Pony vlechten voor wedstrijdje, erg lastige manen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes

Pony vlechten voor wedstrijdje, erg lastige manen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 12:38

Ik heb aankomende zondag een van mn eerste wedstrijdjes met Sanne :)
Gewoon onderling, het is een vaardigheidsproefje (van de FNRS) dus niet officieël, als het er een beetje raar uit ziet zal je dus niet meteen voor l.ul staan, maar ik vind het zelf wel fijn als het er een beetje normaal uit ziet ;)

Ze heeft alleen erg lastige manen. Een hengsten- of merrievlecht zakt uit (zowel onderlangs als bovenlangs gevlochten). En knotjes/roosjes maken is ook erg lastig (we hebben het met elastiekjes geprobeerd de vorige keer). Ze heeft namelijk vanaf d'r oren tot ongeveer de helft van d'r hals hele dikke manen waar hele dikke knotten uitkomen. Maar daarna worden het hele zielige, kleine plukjes waar een heel ander 'soort' knotje uit komt.

Ik heb eventueel nog wel een foto van de vorige keer dat we knotjes hebben gemaakt voor het vorige wedstrijdje, maar die heb ik niet op deze computer staan, die komt vanmiddag wel :)

Groetjes,
Marloes

Sani

Re: Pony vlechten voor wedstrijdje, erg lastige manen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 12:53

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 12:56

Hihi, thanks :P
Je ziet op die foto de ene kant van d'r manen. Als je die naar de andere kant borstelt (anders krijg je twee rijen knotjes :+ ) Dan word het dus heel dik op het stuk waar die manen terechtkomen. De andere kant van d'r manen zien er zo uit;

Afbeelding
Lelijke foto, maar je ziet hier een klein beetje hoe de andere kant eruit ziet :P

Edit: Nog niet met naald&draad geprobeerd, heb ik ook nog nooit gedaan. Dus daar moet ik maar eens even mee gaan oefenen *opent Bokt Wiki*

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 13:06

Ik denk dat je een paar dingen kan proberen.
Een hengsten vlecht maken, en als hij zit hem om de paar cm vast zetten met een draadje. Doe voor het vlechten wat schuim versteviger in de manen, blijft het ook al beter zitten. Haarlak kan ook goed werken om het op zijn plaats te houden.

Wat ook kan is een pluk vlechten tot de lengte om er een net knotje van te kunnen maken. Alles wat je "te veel" hebt, vlecht je mee met het volgende knotje.
Al denk ik dat je dan nog niet echt het probleem op lost van de dikke plukken.
Nu zag ik dat je bij mij in het dorp woont, ik heb aardig wat ervaring/handigheid in het invlechten van lastige manen, en wil best kijken of ik je kan helpen.

groetjes

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 15:39

Dat zou natuurlijk helemaal super zijn als je kan helpen! +:)+
Ik heb zelf nog niet zo heel veel ervaring met vlechten enz.
Ik stuur je even een pb'tje!

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 15:53

Ik heb laats bij iemand bij mij op stal ook een hengstenvlecht gemaakt (bij een merrie waarbij ook elke hengstenvlecht zo weer uitviel) ik ben gewoon bij haar gaan invlechten na 3 plukken deed ik er een stiekje in en begon vanaf daar gewoon weer opnieuw je ziet er verder niets van. succes ermee

Roxyyy2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 15:56

Als je de manen knip met een normale schaar worden ze dik. Je moet manen trekken. Dan krijg je mooiere manen en minder klitten

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 15:58

je kan ze ook uitdunnen dan kan je er beter roosjes/knotjes in krijgen
en met naald en draad helpt altijd :)

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 16:16

Roxyyy2, ik heb ze nog nooit geknipt (ik in ieder geval niet in de afgelopen 2 jaar dat ik haar heb)
Ik knip of trek de manen liever niet. Ik vind haar manen hartstikke mooi zoals ze nu zijn. Als het over een tijdje nou zo is dat ik vaker op wedstrijd ga, ga ik ook zeker de manen trekken. Maar nu wil ik het nog even zo laten (wat lengte en dikte betreft ;) )

MirjamRobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 18:43

als het toch geen officiele wedstrijd is zou je ook een matje kunnen maken....

noempjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:34

Je zou idd ook een matje kunnen maken.
Of proberen te vlechten met naald en draad.
En de manen los bij een haflinger is ook niet lelijk :D !

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 11:34

Haha, los is ook niet heel lelijk inderdaad. Met naald en draad zou ik kunnen proberen, heb het een hele tijd geleden een keer geprobeerd.
Japeloup@Bokt komt me zaterdag even helpen, dus ik denk dat we er dan wel uit komen :)

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:46