1,5 cm), dus niets of rubber matten is helaas geen optie.

Ik wil absoluut geen vlas!

Wat gebruiken jullie?
Laatst bijgewerkt door Kaspar op 26-08-10 17:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:52

Ik heb rubbermatten, doorlatend. Is stroef, warm en laat de urine door. Heel makkelijk schoon te houden en loopt niet uit naar buiten. Met stalbedekking heb je altijd het probleem dat ze het je bak inlopen waardoor je drainage dichtslibt.

ZusJacobs

Re: Strooisel inloopstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:54

Wij hebben niks in onze inloop stal (tegels) maar zand lijkt mij ook wel fijn.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 17:04

Suzanne F. schreef:
Ik heb rubbermatten, doorlatend. Is stroef, warm en laat de urine door. Heel makkelijk schoon te houden en loopt niet uit naar buiten. Met stalbedekking heb je altijd het probleem dat ze het je bak inlopen waardoor je drainage dichtslibt.

Ik heb mijn vraag even wat aangevult.
Wegens ongelijke bodem is matten geen optie voor ons.

Naar buiten lopen van strooisel is niet zo'n groot probleem. Voor de stal is eerst nog een flink stuk betegeld wat ik elke dag schoon veeg.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 17:05

ZusJacobs schreef:
Wij hebben niks in onze inloop stal (tegels) maar zand lijkt mij ook wel fijn.

Gaat zand niet onwijs stinken na verloop van tijd?
Wij hebben ook een tegelbodem namelijk. Lijkt mij dat de urine niet helemaal weg kan lopen en het zand dus uiteindelijk verzadigd word en flink gaat soppen en stinken?

iemand hier ervaring mee?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:29

Ik vind 1,5 cm niet onoverkomelijk om matten te gebruiken hoor. Desnoods egaliseer je eerst de tegels met een dun laagje beton.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:19

Wij hebben hier niks en het stink niet hoor, en paarden pissen er regelmatig in :j Zand heb ik niet geprobeerd maar lijkt mij wel een optie om eens te proberen. Matten vind ik zelf erg vies.. geen idee waarom maar heb het idee dat dat eerder gaat stinken.

sabien70

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:26

Mijn zus heeft ook een inloopstal voor 4 paarden, ze worden echter alleen in de zomer gebruikt door de beessies... er ligt helemaal niets op de bodem, betonvloer, makkelijk schoon te maken.

Sabine

Suusel19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:51

wij gebruiken vlas. Ook prima schoon te houden en de onderlaag versconen we een keer in het half jaar ofzo. Maar bij ons plassen en poepen ze er nauwelijks in, alleen bij slecht weer.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 21:39

DubbelDun schreef:
Ik vind 1,5 cm niet onoverkomelijk om matten te gebruiken hoor. Desnoods egaliseer je eerst de tegels met een dun laagje beton.

Zouden ze een dun laagje beton niet kapot trappen?
Heb jij zelf ervaring met rubber matten?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 22:52

Waarom wil je bodembedekking, zodat ze ook kunnen liggen in de stal? Dan vind ik een mat ideaal. Ik weet niet of het hoogteverschil tussen de tegels kwaad kan, maar wellicht dat je een onderlaag neer kan leggen zodat je rubbermat niet beschadigd.

Als je toch strooisel wil, dan hangt het af hoe je het af wil voeren en of je opslagruimte hebt. Zaagsel of gehakseld stro geeft niet zoveel afval en zit in handige plastic balen.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 23:08

DubbelDun schreef:

Dun laagje beton wordt 'em niet. Je hebt tenminste 6 cm nodig en een wapening, anders knapt het zo. Beton is nog prijzig ook (ronde de € 80,00 - 100,00 p/m3 en je hebt een minimale afname anders krijg je een toeslag). Maar je kunt de tegels er toch uitpakken en opnieuw vlak leggen?

Ik gebruik in mijn inloopstal stro en dat bevalt me het allerbeste. Vlas en zaagsel geprobeerd maar dat vond ik waardeloos. Ik heb 2 containers (20 ft ofwel 6x2.40) waarvan 2 m van de zijkant dicht is. De andere 4 meter is open. Ik heb ze haaks op elkaar geplaatst en daarvoor is zo'n 50 m2 betonplaat. Ze lopen wel wat zo naar buiten, maar dat is te verwaarlozen. De drollen haal ik dagelijks zoveel mogelijk weg en strooi dan goed op. Als het te nat wordt of een te dik pak, dan haal ik het eruit. Voordeel van stro vind ik ook dat ze na het opstrooien er lekker in staan te pluizen. En dat terwijl ze goed en smakelijk voordroog in de bakken hebben. Ik had er afgelopen winter 5 paarden staan en kon het best netjes houden.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 00:18

Sammyoo schreef:
Waarom wil je bodembedekking, zodat ze ook kunnen liggen in de stal? Dan vind ik een mat ideaal. Ik weet niet of het hoogteverschil tussen de tegels kwaad kan, maar wellicht dat je een onderlaag neer kan leggen zodat je rubbermat niet beschadigd.

Als je toch strooisel wil, dan hangt het af hoe je het af wil voeren en of je opslagruimte hebt. Zaagsel of gehakseld stro geeft niet zoveel afval en zit in handige plastic balen.

Mijn paarden liggen idd erg graag in de stal snachts.
Afvoeren is geen probleem. Ik breng het bij een boer of gooi het in de tuin swinters. Enkel zaagsel wil deze boer niet hebben.
Opslagruimte is ook geen probleem, de schuur en evt garage zij groot genoeg

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 00:25

Marion71 schreef:
DubbelDun schreef:

Dun laagje beton wordt 'em niet. Je hebt tenminste 6 cm nodig en een wapening, anders knapt het zo. Beton is nog prijzig ook (ronde de € 80,00 - 100,00 p/m3 en je hebt een minimale afname anders krijg je een toeslag). Maar je kunt de tegels er toch uitpakken en opnieuw vlak leggen?

Ik gebruik in mijn inloopstal stro en dat bevalt me het allerbeste. Vlas en zaagsel geprobeerd maar dat vond ik waardeloos. Ik heb 2 containers (20 ft ofwel 6x2.40) waarvan 2 m van de zijkant dicht is. De andere 4 meter is open. Ik heb ze haaks op elkaar geplaatst en daarvoor is zo'n 50 m2 betonplaat. Ze lopen wel wat zo naar buiten, maar dat is te verwaarlozen. De drollen haal ik dagelijks zoveel mogelijk weg en strooi dan goed op. Als het te nat wordt of een te dik pak, dan haal ik het eruit. Voordeel van stro vind ik ook dat ze na het opstrooien er lekker in staan te pluizen. En dat terwijl ze goed en smakelijk voordroog in de bakken hebben. Ik had er afgelopen winter 5 paarden staan en kon het best netjes houden.

Daar was ik dus ook al bang voor met dat beton. Tegels eruit halen is helaas geen optie. De vorige eigenaar van ons huis heeft ze in cement vast gezet. Hij had boxen van 3x2,5m en heeft dit dus per stal zo gedaan. Toen wij alle boxwanden eruit gesloopt hadden werd pas het hoogte verschil zichtbaar.
Mag ik vragen hoeveel balen stro jij per maand verbruikt, hoe vaak jij uitmest (pisplek) en hoeveel je afval per maand is?

Stro heb ik namelijk ook al over lopen denken omdat dit nog vrij betaalbaar is. Als dat verpakte en gehakselde spul is allemaal zo duur geworden (net als goed hooi)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 09:28

Kaspar schreef:
Daar was ik dus ook al bang voor met dat beton. Tegels eruit halen is helaas geen optie. De vorige eigenaar van ons huis heeft ze in cement vast gezet. Hij had boxen van 3x2,5m en heeft dit dus per stal zo gedaan. Toen wij alle boxwanden eruit gesloopt hadden werd pas het hoogte verschil zichtbaar.
Mag ik vragen hoeveel balen stro jij per maand verbruikt, hoe vaak jij uitmest (pisplek) en hoeveel je afval per maand is?

Stro heb ik namelijk ook al over lopen denken omdat dit nog vrij betaalbaar is. Als dat verpakte en gehakselde spul is allemaal zo duur geworden (net als goed hooi)

Da's idd een onmogelijke klus. Enige optie is alles eruit hakken (moet te doen zijn met een kango) en opnieuw leggen. Kan me voorstellen dat je daar niet echt om staat te springen.

Ik gebruikte voor die 5 paarden per week gemiddeld zo'n 5 balen stro, op beide containers en dan gerekend van december t/m half mei. Viel mij erg mee, zeker als ik dat vergelijk met de paarden die ik gewoon in binnenboxen heb staan. De buitenpaarden plasten en poepten er niet alleen, maar gingen er ook graag liggen. Van tevoren had iedereen me gezegd dat ze dat niet zouden doen en liever een dutje in de paddock deden, maar met zo'n winter vonden ze het strobedje maar wat fijn. Vanaf het voorjaar gingen ze er idd niet meer liggen, maar dat andere deden ze er nog wel. :D
Hoe vaak ik er alles uithaalde verschilde erg. Soms kon het wel 2 tot 3 weken blijven liggen, soms maar een week. Dit zat 'em vooral in het weer; veel regen --> natte paarden, dus meer in de container staan en hun natte lijven. Hoe langer het erin lag, hoe meer ik te mesten had. Ik strooide wel gewoon dagelijks op en hoe meer je erin stopt, hoe meer je eruit haalt.

Stro gaat ook flink duurder worden. Ik heb het nog niet binnen, maar van m'n leverancier al begrepen dat ik nu zo'n 70-80 cent per pak meer ga betalen dan vorig jaar en mss wordt het nog wel wat duurder.
Je zou ook een combinatie van stro en een pak vlas kunnen gebruiken. Voor een aantal binnenpaarden bevalt mij dat super. Vlas neemt gewoon meer vocht op dan stro, maar tegen 1 pak vlas kun je bijna 2 balen stro gebruiken. Ik gebruik het bij de rommelkonten (die alles door elkaar hutselen).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 10:14

hennepstrooisel ligt er nu bij ons in. Dat eten ze niet, composteert ook snel en neemt veel vocht op.

Ik vind stro erg veel ruimte innemen en het neemt veel minder goed vocht op waardoor je staller sneller nat zijn en meer stinken. Je hebt er een dikkere laag van nodig en blijft haken achter de benen waardoor ze het sneller en meer naar buiten lopen als je niet een hoge drempel hebt.

Strokorrels zou voor mij nog een alternatief zijn.
Hennepstrooisel kost hier 6 euro per pak. Duurder dan stro normaal gesproken, maar voor mij zijn de nadelen te groot omdat we onvoldoende mogelijkheden hebben voor opslag (zowel stro als mest) en afvoer.

ps: je kunt ook gewoon meerdere vloeistofdichte matten nemen, of je legt alleen een mat/matten neer op het hoge deel en gebruikt het lage deel om in te strooien. Als de tegels wel gelijkmatig liggen (dus vlak, met per vroegere staldeel wat hoogte verschil) is dat geen probleem.
drainerende matten zou ik niet doen omdat jouw tegels in cement gelegd zijn en de urine dus niet weg kan zakken tussen de tegels. Dat gaat ontiegelijk stinken en soppen!

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 10:43

Marion71 schreef:
Da's idd een onmogelijke klus. Enige optie is alles eruit hakken (moet te doen zijn met een kango) en opnieuw leggen. Kan me voorstellen dat je daar niet echt om staat te springen.

Ik gebruikte voor die 5 paarden per week gemiddeld zo'n 5 balen stro, op beide containers en dan gerekend van december t/m half mei. Viel mij erg mee, zeker als ik dat vergelijk met de paarden die ik gewoon in binnenboxen heb staan. De buitenpaarden plasten en poepten er niet alleen, maar gingen er ook graag liggen. Van tevoren had iedereen me gezegd dat ze dat niet zouden doen en liever een dutje in de paddock deden, maar met zo'n winter vonden ze het strobedje maar wat fijn. Vanaf het voorjaar gingen ze er idd niet meer liggen, maar dat andere deden ze er nog wel. :D
Hoe vaak ik er alles uithaalde verschilde erg. Soms kon het wel 2 tot 3 weken blijven liggen, soms maar een week. Dit zat 'em vooral in het weer; veel regen --> natte paarden, dus meer in de container staan en hun natte lijven. Hoe langer het erin lag, hoe meer ik te mesten had. Ik strooide wel gewoon dagelijks op en hoe meer je erin stopt, hoe meer je eruit haalt.

Stro gaat ook flink duurder worden. Ik heb het nog niet binnen, maar van m'n leverancier al begrepen dat ik nu zo'n 70-80 cent per pak meer ga betalen dan vorig jaar en mss wordt het nog wel wat duurder.
Je zou ook een combinatie van stro en een pak vlas kunnen gebruiken. Voor een aantal binnenpaarden bevalt mij dat super. Vlas neemt gewoon meer vocht op dan stro, maar tegen 1 pak vlas kun je bijna 2 balen stro gebruiken. Ik gebruik het bij de rommelkonten (die alles door elkaar hutselen).

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Die stenen eruit hakken zien we hier niet zo zitten. De hele stal heeft bij elkaar al aardig wat gekost en manlief ziet me aankomen ;)
Ik heb op dit moment een boerje gevonden die stro aan huis levert en lost voor 2,75 per baal. Mijn vaste hooi leverancier rekend 5 euro voor een baal huis gelevert en gelost. Kwalitiet is bij beide prima.
Nu heb ik maar 1,5 paard (paard en mini pony) dus mijn stro verbruik zal een stuk lager zijn. Ik schat 1 baal per week?

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 10:48

joyce B schreef:
hennepstrooisel ligt er nu bij ons in. Dat eten ze niet, composteert ook snel en neemt veel vocht op.

Ik vind stro erg veel ruimte innemen en het neemt veel minder goed vocht op waardoor je staller sneller nat zijn en meer stinken. Je hebt er een dikkere laag van nodig en blijft haken achter de benen waardoor ze het sneller en meer naar buiten lopen als je niet een hoge drempel hebt.

Strokorrels zou voor mij nog een alternatief zijn.
Hennepstrooisel kost hier 6 euro per pak. Duurder dan stro normaal gesproken, maar voor mij zijn de nadelen te groot omdat we onvoldoende mogelijkheden hebben voor opslag (zowel stro als mest) en afvoer.

ps: je kunt ook gewoon meerdere vloeistofdichte matten nemen, of je legt alleen een mat/matten neer op het hoge deel en gebruikt het lage deel om in te strooien. Als de tegels wel gelijkmatig liggen (dus vlak, met per vroegere staldeel wat hoogte verschil) is dat geen probleem.
drainerende matten zou ik niet doen omdat jouw tegels in cement gelegd zijn en de urine dus niet weg kan zakken tussen de tegels. Dat gaat ontiegelijk stinken en soppen!

Stro neemt idd flink wat plaats in, maar ik heb de ruimte ervoor dus dat is geen probleem.

Ik heb er momenteel hennep in liggen, koste voorheen 5 euro. Super spul, maar ik verbruik er aardig wat pakken van per week en het is vrij duur geworden, dus zijn we opzoek naar een alternatief. Aangezien alles in onze economie duurder word en de salarissen gelijk blijven en ik graag mijn paarden aan huis wil blijven houden. De compost van hennep is ook super, je gooit het zo in je tuin en de planten groeien er als een trein op :D

Helaas is de stalbodem nergens gelijk bij ons. Dus ik vrees als ik vloeistof dichte matten leg er op bepaalde plekken toch plassen komen te staan. Ik vraag me ook af of op 1 plaats strooisel werkt bij die varkens van mij.

Tis moeilijk zeg

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 11:21

Wij hebben geen strooisel in de inloopstal liggen. Ze staan gewoon op beton. Heerlijk makkelijk schoon te houden en beter voor de hoeven dan stro o.i.d.

Soms wordt er in gemest en dan halen we het er meteen uit. De ruinen plassen buiten want ze vinden dat gespetter tegen hun benen vies :D. De merries plassen nog weleens binnen.

leonie1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 11:25

Kun je geen beton storten over de tegels? Wij hebben een betonnen vloer en daar doe ik altijd stro in maar alleen in het achterste stuk zodat het ook in de stal blijft en niet door de hele wei verspreid wordt. Laat ongeveer de eerste meter vanaf de doorgang zonder bodembedekking.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 11:28

Wij werken ook gewoon met zand. Er staan nu 4 paarden al 3 maanden en als je elke dag de boel ff uitschept, is er niks aan de hand. Wij doen gewoon welke dag een rondje met de kruiwagen.... Nu hebben wij aangrenzend ook een wei waar ze veel plassen.... Maar ik vind het zad erg prettig....

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 12:30

Wij hebben tarwestro in de inloopstal, de stal wordt door 8 paarden gebruikt en in de winter strooien we elke dag 2 pakjes. We potten het op en in het voorjaar wordt de stal helemaal leeg getrokken. In de zomer verbruiken we veel minder stro ongeveer 1 pakje per 2/3 dagen, maar de stal wordt dan weinig gebruikt door de paardjes, voornamelijk alleen door de 2 paardjes die last hebben van zomereczeem, zij staan er graag 's ochtends en 's avonds te schuilen tegen de mugjes.
Het naar buiten lopen van het stro valt reuze mee, het is maar een beetje en dan ligt het niet verder dan een meter voor de stal. Een kwestie van elke dag even terug scheppen.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 13:10

Dani_ schreef:
Wij hebben geen strooisel in de inloopstal liggen. Ze staan gewoon op beton. Heerlijk makkelijk schoon te houden en beter voor de hoeven dan stro o.i.d.

Soms wordt er in gemest en dan halen we het er meteen uit. De ruinen plassen buiten want ze vinden dat gespetter tegen hun benen vies :D. De merries plassen nog weleens binnen.

Liggen jou paarden dan nooit?
Hier liggen ze graag 's ochtends en 's nachts in de stal, zeker nu het zo nat is buiten.
In de zomer willen ze nog wel eens buiten slapen

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 13:13

denise04 schreef:
Wij werken ook gewoon met zand. Er staan nu 4 paarden al 3 maanden en als je elke dag de boel ff uitschept, is er niks aan de hand. Wij doen gewoon welke dag een rondje met de kruiwagen.... Nu hebben wij aangrenzend ook een wei waar ze veel plassen.... Maar ik vind het zad erg prettig....

Mijn paarden komen dus echt doelbewust de stal in om te plassen :(
Hoe zit dat met stank?

Heel soms plassen de paarden buiten in de paddock, en als ik dan kijk hoe erg dat al stinkt

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 13:14

Stelvio schreef:
Wij hebben tarwestro in de inloopstal, de stal wordt door 8 paarden gebruikt en in de winter strooien we elke dag 2 pakjes. We potten het op en in het voorjaar wordt de stal helemaal leeg getrokken. In de zomer verbruiken we veel minder stro ongeveer 1 pakje per 2/3 dagen, maar de stal wordt dan weinig gebruikt door de paardjes, voornamelijk alleen door de 2 paardjes die last hebben van zomereczeem, zij staan er graag 's ochtends en 's avonds te schuilen tegen de mugjes.
Het naar buiten lopen van het stro valt reuze mee, het is maar een beetje en dan ligt het niet verder dan een meter voor de stal. Een kwestie van elke dag even terug scheppen.

Hoe zit het met de stank in dit geval?
Onze stal zit aan ons huis vast en ik heb weinig zin om in huis zo'n zeiklucht te ruiken