waar op te letten bij pensionstal

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

zondersokken

waar op te letten bij pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 15:11

Hallo ik ben nieuw hier dus hoop dat ik mijn berichten goed plaats.
Met de tijd wil ik graag een eigen pony/paard kopen en natuurlijk wil ik een goede plaats ervoor vinden.
Wat zijn de belangrijkste zaken waar ik op moet letten bij mijn keuze voor een pensionstal?
Weten jullie goede adressen in zeeland (walcheren)

8nnemiek

Re: waar op te letten bij pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:15

Weidegang voor zomer én winter :j Dat is het aller belangrijkst voor elk paard. Liefst zelfs mogelijkheid tot dag en nacht buiten.
Verder ligt het aan je eigen voorkeur. Wil je een grote stal met mooie bak en veel mogelijkheden? Of een kleine, goedkope, gezellige privéstal? Dat is allemaal aan jou :)

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:17

Hoe de paarden eruit zien op de pensionstal, zien ze er goed uit. Hoe lang staan de paarden 's zomers buiten en hoe lang in de winter. Hoe groot zijn de stallen, is er veel natuurlijk licht. Hoe is de bak, zowel in de zomermaanden als in de wintermaanden. Wat zijn er verder voor faciliteiten. Hoe vaak word er gevoerd, zowel ruwvoer als krachtvoer. Hoe is de sfeer.

En wat vind jij belangrijk voor je paard? En wat vind je belangrijk voor jezelf qua faciliteiten? :)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:19

Wat wil je met je paard gaan doen: heb je een goede (binnen)rijbak nodig, of juist fijne uitrijdmogelijkheden?

Voor mij persoonlijk is het belangrijk dat mijn paard 24/7 in een kudde buiten kan staan in een verzorgde omgeving, met mogelijkheid tot schuilen en altijd beschikking over kwalitatief goed ruwvoer en vers drinkwater. Voor mijzelf zocht ik pensionhouders met verstand van paarden én klantvriendelijk, een goede sfeer onder de klanten, vlakbij het bos/ heide, een goede rijbak, niet te ver van huis en binnen budget.

Het was ff zoeken hoor :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:21

Voor mij was het enige dat echt maar dan ook echt belangrijk was: Ook in de winter naar buiten. Verder vind ik vrijheid erg belangrijk. Ik wil zelf bepalen hoeveel hooi mijn paard krijgt en wat ik haar voer en anderen hebben zich daar niet mee te bemoeien.

thysvisscher

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:27

Ik vind het niet alleen belangrijk dat het paard vaak naar buiten kan (en dat hoeft van mij heus niet de hele dag) maar ook dat ik in de winter kan rijden. Met alleen een matige buitenbak, sta je als het tegen zit maanden langs de zijlijn te kijken in de winter. Zeker als we weer zo'n winter krijgen als vorig jaar!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:27

als je weidegang wilt in de winter beperk je de mogelijkheden wel heel erg, zeker als je in Zeeland woont...

Een stal waar de paarden in de winter een aantal uren (vragen naar hoeveel uren ze garanderen) in een buitenbak of paddock komen voldoet ook prima. Weidegang in de winter is ook niet alles op kleigrond. Wordt dikke gladde modderbende...

Vraag naar het dagritme van de paarden in de verschillende seizoenen (dus hoe vaak voeren, wanneer naar buiten en binnen en voor hoe lang, waar lopen ze? etc. ) en wat zij doen in de verzorging en wat je eventueel zelf moet dien, vraag naar de kosten van de stalling, wat zit er bij in en welke kosten komen er nog overheen. Staan de paarden alleen, in tweetallen, kleine groepjes of 1 grote groep? Merries en ruinen samen of apart?

Vraag naar de voorzieningen en bekijk deze ook. Vraag naar de stallen en welke stal er vrij is en of je paard steeds dezelfde stal houdt, of dat ze zelf wel eens wisselen.

Vraag wat en hoeveel er gevoerd wordt, wat voor strooisel er in de stallen gebruikt wordt, of gebruikt mag worden en hoevaak er uitgemest wordt/mag worden.

TRailerstalling? Zijn daar extra kosten aan verbonden?

zondersokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 16:36

Bedankt voor de goede tips die al binnen komen, ik ben nog niet zover maar wil me goed voorbereiden. Ga al deze tips zeker gebruiken.
Zijn er hier mensen die in zeeland staan?

viviandl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:03

Ga vooral eens rondkijken want er zit zo'n groot verschil in stallingen, niet alleen prijs maar ook de grootte vd stal is belangrijk en of ze buiten komen en of je een binnenbak wil of een goede buitenbak die ze ook in de winter goed houden.

dodo1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:05

Ik heb ook in eerste instantie gelet op weidegang in zomer en winter, daarnaast vond ik het belangrijk dat mijn paard een mooie ruime stal kreeg en dat de stal in zijn geheel er netjes en verzorgd bij lag. Ik vond het ook wel prettig te weten wat ik moest betalen en vooral: waarvoor.

Ik betaal nu, nu ik verhuisd ben, minder maar moet meer zelf doen. Daarentegen is de stal waar ik nu sta veel gezelliger en "zijn de paarden blij". Er hangt zeg maar een soort goede vibe :)

Eekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 23:32

vraag ook of ze eventueel bereid zijn je paard iets anders te voeren dan de standaardbrok, dus of dat je zelf kunt bepalen welk voer je paard krijgt.
(heb nogal gedoe gehad toen ik ander merk brok wilde voeren..)

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 23:37

Kijk goed naar de paarden die er al staan; zijn ze niet te mager, zijn ze vrolijk, etc. Daar kun je al heel veel uit afleiden!

cooky_chanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 00:07

Hoe zien de paarden eruit, de stallen (schoon), de stal in het algemeen (opgeruimd, etc). Hoe zijn de medewerkers, mensen met verstand van paarden. In Zeeland zijn er ook veel boeren die er een pensionstal bij doen voor wat extra inkomen. Vaak zijn die wel wat goedkoper, maar ze hebben meestal niet zo veel verstand van paarden. Een goede stal in Zeeland en op Walcheren is De Kroo, niet goedkoop maar wel een goede stal met mensen die hun vak verstaan.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 00:18

Op Walcheren zijn een hoop (kleinschaligere) pensionstallen:
Tevel, Koudekerke
Zuidwerve, Koudekerke
De Braamhof, Koudekerke
Neerland, Biggekerke
Marinushoeve, Biggekerke
Dieleman, Ritthem
Geertse, Ritthem
en nog veel meer.

Maar ook maneges:
Stal Groot Prooyen, Middelburg
De Kroo, Nieuwland
Scheldestad, Vlissingen
Zwaanhoek, Koudekerke
Ponyhof, Aagtekerke
De Pagter, Hoogelande
De Eendracht, Vrouwenpolder

En inderdaad een boel boertjes die het erbij doen, maar daar zou ik zelf niet voor kiezen.

Bij Marinushoeve, Zuidwerve, Neerland en Geertse zou ik mijn paard met gerust hart zetten, bij die anderen zou ik het zelf niet zo snel doen omdat ik er wat slechte ervaringen mee heb en bij maneges niet omdat ik geen kinderen bij mijn paard zou willen hebben, maar het zou best kunnen dat jij er anders over denkt, TS.

Zuidwerve heeft van al deze pensionstallen trouwens nog de meeste "luxe": Binnenbak en meerdere buitenbakken van verschillende formaten, veel weiland, boxen met halve wandjes zodat paarden contact kunnen maken, het is zo goed als volpension (zitten wat voorwaarden aan, maar niet veel), je hebt geen opzegtermijn dus je kunt weg wanneer je wilt en de sfeer is er goed :)

Geertse is ook luxer, maar ook meteen een stukkie duurder en persoonlijk vind ik de sfeer er wat minder.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 00:26

-hoe lang kan mijn paard naar buiten per dag zomer\winter
-is er weidegang ,hoe lang?
-hoe vaak wordt er gevoerd? mag ik zelf meebeslissen ,is er mogelijkheid zelf voer klaar te zetten
- hoe vaak en hoeveel ruwvoer hooi of kuil?
- mag ik een eigen instrukteur laten komen
hoe fris ruikt het op stal?
-is het licht en fris?
-hoe is het met de voorzieningen, wanneer mag je van de rijbanen longeerruimte gebruik maken? met hoeveel per keer?
- is er een vereniging aanwezig,organiseren zij veel [positief\negatief]
- kan ik mijn trailer stallen
-kan ik vanaf stal een buitenrit maken?
-hoe voelt de sfeer, is het rustig en relaxed ,hoe gaan de mensen met elkaar om? of is het druk onrustig en schreewerig?
-hoe staan de paarden op stal? onrustig,veel met "gebreken"zuigbanden,slaan tegen deur ,weven,zuur over de deur?

zondersokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 09:36

Bedankt voor de tips en konstantine bedankt voor de namen ik ga ze zeker bekijken!
Mijn voorkeur gaat uit naar een van de kleinere waar vooral eigenaars paarden staan.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:07

In welke omgeving zoek je precies? (Zeelnd is niet super groot, maar als je in Zeeuws Vlaanderen woont is Walcheren best ver :')

War sta jij dan Konstantine?
Ik ben zelf ook wat aan het oriënteren op stallen, we willen in november voor een ander paard gaan kijken en vanwegen de herinnering aan ons pas overleden paard zie ik het niet meer zitten om terug te gaan (stond in Kleverskerke). Ik rijd nu die van m'n tante in Koudekerke (die staat bij haar ouders en nemen geen pensionklanten aan) en de ruiterpaden daar bevallen me toch wel prima.
De "eisen" die ik heb: fatsoenlijke bak, niet te groote pension stal, goede sfeer, 's zomers 24-7 weidegang, eigen krachtvoer, fatsoenlijke stallen met zicht en contact op/met de andere paarden, hoewel het systeem van de Zuidwerve voor mij niet hoeft, als je een klier naast je hebt staan zit je paard onder de bijt wonden...

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:39

Ik ga voornamelijk mee met Knollentuin:
Vraag ook hoeveel hectare grond ze hebben wat bestemd is voor de pensionpaarden (eigen paarden buiten beschouwing)
6 hectare klinkt veel maar als er 50 paarden staan is het helemaal niet veel. Ook zijn er staleigenaren die heel veel land niet willen gebruiken voor de paarden maar alleen voor het hooien.

Hoevaak komen ze in de winter naar buiten? Hoe wordt dit geregeld? Andere groepjes?

Bekijk heel goed hun hooi, ruikt het muffig? Is het beschimmeld? En kijk ook of er verschil is of er paarden zijn die ander hooi krijgen.

Persoonlijk vind ik het veel beter dat er frisse lucht in de stal komt. Schuren waarbij maar 1 deur is, wordt slecht geventileerd. Daar hangt een hele muffe vochtige lucht wat niet bevordelijk is voor de luchtwegen van je paard.

Is de afspuitplaats veilig of is de vloer spekglad?

Hoe zijn de mensen zelf? Komen ze geloofwaardig over? Of vertellen ze prachtige verhalen zonder de afspraken na te komen?
Probeer ook een eigenaar van een paard, die daar op pension staat, te spreken.

Welk voer krijgen ze? Welk merk brokken? Muesli?

Hoe vaak wordt er gemest? Wordt er iedere dag gemest of strooien ze gewoon weer een paar plakken over de huidige stront die er ligt?
Zaagsel? Stofvrije zaagsel of is het afval-houtpoeder van de zagerij? (met stukken hout ertussen wat prima in de hoeven past) :+

Hoe zijn de mensen? Heten ze je welkom of zijn ze hard aan het werk met de paarden/stallen.

Hoe is de omheining? Veilig? Stroomdraad? Breekbaar stroomlint? Prikkeldraad? Ijzerdraad?

Hoe is de ligging van het land? Laag land? (blijft veel water in na regenval) of hoog liggend land? Kan betekenen dat de paarden langer buiten mogen blijven .

Wat zijn de tijden wanneer de paarden daadwerkelijk naar buiten gaan? En wanneer naar binnen? Zijn dit tijdstippen waar jij je in kan vinden?

Komen de kosten overeen met wat je echt krijgt? Of eigenlijk; wat je paard krijgt?

knollentuin schreef:
-hoe lang kan mijn paard naar buiten per dag zomer\winter
-is er weidegang ,hoe lang?
-hoe vaak wordt er gevoerd? mag ik zelf meebeslissen ,is er mogelijkheid zelf voer klaar te zetten
- hoe vaak en hoeveel ruwvoer hooi of kuil?
- mag ik een eigen instrukteur laten komen
hoe fris ruikt het op stal?
-is het licht en fris?
-hoe is het met de voorzieningen, wanneer mag je van de rijbanen longeerruimte gebruik maken? met hoeveel per keer?
- is er een vereniging aanwezig,organiseren zij veel [positief\negatief]
- kan ik mijn trailer stallen
-kan ik vanaf stal een buitenrit maken?
-hoe voelt de sfeer, is het rustig en relaxed ,hoe gaan de mensen met elkaar om? of is het druk onrustig en schreewerig?
-hoe staan de paarden op stal? onrustig,veel met "gebreken"zuigbanden,slaan tegen deur ,weven,zuur over de deur?

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:17

Letizia schreef:
In welke omgeving zoek je precies? (Zeelnd is niet super groot, maar als je in Zeeuws Vlaanderen woont is Walcheren best ver :')

War sta jij dan Konstantine?
Ik ben zelf ook wat aan het oriënteren op stallen, we willen in november voor een ander paard gaan kijken en vanwegen de herinnering aan ons pas overleden paard zie ik het niet meer zitten om terug te gaan (stond in Kleverskerke). Ik rijd nu die van m'n tante in Koudekerke (die staat bij haar ouders en nemen geen pensionklanten aan) en de ruiterpaden daar bevallen me toch wel prima.
De "eisen" die ik heb: fatsoenlijke bak, niet te groote pension stal, goede sfeer, 's zomers 24-7 weidegang, eigen krachtvoer, fatsoenlijke stallen met zicht en contact op/met de andere paarden, hoewel het systeem van de Zuidwerve voor mij niet hoeft, als je een klier naast je hebt staan zit je paard onder de bijt wonden...

Ik heb geen paard, maar ik heb op alle stallen die ik noemde paarden verzorgd en ben op alle maneges vaak genoeg geweest om te weten waar ik wel of niet een paard neer zou zetten :)

Ruilen is bij Zuidwerve best bespreekbaar als er een klier naast staat hoor, en ze hebben ook een rijtje boxen die wel echt dicht zijn, volgens mij. :)

zondersokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 16:22

Ik woon in Vlissingen en dacht aan omgeving Koudekerke omdat dat goed te doen is op de fiets en lekker dicht bij het strand.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 16:29

Het is ook wel handig om te kijken of je wel tussen de eigenaren van de paarden past.
Het is niet leuk om als "boerinnetje" tussen "adelstand" te moeten opereren, ook als je ze maar weinig te zien krijgt. Er zullen opmerkingen al of niet in je gezicht komen over hoe je je kleed, je paard, je tuig, alles.
Andersom, als je zelf van een "klasse" bent is het niet prettig om tussen "simpele" mensen te opereren, je zult je aan hen ergeren en je zult doelwit zijn van grapjes en opmerkingen.

Ook kunnen bepaalde trainingsmethodes waar je mee geconfronteerd wordt, je tegenstaan. Meestal vertrekken de mensen die anders zijn en zo wordt het een vrij homogene groep van mensen die in 1 doel/methode geloven.

Dat klinkt heel erg, dat standenverschil, maar het is vaak wel degelijk aanwezig en voelbaar.
Kijk dus rond als er veel eigenaren zijn, en kijk of je daar tussen past.
Het is niet leuk voor jou en met name je paard, als je na een paar maanden moet verhuizen omdat je het er niet meer uithoudt.

Overigens geeft de staleigenaar vaak de toon al aan.

Kempkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 16:35

Hey,

Dat is voor iedereen verschillend, en ook voor elk paard en hoe je omgang is met paarden. Wil je je paarden natuurlijk houden dus dag en nacht buiten ook in de winter. Of wil je toch een wat luxer pensionstal. En wat je maandelijks kan uitgeven.

Dus eerst voor jezelf bekijken wat je wil en wat mogelijk is daarna eisen stellen. Ik zelf hecht veel waarde aan een goede bak, deze is echter buiten, maar en binnenbak is luxe. En als je een goede bak hebt kun je winters ook nog wel veel rijden. Verder moet de stal goed zijn, niet tochtig en geen scherpe punten en dergelijke. nou succes

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 16:55

Citaat:
Dus eerst voor jezelf bekijken wat je wil en wat mogelijk is daarna eisen stellen. Ik zelf hecht veel waarde aan een goede bak, deze is echter buiten, maar en binnenbak is luxe. En als je een goede bak hebt kun je winters ook nog wel veel rijden. Verder moet de stal goed zijn, niet tochtig en geen scherpe punten en dergelijke. nou succes

Zo keek ik vroeger ook maar tegenwoordig draai ik het om. Mijn paard moet er staan en ik niet.
Dan ga ik kijken wat een paard nodig heeft. Een paard is een bewegingsdier die zo'n 16 uur per dag eet. Dus dan zou ik al op zoek gaan naar een stal waar ze veel buiten lopen en vele porties eten krijgen (dus geen 3 maar het dubbele) of 24/7 beschikking hebben over ruwvoer.
Als er s'winters gebruik gemaakt wordt van paddocks horen deze ook droog te zijn . En dan zou ik het ook belangrijk vinden dat hier gevoerd wordt.
Verder is een paard een sociaal dier wat ik groepen leeft. Weide en paddock gang dus in groepen.

Ik denk dat dit wel echte basis voorwaarden zijn om een paard op een gezonde manier te huisvesten.
Een paard hoort zo min mogenlijk op stal, hoe meer op stal hoe meer problemen zoals gezondheidsklachten of vervelings 'ondeugden'.
Maar ook voor jezelf een paard wat niet lekker vrij kan bewegen zal zijn kans nemen wanneer jij erop zit, niet echt safe.

Als dit goed is komen de wensen voor de ruiter.
Binnenbak/buitenbak, spuitplaats, rijmogenlijkheden, personen die de stal runnen (al kom je hier pas achter als je er een tijdje staat), mede stalgenoten.
Maar meestal kun je aan de buitenkant wel een beetje opmaken wat voor type mensen er zijn.

Maar onthoud :overal is wel iets. Ik heb best veel stallen gehad en sta nu op een stal die voormijzelf is. En als je het dan nog helemaal zelf kan regelen zijn er toch altijd weer wat minpuntjes. Zo hebben wij nu gewoon wat weinig land en dan is het ook nog eens snel nat. Onze paarden staan dan ookal een paar dagen op de paddock.

HoezoJuliaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:38

je moet op jouw wensen letten, hebben ze bijv. genoeg weidegang??
bij de pensionstal bij ons in de buurt wordt er bijv. niet goed op de wensen van de klant gelet, zorg er dus ook voor dat dit zo is!

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:19

ik sta op manege de ijslander (Biggekerke) en ik vind het daar leuk. mensen zijn vriendelijk, en het is er rustig.

het is 150 per maand, inclusief hooi/kuilgras. Ook wordt je paard buiten en binnen gezet en zadelkast en bakgebruik is bij de prijs inbegrepen.

ik sta er met mn wannabe hengst, een arabiertje, en t gaat goed daar. al reageert ie best heftig op de hengstige Higlander die er pas staat :P