Drollen uit de wei halen, kan het niet sneller/makkelijker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laux

Drollen uit de wei halen, kan het niet sneller/makkelijker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 19:35

Dit vraag ik mij dus telkens af als ik met een kruiwagen door de wei sjok om iedere drol, één voor één, met een mestvork in de kruiwagen te gooien.
Het duurt ontiegelijk lang omdat je iedere drol apart moet scheppen en gooien, soms heb je geluk en kun je er 2 kwijt op je mestvork.
En dan is ook nog eens die kruiwagen veelste snel vol, dan moet je helemaal naar de mesthoop lopen en weer terug, net zo lang totdat je alles hebt gehad.
Als je dan klaar bent en je kijkt de wei in, ziet het er mooi schoon en netjes uit. Maarja, de volgende dag, dan begint alles weer opnieuw.

Is er niet iets moderners ofzo om je wei mooi schoon zonder drollen te houden?
Ik vind dat dat anders wel een keer tijd mag worden, in deze moderne wereld waarin alles steeds kleiner/sneller gaat.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 19:36

stofzuiger :P ?

angeliqueH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 19:37

wij hebben op stal een soort grote stofzuiger. die hangen we achter de quad (schrijf je dat zo).
er gaan ongeveer 2 kruiwagens drollen in.
vind het heeel handig :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 19:37

Een mestboy werkt sowieso al makkelijker, en ik moet zeggen dat ik het werk mee vind vallen.
In het "groot" mesten we(op stal waar ik vrijwilligerswerk doe)in een uurtje de weide van 14 paarden uit(24/7 buiten).
Is dan wel zonder kruiwagen maar met mestkar.

Verder zijn er ook "poepzuigers" maar die dingen doen het niet altijd geloof ik, en ik denk niet dat het sneller gaat.

Tigra_

Re: Drollen uit de wei halen, kan het niet sneller/makkelijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 19:40

Je hebt een speciale soort tractor ding met aanhanger waar je de drollen schijnbaar heel handig mee de wei uit kunt halen.
Helaas heb ik geen flauw idee meer hoe het heet.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 19:44

op youtube zag ik iemand die een aanhangwagentje achter zijn auto hing en met zijn mestboy gewoon zo in een keer alles weghaalde.:P

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 19:48

het zou al enorm schelen als je ze op 1 bult kon leren poepen (naast de mesthoop :+ )
Moet zeggen dat het,als ik het netjes iedere dag eruit haal, weinig werk is. Vanmiddag echter van drie dagen, bleh..toen wenste ik ook een stofzuiger :P

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 20:01

Mestboy vind ik sowieso veel handiger werken dan met een gewone schep oid. Als je het elke dag even doet valt het werk best mee. Lekker muziek mee op je telefoon en gaan met die banaan ;)

MaritBR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 20:02

Bij mijn verzorg pony's hadden ze een soort mestvork met een bakje aan de onder kant en daar kan best veel in, en het is niet heel zwaar ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 20:21

Sowieso een zaagselvork gebruiken, die zijn zo ontzettend veel fijner met scheppen.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 20:22

Ik was laatst op een stal en daar hadden ze een golfkarretje die ze gebruikte voor het land. Ideaal!!

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 20:23

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 20:24

wij slepen de mest altijd uit met de weidesleep. Paar regenbuien en het is weg. Met 26 ponys is het niet te doen om de drollen op te gaan ruimen. Dan kan ik mijn baan beter opzeggen :p

loulou87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 20:59

Ik doe het altijd met de quard, we hebben er een karretje achter, kunnen ongeveer 2 grote kruiwagens in. Ik rijd rond en vriendlief schept :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:07

Ik heb sinds een week deze paddockcleaner. Hij is niet zo lomp groot en je kan hem zelf aan de hand door de wei meenemen dus geen quad e.d. nodig. Ben er erg blij mee *\o/*

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:14

Een zaagselvork of een hark met een sneeuwschuiver.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:21

Ik doe het met een plastic sneeuwschuiver en een bladerhark. Gaat best snel dan.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:22

Wat kost zo'n paddockcleaner dan? Niet dat ik er 1 nodig heb maar ben wel nieuwsgierig

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:26

Daar ben ik ook erg nieuwschierig naar!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:27

Lamar schreef:
Ik heb sinds een week deze paddockcleaner. Hij is niet zo lomp groot en je kan hem zelf aan de hand door de wei meenemen dus geen quad e.d. nodig. Ben er erg blij mee *\o/*

Je moet dus nog met die zware kar zeulen en of je nou zuigt of schept, ik geloof dat dit even snel gaat.
Het is niet het leukste werk maar het hoort er nou eenmaal bij.
Bij ons op stal heeft iedereen zijn vaste dag en hoef je dus maar 1 keer per week.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:27

shera schreef:
het zou al enorm schelen als je ze op 1 bult kon leren poepen (naast de mesthoop :+ )
Moet zeggen dat het,als ik het netjes iedere dag eruit haal, weinig werk is. Vanmiddag echter van drie dagen, bleh..toen wenste ik ook een stofzuiger :P

Sommige hengsten doen dat haha maar om hem daar nou hengst voor te laten!..

Ik doe het ook met de mestboy, ze poepen bij elkaar ongeveer 2 kleine kruiwagens per dag (2 paarden).
Dus valt best mee.

Maar de paddockcleaner(?) doet het ook niet erg snel zo te zien, zou er het geduld niet voor hebben denk ik. Drolletje voor drolletje... :D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:31

liefhelietje schreef:
Wat kost zo'n paddockcleaner dan? Niet dat ik er 1 nodig heb maar ben wel nieuwsgierig

1452,28 euro kostte hij inclusief verzendkosten en btw

We hebben eerst naar een grotere gekeken die achter een quad moest maar die was duurder en dan moest je ook nog een quad of trekkertje aanschaffen.

Deze is niet zwaar om zelf te trekken en het opzuigen gaat echt een stuk sneller dan het met de hand opvegen. Ik wil niet meer terug naar de kruiwagen!! Mijn paarden vinden het ding zo interessant dat ze de hele tijd achter me aanlopen en zelfs naast de cleaner gaan staan mesten zo van "hier mijnen drol, kan íe gelijk in dat ding" :D

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:34

Hoeveel gaat er dan in zo'n paddockcleaner?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:41

Nikka schreef:
Hoeveel gaat er dan in zo'n paddockcleaner?

Ik heb een shire en een fjord, dus grote en kleine drollen. Ik haal per dag twee volle containers uit de wei, 's morgens een volle en 's avonds een volle. En als ze een keer wat aan de dunne zijn dan zuigt de cleaner ook dat makkelijk van de grassprieten af, of wanneer de vogels de boel helemaal aan pluizen hebben zitten pikken dan heb je dat ook heel snel tussen het gras weg.... en daar had ik zo'n hekel aan toen ik dat nog met de hand moest opruimen ;(

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:44

Lamar schreef:
liefhelietje schreef:

1452,28 euro kostte hij inclusief verzendkosten en btw

:wow: