Grote wei, twee paarden, hoe bijhouden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Grote wei, twee paarden, hoe bijhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 09:47

Ik heb een aardig stuk weiland tot m'n beschikking. Voorheen stonden er 6 paarden, nu alleen nog mijn 2 paarden.
Heerlijk, maar ik kom zo langzamerhand om in het gras.
Ik heb ze nu in een kleiner stukje gezet in de hoop dat ze dat kaal zouden eten. Maar het lukt ze niet en de andere stukken groeien ook maar door.
De helft van de wei heeft kniehoog gras (de helft daarvan staan ze nu), de andere helft enkelhoog gras (daar stonden ze toen ze nog met z'n zessen waren)
Nadeel van het lange gras is dat zo dunbegroeid is, of hoe zeg je dat. Bovendien is het verschrikkelijk poepscheppen en wordt het echt een wildernis. Ik heb ook gehoord dat het niet goed is om de wei zo de winter in te laten gaan, met kniehoog gras.

Wie heeft tips om de wei toch netjes te houden ondanks dat er maar twee paarden staan?
Ik zou ze de hele wei kunnen geven, maar dan is het helemaal een dagtaak om poep te scheppen.

Voor dik worden hoef ik gelukkig niet bang te zijn (de paarden dan hè)

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 09:49

Een deel hooien? Weet niet of je daar te laat voor bent..

Wij hebben momenteel t zelfde en hebben 1 helft in de zomer voor t hooi, waar we de hele winter mee doen.
En de andere helft is afgezet met een lint en prikpaaltjes die we om de zoveel dagen verplaatsen
zodat ze dagelijks een stuk nieuw gras hebben.
Laatst bijgewerkt door Loiz op 26-08-10 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 09:49

Tja, in het najaar groeit het veel minder hard hè? Dan zie je dat het toch wel redelijk snel op kan raken.
Ben bij de mijne ook niet bang voor zijn gewicht, meer voor hoefbevangenheid!
Ik zou ze inderdaad kleine stukjes geven.
Je zou de rest kunnen laten maaien door een loonbedrijf?
Heb je gelijk hooi voor van de winter (of je verkoopt het). Wat dat kost zou ik echt niet weten!

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 09:50

Ik zou de wei sowieso opgedeeld houden, ik weet niet of je ze in de winter ook buiten houdt maar als dat zo is heb je in het voorjaar nog een goede helft over zodat je ze kan verkassen.
Ook zou ik het lange gras maaien, ik weet niet of het geschikt is voor hooi?
Verder weet ik er weinig van aangezien ik zelf geen weide heb maar er komen vast nog meer nuttige tips!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 09:52

Eigenlijk heb je maar 1 mogelijkheid: uitmaaien.

Wij hadden 1 HA met 2 pony's. Maaiden een deel uit, hooiden dat en daarna mochten de pony's er op.

Zodra het gras lang is zorgde ik voor strookbegrazing. Dus eerst een klein stukje, kaal eten, en dan weer een stukje er bij. Zo houdt je het gras kort zonder dat ze het plat poepen of lopen en is het uitmesten ook makkelijker.

Voordeel daarbij is dat je gras langzaamaan wat voller wordt als je het eerst gras er uit maait. Lekker laten rusten, daarna de paarden er een tijdje op en een ander deel als het lang genoeg is weer uitmaaien.

Mocht je niet kunnen hooien dan kan je altijd kijken of iemand bv z'n schapen tijdelijk bij jou neer kan zetten. Dat zijn prima grasmaaiers voor lang gras.

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:32

mijn verzorgpony staat ook samen met 1 weidemaatje, en ze hebben ongeveeer 2HA land, en dat is ook opgedeeld.

ik zou ze eerst op een kleinstukje zetten (erg klein) tot dat ze dat bijna kaal hebben, en dan steeds een klein stukje meer geven (gewoon met een draadje met stroom erop, en van die "paaltjes" die je makkelijk kan verplaatsen)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:35

Maaien! Zeker voor de winter! Anders krijg je een hele slechte wei, want het gras gaat omvallen en wordt minder smakelijk (dat eten ze dan ook niet goed meer met strookbegrazing) en dan moet het nieuwe gras weer door het oude omgevallen gras heen groeien en wordt het ontzettend slecht gras en gaat je zode flink achteruit!

Ik heb nu ook nog de 2e snee op het land staan en die begint op sommige stukken ook al om te vallen vanwege het vele water en de wind. Bij mij moet er dus ook nog gemaaid worden.

Zorg dat je het laat maaien, en kijk of je het zelf kunt laten schudden en persen en wikkelen (hooi wil niet zo goed meer als het niet heet en droog genoeg is, maar voordroogkuil kun je prima maken al het een aantal dagen lekker droog weer is), of dat je het door de grasdrogerij of een boer op laat halen.

Alles is prima, zolang het er maar af gaat!

Als het gras minder lang is kun je het laten bloten, maar met kniehoog gras kun je het volgens mij niet zo goed laten liggen zonder dat het het andere gras eronder gaat verstikken. Dat wil je ook niet.

Ik duim met je mee voor een mooie nazomer!

Lenneke_

Re: Grote wei, twee paarden, hoe bijhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 14:52

Bedankt voor de tips.

We hebben het dit jaar al eens gehooid, dat ligt al op zolder voor de winter.
Nog maar een keer maaien dan, als het nog droog wordt.

Van de winter (en nu met dit weer) staan ze in een andere wei, bij de schuilstallen.

Schapen gaat niet, dan moet er eerst een andere omheining om.
Hoefbevangenheid hoef ik ook niet bang voor te zijn, ze eten helemaal niet veel. Aten ze maar eens wat meer.

Smily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 08:44

Naar aanleiding van deze vraag heb ik ook een vraag?

Hoeveel paarden/pony's kunnen er max. op een wei van 2 HA staan?
In 2e gedeeld, wel te verstaan..........
Dus per keer hebben ze 1 HA ter beschikking!

Alvast bedankt!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 09:06

Smily schreef:

Alvast bedankt!

normaal zeggen ze 2 per hectare
ik heb er 3 opstaan, en moet ze wel bijvoeren

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 09:37

Wij hadden hetzelfde probleem en hebben nu een aantal schapen van een schapenhouder uit de buurt erop staan. Dat is een ideale oplossing, want schapen zorgen voor een nette wei. Ze lopen met hun pootjes de bodem vlak en eten het gras dat de paarden laten staan. Wat ook heel belangrijk is dat door schapen op je land de kans op wormbesmetting bij je paarden flink afneemt. Voor ons is het fijn dat het de schapen van een ander zijn, zodat wij niet het werk ervan hebben. Voor de schapen hoef je niet perse een andere omheining te hebben. Je kunt toch gewoon een schrikdraadje spannen?!

blokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 14:17

schapen of koeien van een boer in de buurt zoeken.. anders het gras in het pak gooien of is dat ook geen optie??

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 14:32

Lynn_Nikita schreef:
Smily schreef:

Alvast bedankt!

normaal zeggen ze 2 per hectare
ik heb er 3 opstaan, en moet ze wel bijvoeren

Wij hebben 5 paarden en 1 pony op nog geen 3 hectare en dat is echt al te veel land voor hun. Er zijn 4 stukken land en moeten iedere keer de toppen er af maaien anders wordt het te lang en eten ze het niet meer. Vorig jaar is er wel gehooid, maar balen kopen is nog goedkoper dan hooien.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 16:07

Ik ben bang dat de omheining niet schaapbestendig is. Het zijn twee draden en de wei grenst direct aan de weg.
Maar ik zal de buurman eens vragen, die heeft schapen.