Op zoek naar een bijzonder model schuilstal....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Lorette_

Op zoek naar een bijzonder model schuilstal....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 12:48

Onze schuilstal is na goed 10 jaar aan vervanging toe... Het dak is niet meer goed, dus nu zijn we met spoed op zoek naar een nieuwe stal.

Het is alleen zo dat we naar een bijzonder model op zoek zijn. Voor de beeldvorming heb ik een tekening gemaakt. Ik hoop dat jullie er iets in kunnen zien. :+ Mijn tekenkunsten laten te wensen over.

Afbeelding

Onze paarden kunnen prima samen op stal staan (2 paarden + 1 veulen), maar de ruin geeft vaak toch de voorkeur aan het afdakje. Waarschijnlijk omdat hij dan minder 'opgesloten' staat. Daarnaast staat hij dan ook voor de ingang van de schuilstal en dat vindt hij een fijne plek voor het waken. Thuis kunnen ze ook vrij rondlopen en dan gaat hij bij regen voor de stal van mijn merrie de wacht houden. :+ Hij gaat zelden in zijn eigen stal staan, direct naast de merrie. Hij staat liever voor haar deur, hoewel hij dan zeiknat wordt.

Onze huidige stal is (bijna) 3 x 5 meter en daar komt het afdakje nog bij. De rechterkant van het afdakje is nu NIET dicht, maar dat zouden wij wel graag willen. Het regent aan die kant nog wel eens in, vandaar.

http://www.paardenstallensite.nl/paarde ... arrow-14(o)-500x300-cm-28-mm.html?productNr=1001059
Dit model leek ons in eerste instantie ook interessant, zodat de merrie in de stal zou kunnen gaan staan en de ruin in het open gedeelte. Maar de ruin gaat echt VOOR de ingang staan. Ik vrees dat hij er niet naast gaat staan. Helemaal niet als de merrie ook de voorkeur geeft aan het open gedeelte.

Ik vrees dat wij het onmogelijke zoeken, maar ik wil het jullie toch graag vragen... Weten jullie teovallig een adresje waar ze een soortgelijk model schuilstal verkopen? Of waar zulke handige mannen zijn dat ze een schuilstal voor ons aan kunnen passen?

Zelf een afdakje maken zou kunnen, maar dan moeten we daar een timmerman voor vragen. Ik denk dat de schuilstal daar nog een heel stuk duurder van zou worden. We willen het liefst meteen een goede stal kopen, zonder dat er nog veel aan moet gebeuren.
Mijn vader heeft destijds het afdakje gemaakt, maar hij is overleden en we hebben geen andere mannen in de familie die ons kunnen helpen met met maken van zo'n extra schuilplek.

Elke tip is heeeeeeel erg welkom! :)

joyce B

Re: Op zoek naar een bijzonder model schuilstal....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 13:21

je zou ook een model kunnen nemen met een grote dakoverstek, dus over de hele breedte, evt. met enkele steunpalen. Je hebt stallen met een oversteek van 1 tot wel 2 meter. Dat dichtmaken aan 1 kant is niet zo moeilijk meer wanneer er steunpalen staan.
Eventueel zou je een dubbele stal kunnen nemen waar je het tussenschot tussenuit hebt gehaald. Dus links en rechts een ingang die in de dubbele stal uitkomen. Op die manier kan je ruin nooit beide uitgangen tegelijk blokkeren en kunnen ze eventueel samen in de stal staan, of beiden onder het afdak.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 13:24

Zo'n groot dakoverstek is inderdaad heel mooi! :j Maar ik heb zoiets nog niet kunnen vinden. Heb jij enig idee waar ze zo'n model verkopen? Want daar kunnen we zeker iets mee!

Voor de merrie is het overigens geen probeem dat de ruin voor de ingang staat. Ze gaat erin of eruit als ze dat wil. Ze draagt hem soms op om daar te gaan staan (zoals bij haar bevalling.)
Maar twee ingangen/uitgangen zijn misschien wel aantrekkelijker voor de ruim, omdat hij dan zijn eigen opening heeft. :) We kunnen helaas niet voorspellen hoe dat uit gaat pakken.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 13:26

www.paardenschoenen.nl. Deze man kan je heel goed helpen met het maken van welke stal dan ook. Indien je meer wil weten, kan je me pb-en. MIjn 'unieke' schuilstal laat ik ook door hem maken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 13:41

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 15:10

Dat zijn mooie stallen! Ik denk dat we daar wel wat mee kunnen. :)

Van paardenschoenen.nl heb ik de contactgegevens ook opgeschreven.

Heel erg fijn! Bedankt voor het meedenken. :)