lange manen: droog en breken af

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eef_juh

lange manen: droog en breken af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 12:03

hey, heb sinds bijna 2 jaar het haar van men paardje niet meer geknipt, alleen de puntjes. Nu merk ik dat zijn haar (komt nu onder zijn nek uit) erg snel breekt, het is echt droog geworden en daardoor onderaan ook dun aan het worden met dat het zo afbreekt. Ik was het slechts heel afentoe en dan kam ik deels met zachte borstel en mijn vingers, dan spuit ik ook veel antiklit, voor de rest blij ik er af. het zit ook niet in vlechten omdat het dan nog sneller afbreekt. In de zomer na het rijden spoel ik de manen af zodat hij geen jeuk krijgt van het zweet. Nu is mijn vraag wat smeren jullie er in als het haar zo super broos en droog wordt? of zou ik hem een sportcoupe geven om het terug gezond te krijgen? grts

ZusJacobs

Re: lange manen: droog en breken af

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 12:05

Te veel anti klit maakt het vaak ook droog, doordat er een laagje op het haar komt kan er geen vocht intrekken. Verder staat een sport coupe wel netter, je zou ook een deel eraf kunnrn halen tot waar het niet meer dood is.

eef_juh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 14:10

ZusJacobs schreef:
Te veel anti klit maakt het vaak ook droog, doordat er een laagje op het haar komt kan er geen vocht intrekken. Verder staat een sport coupe wel netter, je zou ook een deel eraf kunnrn halen tot waar het niet meer dood is.

tis vooral de bovenste laag manen die dood is dus kan dat er moeilijk afhalen. gebruik ook alleen antiklit als ik het was en dat is dus niet veel en in de winter was ik het niet maar dan af en toe antiklit max 2 keer in de maand ofzo

signum86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 13:04

vreemd probleem, in ieder geval dan maar niet invlechten zou ik zeggen

friezegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 13:08

Die van mijn paard zijn bijna tot aan de zijn knieen. De manen zijn bijna altijd ingevlochten en ik gebruik max. 1x per weer anti klit.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 23:32

Ik zou het niet zomaar afknippen, duurt zolang voordat het weer mooi lang is.
De manen van mijn paardje (fjord, lange manen, nu zo'n 1 handbreedte onder de hals uit and still growing) punt ik afentoe bij waarbij ik de dode puntjes eruit haal. Ongeveer één keer per week doe ik babyolie in het onderste gedeelte en borstel ik het voorzichtig uit. Invlechten doe ik eigenlijk nooit.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 23:51

Ik heb een tink met lange manen: (dit is alweer van een tijdje terug, nu zijn ze wat dunner doordat ze op een nieuwe stal staat met veel bomen waar ze lekker tegenaan staat te schuren)
Afbeelding

Ik doe bij haar altijd vier a vijf dikke vlechten, geen hele dunnetjes, want die schuurt ze zo kapot. Ik laat het één a twee weken in die vlechten zitten, dan haal ik het eruit en borstel het heel zachtjes van onder naar boven door met een staart/manenborstel. Eens per maand knip ik ook de punten, en zo nu en dan doe ik een klein beetje Cowboy Magic Detangler & Shine door de manen. Dit spul droogt niet uit, en het is allesbehalve vettig. Antiklit spray gebruik ik nooit, maar dan ook nooit in haar manen, het breekt de manen af. Haar manen zijn momenteel gezond en breken niet af.

Chanou5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:44

hallo,

Ik gebruik ook wel mousse voor speciaal voor de paarden manen..dit spul is fijn ingebruik...deze gebruik ik ook voor mijn tinkertje met lange manen zodat de manen niet afbreken en helpt moet ik zeggen.Deze mousse is verkrijgbaar bij de paardendrogist.

eef_juh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 17:36

@angeliekje: mss moet ik het eens proberen met dikke vlechten en als dat niet lukt denk ik dat ik ze knip, moest hij de vlechten inlaten dan zouden ze zo snel niet klitten (staat redelijk veel op de wei en rolt veel dus heb vaak stroppen) en dan moet ik ook geen antiklit meer gebruiken. je paardje heeft echt super mooi manen trouwens!! :)

noempjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:46

Heeft die van jou een korte sport coupe of lange manen?
Mijn paard heeft een korte sport coupe en ik kam de manen nooit uit.Alleen als ik ga vlechten kam ik er een keer doorheen met een borstel(haar borstel voor mensen).
En in de staart spuit ik alleen antiklit als ik hem gewassen heb.

LiannePaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:05

Wow die tinker, wat een pracht paard:$

Sorry voor het oftopic,

Elmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:11

Ik heb ook zo'n probleem bij mijn haf. Zijn manen zijn door de zomer en het stof ook enorm droog geworden en breken af. Ook zit er regelmatig zo'n dikke knoop in (precies een dreadlock) en dan moet ik ook weer haren uittrekken. Heb ze al enkele keren gewassen, maar komt na een week al terug. Ik vind het best wel erg. Zijn manen zijn gewoon al korter geworden nu en hele dunne punten (zo van die pieken). Zo spijtig....

aspro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:28

Een paar vlechten maken ... een paar keer per week doen en dat gaat het vanzelf goed.