gegalvaniseerde hekken schoonmaken/houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zwanepol

gegalvaniseerde hekken schoonmaken/houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 20:31

Ik ben op zoek naar de oplossing om de gegalvaniseerde tralies van mijn paardenboxen schoon te maken (en te houden _/-\o_ ), wie heeft voor mij de oplossing? (ja, behalve dan dat ik elke week 12 paardenboxen moet gaan afsoppen.... :+ )
Ik heb al verschillende soorten schoonmaak middelen gebruikt en ben momenteel met een schuursponsje bezig (wat me niet zo bevordelijk lijkt voor het hekwerk) maar ik krijg gewoon een lamme arm van het poetsen.
De hokken zijn pas 3 jaar oud en jaarlijks maak ik altijd alle hokken heel grondig schoon met o.a. een hoge druk spuit maar het tralie werk vind ik altijd zo tegen vallen, er zit zo'n dikke laag smeer (dierlijk vet, etensresten e.d.) op die ik er met geen mogelijkheid goed af krijg.
Ik heb al verschillende schoonmaakmiddel geprobeerd van professioneel tot HG. Ook niet alles is geschikt voor gegalvaniseerd omdat de laag dan aangetast kan worden.
Ik ben reuze benieuwd hoe jullie het doen en of er nog bruikbare tips zijn.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:22

Gewoon met alleen warm water en een schuursponsje kwam ik al een heel eind, maar bij ons zijn de de tralies van de boxen ook groen geverfd/gespoten, dus wellicht maakt dat wat uit.

het meeste kreeg ik er wel af, maar sommige wat er idd al heel lang op zat wou toch ook niet echt goed :n

Oreo

Re: gegalvaniseerde hekken schoonmaken/houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:25

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 09:33

Ik las op Bokt dat iemand wekelijks even snel met een stoomreiniger langs de voer- en waterbakken en tralies ging en in een wip klaar was zo. Misschien is dat iets?

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 14:50

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe!

Magic_lover: tot nu toe heb ik het ook met een sopje en een schuursponsje gedaan maar als het opdroogt dan is het nog niet echt mooi schoon. Ik ben dan ongeveer 1 uur per hek bezig en er zitten 2 hekken in een stal x 12, haast geen beginnen aan.
Oreo: ik heb een mailtje naar dat bedrijf gestuurd dus hopelijk krijg ik snel reactie, misschien dat dit de echte oplossing is. Ik heb al meerdere schoonmaakmiddelen geprobeerd. Bij HG b.v. moet je het er op spuiten en na een paar seconden kun je het er dan afpoetsen volgens de gebruiksaanwijzing....mooi niet! :n Zelfs met het schuursponsje nog geen mooi resultaat.
Urielle: misschien wel de oplossing (als het allemaal schoon is en moet blijven), maar het lijkt me wel makkelijker gezegt dan gedaan om het wekelijks te doen, vorm van dicipline :+

Als ik dé oplossing heb gevonden laat ik het weten, ondertussen zijn nieuwe tips nog altijd welkom hoor! _/-\o_

Maitu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 11:38

Jaaaaa! Ik heb de oplossing! Ik ergerde me ook altijd dood aan het schoonmaken van de tralies! Alles geprobeerd, van hoge druk tot stoomreiniger...mesjes, staalsponsjes!

Dit jaar heb ik puur toevallig DE oplossing gevonden!

BBQ/Grill reiniger!

Er zitten hele sterke vetoplossers in, even aanbrengen met een sponsje, in laten werken, en vervolgens spuit je het zo schoon met de tuinslang. (je ziet het vuil gewoon eraflopen)

Wel handschoenen aan doen, en zeker niet te lang in laten werken.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 16:59

Welk merk gebruik je dan? of waar koop je het?

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 17:01

Dit heb ik als antwoord van Spectro terug gekregen:

Helaas leveren wij niet rechtstreeks aan de eindgebruiker.
Daarnaast hebben wij ook geen verdeler in de regio die dit exacte product levert.

Ik raad u aan om eens contact op te nemen met de firma Ewepo in Zwolle (www.ewepo.nl).
Zij kunnen u voorzien van het product Ontvetter.
Dit is een sterk alkalische reiniger dat zeer waarschijnlijk het probleem ook kan verhelpen.

Ik denk dat ik dan maar eerst eens de BBQ reiniger ga proberen. :j

Maitu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 07:07

Ik denk dat dat ook hetzelfde is!

Enige probleem: ik had die van mij bij de Makro of Sligro gekocht. Het heette Calgofix grillreiniger.

Er moeten echter meer vergelijkbare producten zijn.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 12:48

Bij de boerenbond heb je ook jerrycans met stalreiniger. Misschien kun je daar eens kijken?

joycev

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 12:53

Kijk hier heb je nog is wat aan.
Ik ga het morgen proberen met de bbq reiniger. Ben benieuwd.
Ik kreeg het er ook niet meer af. Hoop dat dit DE oplossing is.