Vloer in de paardenstal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carolien_S

Vloer in de paardenstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 16:03

Hallo,

Ik heb het plan om een nieuwe stal te bouwen, nu heb ik een vraag wat jullie ervaring is met een betonvloer met gaten erin, zogenaamde stroroosters? Gaan deze gaten niet snel verstopt zitten?
Mijn bedoeling is om een een betonvloer te storten welke naar de achterkant van de stal afloopt en daar dan stroroosters te leggen met een putje eronder. Deze loopt dan af naar buiten, waar een opvangput zit.
De stallen die ik nu gebruik, zijn voorzien van houten roosters, maar deze vloer loopt niet goed af naar de roosters met als gevolg dat de stal erg nat is. Terwijl ik toch voldoende stro gebruik.
Andere ideen zijn ook welkom, ik heb namelijk nog niets besloten!!

Graag hoor ik jullie ervaringen!!
Groeten Carolien

daffie1986

Re: Vloer in de paardenstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 18:06

Hey, als je de paardenroosters bedoeld zoals die van swaans beton krijg je geen last van verstopping. Die zijn aan de onderkant wijder als aan de bovenkant, die moet je natuurlijk wel afentoe even een bezem langs halen. Verder kun je ook altijd nog kiezen voor rubber, minder stro verbruik en ligt ook zacht. Ik heb een grote box van 4x4 m die ik voor een gedeelte met rubberen tegels wil vullen zodat daar geen stro op hoeft en dan achterin de stal wel stro.

mellen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 18:10

Ik volg dit even, we bouwen volgend jaar nieuwe stallen.
Zelf zat ik te de nken aan dezelfde vloer, alleen ik wil er nog stalmatten op leggen(vochtdoorlatend).
Dit vanwege het zachter liggen, en minder zaagsel gebruik.
Kom maar op met de tips

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 18:17

@mellen95: Combinatie van rubberen matten en deze vloer lijkt heel interressant, maar helaas. De matten laten vaak nog weleens wat door aan zaagsel/stro/zand/mest dit hoopt zich allemaal op tussen de matten en de roosters en ik zie je nog niet elke week die matten eruit halen om de roosters schoon te vegen. Ik denk dat je dan beter hetzelfde als de ts kunt doen gewoone vloer erin, deze schuin laten aflopen met een goot van dit beton en dan op het gewone beton matten en op het gaatjes beton niet

Carolien_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 19:10

Hoi,
Ik heb slechte ervaring met rubberen tegels in combinatie met stro. Ik heb al eens van die vochtdoorlatende drainage tegels gehad, maar op een gegeven moment zitten die vol met mest en rommel. En schoonspuiten leek makkelijk, maar dat viel vies tegen!! Dus die wil ik niet meer.
Afgelopen 2 maanden heb ik vlas op stal gebruikt, omdat ik het stro op had. Maar nu ben ik weer blij met stro. Een dikke laag erin en dagelijks de drollen eruit en iedere dag een beetje bijstrooien. Dat bevalt mij prima Af en toe de natte vlekken eruit en klaar is het!
Ik heb ook al overwogen om in de nieuwe stal een goot te laten mestselen in de vloer. En daarop hardhouten roosters te leggen. Bijvoorbeeld een goot van 50 cm diep en 50 cm breed en deze dan naar buiten af laten lopen met een opvangput. De hardhouten roosters kun je er dan gemakkelijk uit tillen om het stro en rommel, wat er op den duur toch in ligt, eruit te halen.
De stroroosters van beton kun je natuurlijk met geen mogelijkheid meer aan de kant halen om eronder schoon te maken.
Ik hoor wel weer!!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 14:45

hey ts, het gaat mij niet om het vocht doorlaten. De stal is behoorlijk groot en stro moet ik zelf kopen, vindt het een beetje belachelijk om stro in de hele stal te hebben en de rubberen tegels zijn dan puur om de slijtage van de hoeven tegen te gaan. Ik werk al vanaf mijn 15de in de paarden dus weet ook precies de nadelen van die rubberen tegels.

De stroroosters van beton dienen hetzelfde doel als een roostervloer in een koeienstal. Hier gaat bijna geen stro doorheen en als je het af laat lopen naar buiten zul je de goot diep genoeg moeten maken dat de afdaling vrij steil is zodat zand en eventueel stro mee naar buiten gevoerd wordt.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 22:56

In mijn stallen heb ik bewust niet gekozen voor beton. Als eerste heb ik grindtegels op kop in de stal laten leggen en daarop liggen houtenschotten. Ik heb m'n hele ondergrond dus van hout.
Alles loopt naar achter af en daar zit dan ook een gootje. Voor een merrie ideaal, voor m'n ruin had 't gootje beter in 't midden kunnen zitten. Maar dat is nu eenmaal niet.

Hout 'leeft'. Al de urine loopt naar achteren of trekt 't hout in. Dit ruikt natuurlijk wel meer, maar 't is een goede isolator en de paarden liggen nooit hard of in de nattigheid.

Verder gebruik ik gewoon sto, zodat ze lekker te knabbelen hebben. In de oudste stal ligt 't nu 7 jaar in en ziet er perfect uit.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:10

Ik heb in mijn boxen thuis in elke box een putje en de betonvloer loopt flauw af naar elk putje.
Daaroverheen gewoon het stro. Werkt perfect!

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 16:09

Ik lees ook even mee, gaan binnenkort ook een bestaande schuur ombouwen tot paardenstal. Er ligt al een betonvloer in maar deze is deels zoveel verzakt dat er een nieuwe laag overheen moet. Ook ik vraag me af hoe dit komt met vochtafvoer. Al verschillende ideeen gehoord, putjes, gootjes, gaten boren etc. Maar moet zo'n putje ook ergens op uitkomen? Of gewoon in de grond?
Gebruik overigens hennepstrooisel als bodembedekker, is het enige wat mijn paard niet eet..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 19:32

daffie1986 schreef:
Hey, als je de paardenroosters bedoeld zoals die van swaans beton krijg je geen last van verstopping. Die zijn aan de onderkant wijder als aan de bovenkant, die moet je natuurlijk wel afentoe even een bezem langs halen. Verder kun je ook altijd nog kiezen voor rubber, minder stro verbruik en ligt ook zacht. Ik heb een grote box van 4x4 m die ik voor een gedeelte met rubberen tegels wil vullen zodat daar geen stro op hoeft en dan achterin de stal wel stro.

Die roosters van Swaans gaan wel degelijk verstoppen, maar schoonmaken is uiterst simpel: even de bezemsteel (of andere pin) erdoor halen en klaar ben je.
Overigens werken die roosters verder als een tierelier. Ik zou bijna zeggen: elke andere oplossing is voor sukkeltjes (wanneer je tenminste de keuze hebt).