Paard stijf in de spieren van voer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blacksmurf

Paard stijf in de spieren van voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 15:10

Hallo,

mijn paard is af en toe wat stijf in de spieren. Regelmatig laat ik iemand komen die haar een sportmassage geeft. Nu wordt er ook wel gezegd dat dit ook aan het voer kan liggen.

Ze krijgt momenteel kentucky lite van havens, hier doet ze het verder wel heel goed op. Ze krijgt voldoende hooi. Deze merrei kiest zelf wanneer ze eet, ze kan rustig eerst 2 uur naar buiten kijken voordat ze verder gaat met eten, ik zorg dan oo kdat ze altijd voldoende hooi in de box heeft zodat ze ook altijd kan eten wanneer ze wil.

Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben? Sommigen zeggen dat Cavalor endurance mix beter is of een ander weer een ander merk.
Graag hoor ik jullie ervaringen.

alvast heel erg bedankt.

Purkii

Re: Paard stijf in de spieren van voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 15:19

Staat je paard veel binnen?
Daar kan ze ook stijf van worden, kleine ruimte , weinig beweging.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 15:22

Het kan aan het voer liggen, en aan de leeftijd van het paard, hoe ze in training staat etc. Als we het totaal plaatje weten dan is het iets makkelijker om een eventuele oorzaak te weten.

Als je paard namelijk bv. 24/7 binnen staat, dan komt de stijfheid waarschijnlijk niet van het voer... ;)

Blacksmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 15:24

Hallo,

het paard staat overdag buiten, meestal vanaf 11/12 uur tot minimiaal 5 uur in de vakanties en in het weekend langer. (gaat ze eerder naar buiten en later naar buiten, buiten de vakanties en weekenden om ben ik afhankelijk van het personeel van de stal die haar buiten zet)

wij hebben 1 x in de week les, 1 x in de week gaan we het bos in, 1 x in de week een dag vrij, 1 x in de week een dag longeren, de rest rijden wij dressuur en 1 of 2 x per maand een wedstrijd op M1 niveau.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 15:29

Onze ruin reageert op melasse. Wij voeren dan ook de granenmix van Hippostar. Ik dacht dat in de Kentucky ook geen melasse zat.
Denk ook aan de pavo ruwvoer, hier zit ook melasse in!! Die van hertogh lucerne niet.
Ook kuil kan nog teveel melasse bevatten. Wij hebben wel droge hooi in plastic, dat wil wel.
Denk anders aan je rijtechniek en tuigage..

Succes!!

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 15:37

Wat voor hooi krijgt je paard? Op voordroog/kuil kunnen ze ook reageren.
Sommige paarden verzuren snel, dan kan vit.E + selenium goed helpen.

Ik merkte een hele poos geleden bij mijn paard dat ze wat stijfjes was. Had ik haar gereden en na een flinke losrijtijd liep ze eigenlijk heel fijn, de dag erna kon ik weer helemaal opnieuw beginnen. Ook aan de longe en aan de hand merkte ik dat. Neem eigenlijk ook altijd de tijd om rustig los te werken en af te koelen. Ben eens op zoek gegaan naar iets wat daarvoor helpt, geen haar nu magnesiumpoeder bij. Losrijden moet toch wel, maar ik kan nu gewoon verder met trainen en hoef niet iedere keer weer onderaan te beginnen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 18:23

Uh hoeveel krijgt je paard? Dat is juist meestal de boosdoener en ik denk persoonlijk dat de kentucky E lite even te weinig bevat voor de trainingen die je geeft. Ga inderdaad opzoek naar een voer of suplement met vit. E en selenium.

Mijn paard had hetzelfde, stond altijd op 4 kilo bassisbrok en nu op havens draversbrok hij krijgt standaard 1 kilo brok met 1kilo lucerne per dag en als hij zware arbeid heeft gedaan dan krijgt hij 's avonds 3 kwart b en 3 kwart l en als ik terug kom ook dus dan heeft ie van beide 1 kilo extra. Op zondag krijgt ie zoiezo half rantsoen, want dan heeft ie vrij en doet ie niks. Ze noemen het ook niet voor niks maandag ziekte.

Blacksmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 19:21

ze krijgt geen kuil maar goed hooi. Ik geef haar 's ochtends en 's avonds 1 1/2 kilo bij meer werk iets meer en bij minder iets minder maar nooit meer dan 2 kilo per voerbuurt.
Ik heb er al eens magnesium bijgevoerd maar merkte daar toen niet veel verschil bij. Misschien nu toch appart selenium bijvoeren? vit E. zit al in kentucky lite en dat zou volgens Havens voldoende moeten zijn.

Blacksmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 19:26

Er werd mij ook Equiral sport aangeraden. Iemand hier misschien ook ervaring mee?

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 19:31

He, zo toevallig. Vandaag is er een fysiotherapeut bij ons op stal langsgeweest.
En bij een paard van een vriendin van mij zei ze ook dat het paard stijf is van teveel voer. Paard in questie is wel spierbevangen geweest van de winter.
Maar krijgt in vergelijking met het werk dat ze doet nog maar weinig krachtvoer.
Dus ik volg even...