Blijft de de wintervacht korter met deken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen_M

Blijft de de wintervacht korter met deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 19:41

Hallo iedereen :D

Jullie moeten me echt even helpen. Ik heb een paard gekregen. Een lekkere haflinger. Mijn paard heeft voordat ik hem kreeg, in de winter ook buiten gestaan, en heeft een mega dikke wintervacht gehad. Mijn paard werd ook in de winter niet gereden. Ik ga dat wel doen, en hij blijft in de winter binnen staan. Moet ik een deken opleggen ;) ?? Zo ja hoeveel grams ;)

Wie helpt me :D ?
Laatst bijgewerkt door delerium op 23-08-10 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: topictitel verduidelijkt

femmiel

Re: HELP ME :p

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 19:43

Ik denk dat als ie eerst alltijd in de winter op de wei stond zonder deken,dat als ie deze winter op stal gaat ook geen deken nodig heeft. :)

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 19:44

Tja, net wat je zelf wil. Voor je paard hoeft het natuurlijk niet. Maar als jij het fijner vindt dat ie wat korter in de vacht blijft (kan wel handig zijn als je intensief rijdt), dan zou ik er wel een deken opgooien. En hoeveel grams, dat hangt natuurlijk af van de buitentemp.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 19:46

Een paard maakt vacht aan op grond van daglengte (licht dus) niet temperatuur. Wil je je paard met kort haar op stal, dan zal je hem minimaal 12 uur maar liever 16 uur licht op een dag moeten geven. Een deken gaat niet helpen tegen een vacht. Scheren eventueel wel...

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 19:48

Dankjewel iedereen :)

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 19:48

Ibbel schreef:
Een paard maakt vacht aan op grond van daglengte (licht dus) niet temperatuur. Wil je je paard met kort haar op stal, dan zal je hem minimaal 12 uur maar liever 16 uur licht op een dag moeten geven. Een deken gaat niet helpen tegen een vacht. Scheren eventueel wel...

Niet helemaal mee eens. Onder een deken blijft mijn paard zeer kort in het haar, al jarenlang. Zonder deken absoluut niet.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 19:49

Ik geloof dat Charlie_P eerder gelijk heeft, ik heb al vaker dat soort dingen gehoord :)

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 19:52

Ik ben het daar ook absoluut niet mee eens, alle paarden komen evenveel buiten, maar de één is een teddybeer en de ander een aaltje... :j
Leuk die theorie, maar de praktijk wijst anders uit... :)

Ik begin zodra het overdag minder dan 10-15 graden is met een zomer of regendeken, daarna 200 grams, 's winters 300 grams of meer. Mijn oudere merrie is een koukleum dus die krijgt vaak wat meer op der lijf, heeft ook een heel teer huidje. Maar mijn andere merrie heeft winter en zomer een baby-huidje maar zal het niet snel koud hebben.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 20:04

door een deken kan een paard wel degerlijk dunner in zijn vacht blijven, met deken heeft hij het namelijk al warm genoeg dus hij maakt wel vacht aan maar word geremd.
mijn paardje heb ik in de eerste 3 jaar van zijn leven ook geen deken op gedaan, toen kreeg hij echt een mega dikke vacht, vanaf dat een deken ben gaan gebruiken is het dusdanig dun dat ik echt niet hoef te scheren.
maargoed, een fjort kan aardig tegen de kou, en waarschijnlijk heb je genoeg aan een 200grams deken om de vachtgroei wat te minderen.

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 20:06

ik zou niet aan die dekens beginnen. Als 't zonder kan, lekker zonder doen vind ikzelf. Lekker dikke wintervacht laten krijgen, de natuur regelt zichzelf, ik vind niet dat je dat moet storen met die dekens. Strak krijgen ze 'n longontsteking van die dingen.

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 20:07

Ibbel schreef:

Dit klopt idd niet helemaal.
Het heeft er ook mee te maken.
Maar een deken ook zeker te weten.!
Als ik me pony geen deken opdoe heb ik een teddie,
Dusjaa..

En als je goed weet om te gaan met dekens worden ze er ook niet ziek van!

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 20:29

Een paard gaat een vacht aanmaken omdat de temperaturen omlaag gaan. Daglicht zal hierin ook een rol spelen. Wanneer je een paard/pony een deken omdoet zal zijn vacht altijd dunner blijven.

voordeel van een dunnere vacht is dat je paard sneller droog is dan een dier met een dikke vacht!