Paard bang voor water, drama!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle_S

Paard bang voor water, drama!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 22:03

Hallo,

Ik weet me echt geen raad meer!

Ik heb een 3,5 jarige merrie, schimmel.. volgend jaar wil ik met haar naar de keuringen en moet ze gewoon leren om gewassen te worden. Het probleem is dat ze nog nooit eerder van haar leven gewassen is en dus erg bang voor de waterslang/water is. Eerst probeerde ik het rustig op te bouwen door de slang zonder dat er water uit spoot dichterbij haar te brengen en zodra er ontspanning was het weg te halen (dit als beloning). Na een tijd kon ik het over haar heen leggen en was er ontspanning, maar kom hier niet verder mee.

Als er water uitspuit trekt ze je het hele erf over en vlucht ze. Als ik haar vast zet trek ze haar halster kapot. Ook heb ik het al geprobeert met een emmer met water en een spons en dan beginnen bij haar benen maar ook hierop blijft ze onrustig reageren.. Ik weet me geen raad meer.

Ik beschik niet over een was plaats of dergelijke, enkel een poetsplaatsje buiten.

Wat kan ik doen?

supersnuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 22:16

Hallo,

mijn advies is om toch met de emmer en spons eerst aan de slag te gaan, zorg dat je iemand in de buurt hebt die je paard vasthoudt. Begin bij de hoeven en werk zo langzaam omhoog tot de schouder. Dit elke keer na het rijden even oefenen, en belonen als je paard braaf blijft staan zodat ze weet dat het " goed" is. Na een weekje effe stapje verder proberen, laat de slang gewoon effe open op de grond liggen en met de emmer en spons weer stapje verder.

Succes, hoop dat je hier wat aan hebt!

8nnemiek

Re: Paard bang voor water, drama!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 09:02

Wachten tot het flink gaat regenen, insoppen en buiten zetten :')

Nee ik denk dat je gewoon veel geduld moet hebben en veel blijven oefenen met de spons. Eerst droog, dan met warm water de spons een klein beetje vochtig maken, en zo steeds een beetje meer water erop. Zorg dat je warm water gebruikt, dan kan ze iig niet schrikken omdat het ineens zo koud is :)

Soesannie

Re: Paard bang voor water, drama!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:02

Heel veel geduld en oefenen met een spons, en eventueel voorzichtig met een gietertje. Weet niet of ze erg gericht is op voer, maar anders wil een emmertje voer erbij ook weleens helpen.