Boomschors eten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loekhof

Boomschors eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 15:02

Mijn pony's eten van de schors van mijn kleine fruitbomen waar ik niet blij mee ben. Ik geef ze ook takken, waar ze wel van mogen knagen. Ik heb nu de stammen ingesmeerd met water en hun poep. Want dat vinden ze niet lekker ruiken. Het gras om hun poep in de wei eten ze nl. ook niet. Wie heeft hier ook (goede) ervaring mee????

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 15:49

Geen ervaring helaas, loekhof, maar 'k vind het wel creatief bedacht! +:)+ Als ze er wel van gaan eten, riskeren ze wel wormbesmetting. Ama is zo: uit zichzelf zal ze niet van het 'besmette' gras eten, maar als ze om één of andere reden enkel dat stuk van de weide ter beschikking krijgt, eet ze het wel op.

Als het niet werkt, kan ik alleen een draadje of in elk geval fysieke afscherming rond de bomen als alternatief bedenken.

loekhof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 17:09

LeenC schreef:
Geen ervaring helaas, loekhof, maar 'k vind het wel creatief bedacht! +:)+ Als ze er wel van gaan eten, riskeren ze wel wormbesmetting. Ama is zo: uit zichzelf zal ze niet van het 'besmette' gras eten, maar als ze om één of andere reden enkel dat stuk van de weide ter beschikking krijgt, eet ze het wel op.

Als het niet werkt, kan ik alleen een draadje of in elk geval fysieke afscherming rond de bomen als alternatief bedenken.

Ik heb al eerder natuurlijk met draad enz. afgezet, maar dat heeft weer allerlei andere problemen (gras wordt te hoog rond stam, afknellen schors enz.). Van de mengsel paardenpoep en water heb ik alleen het water erop gesmeerd. Heb je dan ook een risico van wormbesmetting????

Ibbel

Re: Boomschors eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 18:50

Er bestaat speciaal antivraatband dat je om de (dunne) stammen van jonge bomen kunt wikkelen. Is bedoeld tegen konijnenvraat, en bij ieder tuincentrum te krijgen. Lijkt me een stuk effectiever.

Sjolvir

Re: Boomschors eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 18:52

Sterkte..
Waar mijn fjord oorspronkelijk vandaan komt zijn alle bomen dood...
Vanwege die veelvraten..

Enigste wat daar werkte, waren afrasteringen om de bomen.

Hier vreten de paarden ook aan de bomen (kunnen bij de wilgen), waar ze bij kunnen, gaat op... is het motto.