) is het steeds net een andere situatie dan bij ons en blijf ik nog met wat vragen zitten. Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen van anderen met het aanleggen van een simpele (lees:goedkope) buitenbak. Over het aanleggen van de perfecte buitenbak is genoeg te vinden, maar perfect hoeft voor mij niet.Even de situatie in het kort: ik heb sinds dit voorjaar mijn pony's aan huis staan. Ik heb ruim een hectare weiland, op kleigrond (ik mis het Brabantse zand
). Tot nu toe hebben we geen bak aangelegd, vooral omdat we dat in de toekomst ergens anders willen doen. Die grond hebben we echter nog niet en dat zou wel allemaal nog wel eens langer kunnen gaan duren, ik denk dat we zo een jaar of twee verder zijn voor het echt zo ver is. In de afgelopen maanden heb ik in de wei gereden en dat ging met het mooie weer prima. Nu wordt het echter natter en de klei is dan echt spekglad. Ik vind het niet zo'n ramp om af en toe door de plassen te rijden, maar hier kun je gewoon niet op rijden als de grond maar een beetje nat is. Niet handig dus, bovendien wordt het steeds vroeger donker en omdat ik meestal alleen 's avonds kan rijden is dat ook niet handig. Ik zit er nu dus serieus over te denken om toch een bak aan te leggen, maar dan wel simpel. Ik rijd hooguit 3 a 4 keer in de week en als ik bij vorst of heel slecht weer eens een paar dagen niet kan rijden is dat geen ramp. Ik hoef dus echt geen all weather bodem, wil gewoon graag dat ik ook in natte periodes toch zo nu en dan kan rijden en dat ik ook in het donker kan rijden. Ik ben benieuwd wie dit ook zo heeft gedaan en wat de handigste manier is om het aan te pakken? Dit wil ik sowieso de loonwerker eens vragen, maar er zijn vast bokkers met goede tips.
- moet de klei laag helemaal afgegraven worden of kan dat ook (deels) blijven liggen? Is drainage in het laatste geval onmisbaar?
- wat voor zand is het meest geschikt? Je ziet zo vaak bakken die veel te zwaar zijn... Ik wil wel gewoon zand, geen tapijtsnippers o.i.d.
- hoe kom je er achter of je een vergunning nodig hebt? Navragen bij de gemeente is een optie, maar dan maak je wel slapende honden wakker...
- heeft iemand ervaring met verlichting aan 1 kant, langs de lange zijde?
- en de doorslaggevende vraag: wat kost het? Ik snap dat dat heel verschillend is, maar zou heel graag een indicatie krijgen zodat ik een idee heb of ik nog wat van mijn zuurverdiende spaarcentjes over houd. Het gaat me dan vooral om de bodem, als afrastering ga ik denk ik gewoon voor palen met lint, dat hebben we zelfs nog liggen.
En wij hebben het al sowieso 6 jaar staan.