Help! Mijn pony heeft kippenvoedr gegeten!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wiseke

Help! Mijn pony heeft kippenvoedr gegeten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 11:19

Mijn pony is deze morgen uitgebroken en heeft een halve zak van 25kg kippenvoer (versele laga golden mix) opgegeten!
Nu heeft mijn DA mij aangeraden hem 2 dagen geen eten te geven en zien hoe hij op het eten reageerd!
Hopelijk zwelt zijn maag niet op! Hij vertelde mij ook dat we er nu niets kunnen aan doen, behalve af te wachten!

Heeft iemand van jullie ervaring/tips?

Lievemeid

Re: Help! Mijn pony heeft kippenvoedr gegeten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:23

Dat het kippenvoer is lijkt me inderdaad niet het grootste probleem, wel de hoeveelheid.
Houd jij of de staleigenaar haar wel goed in de gaten? Meer kun je idd niet doen.
Heeft je dierenarts ook iets gezegd over bewegen? Ik zou denken dat lichte beweging (wandelen/stappen) goed is voor de vertering maar ik weet niet wat je met je dierenarts hebt afgesproken?

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:28

Kippenvoer kan wel degelijk een probleem zijn! Vraag na bij de fabrikant welke anti-biotica er in zit, er zijn er namelijk bij die levensgevaarlijk zijn voor paarden.
Wij hebben eind vorig jaar 7 paarden verloren omdat de voerleverancier de tank van de vrachtwagen niet goed schoon had gemaakt waardoor er resten kippen anti-biotica in het paardenvoer terecht is gekomen ;(

showteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:32

Ik heb een pony verloren toen hij 's nachts was ontsnapt en ook kippenvoer had gegeten (mindere hoeveelheid maar het was een shetlander dus in verhouding misschien evenveel?) Hij heeft hierdoor diarree gekregen en toen we 's ochtends kwamen kijken was hij al helemaal uitgedroogd en niks hielp meer, we hebben hem toen in moeten laten slapen.

Maar kijk uit dat hij niet teveel water kan drinken want dan kan het gaan uitzetten namelijk! Verder kun je er weinig aan doen behalve heel goed in de gaten houden.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:37

Mijn paarden hebben met zn tween ook eens kippenvoer staan eten. Hebben er gelukkig niks aan over gehouden.
Hoop jou paardje ook niet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:22

de gold mix van versele laga is met legkorrel erin, bel eens naar de fabrikant van versele laga, of en welke antibiotica erin zit (leg het uit van je paard), en bel dan met het antwoord naar je dierenarts.
mss helpt het ook om wat zemelen met olie te geven, laxeert een beetje en zal het voer mss beter afvoeren

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:12

De antibiotica in kippenvoer tast het spierstelsel aan, met name de hartspier. Ik ben de naam even de kwijt maar er is iets dat je kunt geven waardoor de schadelijke stoffen eerder uit het lichaam verdwijnen en daardoor ook minder schade kunnen aanrichten. Als ik op de naam kom dan meld ik het nog even.
Maar echt he, bel naar de kippenvoer fabrikant om er achter te komen!

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 20:33

als er al antibiotica in het voer zit als je er nu voor zover ik weet niets meer aan kunnen doen.

De korrels zitten al in het verteringsproces. Eruit halen is geen optie. Voor zover ik weet kan je antibiotica niet ongedaan maken!

Misschien kan je DA hier iets van zeggen? Anders had die het ook vast wel gezegd!