Hoogte omheining weiland

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pearlie

Hoogte omheining weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 21:09

Binnenkort gaan we verhuizen en ook de paardjes mogen over een tijdje mee verhuizen :)
Nou moet er natuurlijk een omheining om het weiland, maar hoe hoog moet deze zijn? Volgens "het boekje" moet 'zo'n omheining minstens 1.50m hoog zijn, maar als ik eens in de omgeving kijk zie ik rond de meeste weilanden een enkel draadje om ongeveer een meter hoogte. Nou heb ik naast een KWPN'er van 1.69 ook een minishet van nog geen 80 cm dus met 1 draadje kom ik er sowieso niet, maar...:

Hoe hoog is de omheining van jullie weiland?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 21:11

Max 1.80m als ik het goed heb dus leef je uit :)
Kzou er 3 doen, eentje op 40, eentje op 100 en eentje op 160.

pmarena

Re: Hoogte omheining weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 21:13

Nou , als het een BEETJE zichzelf respecterende Shet is , dan mag je wel op de onderste meter al 4 draadjes zetten hoor om hem binnen de wei te houden ;)

En dan voor het paard nog 1 een stuk daarboven , ik zou daarvoor toch minimaal nog op 130 cm een draadje willen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 21:16

Tja als je het zo bekijkt kan je beter gaas pakken, want als een shet eruit wilt gaat ie eruit, ook al zet je een omheining neer die geschikt is voor olifanten :) Er van uitgaand dat jou gras groener is als bij de buren, is 1 draadje genoeg. Is het gras bij de buren groener dan is het plan van pmarena beter :)

flappaashaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 21:21

wij hebben voor onze shet in de ene wei gaas met stroomdraad ervoor,(gaas is nogal roestig). het andere weitje heeft een houten hek van ong. 1 meter (?)
en in de bak(Waar gras staat) beoband (zwart band,want nogal kan veren) met een stroomlint er tussendoor,als 'hek' een flexigate van Agradi,en 2 linten er onder..
(pas goed op met shetten dat je overal stroomdraad hebt,want ze kunnen er ook tussen door kruipen :D
***Spreekt uit ervaring***)

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 21:22

Asyaa schreef:
Tja als je het zo bekijkt kan je beter gaas pakken, want als een shet eruit wilt gaat ie eruit, ook al zet je een omheining neer die geschikt is voor olifanten :) Er van uitgaand dat jou gras groener is als bij de buren, is 1 draadje genoeg. Is het gras bij de buren groener dan is het plan van pmarena beter :)

hihi nou ze staan nou in een paddock met op 80 en 140 hout en op 40 en 150 stroomdraadje en daar blijven ze braaf achter. Ook al zijn de grassprietjes aan de andere kant van het hek erg lekker.
In hun nieuwe speeltuin is één zijde boswal, één zijde oprit van achterburen met daarachter een megaconiferenheg, voorzijde is een smalle weg met daarachter een brede vaart en andere zijde is tuin (deels van de buren, deels van ons). Dus erg veel uitzicht om naar toe te springen is er niet, maar ja wil dat risico ook niet lopen natuurlijk.
Mijn paard is niet bepaald een Okidoki en springt niet over hekken (daar blijf je achter...) heb ik gemerkt op een crosstraining en mijn shet is van het voorbeeldige type :o maar ze is nog maar 2 dus dat kan nog komen... :Y)

Ik dacht zelf aan drie draadjes (met stroom) op 40, 80 en 120 ofzoiets.. maar is dat hoog genoeg?

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 21:45

2 meter ;(
We hadden palen van 2,5 m gekocht en die gingen 50 cm de grond in.

Tussen mijn pony en paard staat een draadje met van die witte paaltjes van 1,50 m. Eerst was het weiland voor mijn pony 1.20 hoog maar daar sprong Beaut overheen.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:05

bij ons staan de draden rond de 1.50 hoogte.

Bij de (vervelende) pony's en shetlanders staan er verschillende draden daaronder en bij de paarden 2 draden op 1.50 en 1.30 hoogte.

Alleen bij mijn paard staan er 3 draden omdat die eronder door gaat.. Verder nog nooit problemen gehad met de hoogte met alle verschillende paarden/pony's.

Shetlanders doen we bij voorbaat al achter een aantal draden..

Die paarden/pony's verschilen van schofthoogte tussen de 70cm en de 1.80m.
Laatst bijgewerkt door R0oszs op 20-08-10 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:11

Weet niet precies hoe hoog, onze twee paarden zijn rond de 1.60 en het hoogste draad in 'mijn' wei zit precies tussen schoft en borst in.
En er zit er eentje ongeveer op kniehoogte, voor de shetter

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:12

ik heb een shetje en 1 paard van 1.65 achter 1 draadje van 40 cm en 1 van 1mtr staan. 1x even laten voelen dat het stroom werkt, en ze gaan er niet door heen

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:15

Ik weet niet precies hoe hoog onze omheining ( lint en palen) is maar wel redelijk hoog.
Mijn paard is absoluut geen springer maar de wei uit springen vind hij dan weer wel een leuke bezigheid :')
In mijn profiel heb ik wel een foto staan van mijn paard in de wei en daar kan je ong zien hoe hoog het is, mijn paard is trouwens 1.65.

1jet4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 17:52

ik zou ook een vaste balk doen op 80 cm ong en dan nog een draad er boven voor je ander paard op ong 1,50

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 21:48

ilovetessa schreef:
ik heb een shetje en 1 paard van 1.65 achter 1 draadje van 40 cm en 1 van 1mtr staan. 1x even laten voelen dat het stroom werkt, en ze gaan er niet door heen

Beetje vergelijkbaar met mijn situatie dus. Ontzag voor stroom hebben ze inderdaad, komt mijn paard iig niet bij in de buurt.. shetje is immuun daarvoor ;) maar blijft wel netjes achter draadjes.
suus_ schreef:
Weet niet precies hoe hoog, onze twee paarden zijn rond de 1.60 en het hoogste draad in 'mijn' wei zit precies tussen schoft en borst in.
En er zit er eentje ongeveer op kniehoogte, voor de shetter

Tussen borst en schoft zal zo'n 1.40 m zijn? Op zich is dat wel een mooie hoogte.
1jet4 schreef:
ik zou ook een vaste balk doen op 80 cm ong en dan nog een draad er boven voor je ander paard op ong 1,50

Een vaste balk wordt em sowieso niet, das te duur. Wordt van dat brede lint met stroom.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 10:29

Hier heb ik langs de weg 2 draden, 1 op 60 cm en de ander op ongeveer 1,20. De binnendraden zitten op 90 cm tot een meter hoogte. Daar gaan ze normaal gesproken niet overheen, hoogstens doorheen als ze de kolder in de kop hebben, of opgejaagd worden en te laat doorhebben dat er een draad staat (strookbegrazing en wisselbeweiding, dus ze moeten regelmatig wennen waar het eind van de wei is). Heb wel eens mijn paard aan de andere kant van de draad teruggevonden zonder dat er iets stuk was, toen kon ze waarschijnlijk niet meer op tijd stoppen, maar nog wel eroverheen springen. Dat heb ik liever dan dat ze er in belanden.

Voor de buitenomheining zou ik inderdaad gaan voor meerdere linten (minimaal 2, liever 3) op verschillende hoogtes, voor een wei waar ook shetten lopen is 40, 70/80 en 1,20/1,40 een aardige verdeling denk ik.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:25

is het niet zo dat omheining tot 1 meter vergunningsvrij is en dat voor alles daarboven een vergunning gevraagd moet worden? (officieel)

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 11:53

rapido schreef:
is het niet zo dat omheining tot 1 meter vergunningsvrij is en dat voor alles daarboven een vergunning gevraagd moet worden? (officieel)

Schuttingen mogen toch ook tot 1.80 m?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 18:13

Klopt maar wij in onze gemeente moeten een vergunning aanvragen als we een omheining hoger dan een meter gaan plaatsen.
Een schutting mag idd zonder vergunning 180cm zijn maar die mag je ook niet lukraak overal neer zetten!

Het ligt er maar helemaal aan wat er in het bestemmingsplan staat. Hier verderop moest iemand zijn beukenhaag van 60cm laag weg halen omdat deze ilegaal was aangeplant! Je wil niet weten wat een regels we hebben in dit land!!

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 18:16

Wij zijn (heel raar, maar waar) op ons erf zelfs verplicht om een "veewerende omheining" te plaatsen.
Neem aan dat een paardwerende omheining daar ook onder valt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 18:22

pearlie schreef:
rapido schreef:

Schuttingen mogen toch ook tot 1.80 m?

Ligt eraan hoe dicht hij op de erfgrens staat ;) Kijk eens op de site van VROM (http://www.vrom.nl) als je het wil weten.

@ Tomorrow: jeutje! 50 cm. maar? Een paal hoort voor 1/3 in de grond te zitten!

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 14:31

Wij hadden eerst gewoon 2 draadjes, 1 op ca50cm hoogte en 1 op ca 1,30. Maar onze dame was het daar niet helemaal mee eens en vond het gras bij de buren groener.. Dus die ging er achter elkaar overheen. Nu hebben we er nog maar 2 draadjes bij gezet! Nu is het ongeveer 1,90. Daar komt onze haf niet meer overheen. Maar ik denk dat het dus erg afhankelijk is van wat je paard zelf doet. Voor je shet zou ik zeker onder de meter een paar goede draadjes doen, die beesten zijn echt slim en komen er anders snel achter hoe ze eruit moeten!